Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Zespołu Szkół w Obornikach Justyna Bartol-Janasek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

Jaka jesteś szkoło ? Uczniowie Czy wiesz, jakie zajęcia pozalekcyjne są organizowane w szkole? Tak – 12.
Remont Szkoły Podstawowej Nr 2 wraz z budową przyszkolnej infrastruktury sportowej Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Szkoła Podstawowa nr 12 im. Mariana Batki Łódź, ul Jurczyńskiego 1/3 tel.: ;
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA I OGRANICZENIA NARKOMANII ORAZ PRZESTĘPCZOŚCI I DEMORALIZACJI NIELETNICH. „SZKOŁA.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Wizja rozwoju Uczelni Prof. Wiesław Józef Piekarski SPÓJRZ W PRZYSZŁOŚĆ z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie.
Awans zawodowy nauczycieli.
 584 uczniów,  60 nauczycieli różnych specjalności – (mi.: surdopedagog, tyflopedagog, logopeda, psycholog, pedagog, rehabilitant),  20 dobrze wyposażonych.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 im. M. Dąbrowskiej w Radomiu ul. J. Gen. Sowińskiego 1 tel./fax:
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
.,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło” C. K. Norwid.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Ul. Lermontowa Łódź
Szkoła Podstawowa nr 56 im. Bronisława Czecha w Łodzi „Szkoła powinna dążyć do tego, by młody człowiek opuszczał ją jako harmonijna osobowość, a nie jako.
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Pniewie.
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Publiczne Gimnazjum nr 3 w Łodzi im. Fryderyka Chopina ul. Zacisze 7/ 9 MISJĄ SZKOŁY JEST ABY UCZEŃ GIMNAZJUM NR 3 OSIĄGNĄŁ SUKCES NA MIARĘ SWOICH MOŻLIWOŚCI.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
GIMNAZJUM NR 11 w ZSO nr 4 im. Ireny Sendlerowej Łódź, ul. Stawowa 28 Telefony: strona internetowa.
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Przekonujemy się.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
MOST - Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK Debata: Profil Szkoły.
Szkoła Podstawowa nr 45 im. Jana Matejki Łódź ul. Bojowników Getta Warszawskiego 3 tel. / fax (0-42)
Opiekunka środowiskowa Czas trwania nauki: 1 rok.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
Ul. Lermontowa Łódź ssss.... pppp llll oooo dddd zzzz iiii nnnn tttt eeee rrrr iiii aaaa.... pppp llllwww.sp33.org.
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Sześciolatek idzie do szkoły
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Szkoła Podstawowa Nr 2 w Dąbrowie Leśnej
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Zapis prezentacji:

Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Zespołu Szkół w Obornikach Justyna Bartol-Janasek

Wstęp  Nowoczesne zarządzanie szkołą charakteryzuje się wieloma tendencjami, z których wiodącą staje się wzrastające znaczenie działania strategicznego. Rozwój szkoły – uwzględniające zmiany pozytywne, zgodne z duchem czasu – powinien mieć znamiona zorganizowania i planowania. Sformułowana wizja wytycza perspektywiczny, jednak wspólny cel dla szkoły, rady rodziców i uczniów. Wychowawcza wizja musi uwzględniać także wielopłaszczyznowość obszarów pracy szkoły i wzajemne relacje, determinujące wynik ostateczny – spełnienie oczekiwań organu prowadzącego, uczniów, rodziców oraz rady pedagogicznej. z duchem czasu – powinien mieć znamiona zorganizowania i planowania. Sformułowana wizja wytycza perspektywiczny, jednak wspólny cel dla szkoły, rady rodziców i uczniów. Wychowawcza wizja musi uwzględniać także wielopłaszczyznowość obszarów pracy szkoły i wzajemne relacje, determinujące wynik ostateczny – spełnienie oczekiwań organu prowadzącego, uczniów, rodziców oraz rady pedagogicznej.

 Pożądany poziom w określonym obszarze pracy szkoły, to jakość wykonanego zadania oraz gwarancja, że usługa dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza szkoły zostanie zrealizowana na oczekiwanym poziomie jakości.  Organizacja ustroju szkolnego, u którego podstaw leży autonomia, nakłada na samorząd terytorialny, nauczycieli, społeczność lokalną, także na państwo ogromne i wyjątkowo ważne zadania i odpowiedzialność. Dyrektor świadomy powszechności i obowiązkowości uczęszczania dzieci do szkoły dostrzegać powinien obok uczniów zdolnych także mniej zdolnych, z określonymi deficytami, bądź obarczonych problemami rodzinnymi lub środowiskowymi, zwłaszcza zaś dzieci pokrzywdzonych przez los.

