Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010-2015 Małgorzata Mizera - Wołowicz Departament Rozwoju Regionalnego i Współpracy Zagranicznej Urząd Marszałkowski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Łukasz Małecki Ministerstwo Rozwoju Wsparcie projektów technologicznych firm w latach
Advertisements

Tauron-dystrybucja.pl Rozwój elektroenergetyki na Śląsku Opolskim.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. ( ZIT ). Dofinansowanie :ZIT 11,4 mln euro WRPO 8,0 mln euro Beneficjenci :- Uniwersytet im. A. Mickiewicza, - Politechnika.
Stowarzyszenie Wspierania Małej Przedsiębiorczości z siedzibą w Dobiegniewie Zielona Góra 20 kwiecień 2016.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Przestrzenne zróżnicowanie potencjału innowacyjnego w Polsce Dr Robert Guzik Uniwersytet Jagielloński Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Zakład.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Wizja rozwoju Uczelni Prof. Wiesław Józef Piekarski SPÓJRZ W PRZYSZŁOŚĆ z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie.
SSPW woj. Warmińsko-Mazurskiego Parametry infrastruktury: ponad 2273 km szkieletowej i dystrybucyjnej sieci światłowodowej oraz 226 węzłów.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
2013 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości – Narzędzia wsparcia prowadzenia działalności międzynarodowej Kaliningrad, 24 czerwca 2013 r. Aleksandra.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
1 Fundacja Rozwoju Lubelszczyzny -Lider Lubelskiego Energetycznego Partnerstwa Naturowego Lubelskie Energetyczne Partnerstwo Naturowe Małgorzata Gałczyńska.
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Obszary inteligentnych specjalizacji Wielkopolski a UEP / SC UEP.
1 Po pierwsze praca… Krajowe i regionalne programy operacyjne w kontekście przedsiębiorczości i miejsc pracy.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
Sprawozdanie roczne z działalności Uczelnianej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia na PG w roku akademickim 2013/2014 Senat PG, r. Opracowała:
System, który łączy Tomasz Stępień, Prezes Zarządu Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. Strategia GAZ-SYSTEM S.A. do 2025 roku.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
REGIONALNE CENTRUM TECHNOLOGII I WIEDZY „INTERIOR” W NOWEJ SOLI NOWA SÓL.
Środki dostępne na informatyzację w ramach RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego ul. Kościuszki.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Poręczenie jako instrument wspierający rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności na Mazowszu 9. Grudzień, 2015r.
Koncepcja Obserwatorium ICT w Województwie Świętokrzyskim Sandomierz - Dwikozy
Projekt Centrum Współpracy Nauki i Gospodarki Szczecin, r.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Roman Fedak – Dyrektor Urzędu Statystycznego w Zielonej Górze GORZÓW WIELKOPOLSKI, 30 MAJA 2016 R.
ZBADANIE POTENCJAŁU INNOWACYJNEGO SUBREGIONU RADOMSKIEGO Projekt realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 2.6 Regionalne.
Centrum Transferu Technologii Politechnika Krakowska Czy formalizm zdusza innowacyjność ? Jak skutecznie poruszać się w gąszczu przepisów aby uzyskać publiczne.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
„BUDOWA LUBUSKIEGO SYSTEMU INNOWACJI” Program Operacyjny Kapitał Ludzki Poddziałanie Regionalne Strategie Innowacji Zielona Góra, dnia 11 czerwca.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Artur Szymon Michalski – Zastępca Prezesa Zarządu NFOŚiGW Warszawa Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Aktualna oferta finansowa.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Wsparcie nauki i biznesu w POIR Łukasz Jasek. POIR – ogólne informacje I oś POIR – przegląd i alokacja IV oś POIR – przegląd i alokacja Instrumenty I.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
I co dalej z TRIZ? KIELCE, 16 GRUDNIA 2013 r. Łukasz Syska – Koordynator Projektu „ Akademia TRIZ dla biznesu” Projekt współfinansowany ze środków Unii.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Propozycje wyzwań i celów strategicznych opracowanych w ramach sekcji Nauka i Gospodarka.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Rozwój współpracy pomiędzy sektorem badawczo-naukowym a biznesem na przykładzie Projektu: GUM
„Popytowy System Innowacji – rozwój MŚP w Regionie Świętokrzyskim poprzez profesjonalne usługi doradcze” Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego.
Praktyczna nauka zawodu + Profesjonalne usługi doradcze
Małopolski Festiwal Innowacji
Zapis prezentacji:

