DOTYCHCZASOWE DOŚWIADCZENIA ZWIĄZANE Z NABOREM I OCENĄ PROJEKTÓW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Advertisements

Umowy o dofinansowanie projektów
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
ROZBUDOWA UKŁADU DROGOWEGO ŁĄCZĄCEGO MIELECKIE DZIELNICE PRZEMYSŁOWE Z REGIONEM.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Warszawa, wrzesień 2007 r. Kryteria wyboru projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 Warszawa, 7.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
,,Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego"
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Najczęściej popełniane uchybienia i błędy przy sporządzaniu wniosku o dofinansowanie EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Departament.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Wsparcie rozwoju przedsiębiorczości w województwie podkarpackim ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego WP w latach 2007.
II nabór wniosków do działania 2.3 Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
„Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój edycja 2013 Małopolski Urząd Wojewódzki.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
1 Wytyczne w sprawie formy składania wniosków o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
1. Kryteria wyboru operacji finansowanych w ramach RPO WD – kryteria oceny merytorycznej Priorytet V Energetyka Działanie 5.4 Zwiększanie efektywności.
1. Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Dolnośląskiego na lata Szkolenie współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego.
(Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego)
SZKOLENIE WSPÓŁFINANSOWANE PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH POMOCY TECHNICZNEJ ZPORR ORAZ ŚRODKÓW.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
2009 Działanie 3.3 Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP Poddziałanie Wsparcie dla MSP Podsumowanie naboru 2008 i zmiany na 2009 Zespół
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Harmonogram naboru do ZPORR w Województwie Małopolskim UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZE STRUKTURALNE Marszałek Województwa Małopolskiego Janusz Sepioł
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
1Warszawa, 27 lutego 2014 Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Działanie 2.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Departament Systemów Informatycznych.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego (możliwości finansowania przedsięwzięć edukacyjnych) Oprac.: Paweł Kryzan, Jarosław Usowicz.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Małe projekty Szkolenie dla beneficjentów 28 marca 2014 r. Omówienie dokumentów.
1. Działanie 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 – 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania.
WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW POZABUDŻETOWYCH W GMINIE WOLSZTYN Robert Papierowski Wolsztyn, r.
Ul. Przy Rondzie 6, adres do korespondencji: ul. Basztowa 22, Kraków tel , faks „Narodowy Program Przebudowy.
ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) lata ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR I PRIORYTET.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych ” Edyta Sznajder, Jagoda Miszewska Warszawa, 27 kwietnia 2010r.
ZINTEGROWANY PROGRAM OPERACYJNY ROZWOJU REGIONALNEGO stan realizacji w woj. podlaskim Białystok, 13 stycznia 2005 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Podziałania
Omówienie zasad sporządzania sprawozdania/rozliczanie wydatków
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

DOTYCHCZASOWE DOŚWIADCZENIA ZWIĄZANE Z NABOREM I OCENĄ PROJEKTÓW W RAMACH ZINTEGROWANEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO ROZWOJU REGIONALNEGO ORAZ WNIOSKI NA PRZYSZŁOŚĆ KWIECIEŃ 2005   Szkolenie dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

PROGRAM SZKOLENIA 1. Omówienie celu oraz programu szkolenia   1. Omówienie celu oraz programu szkolenia 2. Tryb postępowania z projektami złożonymi w ramach planowanych naborów wniosków w oparciu o aktualne wytyczne 3. Jakość formalno-prawna wniosków o dofinansowanie – dotychczasowe najważniejsze uchybienia PRZERWA 4. Jakość merytoryczna wniosków o dofinansowanie – dotychczasowe najważniejsze braki 5. Omówienie zasad naboru wniosków zgodnie ze zmianami zaakceptowanymi przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy oraz harmonogram naboru wniosków na lata 2005-2006 6. Rola Urzędu Wojewódzkiego w finansowaniu i sprawozdawczości projektów 7. Rola Banku Gospodarstwa Krajowego w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej 8. Pytania

Z PROJEKTAMI ZŁOŻONYMI W RAMACH PLANOWANYCH NABORÓW WNIOSKÓW TRYB POSTĘPOWANIA Z PROJEKTAMI ZŁOŻONYMI W RAMACH PLANOWANYCH NABORÓW WNIOSKÓW W OPARCIU O AKTUALNE WYTYCZNE

