EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Warszawa 2009 Ministerstwo Edukacji Narodowej Reforma systemu oświaty.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Diagnoza przygotowania Szkół Podstawowych prowadzonych przez Miasto Olsztyn do przyjęcia 6-latków w 2012 roku Opracowała: Anna Maria Jankowska.
Advertisements

„Sześciolatek w szkole”
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Ulotka informacyjna dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Sześciolatek idzie do szkoły
Organizacja nauczania indywidualnego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Realizacja programów rządowych Radosna Szkoła i Wyprawka szkolna.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna
Przedszkola w Mieście Olsztyn Olsztyn, 2 marca 2011r.
Kuratorium Oświaty w Gdańsku
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Reforma systemu oświaty Obniżanie wieku szkolnego i upowszechnianie edukacji przedszkolnej Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Luty 2009.
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/ Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
Obniżenie wieku obowiązku szkolnego Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna.
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Sześciolatek idzie do szkoły
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
Edukacja przed zakrętem Nowelizacja ustawy o sytemie oświaty Irena Dzierzgowska Październik 2003 Dwie perspektywy.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Sześciolatek idzie do szkoły. Dzieci 6-letnie obowiązkowo pójdą do szkoły 1 września 2012 roku.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Planowane przez MEN działania w nowej perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020 w ramach celu tematycznego nr 10 Inwestowanie w edukację, umiejętności.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
1 KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH ORAZ ORGANÓW PROWADZĄCYCH WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO sierpień 2008 Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
PROGRAM EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA- - OD PRZEDSZKOLA DO MATURY jest częścią Projektu Doskonalenie podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
SZKOŁA PODSTAWOWA NR1 IM. BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO W WOLI.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Ustawa z dnia 29 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw ( Dz.U. z 2016, poz.35)
Zmiany w prawie oświatowym obowiązujące od roku szkolnego 2016/2017
Wychowanie przedszkolne – prawo i obowiązek 2015/ / / / latki prawo Art. 1 p. 2 lit. b ustawy z r. o zmianie uoso.
REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLI PUBLICZNYCH I ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
„Sześciolatek w szkole”
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
„Sześciolatek w szkole”
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Sześciolatek idzie do szkoły
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zapis prezentacji:

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Warszawa 2009 Ministerstwo Edukacji Narodowej Reforma systemu oświaty

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Dlaczego wprowadza się zmiany w systemie oświaty?

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA

Źródło: Eurydice, FRSE

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Upowszechnianie edukacji przedszkolnej. Do 2011 r. wskaźnik dzieci objętych edukacją przedszkolną ma wzrosnąć do 70%.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA

Dlatego rok szkolny 2008/2009 został w oświacie ogłoszony Rokiem Przedszkolaka.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Wychowanie przedszkolne w Polsce Kraj ogółem Liczba dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego [w tys.] Wskaźnik liczby dzieci uczęszczających do placówek. wych. przedszk. do ogólnej liczby dzieci w wieku 3-6 lat w % Wskaźnik liczby dzieci w wieku 3-5 lat uczęszcz. do plac. wych. przedszk. do ogólnej liczby dzieci w wieku 3-5 lat w % ogółemmiastowieśogółemmiastowieś ogółemmiastowieś 2005/ ,0590,4249,657,172,538,041,058,419,1 2006/ ,7610,7252,059,975,839,644,563,021,2 2007/ ,9622,6249,361,677,940,447,365,723,1 2008/ ,5653,1266,464,980,843,852,670,628,4

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Wychowanie przedszkolne w Polsce Wskaźnik liczby dzieci uczęszczających do placówek. wychowania przedszkolnego do ogólnej liczby dzieci w wieku 3-5 lat w %