Lubuska Regionalna Strategia Innowacji Małgorzata Mizera - Wołowicz Departament Rozwoju Regionalnego i Współpracy Zagranicznej Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze

Lubuska Regionalna Strategia Innowacji (LRSI) , przyjęta uchwałą nr XLVI/444/2010 Sejmiku Województwa Lubuskiego z dnia 1 lutego 2010 r. Lubuska Regionalna Strategia Innowacji kwietnia 2005 r. – przyjęcie uchwałą Sejmiku Województwa Lubuskiego pierwszej „Lubuskiej Regionalnej Strategii Innowacji”.  Po co nam RSI  Finansowanie RSI  Monitorowanie RSI

Cel strategiczny 1 Wzmocnienie potencjału edukacyjnego i naukowo – badawczego w regionie Cele operacyjne: 1.1. Rozwój oferty edukacyjnej i naukowo-badawczej poprzez wykorzystanie potencjału edukacyjnego, nauki i B+R, opracowanie zmian programów kształcenia w celu dostosowania ich do wymagań rozwoju innowacyjnej gospodarki oraz właściwe przygotowanie absolwentów do pracy zgodnie z oczekiwaniami partnerów gospodarczych Rozwój współpracy pomiędzy regionalnymi ośrodkami naukowymi poprzez realizowanie wspólnych działań oraz tworzenie właściwych warunków do rozwoju i innowacyjności lubuskiego środowiska naukowego Rozwój współpracy pomiędzy ośrodkami naukowymi z województwa lubuskiego a ośrodkami naukowymi w kraju i na świecie poprzez realizowanie wspólnych działań oraz tworzenie właściwych warunków do rozwoju i innowacyjności lubuskiego środowiska naukowego Rozwój współpracy regionalnych ośrodków naukowo-badawczych z przedsiębiorcami poprzez realizowanie wspólnych działań oraz utworzenie ośrodka pierwszego kontaktu dla przedsiębiorców Prowadzenie analiz sytuacji społeczno-gospodarczej oraz tendencji rozwojowych.

Najważniejsze działania zrealizowane w latach  Wzmocnienie potencjału edukacyjnego – np. nowe kierunki kształcenia na UZ, biotechnologia, medycyna, prawo, logistyka wraz z zapleczem dydaktycznym, projekty badawcze w zakresie astronomii i fizyki (UZ), kierunek zamawiany energetyka PWSZ w Sulechowie, Instytut Zarządzania i Inżynierii Rolnej (IZiIR) PWSZ w Sulechowie opracował program dydaktyczny dla ogrodnictwa, turystyki i kształcenia dla specjalności technologia żywienia, zajęcia dydaktyczne o charakterze projektowym w ramach współpracy z samorządem tj. przygotowanie do zawodu projektanta terenów zieleni, utworzenie laboratorium środowiskowe w PWSZ Gorzów Wlkp. dla kierunków technicznych, rozwój i modernizacja infrastruktury edukacyjnej, stypendia dla uczniów, studentów, doktorantów, wzrost znaczenia kształcenia zawodowego  Utworzenie Lubuskiej Sieci Innowacji 2015 – porozumienie ramowe o utworzeniu konsorcjum pomiędzy Gorzowskim Ośrodkiem Technologicznym, Parkiem Naukowo-Technologicznym, Lubuskim Ośrodkiem Innowacji i Wdrożeń Agrotechnicznych Sp. z o.o., Centrum Energetyki Odnawialnej Sp. z o.o. oraz Regionalnym Centrum Technologii i Wiedzy „Interior” Sp. z o.o.  Analizy społeczno-gospodarcze i trendów rozwojowych –, współpraca UMWL z US w Zielonej Górze, współpraca z Obserwatorium Rynku Pracy przy WUP, działalność LROT, projekt Lubuskie Centrum Innowacji  Wzmocnienie potencjału naukowo-badawczego – rozwój infrastruktury uczelni oraz centrów innowacji, realizacja projektów, np. Kreator Innowacyjności – projekt UZ w ramach Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Akcelerator Innowacji Parku Technologicznego Interior z Nowej Soli  Rozwój współpracy pomiędzy ośrodkami naukowymi z województwa lubuskiego a ośrodkami naukowymi w kraju i na świecie – projekty i prace badawcze lubuskich uczelni, CPTT UZ jest członkiem Konsorcjum Enterprise Europe Network West Poland, współpraca z ośrodkami naukowymi Polski zachodniej;  Rozwój współpracy regionalnych ośrodków naukowo-badawczych z przedsiębiorcami – projekty współfinansowane ze środków UE (PO IG , LRPO 2007 – 2013), Voucher na innowacje Najważniejsze działania Cel strategiczny 1

