Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

2009 O co możemy pytać i jakie odpowiedzi uzyskać? Warsztat ewaluacji. Doświadczenia PARP Jacek Pokorski Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości II Regionalna.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "2009 O co możemy pytać i jakie odpowiedzi uzyskać? Warsztat ewaluacji. Doświadczenia PARP Jacek Pokorski Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości II Regionalna."— Zapis prezentacji:

1 2009 O co możemy pytać i jakie odpowiedzi uzyskać? Warsztat ewaluacji. Doświadczenia PARP Jacek Pokorski Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości II Regionalna Konferencja Ewaluacyjna – Rzeszów 2009

2 Sztuka stawiania trafnych pytań w ewaluacji

3 Po co nam ewaluacja? Jakie są funkcje ewaluacji w zarządzaniu programami? Jaka jest rola ewaluacji w sferze publicznej?

4 Kto powinien sięgać po ewaluację? Jakie są źródła inicjatywy ewaluacyjnej? Kto jest odpowiedzialny za rezultaty? Gdzie jest potrzebna wiedza? Jak będą wykorzystywane wyniki?

5 ODBIORCY Poszukiwanie i wykorzystywanie wiedzy REALIZATORZY – ZWIERZCHNICY – KLIENCI (adresaci pomocy) – PARTNERZY – OBSERWATORZY… odpowiedzialność za cele, środki, działania, rezultaty zgłaszanie potrzeb informacyjnych korzystanie z dostarczonej wiedzy

6 ZLECENIODAWCY I DOSTAWCY Dostarczanie wiedzy KOMÓRKI EWALUACYJNE – WYKONAWCY (ewaluatorzy) formułowanie pytań badawczych i dostarczania odpowiedzi (funkcja służebna wobec Odbiorców) odpowiedzialność za jakość wyników ewaluacji także odpowiedzialność za cele, środki, działania, rezultaty

7 O co pytać w ewaluacji? Co jest dla nas sukcesem? (CEL NASZEJ DROGI) Gdzie jesteśmy, w jakim kierunku zmierzamy? (OBSERWOWANIE DROGI) Co powinniśmy zrobić? (PYTANIE O DROGĘ DO CELU) SKUTECZNOŚĆ PRZEDE WSZYSTKIM...

8 ALE PRZECIEŻ… są różne sposoby dojścia do celu (poszukiwanie efektywności) są zmienne warunki zewnętrzne (weryfikacja trafności, użyteczności i trwałości) W zależności, gdzie jesteśmy poszukujemy odpowiedzi na inne pytania…

9 Od potrzeb informacyjnych do pytań badawczych Odpowiedzi na to determinują: Rodzaje ewaluacji Zakres pytań badawczych Na jakim etapie wdrażania jesteśmy? Jakich informacji poszukujemy? Jakie funkcje ewaluacji są nam potrzebne? W jaki sposób chcemy wykorzystać odpowiedzi?

10 Sztuka odnajdywania trafnych odpowiedzi dzięki ewaluacji

11 Kiedy ewaluacja może być skuteczna? CZYNNIKI SUKCESU… trafnie postawienia problem badawczy i adekwatne rozwiązania, zalecane po ewaluacji (użyteczność ewaluacji - spełnienie potrzeb odbiorców) wiedza oparta na rzetelnych podstawach (właściwa identyfikacja źródeł wiedzy, trafnie zaadresowana metodologia badań, analiz i ocen, niezależna ocena, oparta o przyjęte kryteria i wartości) wyniki trafiają do odbiorców na czas (poprzedzają decyzje) wdrożone zalecenia podnoszą jakość działania sektora publicznego …NA ETAPIE PROJEKTU – WYKONANIA – WYKORZYSTANIA

12 Pytania i odpowiedzi w ewaluacji - doświadczenia Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Ewaluacje on-going – Pomiar i bieżąca ocena efektów wsparcia Ewaluacje tematyczne i ad-hoc – Wyjaśnienie problemów, poszukiwanie rozwiązań Ewaluacje ex-post – Analiza efektów netto, podsumowanie rezultatów

13 Ewaluacja w PARP Budowanie potencjału rozwojowego Utrwalanie doświadczeń Dzielenie się wiedzą

14 Publikacje w zakresie ewaluacji… www.parp.gov.pl/index/more/2046 www.parp.gov.pl/index/more/9658

15 www.konferencja-ewaluacja.pl/2009/ V Konferencja ewaluacyjna

16 Dziękuję za uwagę! Kontakt: Sekcja Ewaluacji Zespół Koordynacji Wdrażania Programów Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Tel. 22 432-85-64, E-mail: jacek_pokorski@parp.gov.pljacek_pokorski@parp.gov.pl WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO "Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007-2013"


Pobierz ppt "2009 O co możemy pytać i jakie odpowiedzi uzyskać? Warsztat ewaluacji. Doświadczenia PARP Jacek Pokorski Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości II Regionalna."

Podobne prezentacje


Reklamy Google