ETAPY NABORU I OCENY WNIOSKÓW   1. Ogłoszenie o naborze wniosków 2. Nabór wniosków 3. Ocena formalna 4. Ocena merytoryczna 5. Rekomendacja RKS 6. Wybór przez Zarząd Województwa 7. Podpisanie umowy z Wojewodą - Ogłoszenie publikowane jest w prasie regionalnej i na stronie internetowej Województwa, - Od momentu ogłoszenia o naborze do upływu terminu naboru wniosków nie może upłynąć mniej niż 30 dni, - Nabór wniosków prowadzony jest przez Urząd Marszałkowski, -    Zasady naboru określone są w ogłoszeniu o naborze wniosków i wytycznych, w tym w Podręczniku procedur wdrażania ZPORR -  Każdy wniosek otrzymuje podczas jego rejestracji unikalny numer, - Wnioski, które wpłynęły po terminie określonym w ogłoszeniu, nie podlegają ocenie, - Po zakończeniu naboru wniosków udostępniane są dane dot. liczby złożonych wniosków oraz łącznej kwoty planowanych inwestycji, w tym wnioskowanego dofinansowania

ETAPY NABORU I OCENY WNIOSKÓW     1. Ogłoszenie o naborze wniosków 2. Nabór wniosków 3. Ocena formalna 4. Ocena merytoryczna 5. Rekomendacja RKS 6. Wybór przez Zarząd Województwa 7. Podpisanie umowy z Wojewodą -  Ocena formalna dokonywana jest przez Urząd Marszałkowski, -  Ocena formalna powinna być, co do zasady, przeprowadzona w terminie 21 dni roboczych (30, jeśli dochodzi do poprawy lub uzupełnienia wniosku w wyniku wezwania), -   Każdy wniosek oceniany jest przez co najmniej 2 pracowników, -   W przypadku stwierdzenia błędów lub braków we wniosku, które mogą zostać poprawione lub uzupełnione, wnioskodawca wzywany jest do poprawy lub uzupełnienia wniosku w wyznaczonym zakresie, - Po zakończeniu oceny formalnej udostępniane są dane dot. liczby ocenionych pozytywnie i negatywnie projektów oraz łącznej kwoty planowanych inwestycji, w tym wnioskowanego dofinansowania

ETAPY NABORU I OCENY WNIOSKÓW     1. Ogłoszenie o naborze wniosków 2. Nabór wniosków 3. Ocena formalna 4. Ocena merytoryczna 5. Rekomendacja RKS 6. Wybór przez Zarząd Województwa 7. Podpisanie umowy z Wojewodą   - Ocena merytoryczno-techniczna dokonywana jest przez Panel Ekspertów, - Panel Ekspertów jest niezależnym i zewnętrznym w stosunku do Urzędu Marszałkowskiego ogniwem w systemie oceny projektów, - Zadaniem Panelu jest dokonanie oceny wniosków zgodnie z ustalonymi w Uzupełnieniu ZPORR kryteriami merytoryczno-technicznymi, -    Ocena merytoryczno-techniczna powinna być, co do zasady, przeprowadzona w terminie 30 dni roboczych od zakończenia oceny formalnej, - Każdy wniosek oceniany jest przez Panel Ekspertów powołany przez Marszałka Województwa, w skład którego wchodzi 3 ekspertów – po 1 z listy Marszałka, Wojewody i innych instytucji o charakterze regionalnym (jeżeli wartość projektu przekracza 2 mln EUR powoływany jest dodatkowo ekspert z listy krajowej),

ETAPY NABORU I OCENY WNIOSKÓW   1. Ogłoszenie o naborze wniosków 2. Nabór wniosków 3. Ocena formalna 4. Ocena merytoryczna 5. Rekomendacja RKS 6. Wybór przez Zarząd Województwa 7. Podpisanie umowy z Wojewodą   Cd.... - Każdy projekt oceniany jest przez wszystkich ekspertów, - Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen wszystkich ekspertów oceniających projekt, - Aby uzyskać pozytywną ocenę merytoryczną, co jest podstawą uwzględnienia projektu na liście rankingowej, wniosek musi uzyskać co najmniej 60% maksymalnej liczby punktów, - Po zakończeniu oceny merytorycznej udostępniane są dane dot. liczby ocenionych pozytywnie i negatywnie projektów oraz łącznej kwoty planowanych inwestycji, w tym wnioskowanego dofinansowania