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Dzieci wg wieku w wychowaniu przedszkolnym w latach % trzylatków objętych wych. przedszkolnym 23,2%23,0%23,2% 24,5%26,1%27,8%29,7%33,1%36,1%41,1% % czterolatków objętych wych. przedszkolnym 30,8%32,3%32,4%32,8%34,1%35,7%38,1%41,2%44,4%48,1%53,2% % pięciolatków objętych wych. Przedszkolnym 37,2%41,7%41,9%42,3%44,5%46,2%48,1%51,3%55,9%57,8%64,1% % sześciolatków objętych wych. przedszkolnym 97,5%97,0%97,2%96,9%96,7%97,7%98,1%97,6%97,4% 94,9% 94,2% Zmniejszający się w ostatnich 2 latach wskaźnik upowszechnienia wychowania przedszkolnego dzieci 6-letnich wynika przede wszystkim z migracji ludności, przy jednoczesnym niedopełnieniu przez rodziców obowiązku poinformowania szkoły/przedszkola o zmianie miejsca pobytu, a także coraz częstszych przypadków podejmowania przez rodziców decyzji o posyłaniu dzieci 6-letnich do klasy pierwszej szkoły podstawowej.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Dzieci wg wieku w wychowaniu przedszkolnym

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Od 1 września 2009 roku dzieci pięcioletnie będą miały prawo do rocznego przygotowania przedszkolnego. Jednostki samorządu terytorialnego nie będą mogły odmówić przyjęcia dziecka pięcioletniego do przedszkola lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej. Od 1 września 2011 roku wprowadzony zostanie obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci pięcioletnich.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA

Roczny koszt funkcjonowania innej formy wychowania przedszkolnego to ok tys. złotych. Tworzenie punktów przedszkolnych lub zespołów wychowania przedszkolnego jest korzystne dla gmin ze względu na niskie ponoszone koszty. Nie oznacza to jednak, że inne formy wychowania przedszkolnego mają zastąpić tradycyjne przedszkola.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA W ostatnim roku powstało 636 nowych publicznych i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego: punktów przedszkolnych, zespołów wychowania przedszkolnego. Najwięcej w województwach: podkarpackim – 114, zachodniopomorskim – 93 oraz świętokrzyskim – 65.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Wzrosła również liczba przedszkoli o 335 (z w 2007 r. do w 2008 r.).

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA W szkołach podstawowych funkcjonują oddziały przedszkolne (nie tylko dla 6-latków).

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Jeszcze dwa lata temu w 539 gminach nie było przedszkola. Obecnie we wszystkich gminach w Polsce są już różne miejsca realizacji wychowania przedszkolnego.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Uchwalona przez Sejm RP dnia 19 marca 2009 r. ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw, stanowi, że obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego będzie realizowany również przez uczestnictwo w innych formach wychowania przedszkolnego.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Wszystkie formy edukacji przedszkolnej będą miały obowiązek realizacji całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Przekazywanie szkół osobom fizycznym lub osobom prawnym niebędącym jednostkami samorządu terytorialnego.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA JST będą mogły przekazywać szkoły lub placówki do prowadzenia innemu podmiotowi z ominięciem procesu likwidacyjnego. Samorząd będzie mógł przekazać szkołę lub placówkę, jeżeli: 1. uczy się w niej nie więcej niż 70 uczniów; 2. powiadomi 6 miesięcy wcześniej pracow- ników szkoły lub placówki; 3. uzyska zgodę (pozytywną opinię) kuratora oświaty na przekazanie.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Wzmocnienie nadzoru i ograniczenie biurokracji szkolnej.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Doprecyzowany został podział obowiązków między jednostkami samorządu terytorialnego a kuratorami. Wprowadzone zmiany pozwolą kuratorom oświaty skoncentrować się na nadzorze nad jakością kształcenia.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Zmienia się skład komisji konkursowej, wybierającej dyrektora szkoły. Większość w komisji będą miały organy odpowiedzialne za jakość pracy szkoły, czyli przedstawicieli samorządu i nadzoru pedagogicznego.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Przejrzystość systemu dotowania przez jednostki samorządu terytorialnego szkół publicznych i niepublicznych.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Otwarcie polskiego systemu edukacji na świat poprzez umożliwienie tworzenia oddziałów międzynarodowych.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Umożliwiono tworzenie w szkołach publicznych i niepublicznych oddziałów międzynarodowych, w których nauczanie będzie zgodnie z programem nauczania ustalonym przez zagraniczną instytucję edukacyjną.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Cudzoziemcy w polskim systemie oświaty. Ułatwienie dzieciom imigrantów integracji w środowisku szkolnym i w dalszej kolejności w społeczeństwie. Uczniom oddziału międzynarodowego niebędącym obywatelami polskimi szkoła zapewnia naukę języka polskiego jako języka obcego.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Nauczanie domowe. Zmiany pozwalają na spełnianie rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą lub przedszkolem.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Dopuszczanie do użytku programów nauczania, podręczników i środków dydaktycznych.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Podstawowym dokumentem określającym zakres treści nauczania, umiejętności oraz wymagań jest podstawa programowa. Wybór programu i podręcznika, a także stosowanych środków dydaktycznych należy do nauczyciela. Dokonanie wyboru programu nauczania w żaden sposób nie zdejmuje z nauczyciela odpowiedzialności za realizację podstawy programowej.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Proponowane zmiany zwiększą odpowiedzialność nauczyciela i dyrektora szkoły za jakość nauczania.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Wprowadzenie definicji niepełnosprawności sprzężonych – to występowanie u dziecka niesłyszącego lub słabo słyszącego, niewidomego lub słabo widzącego, z niesprawnością ruchową, z upośledzeniem umysłowym albo autyzmem, co najmniej jeszcze jednej z wymienionych niepełnosprawności.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Zatrudnianie osób do kształcenia zawodowego. Nowe przepisy pozwalają na ustalenie poziomu wynagrodzenia dla osoby niebędącej nauczycielem, a uczącej w szkole, na poziomie nie wyższym niż wynagrodzenie nauczyciela dyplomowanego.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Dostęp do Internetu w szkołach. Dyrektorów szkół zobowiązuje się do podejmowania działań zabezpieczających uczniów korzystających z Internetu przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży.

