System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
Najważniejsze etapy realizacji procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce A)Etap przygotowawczy B)Ewaluacja ex-ante programów C)Zintegrowany system ewaluacji bieżącej
Zintegrowany system ewaluacji bieżącej 1. Przesłanki reorganizacji systemu -Konieczność integracji systemów ewaluacji z perspektyw oraz Decentralizacja systemu ewaluacji i delegacja kompetencji na szczebel regionalny - Konieczność podniesienia jakości badań ewaluacyjnych
2. Strategiczne dokumenty dotyczące ewaluacji: -Wytyczne w zakresie ewaluacji programów operacyjnych na lata Plan ewaluacji NSRO na lata System ewaluacji NSRO na lata oraz NPR na lata Ponadto: Strategiczne plany ewaluacji dla poszczególnych programów operacyjnych
3. Strategiczne obszary tematyczne: –Wpływ NPR i NSRO na rozwój społeczno- ekonomiczny –Rozwój i modernizacja infrastruktury –Innowacyjność i konkurencyjność gospodarki –Rozwój zasobów ludzkich –Rozwój regionalny i terytorialny –Budowa potencjału administracji publicznej i realizacja zasady good governance
Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej (KJO) Grupa Sterująca 2 Rozwój i modernizacja infrastruktury Grupa Sterująca 4 Rozwój zasobów ludzkich Grupa Sterująca 3 Innowacyjność gospodarki Grupa Sterująca 5 Rozwój regionalny i terytorialny Wydział Ewaluacji Wydziały DKS Grupa Sterująca 1 Wpływ NPR i NSRO na rozwój społeczno- ekonomiczny Zespół Sterujący procesem ewaluacji NPR i NSRO Grupa Sterująca 6 Budowa potencjału administracji publicznej i realizacja zasady good governance
Podsumowanie okresu styczeń 2004 – czerwiec 2008 poziom regionalny a poziom krajowy Badania ewaluacyjne przeprowadzone w okresie styczeń czerwiec 2008 Źródło: Opracowanie własne na podstawie Bazy badań ewaluacyjnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju (NPR) na lata i Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia(NSRO) na lata Stan na 1 października 2008 r. Instytucje zlecająceEx anteOn goingrazem KJO Jednostki ewaluacyjne krajowe Jednostki ewaluacyjne na poziomie regionów Razem
Najwięcej ewaluacji przeprowadzono w obszarach: rozwój regionalny i terytorialny oraz rozwoju zasobów ludzkich
Zakończone ewaluacje bieżące wg programów
Wielkość realizowanych badań ewaluacyjnych dotyczących polityki spójności systematycznie rośnie Źródło: Opracowanie własne na podstawie Bazy badań ewaluacyjnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju (NPR) na lata i Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia(NSRO) na lata Stan na 1 października 2008 r.
Jakość raportów ewaluacyjnych systematycznie rośnie Źródło: Opracowanie własne na podstawie Bazy badań ewaluacyjnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju (NPR) na lata i Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia(NSRO) na lata Stan na 1 stycznia 2008 r.
Rośnie ilość zamawianych ewaluacji
Podaż usług ewaluacyjnych zwiększa się Podmioty realizujące największą liczbę badań ewaluacyjnych* Źródło: Opracowanie własne na podstawie Bazy badań ewaluacyjnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju (NPR) na lata i Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia(NSRO) na lata Stan na 1 października 2008 r. * ewaluacja 16 RPO i PO RPW traktowana jako jedno badanie, ponieważ zlecana była w ramach jednego przetargu
Wszystkie jednostki ewaluacyjne W tym: jednostki regionalne (RPO) Województwo podkarpackie 153 osoby61 osób (średnio: 3 osoby na jednostkę) 4 osoby* Budowa potencjału ewaluacyjnego – poziom regionalny a poziom krajowy Liczba osób zaangażowanych w ewaluację (stan na czerwiec 2008) – porównanie jednostek ewaluacyjnych * 3 osoby zatrudnione w Urzędzie Marszałkowskim oraz jedna osoba zatrudniona w Wojewódzkim Urzędzie Pracy
Budowa potencjału ewaluacyjnego administracji publicznej Osoby zajmujące się ewaluacją w jednostkach w ramach IZ oraz IP I i II stopnia
Budowa potencjału ewaluacyjnego administracji publicznej
Na okres zaplanowano budżet na badania ewaluacyjne w wysokości 190 mln zł: -73 mln na poziomie regionalnym -117 mln na poziomie centralnym
Wyzwania dla procesu ewaluacji w Polsce Dostarczenie argumentów w trakcie dyskusji nad przyszłym kształtem polityki spójności Wykorzystanie narzędzia, jakim jest ewaluacja w procesie przygotowania i realizacji innych - niż związane z UE - polityk krajowych Silniejsze niż dotychczas powiązanie ewaluacji z procesem zarządzania programami. Wykorzystanie wyników badań ewaluacyjnych!
O czym nie można zapomnieć? Ewaluacja nie jest celem samym w sobie, ale jest narzędziem, które pomaga w realizacji celów strategicznych
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ul. Wspólna 2/ Dziękuję za uwagę