Europejski Fundusz Społeczny w Polsce i na Dolnym Śląsku Program „Budowa sieci Regionalnych Ośrodków Szkoleniowych Europejskiego Funduszu Społecznego (ROSzEFS)”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Advertisements

Promocja zatrudnienia i wsparcie przedsiębiorców w 2012 r
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Wdrażanie i finansowanie działań związanych z doradztwem zawodowym z funduszy unijnych WUP w Białymstoku.
MAPA WSPARCIA REGIONALNEGO
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Plany działania na 2007 i 2008 rok dla regionalnych Priorytetów PO KL Wrocław,
Regionalne związki pracodawców projektodawcami funduszy strukturalnych Regionalne związki pracodawców projektodawcami funduszy strukturalnych Paweł P.
Sprawozdanie z realizacji Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2006 r. Warszawa, 20 czerwca 2007 r.
1 Sprawozdanie z realizacji Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich II i III kwartał 2004 r.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
PROGRAM BUDOWY SIECI „ROSzEFS”
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Promocja Integracji Społecznej Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Kierunki realizacji Programu Operacyjny Kapitał Ludzki w latach pierwsze doświadczenia.
Informacja dotycząca pierwszych miesięcy wdrażania Priorytetu VII Promocja integracji społecznej. Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Sektorowy Program.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
- ROZWÓJ i POPRAWA KONKURENCYJNOŚCI REGIONU - realizowane w oparciu o:
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Model firmy społecznej i możliwości legislacyjne związane z tym narzędziem aktywizacji zawodowej w kontekście Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr.
2009 Działanie 3.3 Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP Poddziałanie Wsparcie dla MSP Podsumowanie naboru 2008 i zmiany na 2009 Zespół
Podsumowanie wdrażania ZPORR w pomorskim PRZEDSIĘBIORCY I INNOWACJE Podsumowanie wdrażania ZPORR w pomorskim PRZEDSIĘBIORCY I INNOWACJE Łukasz Żelewski.
1 Europejski Fundusz Społeczny w Działaniach realizowanych przez Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Europejski Fundusz Społeczny w Działaniach realizowanych.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 1 17 października 2008 r. Marcin Żarłok Naczelnik Wydziału Inwestycji Funduszy Strukturalnych Podsumowanie pierwszego.
IW INTERREG III A Program Polska – Republika Słowacka Stan realizacji w województwie małopolskim na koniec I kwartału 2006 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Harmonogram naboru do ZPORR w Województwie Małopolskim UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZE STRUKTURALNE Marszałek Województwa Małopolskiego Janusz Sepioł
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
1Warszawa, 27 lutego 2014 Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Działanie 2.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Departament Systemów Informatycznych.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
Wdrażanie Działań 6.1 i 8.1 PO KL w województwie podlaskim w 2010 roku.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Ministerstwo Nauki i Informatyzacji
Konferencja Podsumowująca IW INTERREG IIIA Czechy – Polska , Ołomuniec, Hotel Flora Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Stan wdrażania działań współfinansowanych z funduszy strukturalnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 22 sierpień 2007 r.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Możliwości wykorzystania środków z EFS przez podmioty z Dolnego Śląska Mirosława Hamera RCWIP Projekt „Rozwój lokalnego partnerstwa na rzecz rynku pracy.
Statystyka wniosków złożonych w ramach I edycji konkursów Działań 1.1, 1.5, 1.6 SPO RZL Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Współpraca z Instytucją Pośredniczącą przy realizacji projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej Lidia Lechocka Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego.
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Spotkanie robocze Komitetu Monitorującego RPO Wrocław,
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata w zakresie Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń,
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego - - stan wdrażania wrzesień 2017 roku Kielce, r.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Europejskiego Funduszu Społecznego
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Zapis prezentacji:

Europejski Fundusz Społeczny w Polsce i na Dolnym Śląsku Program „Budowa sieci Regionalnych Ośrodków Szkoleniowych Europejskiego Funduszu Społecznego (ROSzEFS)” jest finansowany ze środków programu Phare 2002 Rozwój umiejętności zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym oraz środków budżetowych. Program wdraża Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wraz z Fundacją Fundusz Współpracy, działając pod nadzorem Pełnomocnika ds. Realizacji Programu (PAO) w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej. Damian Dec Koordynator ROSzEFS przy RCWIP

2 Tytułem wstępu Środki EFS mają za zadanie wzmocnić/uzupełnić politykę zatrudnienia w Polsce EFS finansuje projekty, które mają charakter rozwojowy i przyczyniają się do wzmocnienia konkurencyjności gospodarki EFS wspiera takie działania, które w sposób aktywny wzmacniają różnorodne grupy społeczne przede wszystkim pozostające poza zatrudnieniem