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Jak poprawić jakość polskiej edukacji Jak uzyskać lepszą jakość edukacji? precyzyjny opis efektów kształcenia odpowiednie kształcenie i doskonalenie nauczycieli większa autonomia szkół w kreowaniu procesu kształcenia nadzór pedagogiczny skoncentrowany na efektach pracy szkoły włączenie rodziców w podnoszenie jakości kształcenia Proces kształcenia Efekty kształcenia Efekty kształcenia

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Jak poprawić jakość polskiej edukacji Jak uzyskać lepszą jakość edukacji? precyzyjny opis efektów kształcenia odpowiednie kształcenie i doskonalenie nauczycieli większa autonomia szkół w kreowaniu procesu kształcenia nadzór pedagogiczny skoncentrowany na efektach pracy szkoły włączenie rodziców w podnoszenie jakości kształcenia Efekty kształcenia Proces kształcenia Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego: Opis wymagań, jakie ma spełniać przeciętnie uzdolniony uczeń na koniec każdego etapu kształcenia

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Urodzeni Rok szk. Rok 2001 Stary system Rok 2002Rok 2003Rok 2004Rok 2005 Rok 2006 Nowy system 2006/2007 Dom lub przedszkole Dom lub żłobek 2007/2008 Obowiązkow a edukacja przedszkolna Dom lub przedszkole Dom lub żłobek 2008/2009 Klasa I 7-latki Obowiązkowa edukacja przedszkolna Dom lub przedszkole Dom lub żłobek 2009/2010 Klasa II Klasa I 7-latki Klasa I 6-latki Obowiązkowa edukacja przedszkolna Prawo do przedszkola Wskazane przedszkole Dom lub przedszkole 2010/2011 Klasa IIIKlasa II Klasa I 7-latki Klasa I 6-latki Obowiązkow a edukacja przedszkolna Prawo do przedszkola Wskazane przedszkole Dom lub przedszkole 2011/2012 Klasa IVKlasa III Klasa II Klasa I 7-latki Klasa I 6-latki Obowiązko wa edukacja przedszkoln a 2012/2013 Klasa VKlasa IV Klasa III Klasa II Klasa I 7-latki Klasa I 6-latki

EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Dziękuję za uwagę Ministerstwo Edukacji Narodowej EDUKACJA SKUTECZNA PRZYJAZNA I NOWOCZESNA