ETAPY NABORU I OCENY WNIOSKÓW     1. Ogłoszenie o naborze wniosków 2. Nabór wniosków 3. Ocena formalna 4. Ocena merytoryczna 5. Rekomendacja RKS 6. Wybór przez Zarząd Województwa 7. Podpisanie umowy z Wojewodą   - Regionalny Komitet Sterujący jest ciałem opiniodawczo-doradczym dla Zarządu Województwa, -  W skład RKS w woj. Podkarpackim wchodzi 36 osób; skład Komitetu opublikowany jest na stronie www.podkarpackie.pl/zporr, - Zadaniem RKS jest dokonanie oceny wpływu projektów na realizację potrzeb regionu i zgodność z priorytetami strategii rozwoju regionu, -  RKS ma prawo zmiany kolejności projektów na liście przekazanej przez Panel Ekspertów – za odpowiednim uzasadnieniem, -   Po posiedzeniu RKS udostępniane są dane dot. liczby projektów przekazanych do Zarządu Województwa, nazwy beneficjentów, tytuły projektów oraz łącznej kwoty planowanych inwestycji, w tym wnioskowanego dofinansowania

ETAPY NABORU I OCENY WNIOSKÓW     1. Ogłoszenie o naborze wniosków 2. Nabór wniosków 3. Ocena formalna 4. Ocena merytoryczna 5. Rekomendacja RKS 6. Wybór przez Zarząd Województwa 7. Podpisanie umowy z Wojewodą - Zarząd Województwa podejmuje decyzję o wyborze projektów na podstawie listy rankingowej RKS, - Zarząd może zmienić kolejność przy wyborze projektów w stosunku do listy rankingowej za odpowiednim uzasadnieniem, - Oprócz listy podstawowej projektów wybranych do dofinansowania Zarząd może ustalić listę projektów rezerwowych, które mogą być w późniejszym czasie wybrane do dofinansowania np. po powstaniu oszczędności poprzetargowych - Po dokonaniu wyboru przez Zarząd Województwa udostępniane są dane dot. liczby projektów wybranych do wsparcia, nazwy beneficjentów, tytuły projektów oraz wartości projektów, w tym przyznanego dofinansowania

ETAPY NABORU I OCENY WNIOSKÓW     1. Ogłoszenie o naborze wniosków 2. Nabór wniosków 3. Ocena formalna 4. Ocena merytoryczna 5. Rekomendacja RKS 6. Wybór przez Zarząd Województwa 7. Podpisanie umowy z Wojewodą - Przed podpisaniem umowy o dofinansowanie Wojewoda przeprowadza weryfikację wniosku i załączonej dokumentacji pod względem formalno-prawnym, - Umowa o dofinansowanie podpisywana jest w terminie do 30 dni roboczych od przekazania projektu wraz z Uchwałą przez Zarząd Województwa, -   Po podpisaniu umów udostępniane są dane dot. listy projektów, co do których podpisano umowy o dofinansowaniu, tytuły projektów oraz wartości projektów, w tym przyznanego dofinansowania