 Dyrektor zobowiązany jest profesjonalnie – twórczo i efektywnie zarządzać szkołą. Sposób pełnienia sprawowanej funkcji uzależniony jest m. in. od kształcenia się, umiejętności działania w zespole oraz od stopnia jasności określenia celów i wypracowaniu kryteriów sukcesu i porażki.

Misja szkoły  Misja jest samowiedzą szkoły, jej fundamentalną racją bytu. Jest to określenie tego, co wszyscy razem mają w szkole do zrobienia. Misja daje wspólny cel, stwarza poczucie wspólnoty, inspiruje do pracy, motywuje do samorealizacji. Jest wynikiem stworzenia wizji przyszłości szkoły i określenia jej zadań w takim świecie, jaki wydaje nam się możliwy do przewidzenia, z uwzględnieniem zmiennych w postaci coraz to nowych warunków społeczno – ekonomicznych, przepisów oświatowych, aspiracji społeczeństwa, dla którego szkoła pracuje.

Wizja szkoły  Wizja strategiczna to spojrzenie w przyszłość w oparciu o logiczne analizy stwierdzające co jest możliwe. Każda strategia wymaga wizji, która powinna być weryfikowana przez uczniów, nauczycieli i rodziców. Kreowanie wizji wymaga zdolności przewidywania. Wizja związana jest z rozwojem, na jej podstawie możemy zarządzać jakością.

Koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły (wstęp)  Koncepcja Zespołu Szkół opracowana została po dokonaniu analizy SWOT (słabych, mocnych stron placówki oraz szans i zagrożeń), wnikliwej obserwacji otoczenia uczniów, nauczycieli i rodziców oraz refleksji po sześciu latach kierowania placówką.

Mocne strony placówki 1. Pracownicy szkoły: chętnie podejmują nowe działania, doskonalą swój warsztat pracy, potrafią pracować w doskonalą swój warsztat pracy, potrafią pracować w zespole. zespole. 2. Siła zespołu kierowniczego tkwi w twórczym działaniu, zdecydowanym podejmowaniu decyzji. zdecydowanym podejmowaniu decyzji. 3. Praca dydaktyczno-wychowawcza pozytywnie wyróżnia się poziomem wiedzy uczniów podczas wyróżnia się poziomem wiedzy uczniów podczas konkursów, zawodów, sprawdzianów i egzaminów. konkursów, zawodów, sprawdzianów i egzaminów. 4. Praca opiekuńczo-wychowawcza pozytywnie wyróżnia się zmniejszeniem zachowań agresywnych wyróżnia się zmniejszeniem zachowań agresywnych wśród uczniów wśród uczniów

Mocne strony c.d. 5. Bardzo dobra baza materialna szkoły, rozległe tereny przyszkolne. przyszkolne. 6. Pozytywne kontakty szkoły z organem prowadzącym, wynikające z trafności dokonywanych decyzji oraz wynikające z trafności dokonywanych decyzji oraz podejmowanych działań na rzecz szkoły. podejmowanych działań na rzecz szkoły. 7. Współpraca z licznymi instytucjami. 8. Dobra opinia o szkole w środowisku lokalnym, duży napływ dzieci i młodzieży spoza obwodu szkoły. napływ dzieci i młodzieży spoza obwodu szkoły.

Słabe strony placówki 1. Negatywne przesłania wysyłane do otoczenia, to informacje o uzależnieniach uczniów szkoły. 2. Niepowodzenia w pracy dydaktyczno-wychowawczej występują u uczniów z rodzin patologicznych. 3. Obniżenie poziomu nauczania spowodowane zbyt dużą liczebnością klas. 4. Nadmiar biurokracji wymuszony nowymi przepisami prawnymi zwiększa niechęć do podejmowanych działań przez nauczycieli.

Słabe strony placówki c.d. 5. Roszczeniowa postawa młodych nauczycieli. 6. Pojawiające się pierwsze symptomy „wypalenia zawodowego” wśród nauczycieli. zawodowego” wśród nauczycieli. 7. Wielkość placówki, w której podjęcie inicjatyw remontowych lub zakupu pomocy wymusza duże remontowych lub zakupu pomocy wymusza duże koszty (wrażenie drogiej szkoły). koszty (wrażenie drogiej szkoły).

