11 Modernizacja kształcenia zawodowego Minister Edukacji Narodowej powołał w czerwcu 2008 r. Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw kształcenia zawodowego,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU POWIATU BRODNICKIEGO OCENA WCZORAJ – KONCEPCJA JUTRA Brodnica, listopad 2013 r. DIGNOZA STANU POWIATU BRODNICKIEGO.
Organizacja kształcenia zawodowego w zmienionym systemie oświaty od września 2012 r. oraz wyniki egzaminów zewnętrznych.
ZMIANY W SZKOLNICTWIE PODNADGIMNAZJALNYM. GIMNAZJUM – 3 lata nauki Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych 3 lata LO 3 lata Technikum 4 lata Egzaminy potwierdzające.
Doskonalenie jakości kształcenia zawodowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020.
Egzaminy organizowane na Litwie test kompetencji test kompetencji (po ukończeniu 10 klasy, w drugiej klasie gimnazjum, wiek powyżej 16 lat) (po ukończeniu.
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Grażyna Osicka Wspieranie procesu zmian w kształceniu zawodowym i ustawicznym Lublin, 12 września 2014 r.
 Reorganizacja sieci szkół w Gdańsku - optymalizacja siatki.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
„Małopolski program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych”
1 OPTYMALIZACJA SIECI SZKOLNICTWA PONADGIMNAZJALNEGO.
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych w roku szk. 2016/2017 Informacja dla uczniów klasy III Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE NOWĄ FORMĄ ZDOBYWANIA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH Opracowanie: Luiza Monika Truchel ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH im. Jana Ruszkowskiego.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO W SOSNOWCU Technikum nr 2 Architektoniczno-Budowlane Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 3 Architektoniczno-Budowlana.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Liczba placówek, uczniów i oddziałów 2014/2015 cz.1 Rok szkolny 2014/2015 Rok szkolny 2013/2014 stan na Typ placówkiLiczba uczniów Liczba oddziałów.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
„Razem możemy wiele” PO KL III. Wysoka jakość systemu oświaty 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nr 2 w Szczecinie jest placówką koedukacyjną - dla dziewcząt i chłopców - uczęszczających do Gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Edukacja dorosłych w zakresie kompetencji cyfrowych.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Projekt Śląskie. Inwestujemy w talenty – II edycja realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Urząd.
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
kształcących w zawodach
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Zapis prezentacji:

11 Modernizacja kształcenia zawodowego Minister Edukacji Narodowej powołał w czerwcu 2008 r. Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw kształcenia zawodowego, w skład którego weszli: przedstawiciele ministrów właściwych dla zawodów przedstawiciele organizacji pracodawców i organizacji branżowych przedstawiciele związków zawodowych przedstawiciele środowisk samorządowych i oświatowych To reprezentatywne forum przez ponad rok pracowało nad przygotowaniem koncepcji zmian w kształceniu zawodowym, która uwzględniałaby zarówno potrzeby edukacyjne młodzieży, jak też potrzeby i wymagania współczesnego rynku pracy

2 1.Minister Gospodarki – 76 2.Minister Infrastruktury – 37 3.Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi – 27 4.Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego – 24 5.Minister Zdrowia – 15 6.Minister Środowiska – 12 7.Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji – 8 8.Minister Sportu i Turystyki – 8 9.Minister Pracy i Polityki Społecznej – 5 10.Minister Finansów – 2 11.Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego – 1 Razem: 208 zawodów Ministrowie właściwi dla zawodów w ramach klasyfikacji zawodów szkolnych

33 Kontekst modernizacji Kontekst polski: potrzeby gospodarki i rynku pracy strategie rozwoju: kraju, regionów, edukacji nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego Kontekst europejski: strategia uczenia się przez całe życie (LLL) Europejskie i Krajowe Ramy Kwalifikacji (EQF/NQF) kompetencje kluczowe, ECVET, EQARF, EUROPASS mobilność i wzajemne uznawanie kwalifikacji w UE

4 Dokumenty związane z realizacją kształcenia w szkołach zawodowych Ramowy plan nauczania dla szkoły zawodowej PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU  Plan nauczania dla zawodu  Programy nauczania w układzie : Przedmiotowym Modułowym –Szczegółowe cele kształcenia –Materiał nauczania –Wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu –Propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia –Szczegółowe cele kształcenia –Materiał nauczania –Wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu –Propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia Klasyfikacja zawodów, z której wynika podstawa programowa kształcenia w zawodzie Klasyfikacja zawodów, z której wynika podstawa programowa kształcenia w zawodzie Standard wymagań egzaminacyjnych Dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie Dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie Suplement Europass do dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe

55 Cele modernizacji kształcenia zawodowego dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb zmieniającego się rynku pracy uelastycznienie oferty kierunków kształcenia poprawa jakości kształcenia i zdawalności egzaminów zawodowych otwarcie na potrzeby uczniów niepełnosprawnych

66 Podstawowe obszary zmian Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego System egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Struktura i organizacja kształcenia zawodowego Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli Udział pracodawców w kształceniu zawodowym Obudowa programowa kształcenia zawodowego

77 Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego Modyfikacja klasyfikacji zawodów „szkolnych” będzie polegała na grupowaniu i integrowaniu zawodów W zawodach tych zostaną następnie wyodrębnione i nazwane kwalifikacje, które będą potwierdzane w ramach egzaminów zewnętrznych Kwalifikacje te zostaną opisane w nowych podstawach programowych kształcenia w zawodach jako zasób wiadomości, umiejętności i postaw wyodrębniony z określonego zawodu, pozwalający na samodzielne wykonywanie zadań zawodowych

8 Przykład podziału zawodu na kwalifikacje w zawodzie elektryk 724[01].

99 Egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe Potwierdzanie odrębnie każdej kwalifikacji – niezależnie od trybu, szkolnego lub pozaszkolnego, w jakim ta kwalifikacja została osiągnięta Ujednolicenie systemu egzaminów zawodowych bez względu na formę uczenia się – szkolną czy pozaszkolną Całoroczne ośrodki egzaminacyjne, w znacznej części funkcjonujące u pracodawców Stworzenie banku zadań egzaminacyjnych Egzamin praktyczny w zasadniczej szkole zawodowej i technikum z wykonaniem

10 Schemat systemu edukacji Przedszkole – dzieci od 3 do 5 lat – ostatni rok obowiązkowo Szkoła podstawowa – 6 lat nauki Gimnazjum – 3 lata nauki Gimnazjum dla dorosłych Liceum ogólnokształcące – 3 lata nauki Technikum – 4 lata nauki Zasadnicza szkoła zawodowa – 3 lata nauki Liceum dla dorosłych Egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe Matura Kursy dające kwalifikacje zawodowe

Uchwała Nr XXVIII/7/09 Rady Powiatu Piaseczy ń skiego z dnia 29 czerwca 2009r. w sprawie ustalenia planu sieci szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych maj ą cych swoj ą siedzib ę na obszarze powiatu piaseczy ń skiego. 11

Zespół Szkół im. Władysława Stanisława Reymonta w Konstancinie-Jeziornie przy ul. Mirkowskiej 39 Ogólna liczba uczniów: Zespół Szkół im. Władysława Stanisława Reymonta w Konstancinie- Jeziornie Liceum Ogólnokształc ą ce dla dorosłych Liceum Ogólnokształc ą ce dla młodzie ż y

Zespół Szkół Nr 1 w Piasecznie przy ul. Szpitalnej 10 Ogólna liczba uczniów: Zespół Szkół Nr 1 w Piasecznie Technikum Zasadnicza Szkoła Zawodowa

Zespół Szkół Nr 2 im. E. Plater w Piasecznie przy Al. Brzóz 26 Ogólna liczba uczniów: Zespole Szkół Nr 2 im. E. Plater w Piasecznie Liceum Ogólnokształc ą ce Technikum

Zespół Szkół Zawodowych im. Marszałka Franciszka Bielińskiego w Górze Kalwarii przy ul. Budowlanych 14 Ogólna liczba uczniów: Zespół Szkół Zawodowych im. Marszałka Franciszka Bieli ń skiego w Górze Kalwarii Liceum Ogólnokształc ą ce Zasadnicza Szkoła Zawodowa Technikum Liceum Ogólnokształc ą ce dla dorosłych

Zespół Szkół Zawodowych im. ppor. E. Gierczak w Górze Kalwarii przy ul. Dominikańskiej 9E Ogólna liczba uczniów: 16 Zespół Szkół Zawodowych im. ppor. E Gierczak w Górze Kalwarii Technikum Nr 1 Zasadnicza Szkoła Zawodowa Nr 1

Zespół Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego im. C. Plater-Zyberkówny w Piasecznie przy ul. Chyliczkowskiej 20 Ogólna liczba uczniów: Zespół Szkół RCKU w Piasecznie III Liceum Ogólnokształc ą ce Internat Szkoła Policealna dla dorosłych Technikum I Liceum Ogólnokształc ą ce dla dorosłych

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Tarczynie przy ul. Stępkowskiego 17 Ogólna liczba uczniów: Zespół Szkól Ponadgimnazjalnych w Tarczynie Liceum Profilowane Szkoła Policealna

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Piasecznie przy ul. Szpitalnej 12 Ogólna liczba wychowanków: Specjalny O ś rodek Szkolno-Wychowawczy w Piasecznie Szkoła Podstawowa Nr 7 Gimnazjum Nr 5 Zasadnicza Szkoła Zawodowa Liceum Ogólnokształc ą ce dla młodzie ż y z autyzmem w normie intelektualnej Liceum Uzupełniaj ą ce Internat dla chłopców Internat dla chłopców

Zespół Szkół Specjalnych w Łbiskach przy ul. Bolesława Chrobrego 83 Ogólna liczba wychowanków: Zespół Szkół Specjalnych w Łbiskach Szkoła Podstawowa Gimnazjum Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka Szkoła Przyspasabiaj ą ca do Pracy Współpraca ze SOW (Internat dla uczniów)

Zespół Szkół Specjalnych Nr 1 w Konstancinie-Jeziornie ul. Potulickich 1 Ogólna liczba wychowanków: Szkoła Podstawowa Gimnazjum

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Piasecznie przy ul. Chyliczkowskiej DZIAŁALNOŚĆ Poradnictwo dla dzieci, młodzie ż y od 0 do 19 lat i rodziców Grupy warsztatowo -edukacyjne dla dzieci i rodziców EEG Biofeedback Terapia Integracji Sensorycznej Grupa wsparcia dla matek Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

23 Korzyści dla szkół, wynikające ze współpracy z pracodawcami możliwość wprowadzenia innowacyjnych programów nauczania – modułowych wyposażenie szkoły w specjalistyczny sprzęt i materiały realizacja praktycznej nauki zawodu w rzeczywistych warunkach pracy (u pracodawcy) możliwość zdobywania certyfikatów honorowanych na rynku pracy większe szanse na zatrudnienie absolwentów

24 Kalendarz zmian programowych w kształceniu ogólnym Rok szkolnyZreformowane nauczanie w klasach 2009/2010I SPI Gimnazjum 2010/2011II SPII Gimnazjum 2011/2012III SPIII Gimnazjum egzamin gimnazjalny dostosowany do nowej podstawy programowej 2012/2013IVSPI LI TI ZSZ 2013/2014V SPII LII TII ZSZ 2014/2015VI SP sprawdzian dostosowany do nowej podstawy programowej III L matura dostosowana do nowej podstawy programowej III TIII ZSZ 2015/2016IV T SP – szkoła podstawowa, L – liceum, T – technikum, ZSZ – zasadnicza szkoła zawodowa

Dziękuję za uwagę ! Opracowanie: Magdalena Boniecka-Duchna Daria Kulik Małgorzata Pieniążkiewicz W prezentacji zostały wykorzystane materiały Ministerstwa Edukacji Narodowej 25