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Ogólne: Oryginał i kopie Podpisy i parafki Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Pole D.2 – rodzaj projektu - roboty budowlane – np. budowa, modernizacja, remont, dostawy – np. zakup sprzętu i wyposażenia, usługi – np. nadzór inwestorski, audyt - w ramach projektu mogą występować zarówno roboty budowlane, dostawy, jak i usługi – należy wtedy zaznaczyć trzy opcje jednocześnie. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Pole D.3 – kategoria interwencji - Generator Wniosków, - Uzupełnienie ZPORR, - Jeden projekt – wiele kategorii interwencji, - Brak kategorii interwencji dla działań towarzyszących projektowi np. promocji, nadzoru inwestorskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Pole D.8 – doświadczenie wnioskodawcy - źródła finansowania projektu, - numer umowy bądź projektu, - tytuł projektu realizowanego bądź zrealizowanego, - krótki opis projektu wraz z określeniem kwoty projektu oraz kwoty dofinansowania Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Pole E.1 – harmonogram realizacji projektu - rozpoczęcie – data podpisania umowy z wykonawcą, nie później niż 6 m-cy od daty podpisania umowy z Wojewodą - zakończenie – rzeczowe zakończenie projektu (data podpisania protokołu końcowego odbioru robót lub data wystawienia świadectwa wykonania) nie później niż 2 lata od końca roku, w którym projekt wybrano do realizacji (lub uzasadnienie) Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Pole E.1 – harmonogram realizacji projektu - cd Wyszczególnienie etapów projektu, które można rozliczyć z wykonawcą i przedstawić w raporcie z realizacji i wniosku o płatność wpływa na możliwość uzyskiwania refundacji poniesionych wydatków Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Pole E.2 – wskaźniki wskaźniki osiągnięcia celów projektu wynikają z „logiki interwencji”, muszą być spójne z informacjami opisanymi w punkcie D 6 wniosku. Ich wartości w kolejnych latach powinny być podawane narastająco według rzeczywistego stanu istniejącego w danym okresie (roku). Wskaźniki oddziaływania – nie wypełnia się Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Pole E.2 – wskaźniki - cd wartości bazowe (kolumna „rok 0”) mierzone w chwili przygotowywania wniosku o przyznanie dofinansowania lub o ile wynika to z specyfiki wskaźnika, to za rok poprzedzający rok w którym wniosek jest składany, wartości poszczególnych lat, wartości docelowe mierzone w chwili zakończenia rzeczowej realizacji inwestycji (lub w przypadku inwestycji wieloletnich – zakończenia jej poszczególnych etapów). Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Pole E.2 – wskaźniki – cd Źródło pozyskania informacji dotyczących wskaźników produktu i rezultatu: Studium wykonalności, Dokumentacja techniczna, Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Pole E.2 – wskaźniki – cd Źródło pozyskania informacji dotyczących wskaźników produktu i rezultatu: Z tego źródła pochodzić będą dane, które później beneficjent będzie wykazywał w składanym przez siebie sprawozdaniu z realizacji projektu (instytucja, nazwa dokumentu) Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Pole E.3 – znaczący zysk netto podać nazwę, rozdział i numer strony dokumentu uzasadniającego, że projekt nie generuje znaczącego zysku netto, „Kwalifikowalność wydatków w ramach EFRR” Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Pole E.4 – koszty kwalifikowane, niekwalifikowane Należy podać główne kategorie wydatków kwalifikowanych (np. przygotowanie dokumentacji, zakup gruntów, prace ziemne, prace instalacyjne, itp), zgodnie z kategoriami kosztów wymienionymi w UZPORR. Budowa drogi Budowa Sali gimnastycznej Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Pole E.4 – koszty kwalifikowane, niekwalifikowane - cd VAT – należy podać kwotę i stawkę podatku VAT dla każdej pozycji kosztu, „wydatki nieprzewidziane”, „inne koszty” – nie można uznać za kwalifikowane, Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Pole E.5 – źródła finansowania projektu Priorytet I EFRR: min. 50%, maks. zgodnie z warunkami naboru wniosków, Pozostała część - środki własne, dodatkowo przyznane środki zewnętrzne, np. Budżet państwa Priorytet III EFRR: min. 50%, maks. zgodnie z warunkami naboru wniosków, 10% Budżet państwa, dysponent: MGiP, Pozostała część - środki własne, dodatkowo przyznane środki zewnętrzne, np. Budżet państwa Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Pole E.5 – źródła finansowania projektu Niezgodność kwot wydatków w poszczególnych kwartałach z kwotami całkowitymi, wynikająca z zaokrągleń (tabela E 4), Suma kosztów kwalifikowanych w danym roku (E.4) = suma źródeł finansowania w danym roku Niezgodność sumy poszczególnych źródeł finansowania w tabeli E 5 z ogólną kwotą kosztów kwalifikowanych z tabeli E. 4 Suma kosztów kwalifikowanych (E.4) = suma źródeł finansowania Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Pole E.6 – pomoc publiczna Dotyczy tylko