Szanse 1. Zjawiska i procesy zachodzące w szkole korzystnie wpływają na jej pracę dydaktyczno-wychowawczo- opiekuńczą. 2. Pozytywne przesłania przekazywane z otoczenia o szkole wpływają na pozyskanie sprzymierzeńców i darczyńców. 3. Rodzice pozytywnie wpływają na podejmowanie działań wychowawczych i opiekuńczych szkoły. 4. Nawiązanie współpracy z licznymi organizacjami i instytucjami wnosi do szkoły nowe pomysły na realizację działań dydaktyczno – wychowawczych.

Szanse c.d. 5. Absolwenci wnoszą do szkoły samodzielność, kreatywność oraz umiejętność odnalezienia się w kreatywność oraz umiejętność odnalezienia się w otaczającej rzeczywistości. otaczającej rzeczywistości. 6. Podejmowanie działań pozytywnego motywowania do pracy, poprzez udział kadry kierowniczej w licznych pracy, poprzez udział kadry kierowniczej w licznych szkoleniach. szkoleniach.

Zagrożenia 1. Negatywne przesłania przekazywane z otoczenia do szkoły to działanie subkultur osiedlowych. szkoły to działanie subkultur osiedlowych. 2. Możliwość wystąpienia zjawiska „wypalenia zawodowego” wśród dużej liczby nauczycieli. zawodowego” wśród dużej liczby nauczycieli. 3. Obawy pasywnego stosunku ze strony rodziców wobec podejmowanych przedsięwzięć. wobec podejmowanych przedsięwzięć.

Zagrożenia c.d. 4. Ze strony instytucji obawy braku wsparcia finansowego oraz odmowy aktywności na rzecz szkoły. oraz odmowy aktywności na rzecz szkoły. 5. Małe środki finansowe przekazane np. na pomoce naukowe spowodowane kryzysem finansowym. naukowe spowodowane kryzysem finansowym.

Koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły Uwzględniając wizję i misję szkoły proponuję następujące rozwiązania w odniesieniu do następujących obszarów działalności szkoły:

Kształcenie  sprawiedliwy i motywacyjny system oceniania, wprowadzenie elementów systemu oceniania kształtującego,  propagowanie aktywnych metod nauczania, eliminujących tradycyjne metody nauczania, indywidualizacja procesu dydaktycznego, wprowadzenie elementów planu daltońskiego w nauczaniu początkowym,  zwiększenie liczby godzin dydaktycznych języków zachodnioeuropejskich, w tym wprowadzenie nauki języka hiszpańskiego, którego kontynuacja jest możliwa w szkole ponadgimnazjalnej,

 propagowanie aktywnego stylu życia, poprzez włączanie się w programy Sanepidu oraz programy ogólnopolskie, m.in. dołączenie do Szkół Promujących Zdrowie,  zwiększenie liczby zajęć pozalekcyjnych, przy wykorzystaniu godzin z KN art.42 ust. 2 pkt 2,  opracowanie systemu monitorowania postępów dydaktycznych czynionych przez uczniów, przy wykorzystaniu w dalszym ciągu metody EWD oraz okresowego badania wyników nauczania różnych przedmiotów w różnych okresach czasu, a w szczególności przedmiotów humanistycznych, które odnoszą wyniki niższe niż średnia wojewódzka,

 nauczanie interdyscyplinarne (projekty międzyprzedmiotowe, ogólnopolskie, międzyszkolne i europejskie), (projekty międzyprzedmiotowe, ogólnopolskie, międzyszkolne i europejskie),  wspieranie w szczególności ucznia słabego i zdolnego, poprzez organizowanie kół zainteresowań oraz zajęć rewalidacyjnych i wyrównawczych (opracowanie kontraktów rodzic – szkoła w celu uświadomienia odpowiedzialności rodzica za uczęszczanie dziecka na zajęcia),  zastosowanie nowoczesnych technologii kształcenia, wykorzystanie przez nauczycieli każdego poziomu nauczania nowoczesnych metod TIK, przystąpienie do programu „Cyfrowa szkoła”,

 doposażenie w pomoce dydaktyczne wszystkich klasopracowni zgodnie z sugestiami nauczycieli, w szczególności w sprzęt multimedialny,  powiększenie księgozbioru bibliotek, w szczególności programów komputerowych wykorzystywanych przez dzieci i młodzież oraz nauczycieli,  rozbudowa i unowocześnienie pracowni komputerowej w celu wprowadzenia w przyszłości klasy z poszerzonym programem informatyki.