3 Jak wykorzystać EFS na Dolnym Śląsku? Środki EFS mają przyczynić się do ograniczenie bezrobocia, zwiększenia wskaźnika zatrudnienia Projekty EFS powinny dodatkowo tworzyć na poziomie lokalnym i regionalnym struktury sprzyjające tworzeniu partnerstw i paktów na rzecz zatrudnienia

4 Nieco statystyki Stopa bezrobocia w latach 1999 – 2005, źródło:Informacja o sytuacji na rynku pracy w województwie dolnośląskim w sierpniu 2005

5 Nieco statystyki Stopa bezrobocia w latach 2001 – 2005 Dolny Śląsk - Kraj, źródło:Informacja o sytuacji na rynku pracy w województwie dolnośląskim w sierpniu 2005

6 Najwyższa stopa bezrobocia na Dolnym Śląsku Powiaty: lwówecki32,6% złotoryjski 32,2% kłodzki 31,1% górowski 31,1% dzierżoniowski30,3% Najniższa stopa bezrobocia: powiat wrocławski grodzki 11,7% Stan na lipiec 2005: źródło: DWUP

7 Stan wdrażania SPO RZL na II kwartał 2005 Priorytet 1 Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej 567 projekty (wartość PLN)* Priorytet 2 Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy 95 projekty (wartość PLN) Priorytet 3 Pomoc techniczna 41 projekty (wartość PLN)

8 Łączna wartość projektów ,60 PLN, co stanowi 37,85 % realizacji zobowiązań na cały okres programowania Największym zainteresowaniem cieszy się działanie 2.3 SPO RZL Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki Wartość złożonych projektów wyniosła tu ponad 2 mld PLN

9 Kontraktowanie środków i płatności Do kwietnia 2005 podpisano umowy z beneficjentami na kwotę 1,990 mld zł – co odpowiada 1/3 wysokości kwoty przewidzianej ze środków strukturalnych w SPO RZL. Dotychczas wypłacono jednak zaledwie 0,21 % środków(12,5 mln)

10 Stan wdrażania Działania 1.4 na Dolnym Śląsku stan na 25 sierpnia 2005 Ilość złożonych projektów (III konkursy) – 22 Ilość projektów odrzuconych pod względem merytorycznym – 4 Ilość projektów odrzuconych pod względem formalnym – 16 Ilość projektów realizowanych – 1

11 Projekty w ramach Działania I konkurs

12 Kwota dofinansowania w ramach Działania 1.1 SPO RZL w poszczególnych województwach

13 Działanie 1.5 – I konkurs

14 Podsumowanie I konkursu dla Działań 1.1, 1.5 i 1.6 Na konkurs wpłynęły łącznie 722 projekty w ramach trzech Działań SPO RZL: 90 wniosków na Działanie 1.1 „Rozwój i modernizacja instrumentów instytucji rynku pracy” – skierowanego do instytucji rynku pracy, 338 wniosków na Działanie 1.5 „Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego ryzyka” – skierowanego do grup zagrożonych wykluczeniem społecznym, 294 wniosków na Działanie 1.6 „Integracja i reintegracja zawodowa kobiet” – którego celem jest aktywizacja zawodowa kobiet.

15 Podsumowanie cd. Najaktywniejsi projektodawcy: Organizacje pozarządowe 287 wniosków Samorządy 268 wniosków Stanowi to 77% wszystkich złożonych wniosków. Do oceny merytorycznej przekazano 298 wniosków z których 216 uzyskało dofinansowanie. Spośród nich: Wnioski organizacji pozarządowych 33% Wnioski samorządów 57%

16 Źródło: Bariery ograniczające aktywność NGO’s w wykorzystywaniu środków EFS, wrzesień 2005

17 Źródło: Bariery ograniczające aktywność NGO’s w wykorzystywaniu środków EFS – wrzesień 2005

18 Źródło: Bariery ograniczające aktywność NGO’s w wykorzystywaniu środków EFS – wrzesień 2005

19 Stan wdrażania II Priorytetu ZPORR na Dolnym Śląsku na dzień 24 sierpnia 2005 Numer działan ia Ilość złożonych wniosków Ilość projektów odrzuconych po ocenie formalnej Ilość projektów odrzuconych po ocenie merytorycznej Ilość realizowany ch projektów (podpisane umowy) I II OGÓŁ EM