przedsiębiorstw Pole F.4 – kontrakty należy wpisać wszystkie kontrakty związane z realizacją projektu i wpisać ich ilość w punkcie F 4 a), a tryb ich postępowania należy podać w punkcie F.4 b), Promocja, nadzór inwestorski – jeżeli w ramach odrębnego kontraktu, poza kontraktem z wykonawcą robót, należy uwzględnić w F.4 i załącznikach (specyfikacja dostawy, zakres usługi) Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Pole F.5 – pozwolenie na budowę należy zaznaczyć, czy Beneficjent uzyskał pozwolenie na budowę lub czy nastąpiło zgłoszenie budowy. Jeżeli te fakty nie miały miejsca, należy podać datę przewidywanego uzyskania pozwolenia lub zgłoszenia budowy, w przypadku, jeżeli realizacja projektu wymaga kilku pozwoleń na budowę należy podać datę uzyskania ostatniego z nich. Jeżeli nie ma wszystkich pozwoleń należy zaznaczyć pole „Beneficjent nie uzyskał pozwolenia na budowę lub nie nastąpiło zgłoszenie budowy”. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Lista załączników Nieprawidłowa numeracja (PRL – 17.1), Informacja na temat załączonych dokumentów powinna odpowiadać stanowi faktycznemu, jeżeli dla danego projektu/wnioskodawcy nie jest wymagany dany dokument, należy zaznaczyć „N/D”, np. gdy dla projektu nie jest wymagana ocena oddziaływania na środowisko nie należy zaznaczać „Nie” tylko „N/D”, „N/D” można zaznaczyć tylko wówczas, gdy dla danego projektu/wnioskodawcy nie jest wymagany dany dokument. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Załączniki – ogólnie Oryginał i kopie, Podpisy i parafki, Niespójność nazw (tytuł projektu) Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Załączniki – kopia pozwolenia na budowę W przypadku przedłożenia kopii pozwolenia na budowę, którego ważność wygasła albo może wygasnąć przed lub w momencie rozpoczęcia realizacji projektu należy przedłożyć oświadczenie o jego ważności (wzór oświadczenia o ważności pozwolenia na budowę znajduje się na stronie internetowej www.podkarpackie.pl/zporr/, zakładka Podręczniki Wdrażania, wzory załączników. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Załączniki – wyciąg z dokumentacji technicznej wykaz z projektu budowlanego, zawierający: numery tomów, tytuły i autorów opracowań. Ponadto, na żądanie Urzędu Marszałkowskiego, Instytucji Pośredniczącej lub Instytucji Zarządzającej beneficjent końcowy jest zobowiązany do dostarczenia pełnej dokumentacji technicznej projektu, projekty nie wymagające pozwolenia na budowę - uproszczona dokumentacja techniczna i kosztorys inwestorski, program funkcjonalno-użytkowy Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Załączniki – specyfikacja dostawy, zakres usługi Specyfikacja dostawy (dla „Dostaw”) - z niniejszego załącznika powinny wynikać rodzaj, typ, główne parametry itp. zakupywanego sprzętu). Ponadto należy podać orientacyjną cenę zakupywanego wyposażenia, Zakres usługi (dla „Usług”) - szczegółowo opisać wszystkie działania wykonywane w ramach usługi z podaniem wskaźników ilościowych i kosztowych (kosztorys szczegółowy kontraktu). Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Załączniki – oświadczenie o dysponowaniu nieruchomością na cele budowlane Błędnie podany lub brak tytułu prawnego, a także brak pełnego wykazu działek pod inwestycję ujętą we wniosku Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Załączniki – oświadczenie o zabezpieczeniu środków niezbędnych do realizacji projektu oświadczenie wraz załącznikami: dokładna nazwa zadania inwestycyjnego, identyczna z tytułem projektu we wniosku, Kwota zabezpieczonych środków, rok zabezpieczenia, Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Załączniki – oświadczenie o zabezpieczeniu środków niezbędnych do realizacji projektu I kw II kw III kw IV kw suma 2005 5 000 18 000 57 000 30 000 110 000 2006 10 000 Realizacja: II kw. 2005 – I kw. 2006 15% = 18 000 zł Wymagane zabezpieczenie = 18 000 w 2005 + 10 000 w 2006 Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Załączniki – Plan Rozwoju Lokalnego Należy dołączyć PRL wraz z uchwałą w sprawie jego przyjęcia, Strategia + WPI = PRL, tylko wówczas, gdy jeżeli wymienione zostały w strategii konkretne projekty/zadanie, podany przedział czasowy (zgodny z bieżącym okresem programowania), zamieszczone również inwestycje planowane do realizacji przez podmioty inne niż JST, zapewniona możliwość okresowej realizacji we współpracy z partnerami społeczno-gospodarczymi oraz zapewnione środki na współfinansowanie zawartych w planie inwestycji. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Najczęściej popełniane uchybienia formalne w ramach działań I i III priorytetu ZPORR (bez działania 3.4) Załączniki – pozostałe dla projektów z zakresu kultury w określonych przypadkach należy załączyć opinie i zgody konserwatora zabytków, ekspertyzy archeologiczne, postanowienia o uzgodnieniu z właściwym organem administracji architektoniczno-budowlanej niektórych rozwiązań projektowych itp. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

JAKOŚĆ MERYTORYCZNA WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE – DOTYCHCZASOWE NAJWAŻNIEJSZE BRAKI

I. NAJWAŻNIEJSZE BRAKI 1. Brak należytego odniesienia do kryteriów oceny merytorycznej 2. Brak uwzględnienia w uzasadnieniu składanego wniosku celów określonych w Uzupełnieniu ZPORR dla danego działania, niewłaściwe określenie celów dla projektu objętego składanym wnioskiem 3. Niedostateczne wyeksponowanie potencjału otoczenia projektu 4. Niedostatecznie opisany zakres rzeczowy planowanej inwestycji w ramach projektu 5. Załączenie niestarannie przygotowanych i niskich jakościowo map i planów sytuacyjnych

II. NAJWAŻNIEJSZE BRAKI 6. Niedostateczne uwzględnienie w studium wykonalności projektu znaczenia wykazania efektywności kosztowej projektu 7. W przypadku projektów z zakresu oczyszczania ścieków – brak uwzględnienia znaczenia wpisu inwestycji do Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych oraz wielkości wskaźnika RLM dla składanego projektu 8. W przypadku projektów drogowych – brak uwzględnienia szczegółowych wytycznych do sporządzania studiów wykonalności w zakresie uwzględnienia w nich elementu analizy wielokryterialnej

III. NAJWAŻNIEJSZE BRAKI Mankamenty studium wykonalności: wynikające z niedostatecznego nadzoru nad procesem jego opracowania przez instytucję, której powierzono przygotowanie tego dokumentu, niedostateczne wyeksponowanie części merytorycznej studium prezentującej uszczegółowienie w stosunku do zapisów wniosku zakresu rzeczowego planowanej inwestycji oraz uzasadnienie jej realizacji, zbyt obszerne przedstawienie części ogólnej studium, co nie zawsze koresponduje z charakterem projektu; zdarza się, że w studium kopiowane są całe obszerne fragmenty tekstów programowych (Uzupełnienie ZPORR, strategie rozwoju), innych aktów prawnych,

IV. NAJWAŻNIEJSZE BRAKI Mankamenty studium wykonalności: Cd... nieprecyzyjnie przedstawiona w studium analiza finansowa i ekonomiczna projektu, uwzględniająca niekiedy perspektywę jedynie beneficjenta, a nie przedsięwzięcia, nieprawidłowe okresy referencyjne przyjęte w studium dla danego rodzaju przedsięwzięcia, nieprawidłowe lub nieprecyzyjne przedstawienie metodologii wyliczenia zysku netto,

V. NAJWAŻNIEJSZE BRAKI Niestaranność w przygotowaniu wniosku i załączników, w tym prowadząca do rażącej rozbieżności danych w poszczególnych dokumentach, Nieprawidłowe, niezgodne z zaleceniami wypełnienie punktów D.6.1., D.6.2. i D.6.3. wniosku, Niedopracowana analiza techniczna i technologiczna inwestycji, Niewłaściwie dobrane wskaźniki oraz niedostateczne ich uzasadnienie.

Konsekwencje powyższych braków: NISKA PUNKTACJA WNIOSKU, CZYLI ODLEGŁE MIEJSCE NA LIŚCIE PROJEKTÓW

KWOTY W PREZENTACJI PRZELICZONO PO KURSIE 1 EURO = 4,0908 ZŁ NABORY WNIOSKÓW DO DZIAŁAŃ INFRASTRUKTURALNYCH W RAMACH ZPORR W 2005 r. – ZASADY I TERMINY Rzeszów, 4.04.2005 KWOTY W PREZENTACJI PRZELICZONO PO KURSIE 1 EURO = 4,0908 ZŁ

Ewentualny nabór zależy od: oszczędności przetargowych Działanie 1.1. ZPORR Modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego Wartość wybranych do dofinansowania projektów 226 392 488 zł co stanowi 103 % alokacji dla działania na lata 2004 - 2006 Ewentualny nabór zależy od: oszczędności przetargowych kursu EURO

Wartość wybranych do dofinansowania projektów 63 032 091 zł Działanie 1.2. ZPORR Infrastruktura ochrony środowiska Wartość wybranych do dofinansowania projektów 63 032 091 zł co stanowi 75 % alokacji dla działania na lata 2004 - 2006 Pozostało do zakontraktowania ok. 21 000 tys. zł + ewentualne oszczędności przetargowe

Działanie 1.2. ZPORR Infrastruktura ochrony środowiska Poziom dofinansowania z EFRR min. 50 % - max. 60% Orientacyjny termin ogłoszenia naboru wniosków sierpień 2005 r.

+ ewentualne oszczędności przetargowe Działanie 1.3.1 ZPORR Regionalna infrastruktura edukacyjna Wartość wybranych do dofinansowania projektów 11 843 694 zł co stanowi 28 % alokacji dla działania na lata 2004 – 2006 Pozostało do zakontraktowania ok. 29 745 tys. zł + ewentualne oszczędności przetargowe

Termin naboru wniosków od 4 kwietnia do 4 maja br. Działanie 1.3.1 ZPORR Regionalna infrastruktura edukacyjna Poziom dofinansowania z EFRR min. 50 % - max. 75% Termin naboru wniosków od 4 kwietnia do 4 maja br.

ok.10 552 tys. zł + ewentualne oszczędności przetargowe Działanie 1.3.2 ZPORR Regionalna infrastruktura ochrony zdrowia Wartość wybranych do dofinansowania projektów 17 174 537 zł co stanowi 62 % alokacji dla działania na lata 2004 – 2006 Pozostało do zakontraktowania ok.10 552 tys. zł + ewentualne oszczędności przetargowe

Termin naboru wniosków od 4 kwietnia do 4 maja br. Działanie 1.3.2 ZPORR Regionalna infrastruktura ochrony zdrowia Poziom dofinansowania z EFRR min. 50 % - max. 75% Termin naboru wniosków od 4 kwietnia do 4 maja br.

2 na 10 wniosków – co stanowi 20% Działanie 1.4. ZPORR Rozwój turystyki i kultury (nabór wniosków w zakresie kultury) Z przyczyn formalno – prawnych odrzucone zostały 2 na 10 wniosków – co stanowi 20% Proces oceny merytorycznej przeszło 8 wniosków na łączną kwotę dofinansowania 69 111 362 zł co stanowi 124% alokacji dla działania na lata 2004 – 2006 Wartość alokacji na lata 2004 – 2006 54 980 352 zł Orientacyjny nabór projektów z turystyki III kwartał br.

Działanie 1.5. ZPORR Infrastruktura społeczeństwa Informacyjnego Wartość wybranych do dofinansowania projektów 11 915 974 zł co stanowi 49 % alokacji dla działania na lata 2004 – 2006 Pozostało do zakontraktowania ok. 12 231 tys. zł + ewentualne oszczędności przetargowe

Orientacyjny termin ogłoszenia naboru wniosków sierpień 2005 r. Działanie 1.5. ZPORR Infrastruktura społeczeństwa Informacyjnego Poziom dofinansowania z EFRR min. 50 % - max. 75% Orientacyjny termin ogłoszenia naboru wniosków sierpień 2005 r.

Wartość wybranych do dofinansowania projektów 28 688 903 zł Działanie 3.1 ZPORR Obszary wiejskie Wartość wybranych do dofinansowania projektów 28 688 903 zł co stanowi 28 % alokacji dla działania na lata 2004 – 2006 Pozostało do zakontraktowania ok. 75 463 tys. zł Przewidziana kwota do zakontraktowania w 2005 r. ok. 39 540 tys. zł (wraz z projektami z obszaru „Kultura”)

Działanie 3.1 ZPORR Obszary wiejskie Poziom dofinansowania z EFRR min. 50 % - max. 50 % z budżetu państwa 10 % Termin naboru wniosków od 4 kwietnia do 16 maja br.

Działanie 3.1 ZPORR Obszary wiejskie Odrębny nabór wniosków na drogi gminne i powiatowe o ograniczonej skali finansowej Przewidziana kwota do zakontraktowania ok. 15 093 tys. zł

do pojedynczego projektu 500 tys. zł Działanie 3.1 ZPORR Obszary wiejskie (drogi o ograniczonej skali finansowej) Poziom dofinansowania z EFRR min. 50 % - max. 50 % z budżetu państwa 10 % Maksymalna kwota dotacji z EFRR do pojedynczego projektu 500 tys. zł Termin naboru wniosków od 4 kwietnia do 16 maja br.

