Ewaluacja – cele, formy, narzędzia Justyna Ratajczak Spotkanie konferencyjno-szkoleniowe dla członków Komitetów Monitorujących 2007-2013 8 maja 2009.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady polityki regionalnej UE
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
PLAN DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH NA 2008 ROK w województwie pomorskim PLAN DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH NA 2008 ROK w województwie pomorskim Gdańsk, 27 maja 2008 r.
PODKOMITET MONITORUJĄCY Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Pomorskiego (PKM PO KL WP) PODKOMITET MONITORUJĄCY Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
Agnieszka Makulec Mateusz Trochymiak
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
Ewaluacja – wprowadzenie
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
System ewaluacji NPR i NSRO
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Plan komunikacji PO KL - założenia
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
ZARYS PLANU DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH na lata
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
2009 O co możemy pytać i jakie odpowiedzi uzyskać? Warsztat ewaluacji. Doświadczenia PARP Jacek Pokorski Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości II Regionalna.
Ewaluacja regionalnej polityki rozwoju
Ewaluacja Justyna Ratajczak Szkolenie dla Podkomitetu Monitorującego PO KL Województwa Warmińsko-Mazurskiego 5 listopada 2008 r.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Regionalna Grupa Sterująca Ewaluacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 24 kwietnia 2009 r. Olsztyn Organizacja Posiedzenia współfinansowana z Unii Europejskiej.
Podkomitet Monitorujący Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Skład i rola Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
- instrumenty ewaluacji i monitoringu RSI
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Plan Działania Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Spotkanie Grupy Sterującej Ewaluacją RPO Toruń, r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Regionalny Program Operacyjny
Postęp prac w zakresie ewaluacji ex-ante Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Departament Zarządzania Funduszami i.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
EWALUACJA GŁÓWNE ZADANIA DOTYCZACE SPRAWNEJ EWALUACJI.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
(Narodowej Strategii Spójności)
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego „Ocena systemu zarządzania i wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia.
Departament Polityki Regionalnej Wyniki badania ewaluacyjnego: „Ocena systemu kryteri ó w wyboru projekt ó w zastosowanych w Regionalnym Programie Operacyjnym.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata czerwca 2018 r.
Zapis prezentacji:

Ewaluacja – cele, formy, narzędzia Justyna Ratajczak Spotkanie konferencyjno-szkoleniowe dla członków Komitetów Monitorujących maja 2009

Definicja osąd (ocena) wartości interwencji publicznej dokonany przy uwzględnieniu odpowiednich kryteriów (skuteczności, efektywności, użyteczności, trafności i trwałości) i standardów. Osąd dotyczy zwykle potrzeb, jakie muszą być zaspokojone w wyniku interwencji oraz osiągniętych efektów. Ewaluacja oparta jest na specjalnie w tym celu zebranych i zinterpretowanych informacjach za pomocą odpowiedniej metodologii.

Podstawy prawne ewaluacji w okresie programowania Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności + ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (artykuł 17) = Wytyczne nr 6 w zakresie ewaluacji programów operacyjnych na lata (MRR) oraz plany oceny poszczególnych PO

Cel ewaluacji (art. 47 rozporządzenia ogólnego 1083/2006) „poprawa jakości, skuteczności i spójności pomocy funduszy oraz strategii i realizacji programów operacyjnych w odniesieniu do konkretnych problemów strukturalnych dotykających dane państwa członkowskie i regiony, z jednoczesnym uwzględnieniem celu w postaci trwałego rozwoju i właściwego prawodawstwa wspólnotowego dotyczącego oddziaływania na środowisko oraz strategicznej oceny oddziaływania na środowisko”

Rodzaje ewaluacji w okresie programowania ewaluacje strategiczne, których celem jest ocena i analiza ewolucji programów operacyjnych w odniesieniu do priorytetów krajowych i wspólnotowych, ewaluacje operacyjne, których celem jest wspieranie procesu monitorowania programów operacyjnych.