20 Najczęściej popełniane błędy formalne 1.Różne sumy kontrole w wersji papierowej i elektronicznej wniosku lub na stronach wniosku 2.Brak wersji elektronicznej wniosku 3.Użycie nieodpowiedniej wersji Generatora Wniosków 4.Wniosek nie jest odpowiedzią na konkurs 5.Nieprawidłowy czas rozpoczęcia projektu 6.Nieuprawniona grupa beneficjentów ostatecznych 7.Błędne stosowanie zapisów Ustawy Prawo Zamówień Publicznych

21 Błędy formalne cd. 1.Nieprawidłowo wykazane wydatki całkowite projektu (minimalna wartość projektów) 2.Nieprawidłowości rachunkowe 3.Nieodpowiednie załączniki -brak kserokopii statutu lub innego dokumentu potwierdzonego przez odpowiedni organ – radcę prawnego, notariusza -Brak podpisów, niewłaściwe kopie dokumentów finansowych

22 Błędy formalne cd. 1.Niewłaściwe/niepełne uchwały jst 2.Niewłaściwe opieczętowanie wniosku

23 Błędy merytoryczne 1.Brak odniesienia do danych liczbowych obejmujących grupę beneficjentów w ramach projektu 2.Brak działań eliminujących wskazywane przez projektodawcę bariery dotyczące beneficjentów ostatecznych 3.Wskazywanie barier, których projekt w żaden sposób nie wyeliminuje

24 Błędy merytoryczne cd. 1.W przypadku gdy projekt odnosi się do kilku grup ostatecznych beneficjentów, projektodawca nie wymienia i nie charakteryzuje wszystkich tych grup 2. Ogólnie opisane działania, które zostaną podjęte lub zostały już podjęte, w celu zagwarantowania założonej liczby beneficjentów ostatecznych

25 Błędy merytoryczne cd. 1. Brak jest określenia liczby beneficjentów ostatecznych, którzy mają uczestniczyć w projekcie i oceniającemu trudno odnieść się czy podejmowane działania są skuteczne 2. Brak uzasadnienia, dlaczego wybrane przez projektodawcę metody rekrutacyjne (techniki, narzędzie) są właściwe do doboru danej grupy beneficjentów ostatecznych

26 Błędy merytoryczne cd. 1.Brak podziału rezultatów na twarde i miękkie 2. Często projektodawca opisując wartość dodaną projektu wskazuje cel projektu 3. Brak opisu działań, które projektodawca podejmie w celu zagwarantowania osiągnięcia zakładanych rezultatów

27 Błędy merytoryczne cd. 1.Mylenie rezultatów z działaniami, jakie będą podejmowane w trakcie realizacji projektu 2. Wymienione rezultaty nie wynikają z działań podejmowanych w trakcie realizacji projektu 3. Planowane w projekcie działania nie przekładają się na wymienione rezultaty

28 Błędy merytoryczne cd. 1. Mylenie przeszkód w realizacji projektu z barierami dotyczącymi osób niepełnosprawnych lub innych beneficjentów ostatecznych 2. Brak sposobu eliminacji przeszkód 3. Brak określenia sposobu upowszechniania rezultatów projektu

29 Błędy merytoryczne cd. 1. Brak opisu rezultatów zrealizowanych projektów, ich wartości i grupy beneficjentów ostatecznych, 2. Sposoby monitorowania nie odnoszą się do beneficjentów ostatecznych (osób niepełnosprawnych, instytucji) 3. Stosowanie różnorodnych nazw stanowisk w odniesieniu do tej samej funkcji np. dyrektor projektu/kierownik projektu/koordynator projektu

30 Błędy merytoryczne cd. 1. Brak odzwierciedlenia wydatków zawartych w budżecie w części opisowej wniosku 2. Brak kalkulacji lub niejasna kalkulacja kosztów 3. Zawyżanie poszczególnych wydatków

31 Z czego wynikają błędy? -brak,,myślenia projektowego” -nieznajomości wymogów formalnych i merytorycznych stawianych projektom -zbytniego,,pośpiechu organizacyjnego”

32 I co dalej? -wykorzystanie „dobrych praktyk” umieszczanych na stronach: wykorzystanie modelowych wniosków umieszczonych na stronie -wykorzystanie narzędzi pomocnych przy wypełnianiu wniosku – -Korzystanie z bezpłatnych usług szkoleniowo- doradczych ROSzEFS

33 Dziękuję za uwagę! Damian Dec Regionany Ośrodek Szkoleniowy EFS Regionalne Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych