Organizacja kształcenia zawodowego w zmienionym systemie oświaty od września 2012 r. oraz wyniki egzaminów zewnętrznych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Modyfikacja Mariola Przybylska
Advertisements

Grabów nad Pilica 2013 Pedagog szkolny mgr Małgorzata Paczkowska
Rozporz ą dzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i s ł uchaczy oraz przeprowadzania.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Sprawdzenie, w jakim stopniu absolwent spe ł nia wymagania ustalone w podstawie programowej kszta ł cenia ogólnego, okre ś lonej w przepisach w sprawie.
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
ZMIANY W SZKOLNICTWIE PODNADGIMNAZJALNYM. GIMNAZJUM – 3 lata nauki Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych 3 lata LO 3 lata Technikum 4 lata Egzaminy potwierdzające.
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
Wybór szkoły przez ucznia gimnazjum w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym Opracowanie: Wydział Strategii W prezentacji wykorzystano materiały.
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu ul. Gronowa Poznań tel fax
CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA WYDZIAŁ EGZAMINÓW ZAWODOWYCH Warszawa, ul. Łucka 11 tel. /0-22/ , fax: /0-22/
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
11 Modernizacja kształcenia zawodowego Minister Edukacji Narodowej powołał w czerwcu 2008 r. Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw kształcenia zawodowego,
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Nabór 2016 Szkoły ponadgimnazjalne Powiat Lubiński.
1 OPTYMALIZACJA SIECI SZKOLNICTWA PONADGIMNAZJALNEGO.
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych w roku szk. 2016/2017 Informacja dla uczniów klasy III Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE NOWĄ FORMĄ ZDOBYWANIA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH Opracowanie: Luiza Monika Truchel ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH im. Jana Ruszkowskiego.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Szkolnictwo ponadgimnazjalne ale jakie? „ Rozwój zawodowy (...) jest osią życia człowieka, wokół której koncentrują się, myśli, przeżycia, działania” K.
Liczba placówek, uczniów i oddziałów 2014/2015 cz.1 Rok szkolny 2014/2015 Rok szkolny 2013/2014 stan na Typ placówkiLiczba uczniów Liczba oddziałów.
Kuratorium Oświaty w Lublinie Wybrane zmiany w aktach prawnych 1 Lublin, r.
Kształcenie zawodowe w Gdańsku Gdańska Rada Oświatowa 11 grudnia 2008 r.
POWIATOWE CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO I PRAKTYCZNEGO W BĘDZINIE ul. I. Krasickiego 17, 42 – 500 Będzin tel , fax www:
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
XXV Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Krakowie.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nr 2 w Szczecinie jest placówką koedukacyjną - dla dziewcząt i chłopców - uczęszczających do Gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
OFERTA EDUKACYJNA SZKÓŁ POWIATU RACIBORSKIEGO NA ROK SZKOLNY 2012/2013 Starostwo Powiatowe w Raciborzu Referat Edukacji, Kultury i Sportu.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
USTAWA z dnia 8 stycznia 1999 r. Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego. (Dz. U. z dnia 12 lutego 1999 r.) Art. 1.1.Przepisy ustawy z dnia 7.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
zmiany od września w naszych placówkach
REFORMA EDUKACJI DOBRA SZKOŁA Na podstawie ustaw USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017.
Sześciolatek idzie do szkoły
Kształcenie zawodowe (zmiany w prawie oświatowym)
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 marca 2017
Programy nauczania.
Informacja o maturze w 2018 roku
REFORMA EDUKACJI
Sześciolatek idzie do szkoły
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 8 sierpnia 2017 r
Reforma Edukacji
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
Egzamin ósmoklasisty 2019.
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Informacja o stanie realizacji wybranych zadań oświatowych w Gminie Janowiec Kościelny w roku szkolnym 2016/2017.
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2019/2020
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Zapis prezentacji:

Organizacja kształcenia zawodowego w zmienionym systemie oświaty od września 2012 r. oraz wyniki egzaminów zewnętrznych

SZKOŁA ZAWODOWA SZKOŁĄ POZYTYWNEGO WYBORU

Obszary ustanowionych zmian w systemie oświaty Zmiany w systemie oświaty obejmują następujące obszary:  typy szkół ponadgimnazjalnych,  klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego,  podstawę programową kształcenia ogólnego,  podstawę programową kształcenia w zawodach,  programy nauczania,  ramowe plany nauczania,  kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych,  poradnictwo zawodowe – pomoc psychologiczno- pedagogiczną,  system egzaminowania,  egzaminy eksternistyczne.