Rodzaje ewaluacji ze względu na czas ich przeprowadzania Początkowa/szacunkowa/ex ante - przed realizacją interwencji Bieżąca/okresowa/on-going - podczas realizacji interwencji Końcowa/podsumowująca/ex- post - po zakończeniu realizacji interwencji

Ewaluatorzy Ocenę przeprowadzają eksperci lub podmioty, wewnętrzne lub zewnętrzne w stosunku do struktur Komisji i państw członkowskich, którzy są funkcjonalnie niezależni od instytucji certyfikującej i instytucji audytowej

Finansowanie Działania związane z przeprowadzaniem oceny finansowane są ze środków przeznaczonych na pomoc techniczną.

System ewaluacji PO w Polsce Zaangażowane instytucje: Krajowa Jednostka Oceny Instytucja Zarządzająca PO Instytucje Pośredniczące Komitet Monitorujący (Podkomitety Monitorujące) Grupa Sterująca Ewaluacją PO (Regionalne Grupy Sterujące Ewaluacją)

System ewaluacji POKL

Etapy procesu ewaluacji Konceptualizacja ewaluacji (planowanie i projektowanie ewaluacji Zbieranie i analiza danych Raportowanie Wykorzystanie wyników ewaluacji

Co przyczynia się do lepszego wykorzystania wyników ewaluacji Wiedza w zakresie ewaluacji Wykorzystanie wyników/doświadczeń zrealizowanych badań Aktywny udział wszystkich zaangażowanych stron Usuwanie uprzedzeń i obaw Wysoka jakość raportów Monitorowanie realizacji rekomendacji Włączenie ewaluacji w proces decyzyjny Zaplanowanie wykorzystania wyników już na etapie planowania ewaluacji Promowanie przykładów użyteczności rekomendacji Stosowanie standardów ewaluacji

Cel standardów ewaluacji Poprawa jakości działań poprzez zwiększenie ich adekwatności, skuteczności, użyteczności, efektywności i trwałości. Wskazanie osobom zaangażowanym w proces ewaluacyjny sposobu zapewnienia najwyższej jakości prowadzonych ewaluacji. Punkt odniesienia przy przygotowywaniu, zamawianiu, realizacji ewaluacji oraz wykorzystywaniu jej wyników.

Standardy ewaluacji (1) Rozdział I: Postanowienia ogólne Rozdział II: Planowanie ewaluacji 1. Zasadność podejmowania ewaluacji 2. Precyzyjne określenie celu, przedmiotu i zakresu badania 3. Realistyczne określenie sposobu przeprowadzenia ewaluacji 4. Określenie przejrzystych kryteriów wyboru ewaluatora 5. Zapewnienie niezależności ewaluacji 6. Zapewnienie zgodności z zasadami etycznymi

Standardy ewaluacji (2) Rozdział III: Realizacja ewaluacji 7. Zapewnienie wysokiej jakości ewaluacji 8. Zapewnienie trafności i rzetelności badań ewaluacyjnych 9. Dbanie o partycypacyjność i jakość współpracy w procesie ewaluacji 10. Przestrzeganie warunków umowy 11. Dbanie o jakość relacji ewaluator - badani

Standardy ewaluacji (3) Rozdział IV: Komunikowanie i wykorzystanie wyników ewaluacji 12. Zachowanie przejrzystości struktury i języka 13. Zapewnienie rzetelność raportu ewaluacyjnego 14. Formułowanie precyzyjnych wniosków i rekomendacji 15. Konsultowanie wniosków i rekomendacji 16. Wykorzystanie rekomendacji

Model zarządzania rekomendacjami PO KL

Wykorzystanie wyników – decyzje Podkomitetu Monitorującego Decyzje mogą dotyczyć: 1) zmodyfikowania lub uzupełnienia zaproponowanego w Karcie: - adresata rekomendacji, - sposobu wdrożenia, - terminu realizacji, 2) uwzględnienia dodatkowych rekomendacji, 3) zaproponowania sposobu upowszechnienia wyników badania, 4) podjęcia uchwały lub działań Komitetu (Podkomitetu) w sprawie wdrożenia rekomendacji wykraczających poza system instytucjonalny PO itp.