Słabości (-)  mała liczba jednostek naukowych, brak placówek PAN = niższe wskaźniki innowacyjności, niż w regionach z silnymi ośrodkami naukowymi  niski poziom wydatków na działalność badawczo – rozwojową - w latach najwięcej środków przeznaczono na prace w dziedzinie nauk inżynieryjnych i technicznych  mała liczba podmiotów prowadzących działalność B+R na 100 tys. podmiotów wpisanych do REGON  niskie nakłady wewnętrzne na B+R  niewielkie zatrudnienie w B+R w przeliczeniu na 1000 osób aktywnych zawodowo Potencjał  Uniwersytet Zielonogórski i inne uczelnie – nowe kierunki, projekty  Centra innowacji: Park Naukowo-Technologiczny Uniwersytetu Zielonogórskiego Sp. z o. o. (2014), Gorzowski Ośrodek Technologiczny Park Naukowo-Przemysłowy Sp. z o. o. – GOT (2013), Centrum Energetyki Odnawialnej Sp. z o.o. w Sulechowie – CEO (2012), Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii UZ - CPTT UZ (2011), Lubuski Ośrodek Innowacji i Wdrożeń Agrotechnicznych w Kalsku – LOIiWA (2010), Regionalne Centrum Technologii i Wiedzy Interior Sp. z o. o. w Nowej Soli (2010),  Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości UZ (2006),  Środki UE Cel strategiczny 1

Cel strategiczny 2 Rozwój systemu innowacji i nowoczesnej infrastruktury innowacyjnej w regionie Cele operacyjne: 2.1. Rozwój społeczeństwa informacyjnego w regionie Rozwój regionalnych instytucji wspierania i instrumentów finansowania innowacji poprzez rozbudowę infrastruktury sprzyjającej innowacji w regionie oraz wzbogacenie oferty finansowej wspierającej rozwój innowacyjności Promowanie dobrych praktyk regionu oraz tworzenie płaszczyzny kontaktów pomiędzy uczelniami, jednostkami B + R, przedsiębiorcami w regionie a partnerami w kraju i na świecie Zwiększanie dostępności komunikacyjnej regionu oraz otwarcie regionu na Europę poprzez rozwijanie innowacyjnych rozwiązań komunikacyjnych regionu Rozwijanie i promowanie nowoczesnej turystyki w regionie Dostosowanie oferty szkoleniowo – doradczej z zakresu innowacyjności dla potrzeb przedsiębiorców w regionie.

Najważniejsze działania zrealizowane w latach  Rozwój społeczeństwa informacyjnego – projekty w ramach LRPO – informatyzacja administracji i zwiększenie dostępu do e-usług, Szerokopasmowe Lubuskie – budowa sieci szkieletowo – dystrybucyjnej na terenie białych plam w województwie lubuskim, Lubuska Sieć Teleradiologii  Rozwój infrastruktury przedsiębiorstw, centrów innowacji, lubuskich uczelni  Rozwój parków przemysłowych - Gorzowski Ośrodek Technologiczny: Rozbudowa Parku Przemysłowego o funkcje Centrum Transferu Technologii Środowiskowych, Rozbudowa Klubu Młodego Wynalazcy- Etap I i II - projekty w ramach LRPO , rozwój Parku Technologii i Logistyki Przemysłu INTERIOR w Nowej Soli, centra innowacji UZ oraz PWSZ Sulechów  Wsparcie finansowe lubuskich przedsiębiorców - instrumenty zwrotne i bezzwrotne dla MSP w ramach LRPO oraz PO IG  Promowanie dobrych praktyk, budowanie sieci kontaktów (uczelnie-jednostki B+R-przedsiębiorcy) Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii Uniwersytetu Zielonogórskiego, Park Naukowo – Technologiczny Uniwersytetu Zielonogórskiego sp. z o.o., CEO oraz LOIiWA PWSZ w Sulechowie, Zachodnia Izba Przemysłowo-Handlowa, Organizacja Pracodawców Ziemi Lubuskiej, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Mechaników Polskich Oddział Gorzów Wlkp., Regionalne Centrum Technologii i Wiedzy Interior, projekt LCI, projekt voucher na innowacje, Lubuska Sieć Innowacji  Poprawa infrastruktury komunikacyjnej: drogi wojewódzkie, modernizacja Regionalnego Portu Lotniczego Zielona Góra w Babimoście, lonie kolejowe i zakup taboru (LRPO ), A2, S3, kolej (POIiŚ ),  Rozwój i promocja nowoczesnej turystyki – „Lubuskie aktywne i turystyczne” – Lubuskie Centrum Winiarstwa w Zaborze, 10 przystani na Odrze i Warcie, Wrota Lubuskie, stworzenie Wojewódzkiego Systemu Ewidencji Szlaków Turystycznych – SESTI, Przygotowanie oferty kształcenia na kierunku turystyka i rekreacja w formie pakietowej PWSZ w Sulechowie  Projekty w ramach EFS w zakresie wsparcia rozwoju nowoczesnej edukacji, kwalifikacji zawodowych i doradztwa dla przedsiębiorstw, wsparcia współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw czy podniesienia atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Najważniejsze działania Cel strategiczny 2

Trendy rozwoju (+)  wzrost przedsiębiorstw korzystających z łączy szerokopasmowych - Lubuskie było w grupie 6 województw o najwyższej wartości tego wskaźnika  rozwój zaawansowanych instrumentów finansowanych dla przedsiębiorstw (zwrotnych)  promowanie dobrych praktyk na szczeblu europejskim – członkostwo CPTT UZ w Konsorcjum Enterprise Europe Network West Poland; członkostwo Województwa Lubuskiego w Europejskiej Sieci Współpracy Regionów w zakresie Badań i Innowacji ERRIN; program ERASMUS (szkoły wyższe, ZIPH); udział podmiotów otoczenia biznesu w targach, konferencjach, seminariach międzynarodowych Cel strategiczny 2 Potencjały  Dobrze rozwinięta infrastruktura komunikacyjna  Centra innowacji  Środki UE

Cel strategiczny 3 Wzrost przedsiębiorczości i konkurencyjności regionu Cele operacyjne: 3.1. Tworzenie korzystnych warunków do powstawania i rozwoju zaawansowanych technologii w regionie Rozwój wyspecjalizowanych instytucji wsparcia transferu technologii i rozwiązań innowacyjnych do praktyki gospodarczej Wspieranie działań w zakresie unowocześniania produktów i technologii Wzrost produkcji i znaczenia alternatywnych źródeł energii.

Najważniejsze działania zrealizowane w latach  rozwój lubuskich przedsiębiorstw - tworzenie obszarów aktywności gospodarczej, uzbrojenie terenów inwestycyjnych, modernizacja infrastruktury, zakup sprzętu, powstawanie nowych miejsc pracy, samozatrudnienie, nowoczesne centra innowacji  rozwój wyspecjalizowanych instytucji wsparcia transferu technologii (CPTT UZ, PN-T UZ, OPZL, ZIPH, GOT, CEO, LOIiWA, INTERIOR)  współpraca z przedsiębiorcami: LOIiWA – wdrożenie innowacji produktowych, procesowych i technologicznych, PT Interior – usługi laboratorium komory solnej, laboratorium metrologiczne, oferta GOT, CEO oraz PNT UZ  promocja lubuskich przedsiębiorców – COI oraz COIiE, OPZL, ZIPH, ARR  W ramach POIG w regionie zrealizowano i zakończono projekty na łączną kwotę ponad 1 miliarda zł w tym dofinansowanie z UE 476 mln zł.  W ramach LRPO , Priorytet II. zrealizowano i zakończono projekty na łączną kwotę ponad 1 miliarda zł, w tym dofinansowanie z UE 426 mln zł, Priorytet III. wsparcie inwestycji w odnawialne źródła energii, projekty na łączna kwotę prawie 231 mln zł, w tym dofinansowanie z UE 145 mln zł.  utworzenie Lubuskiego Klastra Energetyki Odnawialnej i Efektywności Energetycznej przy udziale Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Sulechowie  PNT UZ sp. z o.o. realizował projekt LUKON, który zakłada połączenie kilku zakładów (technologii), które ściśle ze sobą współpracują i Zawiązanie Lubuskiego Konsorcjum Innowacyjnych Technologii Energii Odnawialnych – realizatora projektu LUKON Najważniejsze działania Cel strategiczny 3

Potencjały  Centra innowacji  Infrastruktura  Środki UE Wnioski Cel strategiczny 3 Słabości (-)  najmniejsza w kraju liczba wynalazków zgłoszonych w Urzędzie Patentowym i udzielonych patentów

Podstawowe dane o sytuacji gospodarczej LUBUSKIE  W latach obserwowano pozytywne zmiany w zakresie podstawowej sytuacji gospodarczej województwa lubuskiego, wyrażone m.in. wzrostem produktu krajowego brutto w skali roku o od 3,8% w 2011 r. do 0,3% w 2013 r. (w cenach stałych). W 2014 r. PKB przeliczeniu na 1 mieszkańca wyniósł 35,8 tys. zł, co stanowiło 83,1% PKB na 1 mieszkańca w kraju. Szacuje się dalszy wzrost PKB w 2014 r. – o 4,9% w cenach bieżących, do poziomu mln zł, a w przeliczeniu na 1 mieszkańca do 37,6 tys. zł (tj. 84,1% PKB na 1 mieszkańca w kraju).  Od 2012 r. rośnie liczba podmiotów gospodarczych wpisanych do rejestru REGON. W 2014 r. na 1000 ludności przypadało 108 podmiotów (wobec 107 średnio w kraju).  W omawianym okresie korzystnie kształtowały się dane dotyczące produkcji sprzedanej przemysłu, która licząc w cenach stałych, po spadku w 2012 r. o 5,2%, w kolejnych latach wzrosła. W 2014 r. dynamika wzrostu produkcji sprzedanej przemysłu była znacznie wyższa niż w pozostałych województwach (wzrost o 14,3% wobec średniego wzrostu w kraju o 4,1%).  Zarówno dla województwa lubuskiego, jak i dla kraju przewiduje się niekorzystne zmiany demograficzne. Według najnowszej prognozy ludności, do 2050 r. liczba mieszkańców województwa lubuskiego zmniejszy się w relacji do 2013 r. o prawie 142,8 tys. osób, tj. o 14%.  Zmiany demograficzne implikują m.in. zmiany w zakresie edukacji. Zarówno w województwie, jak i w całym kraju, obserwuje się spadek liczby uczniów i szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Skutki niżu demograficznego odczuwają także szkoły wyższe w województwie lubuskim, w których w roku akademickim 2013/14 kształciło się o 10,7% studentów mniej niż w poprzednim roku i o ponad połowę mniej niż w roku 2005/06.

Źródło: Regional Innovation Scoreboard 2014, Komisja Europejska Województwo Lubuskie – innowator o skromnych wynikach i rosnącym potencjale innowacyjności LUBUSKIE W UE innowacyjność regionów liderzy innowacyjności (regional innovation leaders) 34 regiony regiony doganiające liderów (regional innovation followers) 57 regionów umiarkowani innowatorzy (regional moderate innovators) 68 regionów innowatorzy o skromnych wynikach (regional modest innovators) -31 regionów

Najbogatsze i najbiedniejsze regiony UE LUBUSKIE W UE Województwo lubuskie, podobnie jak większość polskich regionów, zostało zaliczone do grupy województw niskoinnowacyjnych (modest innovators). Tylko pięć województw: mazowieckie, podkarpackie, śląskie, małopolskie oraz dolnośląskie zaliczono do grupy umiarkowanych innowatorów. Należy podkreślić, że przeważająca większość regionów europejskich uzyskuje znacznie wyższe wyniki w zakresie innowacyjności niż regiony polskie, a od roku 2004 zmniejszyła się liczba regionów umiarkowanie innowacyjnych w Polsce (z 10 do 5). W tym okresie pozycja województwa lubuskiego pozostawała stabilna, każdorazowo lokując region w grupie niskoinnowacyjnej. Potencjał innowacyjny regionu uznano jednak za powoli rosnący. Do czynników, w ramach których Lubuskie osiągnęło dobre wyniki cząstkowe należą wydatki innowacyjne nie związane z działalnością B+R. Porównanie wyników z innymi regionami polskimi wskazuje na 4. pozycję w kraju, co należy uznać, za wynik bardzo dobry. Bardzo niskie wyniki osiągnięto natomiast w ramach wskaźników takich jak wydatki na działalność badawczo-rozwojową w sektorze publicznym (16pozycja wśród regionów polskich) i prywatnym (15 pozycja wśród regionów polskich). Bardzo słabe wyniki odnotowano także w grupie wskaźników obrazujących wyniki działalności innowacyjnej takich jak udział innowacyjnych MŚP w populacji małych i średnich przedsiębiorstw (13 pozycja wśród regionów polskich), udział innowacyjnych MŚP współpracujących w zakresie innowacji (13 pozycja wśród regionów polskich), zgłoszenia patentowe do Europejskiego Biura Patentowego na miliard PKB (12 pozycja wśród regionów polskich), udział MŚP wprowadzających innowacje produktowe lub procesowe (14 pozycja wśród regionów polskich) oraz marketingowe i organizacyjne (14 pozycja wśród regionów polskich) oraz udział przychodów ze sprzedaży produktów innowacyjnych w przedsiębiorstwach (11 pozycja wśród regionów polskich). Można więc stwierdzić, że sytuacja województwa lubuskiego, mierzona wskaźnikami innowacyjności na poziomie europejskim jest bardzo słaba i gorsza od innych regionów w kraju. Oznacza to konieczność podjęcia działań, w szczególności skierowanych bezpośrednio do przedsiębiorstw, które pozwolą przezwyciężyć bariery we wprowadzaniu innowacji.

Źródło: Innovation Union Scoreboard 2015, Komisja Europejska 2015 Polska umiarkowany innowator LUBUSKIE W UE innowacyjność regionów

Program Rozwoju Innowacji Lubuska Regionalna Strategia Innowacji z końcem roku 2015 zakończyła swoją ważność Aby ją zastąpić opracowano Program Rozwoju Innowacji Województwa Lubuskiego przyjęty Uchwałą Zarządu Województwa Lubuskiego w lutym 2016 r. Program powstał w wyniku dwuletniego procesu rozpoczętego identyfikacją obszarów inteligentnej specjalizacji regionu w roku 2014 i kontynuowanego w ramach prac nad zapisami samego PRI w roku 2015 program jest dokumentem bardziej elastycznym, który można poddawać zmianom wynikającym z sytuacji społeczno-gospodarczej czy dynamicznego i oddolnego procesu przedsiębiorczego odkrywania; program zawiera zestaw konkretnych i adekwatnych narzędzi oraz zadań niezbędnych do realizacji inteligentnych specjalizacji regionu i realizuje przy tym najważniejsze cele rozwojowe regionu zapisane Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego; program posiada przypisane i wskazane źródła finansowania

Program Rozwoju Innowacji Cel główny: podniesienie innowacyjności regionu poprzez rozwój inteligentnych specjalizacji Cel operacyjny 1: Dostosowanie systemu edukacji do potrzeb rynku, szczególnie na kierunkach wpisujących się w inteligentne specjalizacje Cel operacyjny 2: Wzrost postaw proinnowacyjnych w przedsiębiorstwach Cel operacyjny 2: Wzrost postaw proinnowacyjnych w przedsiębiorstwach Cel operacyjny 3: Zwiększenie inwestycji w innowacje Cel operacyjny 3: Zwiększenie inwestycji w innowacje Działania strategiczne: 1. Poprawa dostępności wyposażenia technicznego niezbędnego do kształcenia zawodowego odpowiadającego potrzebom rynku 2. Wsparcie rozwoju kompetencji w zakresie postaw kreatywnych i innowacyjnych uczniów 3. Wsparcie współpracy przedsiębiorców i szkół (kształcenie dualne) 4. Wsparcie kształcenia ustawicznego odpowiadającego potrzebom rynku 5. Promowanie udziału przedsiębiorstw w programach stażowych Działania strategiczne: 1. Poprawa dostępności wyposażenia technicznego niezbędnego do kształcenia zawodowego odpowiadającego potrzebom rynku 2. Wsparcie rozwoju kompetencji w zakresie postaw kreatywnych i innowacyjnych uczniów 3. Wsparcie współpracy przedsiębiorców i szkół (kształcenie dualne) 4. Wsparcie kształcenia ustawicznego odpowiadającego potrzebom rynku 5. Promowanie udziału przedsiębiorstw w programach stażowych Działania strategiczne: 1. Tworzenie zachęt do zachowań innowacyjnych poprzez współfinansowanie prac B+R odpowiadającego potrzebom rynku 2. Wsparcie doradcze i szkoleniowe dla osób innowacyjnych 3. Rozwój narzędzi ukierunkowanych na pozyskiwanie doświadczeń (misje, wizyty studyjne, dobre praktyki) 4. Wsparcie wykorzystywania przez przedsiębiorstwa instrumentów ochrony własności intelektualnej 5. Kontynuacja procesu przedsiębiorczego odkrywania 6. Wzmocnienie współpracy międzybranżowej Działania strategiczne: 1. Tworzenie zachęt do zachowań innowacyjnych poprzez współfinansowanie prac B+R odpowiadającego potrzebom rynku 2. Wsparcie doradcze i szkoleniowe dla osób innowacyjnych 3. Rozwój narzędzi ukierunkowanych na pozyskiwanie doświadczeń (misje, wizyty studyjne, dobre praktyki) 4. Wsparcie wykorzystywania przez przedsiębiorstwa instrumentów ochrony własności intelektualnej 5. Kontynuacja procesu przedsiębiorczego odkrywania 6. Wzmocnienie współpracy międzybranżowej Działania strategiczne: 1. Premiowanie działań realizowanych w partnerstwie 2. Wsparcie inwestycji przedsiębiorstw w działalność innowacyjną 3. Rozwój działów B+R i laboratoriów w przedsiębiorstwach oraz ich doposażenie w specjalistyczny sprzęt i oprogramowanie projektowe 4. Uproszczenie procedur aplikowania o środki 5. Stosowanie systemu popytowego na badania realizowane przez sektor nauki Działania strategiczne: 1. Premiowanie działań realizowanych w partnerstwie 2. Wsparcie inwestycji przedsiębiorstw w działalność innowacyjną 3. Rozwój działów B+R i laboratoriów w przedsiębiorstwach oraz ich doposażenie w specjalistyczny sprzęt i oprogramowanie projektowe 4. Uproszczenie procedur aplikowania o środki 5. Stosowanie systemu popytowego na badania realizowane przez sektor nauki

Inteligentne specjalizacje województwa lubuskiego Program Rozwoju Innowacji Województwa Lubuskiego

Inteligentne specjalizacje województwa lubuskiego

___________ Dziękuję za uwagę! obserwuj.lubuskie.pl