Podstawy prawne wprowadzonych zmian  Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz z późniejszymi zmianami),  Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 205, poz z późn. zm.),  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2012 r. poz. 7),  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. z 2012 r. poz. 184),  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977),  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 186),  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie egzaminów eksternistycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 188),

Podstawy prawne wprowadzonych zmian  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lutego 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 262),  Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia z dnia 16 lipca 2012 r. w sprawie przypadków, w jakich do publicznej lub niepublicznej szkoły dla dorosłych można przyjąć osobę, która ukończyła 16 albo 15 lat oraz przypadków, w jakich osoba, która ukończyła gimnazjum, może spełniać obowiązek nauki przez uczęszczanie na kwalifikacyjny kurs zawodowy (Dz. U. z 2012 r. poz. 857),  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. z 2012 r. poz. 752),  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji (Dz. U. z 2012 r. poz. 945),  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 204).

Typy szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży i dorosłych

Szkoły w zmienionym systemie oświaty Typy szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży trzyletnie liceum ogólnokształcące trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa szkoła policealna o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku trzyletnia szkoła specjalna przysposabiającą do pracy czteroletnie technikum

Szkoły w zmienionym systemie oświaty Szkoły dla dorosłych sześcioletnia szkoła podstawowa trzyletnie gimnazjum trzyletnie technikum uzupełniające – nabór ostatni raz na rok szkolny 2012/2013 trzyletnie liceum ogólnokształcące szkoła policealna

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego (CKZiU) Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Organ prowadzący szkoły dla dorosłych, szkoły prowadzące kształcenie zawodowe lub placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego, ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, może je połączyć w zespół, zwany centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego  W skład centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego powinna wchodzić co najmniej jedna szkoła prowadząca kształcenie zawodowe.  Centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego prowadzi kwalifikacyjne kursy zawodowe, a także podejmuje działania w zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej.  Centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego współpracuje z pracodawcami i organizacjami pracodawców.

Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 roku w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2012 r. poz. 7)

Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego Obszary kształcenia to zestawy zawodów pogrupowanych pod względem wspólnych lub zbliżonych kwalifikacji zawodowych wymaganych do realizacji zadań zawodowych w ramach danego zawodu. W ramach obszaru możliwa będzie konsolidacja zasobów edukacyjnych i kadrowych w centrach kształcenia zawodowego i ustawicznego administracyjno -usługowy A budowlany B elektryczno-elektroniczny E mechaniczny i górniczo-hutniczy M rolniczo-leśny z ochroną środowiska R turystyczno-gastronomiczny T medyczno-społeczny Z artystyczny S Obszary kształcenia

Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego Zawody usunięte z klasyfikacji monter instalacji gazowych monter –instalator urządzeń technicznych w budownictwie wiejskim monter instrumentów muzycznych technik dźwięku technik hydrolog technik informacji naukowej technik geofizyk technik urządzeń audiowizualnych technik meteorolog

Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego Zawody dodane technik sterylizacji medycznej technik poligraf Zawody podzielone technik procesów drukowania technik procesów introligatorskich

Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego Zawody, które zostały połączone i nadano im nową nazwę posadzkarz technolog robót wykończeniowych w budownictwie malarz - tapeciarz technik organizacji usług gastronomicznych technik żywienia i gospodarstwa domowego kucharz monter instalacji i urządzeń sanitarnych monter sieci komunalnych renowator zabytków architektury technik sztukatorstwa i kamieniarstwa artystycznego monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie technik żywienia i usług gastronomicznych monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych technik renowacji elementów architektury

Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego Zawody o zmienionej nazwie byłojest korektor i stroiciel instrumentów muzycznych stroiciel fortepianów i pianin technik instrumentów muzycznych technik budowy fortepianów i pianin wiertacz odwiertów eksploatacyjnych i geofizycznych wiertacz kucharz małej gastronomii kucharz murarz murarz - tynkarz rzeźnik – wędliniarz wędliniarz asystent operatora dźwięku technik realizacji nagrań i nagłośnień technik organizacji produkcji filmowej i telewizyjnej asystent kierownika produkcji filmowej/ telewizyjnej

Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego W zawodach wyodrębnione zostały kwalifikacje. W zależności od zawodu ich liczba jest różna – w zawodach wyodrębniono jedną, dwie lub trzy kwalifikacje. Kwalifikacje wyodrębnione w zawodach będą mogły być także nauczane w ramach kształcenia ustawicznego, na kwalifikacyjnych kursach zawodowych prowadzonych przez szkoły lub placówki. Z tej formy kształcenia będą mogły korzystać osoby dorosłe.

Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego Symbol cyfrowy Nazwa grupy zawodów /nazwa zawodu Wnioskodawca -minister właściwy w zakresie zawodu Obszar kształcenia Typy szkół Nazwy kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach Kształcenie w formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych Uwagi ZSZTSP Technik analityk Minister gospodarki Ax K1: Przygotowanie sprzętu laboratoryjnego, odczynników chemicznych i próbek do badań analitycznych. K2: Kontrolowanie procesów technologicznych i wykonywanie badań analitycznych. XXXX

Podstawa programowa kształcenia ogólnego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Z 2009 Nr 4, poz. 17)

Podstawa programowa kształcenia ogólnego Najważniejsze umiejętności zdobywane przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego na III i IV etapie edukacyjnym:  czytanie,  myślenie matematyczne,  myślenie naukowe,  umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych,  umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi,  umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji,  umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się,  umiejętność pracy zespołowej.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego 2012/ / / /2016 szkoła podstawowa V, VI sVI s I, II, III, IV, V,VI n I, II, III, IV nI, II, III, IV, V n gimnazjumI, II, III n liceum, zasadnicza szkoła zawodowa II, III sIII s I, II, III n I nI, II n technikum II, III, IV sIII, IV sIV s I, II, III, IV n I nI, II nI, II, III n

Podstawa programowa kształcenia w zawodach Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 roku w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. poz. 184)

Podstawa programowa kształcenia w zawodach Podstawa programowa kształcenia w zawodach określa nie tylko zawody, ale także wszystkie wyodrębnione z nich kwalifikacje oraz wskazuje ścieżki ich uzupełniania lub podwyższania. Podstawa programowa kształcenia w zawodach opisana jest w formie oczekiwanych efektów kształcenia: wiedzy, umiejętności zawodowych oraz kompetencji personalnych i społecznych, niezbędnych dla zawodów lub kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, które są uwzględnione w programach nauczania i umożliwiają ustalenie kryteriów ocen szkolnych oraz wymagań egzaminacyjnych.

Podstawa programowa kształcenia w zawodach Podstawa programowa kształcenia w zawodach zawiera:  efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów,  efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów,  efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach,  opis warunków realizacji kształcenia w zawodach,  minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego,  możliwość uzyskania dodatkowych kwalifikacji w zawodach w ramach obszaru kształcenia określonego w kwalifikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.

Programy nauczania Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 roku w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. Nr 89, poz. 730)

Programy nauczania Nauczyciel może zaproponować program opracowany samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami, może również zaproponować program opracowany przez innego autora Nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły program nauczania Dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku w danej szkole program nauczania na wniosek nauczyciela które tworzą szkolny zestaw programów nauczania. Program nauczania ogólnego musi spełniać w szczególności warunki opisane w § 4.1 i 2.4 Program nauczania dla zawodu musi spełniać w szczególności warunki opisane w § 5.1 i 2.4 Nauczyciel ma prawo wyboru podręcznika spośród dopuszczonych do użytku szkolnego (wyjątek kształcenie w zawodzie) Dyrektor szkoły podaje do publicznej wiadomości do 15 czerwca zestaw podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego

Ramowe plany nauczania Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204)

Ramowe plany nauczania Ramowy plan nauczania  minimalny wymiar godzin przeznaczonych na realizację poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych,  tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów poszczególnych klas (np. w ZSZ: I kl. - 27, II kl. - 29, III kl. – 30),  minimalny oraz tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych,  wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły ( z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela). Ramowy plan nauczania obejmuje także zajęcia wynikające z innych przepisów, w tym religii /etyki i zajęć wychowania do życia w rodzinie oraz zajęć języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego, jeśli takie zajęcia są w szkole prowadzone.

Ramowe plany nauczania 4-letnie technikum klasa I - 33 godziny klasa II - 35 godzin klasa III - 34 godziny klasa IV - 31 godzin język polski godzin matematyka godzin dwa języki obce nowożytne godzin (dowolnie rozdzielone) wiedza o społeczeństwie, wiedza o kulturze, geografia, biologia, chemia, fizyka, informatyka, edukacja dla bezpieczeństwa - po 30 godzin historia i podstawy przedsiębiorczości – po 60 godzin wychowanie fizyczne godzin godziny z wychowawcą godzin kształcenie zawodowe teoretyczne – 735 godzin kształcenie zawodowe praktyczne – 735 godzin

Ramowe plany nauczania Ramowe plany nauczania dla technikum określają realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie podstawowym i w zakresie rozszerzonym  konieczność realizacji: 2 wybranych przedmiotów ogólnokształcących, powiązanych z zawodem w zakresie rozszerzonym. Jednym z tych przedmiotów powinna być: matematyka, biologia, geografia, fizyka lub chemia,  każdy uczeń technikum realizuje przedmiot uzupełniający: historia i społeczeństwo (120 godzin), chyba że realizuje w zakresie rozszerzonym historię i jeden z przedmiotów wymienionych powyżej – wówczas przedmiot uzupełniający - ekonomia w praktyce (30 godzin),  w czteroletnim okresie nauczania na przedmioty w zakresie rozszerzonym i na przedmioty uzupełniające należy przeznaczyć łącznie co najmniej 540 godzin.

Ramowe plany nauczania 3-letnia zasadnicza szkoła zawodowa klasa I - 27 godzin klasa II - 29 godzin klasa III - 30 godzin język polski – 160 godzin język obcy nowożytny, matematyka – po 130 godzin historia, podstawy przedsiębiorczości - po 60 godzin wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka, informatyka, edukacja dla bezpieczeństwa – po 30 godzin wychowanie fizyczne – 290 godzin godziny z wychowawcą – 95 godzin kształcenie zawodowe teoretyczne – 630 godzin kształcenie zawodowe praktyczne – 970 godzin

Ramowe plany nauczania W oddziałach wielozawodowych kształcenie zawodowe teoretyczne odbywa się odrębnie dla każdego zawodu przez okres 4 tygodni w każdej klasie, w wymiarze 34 godzin tygodniowo. W przypadku uczniów – młodocianych pracowników, dyrektor szkoły ustala, każdej klasie, liczbę dni w tygodniu przeznaczonych na praktyczną naukę zawodu, organizowaną u pracodawców, na zasadach przewidzianych w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.).

Ramowe plany nauczania Ramowy plan nauczania dla szkoły policealnej - tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów poszczególnych semestrów wynosi po 28 godzin Kształcenie zawodowe teoretyczne – 800 godzin Kształcenie zawodowe praktyczne – 800 godzin Wychowanie fizyczne – 190 godzin Praktyki zawodowe powinny być realizowane w wymiarze określonym w podstawie programowej kształcenia w zawodach

Kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 186 ze zm.)

Kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych kwalifikacyjny kurs zawodowy kurs umiejętności zawodowych kurs kompetencji ogólnych turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników kurs inny niż powyżej, umożliwiający uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych Formy pozaszkolne kształcenia ustawicznego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 186)

Kwalifikacyjny kurs zawodowy Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 186 ze zm.)

Kwalifikacyjny kurs zawodowy KWALIFIKACYJNY KURS ZAWODOWY to kurs, którego program nauczania uwzględnia podstawę programową kształcenia w zawodach, w zakresie jednej kwalifikacji, którego ukończenie umożliwia przystąpienie do egzaminu potwierdzającego kwalifikację w zawodzie. minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego na kwalifikacyjnym kursie zawodowym jest równa minimalnej liczbie godzin kształcenia zawodowego określonej w podstawie programowej kształcenia w zawodach dla danej kwalifikacji liczba słuchaczy uczestniczących w kwalifikacyjnym kursie zawodowym prowadzonym przez publiczne szkoły, placówki lub ośrodki wynosi co najmniej 20. Za zgodą organu prowadzącego liczba słuchaczy może być mniejsza niż 20. kwalifikacyjny kurs zawodowy kończy się zaliczeniem w formie ustalonej przez podmiot prowadzący kurs osoba, która uzyskała zaliczenie otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego wg wzoru osoba, która ukończyła kwalifikacyjny kurs zawodowy może przystąpić do egzaminu potwierdzającego kwalifikację w zawodzie