Dziękuję!

Metody badawcze  analiza dokumentów  obserwacja  wywiad (indywidualny i grupowy)  ankieta  studium przypadku  modelowanie makroekonomiczne  badanie efektu netto  benchmarking  inne metody z zakresu nauk społecznych, ekonomicznych i zarządzania

Zastosowania ewaluacji (1) Wymóg formalny Usprawnienie przepływu informacji Poprawa przejrzystości i kontrola działań władz publicznych Określanie kierunków i celów działań publicznych Poznawanie mechanizmów wdrażania programów i projektów Zwiększanie skuteczności i efektywności programów/projektów Wspomaganie procesu podejmowania decyzji

Zastosowania ewaluacji (2) Identyfikacja słabych i mocnych stron interwencji Sygnalizowanie pojawiających się problemów Określanie stopnia zgodności z przyjętymi założeniami Badanie potrzeb Zwiększanie profesjonalizmu świadczonych usług Pogłębienie odpowiedzialności za program Demokratyzacja procesu zarządzania Element uczenia się i samodoskonalenia...

Cel ewaluacji PO KL (wg Planu Oceny PO KL) Ewaluacja PO KL jest prowadzona aby: określić efekty realizacji PO KL oraz wpływ PO KL na osiąganie celów społeczno- gospodarczych określonych w strategiach krajowych i unijnych, poprawić jakość, skuteczność i efektywność PO KL oraz usprawnić sposób funkcjonowania instytucji uczestniczących w realizacji PO KL, lepiej odpowiadać na potrzeby (zarówno aktualnych, jak i przyszłych) odbiorców programu, dostarczyć pogłębione informacje dla zarządzających PO KL, społeczności oraz opinii publicznej.

Zadania IZ PO odpowiada za proces ewaluacji PO opracowuje (i realizuje) PLAN OCENY PO opracowuje (i realizuje) okresowy Plan działań ewaluacyjnych IZ przyjmuje okresowe Plany działań ewaluacyjnych IP (centralnych i regionalnych) prowadzi ewaluacje PO (w tym całości komponentu regionalnego) przedstawia wyniki ewaluacji Komitetowi Monitorującemu wdraża rekomendacje przyjęte przez KM przekazuje informacje o zrealizowanych ewaluacjach do KJO

Zadania KM PO nadzór nad procesem ewaluacji PO zatwierdza PLAN OCENY PO i jego modyfikacje analizuje rezultaty realizacji PO, w szczególności realizację celu głównego i celów szczegółowych, oraz wskazuje obszary, które powinny zostać poddane ocenie przyjmuje wyniki (wnioski i rekomendacje) ewaluacji podejmuje decyzje o sposobie wykorzystania wyników oraz monitoruje realizację wdrażania rekomendacji

Zadania IP PO odpowiada za ewaluację priorytetów w ramach komponentu regionalnego opracowuje (i realizuje) okresowy Plan działań ewaluacyjnych IP prowadzi ewaluacje priorytetów w ramach komponentu regionalnego, w tym ocenę projektów systemowych przedstawia wyniki ewaluacji Podkomitetowi Monitorującemu oraz IZ wdraża rekomendacje przyjęte przez Podkomitet Monitorujący przekazuje informacje o zrealizowanych działaniach ewaluacyjnych do IZ

Zadania Podkomitetu Monitorującego PO nadzór nad procesem ewaluacji priorytetów w ramach komponentu regionalnego opiniuje okresowy Plan działań ewaluacyjnych IP analizuje rezultaty realizacji priorytetów w ramach komponentu regionalnego oraz wskazuje obszary, które powinny zostać poddane ocenie przyjmuje wyniki (wnioski i rekomendacje) ewaluacji podejmuje decyzje o sposobie wykorzystania wyników oraz monitoruje realizację wdrażania rekomendacji