Wychowanie i opieka  propagowanie wychowania przez sztukę, udział uczniów w licznych konkursach plastycznych, udział uczniów w lekcjach muzealnych, teatralnych i kinowych,  inspirowanie do zachowań proekologicznych, udział w projektach ogólnopolskich oraz współpraca z instytucjami lokalnymi tematycznie nawiązującymi do ochrony środowiska,  promocja zdrowego stylu życia, upowszechnienie aktywności fizycznej poprzez wprowadzenie zajęć sportowych przy współpracy z OCS-em już na pierwszym poziomie nauczania, kontynuowanie zajęć wychowania fizycznego z poszerzonym programem, a w przyszłości stworzenie klas sportowych,

 wychowanie w duchu patriotycznym, organizacja uroczystości i apeli okolicznościowych, wieczornic,  rozwój współpracy z rodzicami, powołanie Klubu Rodzica, którego celem byłoby wsparcie rodzica w trudzie wychowawczym w szczególności w okresie dojrzewania,  pomoc materialna i rzeczowa dla uczniów potrzebujących, organizacja i udział w akcjach charytatywnych,

 wprowadzanie nowoczesnych metod kształcenia i wychowania (innowacje pedagogiczne), w tym opracowanie działań z psychologiem z poradni psychologiczno – pedagogicznej dotyczącym przeciwdziałania skutkom niepowodzeń szkolnych,  konsekwentne przestrzeganie przez wszystkich nauczycieli regulaminu zachowania w odniesieniu do uczniów przejawiających agresję, niewłaściwe zachowanie, w tym wandalizm,  wdrożenie programu doradztwa zawodowego opracowanego przez nauczycieli WOS-u, techniki, bibliotekarza i pedagoga od pierwszej klasy gimnazjum,

 powołanie szkolnego koordynatora doradztwa zawodowego, po wcześniejszym ukończeniu studiów podyplomowych oraz nawiązanie współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy,  udział w projektach profilaktycznych, których celem jest uzyskanie certyfikatów: Szkoły bezpiecznego Internetu, Szkoły bez przemocy, Szkoły wolnej od nałogów.

Zarządzanie  doskonalenie wewnętrznego i zewnętrznego systemu podnoszenia kwalifikacji wśród nauczycieli, pracowników administracji i obsługi,  promowanie szkoły w środowisku lokalnym, regionalnym i ogólnopolskim, poprzez udział w konkursach i projektach,  pozyskiwanie pozabudżetowych środków finansowych (wynajmowanie pomieszczeń szkolnych),  usprawnienie przepływu informacji między nauczycielem, uczniem i rodzicami, wykorzystując Internet i wdrożenie elektronicznego dziennika,

 pogłębienie współpracy z rodzicami w szczególności młodzieży gimnazjalnej, tak aby stali się inicjatorami różnych przedsięwzięć,  przystąpienie do programów unijnych, marszałkowskich w celu pozyskania środków finansowych,  współpraca z pozyskanymi sojusznikami szkoły,  stosowanie przejrzystych przepisów dotyczących organizacji pracy szkoły, skrupulatne przestrzeganie przez dyrekcję i pracowników regulaminów i zarządzeń,  rzetelna współpraca z rodzicami, preferowanie dialogu w sprawach spornych,

 dalszy rozwój współpracy z policją, sądem, ośrodkiem kultury, poradnią psychologiczno – pedagogiczną, centrum sportu itp.,  organizacja turniejów sportowych, konkursów przedmiotowych i tematycznych na różnych szczeblach,  organizacja imprez integracyjnych dla uczniów, rodziców i nauczycieli,  pozyskiwanie sprzymierzeńców szkoły,

 zapraszanie społeczności lokalnej na organizowane okolicznościowe apele, uroczystości, wieczornice, koncerty muzyczne,  rozwój współpracy międzyszkolnej (organizacja festiwali przedmiotowych), (organizacja festiwali przedmiotowych),  rozpowszechnianie życia szkoły poprzez Internet – strona internetowa szkoły, poczta elektroniczna, LibDub.

Podsumowanie  Przedstawiona przeze mnie koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły nie obejmuje całego zakresu jej działań ze względu na dokonujące się ciągłe zmiany w przepisach prawa oświatowego. Wysunięte propozycje sygnalizują najważniejsze kierunki rozwoju, jakie chciałabym wyznaczyć obejmując stanowisko dyrektora Zespołu Szkół w Obornikach. Warunki, jakie przekładają się na urzeczywistnienie wizji to niewątpliwie: dobre warunki lokalowe, młoda kadra pedagogiczna, bliskość zamieszkania pracowników, duży potencjał drzemiący w uczniach, dobre relacje między nauczycielami a dyrekcją. Mam nadzieję, że moje zamierzenia zostaną ocenione jako realne i korzystne dla placówki.