Wartość wybranych do dofinansowania projektów 8 552 827 zł Działanie 3.2. ZPORR Obszary podlegające restrukturyzacji Wartość wybranych do dofinansowania projektów 8 552 827 zł co stanowi 26 % alokacji dla działania na lata 2004 – 2006 Pozostało do zakontraktowania ok. 24 727 tys. zł Przewidziana kwota do zakontraktowania w 2005 r. ok. 18 071 tys. zł (wraz z projektami z obszaru „Kultura”)

Obszary podlegające restrukturyzacji Działanie 3.2. ZPORR Obszary podlegające restrukturyzacji Poziom dofinansowania z EFRR min. 50 % - max. 50 % z budżetu państwa 10 % Termin naboru wniosków od 4 kwietnia do 16 maja br.

Wartość wybranych do dofinansowania projektów 12 200 100 zł Działanie 3.3 ZPORR Zdegradowane obszary miejskie, poprzemysłowe i powojskowe Wartość wybranych do dofinansowania projektów 12 200 100 zł co stanowi 43 % alokacji dla działania na lata 2004 – 2006 Pozostało do zakontraktowania ok. 16 145 tys. zł Aktualnie dopuszczalna kwota do zakontraktowania w 2005 r. ok. 3 897 tys. zł (wraz z projektami z obszaru „Kultura”)

Orientacyjny termin ogłoszenia naboru wniosków sierpień 2005 r. Działanie 3.3 ZPORR Zdegradowane obszary miejskie, poprzemysłowe i powojskowe Poziom dofinansowania z EFRR min. 50 % - max. 50 % z budżetu państwa 10 % Orientacyjny termin ogłoszenia naboru wniosków sierpień 2005 r.

Wartość wybranych do dofinansowania projektów 4 074 481 zł Działanie 3.5.1 ZPORR Lokalna infrastruktura edukacyjna i sportowa Wartość wybranych do dofinansowania projektów 4 074 481 zł co stanowi 28 % alokacji dla działania na lata 2004 – 2006 Pozostało do zakontraktowania 10 610 825 zł + ewentualne oszczędności przetargowe

Działanie 3.5.1 ZPORR Lokalna infrastruktura edukacyjna i sportowa Poziom dofinansowania z EFRR min. 50 % - max. 50 % z budżetu państwa 10 % Maksymalna kwota dotacji z EFRR do pojedynczego projektu 1 mln zł Termin naboru wniosków od 4 kwietnia do 16 maja br.

Wartość wybranych do dofinansowania projektów 4 639 053 zł Działanie 3.5.2 ZPORR Lokalna infrastruktura ochrony zdrowia Wartość wybranych do dofinansowania projektów 4 639 053 zł co stanowi 32 % alokacji dla działania na lata 2004 – 2006 Pozostało do zakontraktowania ok. 10 046 tys. zł + ewentualne oszczędności przetargowe

Działanie 3.5.2 ZPORR Lokalna infrastruktura ochrony zdrowia Poziom dofinansowania z EFRR min. 50 % - max. 75 % z budżetu państwa 10 % Maksymalna kwota dotacji z EFRR do pojedynczego projektu 2 mln zł Termin naboru wniosków od 4 kwietnia do 4 maja br.

UWAGI KOŃCOWE Kolejne nabory mogą przebiegać nadal w niestabilnych warunkach formalnych (NATURA 2000, pomoc publiczna w projektach jst., specjalne wymogi dot. społeczeństwa informacyjnego, SIMIK, itp.), Wahania kursu euro będą miały istotny wpływ na ostateczne wielkości dostępnych środków (22.12.2004 – kurs 4,0908, 30.03.2005 – kurs 4,1118) Obniżony poziom dofinansowania w niektórych działaniach i limity kwotowe, postulat RKS  1 podmiot = 1 wniosek w 1 działaniu, przesunięcie części środków z roku 2006 na rok bieżący to instrumenty służące zwiększeniu liczby beneficjentów ZPORR przy istniejących ograniczeniach finansowych

Strona internetowa Urzędu Marszałkowskiego www.podkarpackie.pl/zporr Informacja o naborze wniosków Informacja dodatkowa dla wnioskodawców Wykaz najczęściej popełnianych nieprawidłowości