Kwalifikacyjny kurs zawodowy Kwalifikacyjne kursy zawodowe mogą być prowadzone przez: publiczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe w zakresie zawodów, w których kształcą publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego, ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego podmioty prowadzące działalność oświatową (działalność gospodarcza) instytucje rynku pracy, np. Ochotnicze Hufce Pracy niepubliczne szkoły posiadające uprawnienia szkół publicznych, prowadzące kształcenie zawodowe w zakresie zawodów, w których kształcą

Kurs umiejętności zawodowych może być prowadzony przez placówkę lub ośrodek według programu nauczania uwzględniającego podstawę programową kształcenia w zawodach, w zakresie: 1) jednej z części efektów kształcenia wyodrębnionych w ramach danej kwalifikacji albo 2) efektów kształcenia wspólnych dla wszystkich zawodów oraz wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów, albo 3) efektów kształcenia wspólnych dla wszystkich zawodów w zakresie organizacji pracy małych zespołów. Kurs umiejętności zawodowych kończy się zaliczeniem w formie ustalonej przez podmiot prowadzący kurs. Osoba, która uzyskała zaliczenie, otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu umiejętności zawodowych.

Turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników w zakresie danego zawodu jest prowadzony przez ośrodek. W szczególnie uzasadnionych przypadkach turnusy mogą być organizowane dla młodocianych pracowników dokształcających się teoretycznie w zakresie różnych zawodów. Turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników realizuje zajęcia w wymiarze odpowiednim do zakresu dokształcania teoretycznego, na które został skierowany młodociany pracownik. Młodociany pracownik, który ukończył turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników, otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników.

System egzaminowania Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.)

System egzaminowania System egzaminów zewnętrznych  Egzamin maturalny  Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe – egzamin zawodowy

System egzaminowania możliwości oddzielnego potwierdzenia przez ucznia każdej wyodrębnionej kwalifikacji – otrzymanie świadectwa potwierdzającego określoną kwalifikację potwierdzenie wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie – otrzymanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje wzmocnienie praktycznego aspektu egzaminu w zawodach na poziomie technikum utworzenie zinformatyzowanego banku zadań egzaminacyjnych umożliwienie osobom dorosłym potwierdzanie kwalifikacji zdobytych poza systemem szkolnym Zmiany w systemie egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe

System egzaminowania Struktura egzaminu zawodowego Egzamin zawodowy przeprowadza się w dwóch częściach: część pisemna to test pisemny, sprawdzający wiadomości i umiejętności z zakresu danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie – elektroniczny system (50%) część praktyczna to test praktyczny, sprawdzający wiadomości i umiejętności z zakresu danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie (75%)

Wyniki egzaminów zewnętrznych

Wyniki sprawdzianu w klasie szóstej w latach Średnie wyniki punktowe uzyskane na sprawdzianie w latach 2006 – 2012 Do sprawdzianu w 2012 roku przystąpiło: 9604 uczniów. Rok Średnie wyniki punktowe dla: krajuokręguwoj. lubuskiegowoj. wielkopolskiego woj. zachodniopomorskiego maksymalna liczba punktów: ,3025,0024,5025,3024, ,6025,9025,6026,1025, ,8025,3525,36 25, ,0322,0621,9022, ,5623,7924,0523,7623, ,2724,6524,8824,6924, ,7522,0122,2721,9821,93

Wyniki egzaminu gimnazjalnego w latach Średnie wyniki punktowe uzyskane przez uczniów podczas egzaminu gimnazjalnego w latach 2006 – 2011 Rok Średnie wyniki punktowe uzyskane przez uczniów dla: okręgu województwa lubuskiego województwa wielkopolskiego województwa zachodniopomorskiego GHGMCałośćGHGMCałośćGHGMCałośćGHGMCałość ,223,2 54,4 30,722,5 53,2 31,323,4 54,7 31,321,9 53, ,8924,57 55,46 30,6924,14 54,84 30,8824,75 55,64 31,0224,43 55, ,0126,30 56,32 29,8525,79 55,65 30,2126,64 56,84 29,7125,90 55, ,1225,41 56,53 31,2825,13 56,43 31,0425,65 56,70 31,1725,05 56, ,1623,15 52,31 29,3823,18 52,56 29,1123,35 52,46 29,1322,71 51, ,7623,01 46,78 24,1223,01 47,15 23,6923,38 47,07 23,7122,25 45,97

Wyniki egzaminu gimnazjalnego w latach Średnie wyniki punktowe uzyskane przez uczniów z języka obcego nowożytnego podczas egzaminu gimnazjalnego w latach 2009 – 2011 Rok Średnie wyniki punktowe uzyskane przez uczniów dla: Okręguwojewództwa lubuskiegowojewództwa wielkopolskiegowojewództwa zachodniopomorskiego GAGNGFGRGEGAGNGFGRGEGAGNGFGRGEGAGNGFGRGEGW ,6632,8933,4824,9342,0030,7933,2630,7121,80-30,5532,9534,8827,0641,5030,8332,3827,7024,5842, ,9729,1534,5017,8742,3830,5529,6433,5313,69-29,8529,2434,7518,4143,2329,9928,4223,0019,3841, ,1227,4633,2517,6541,0028,9227,7735,8516,32-28,0827,5234,1416,1041,5627,8827,0229,5122,8440,4037,48

Wyniki egzaminu gimnazjalnego w roku 2012 Do egzaminu gimnazjalnego w 2012 r. w województwie lubuskim przystąpiło 10,5 tysiąca uczniów III klasy gimnazjum. Parametry statystyczne rozkładu wyników egzaminu gimnazjalnego 2012 kraj okręglubuskiewielkopolskiezachodniopomorskie Średnia (%) Część humanistyczna z zakresu języka polskiego 6563,1064,8662,9762,34 Część humanistyczna z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie 6159,4859,5259,8958,57 Część matematyczno- przyrodnicza z zakresu przedmiotów przyrodniczych 5048,8949,1848,9848,55 Część matematyczno- przyrodnicza z zakresu matematyki 4745,9145,9646,2545,14 Język angielski - poziom podstawowy6362,1362,7262,161,92 Język niemiecki - poziom podstawowy5756,3258,2155,8855,51 Język rosyjski - poziom podstawowy6547,8845,4250,0841,61 Język francuski - poziom podstawowy6974,2970,1676,9763,42

Wyniki egzaminu maturalnego w roku 2012 Do egzaminu maturalnego w 2012 r. w województwie lubuskim przystąpiło 8500 absolwentów szkół średnich. Liczba przystępujących osób i zdawalność egzaminu maturalnego w 2012 roku (absolwenci, którzy przystąpili do egzaminu po raz pierwszy do pięciu egzaminów obowiązkowych) Region Liczba zdającychZdawalność (%) Kraj % Okręg ,97% Województwo lubuskie ,34% Województwo wielkopolskie ,19% Województwo zachodniopomorskie ,05%

Wyniki egzaminu maturalnego w roku 2012 Liczba zdających, zdawalność oraz średnie wyniki z egzaminów z przedmiotów obowiązkowych (w części pisemnej) Region DaneJęzyk polskiJęzyk angielskiJęzyk niemiecki Matematyka Okręg Liczba przystępujących % zdanych egzaminów 97,06%93,21%96,72%85,06% Średni wynik w % 54,76%69,55%62,82%57,79% Województwo lubuskie Liczba przystępujących % zdanych egzaminów 97,79%94,99%97,30%85,57% Średni wynik w % 55,73%71,40%64,99%58,85%

Wyniki egzaminu potwierdzające kwalifikacje zawodowe w 2012r. W województwie lubuskim egzamin zawodowy przeprowadzony został w 30 zawodach robotniczych i 50 zawodach technicznych. Próg zdawalności egzaminu w zakresie etapu pisemnego w części I (wiadomości i umiejętności właściwe dla kwalifikacji w danym zawodzie) wynosi 50% i II części (wiadomości i umiejętności związane z zatrudnieniem i działalnością gospodarczą) – 30% oraz w zakresie etapu praktycznego - 75% punktów.

Wyniki egzaminu potwierdzające kwalifikacje zawodowe w 2012r. Do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w roku 2012 w województwie lubuskim przystąpiło 1311 absolwentów zasadniczych szkół zawodowych, 3531 techników i 1545 szkół policealnych. egzamin zawodowy 2010/2011 wynik kraju wynik okręgu wynik województwa lubuskiego dyplom otrzymało [%] zasadnicza szkoła zawodowa 80,877,5771,11 technikum i szkoła policealna 62,961,6860,56 egzamin zawodowy 2011/2012 wynik kraju wynik okręgu wynik województwa lubuskiego dyplom otrzymało [%] zasadnicza szkoła zawodowa 81,276,773,93 technikum i szkoła policealna 63,962,8262,35

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