Polskie instytucje wspierające europejską politykę transportową Seminarium Warszawa 6 października 2004.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

16 décembre 2013 Slide N° 1 5 mars 2009 Slide N° 1 Urbact Secretariat URBACT II Europejski Program Współpracy Terytorialnej dla Zrównoważonego.
innowacyjna wielkopolska
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP)
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
BADANIA W TRANSPORCIE DROGOWYM, ROZWÓJ TECHNOLOGICZNY I INTEGRACJA (konkursy 2003 roku)
Krajowy Punkt Kontaktowy 6.PR 1 Andrzej Sławiński Priorytet 6. Zrównoważony rozwój zmiany globalne i ekosystemy 6.1.Zrównoważone systemy.
Szósty Program Ramowy Priorytet 6.1. Zrównoważone Systemy Energetyczne Udział polskich zespołów w pierwszych konkursach Priorytetu 6.1 Szóstego Programu.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Plan komunikacji PO KL - założenia
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Energia w 7PR Energia w 7PR Informacja o konkursie FP7-ENERGY-2008-TREN-1 Andrzej Sławiński Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych.
Priorytet 1 Zdrowie Biotechnologie, rozwój instrumentów i technologii na rzecz ludzkiego zdrowia Badania na rzecz ludzkiego zdrowia mające zastosowanie.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Uzupełnienie Programu zatwierdzone przez Komitet Monitorujący ZPORR w dniu 16 kwietnia 2004 r.
Internet 2006: rozwój e-commerce
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
Polskie platformy technologiczne 27 kwietnia 2004 r. Warszawa Zbigniew Turek Krajowy Punkt Kontaktowy.
Szósty Program Ramowy Priorytet 6.1. Zrównoważone Systemy Energetyczne Udział polskich zespołów w pierwszych konkursach Priorytetu 6.1 Szóstego Programu.
Czysty transport miejski
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
1 PRZYGOTOWANIA DO 7. PROGRAMU RAMOWEGO UE REGIONY WIEDZY I INNOWACJI RESEARCH POTENTIAL = CENTERS OF EXCELLENCE ANDRZEJ SIEMASZKO KRAJOWY PUNKT KONTAKTOWY.
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Polskie instytucje wspierające europejską politykę transportową Seminarium Warszawa 6 października 2004.
Warszawa 6 Października 2004 Projekt ETISMARLAND – promocja udziału MŚP z obszaru transportu powierzchniowego w europejskich projektach badawczych.
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
KOMITET TRANSPORTU POLSKIEJ AKADEMII NAUK
Adam Linsenbarth Instytut Geodezji i Kartografii Warszawa Europejska Infrastruktura Danych Przestrzennych w świetle finalnej wersji programu INSPIRE XIII.
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Mazowieckiego
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Seminarium informacyjno – lobbingowe NMP Zbigniew Turek Krajowy Punkt Kontaktowy Warszawa 10 grudnia 2004.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Warunki wstępne (ex ante) stan
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Zapis prezentacji:

Polskie instytucje wspierające europejską politykę transportową Seminarium Warszawa 6 października 2004

Bieżące konkursy 6. Programu Ramowego Unii Europejskiej Priorytet: Transport powierzchniowy

Konkurs 3A FP TREN3 FP Transport2 FP Hydrogen1 FP Hydrogen2

FP TREN3 Data ogłoszenia: 08 czerwca 2004 Data zamknięcia: 08 grudnia 2004 Program: Integrowanie i wzmacnianie Europejskiej Przestrzeni Badawczej Priorytety: –Aeronautyka i przestrzeń kosmiczna –Zrównoważony rozwój, zmiany globalne i ekosystemy: Zrównoważone systemy energetyczne –Zrównoważony rozwój, zmiany globalne i ekosystemy: Zrównoważony transport powierzchniowy

FP TREN3 Tytuł konkursu: Konkurs okresowy w obszarach Aeronautyka i Przestrzeń, Zrównoważone systemy energii i Zrównoważony transport powierzchniowy Identyfikator konkursu: FP TREN-3 Data ogłoszenia: 8 czerwca 2004 Data zamknięcia: 8 grudnia 2004, godz. 17:00 czasu brukselskiego Budżet: 252 mln euro: –Aeronautyka i Przestrzeń: 64mln euro –Zrównoważone systemy energii: 132mln euro – Zrównoważony transport powierzchniowy: 56mln euro Podział budżetu wg instrumentów: –IP: 176 mln euro –STREP, CA, SSA: 76 mln euro

FP TREN3 Instrumenty i obszary konkursowe: Zrównoważony transport powierzchniowy ObszarTytułInstrument Cel 1 Nowe technologie i koncepcje dla wszystkich typów transportu powierzchniowego (drogowego, kolejowego i wodnego) Transport publiczny wysokiej jakości – CIVITAS II STREP, CA Doskonalenie wiedzy nt. nowoczesnych środków w transporcie miejskim - CIVITAS II IP, STREP, CA, SSA Cel 3 Równoważenie i integrowanie różnych typów transportu Technologie intermodalnego transportu towarowego, systemy i strategie CA Zarządzanie intermodalnym transportem towarowym IP Najlepsze rozwiązania logistyczne CA

FP TREN3 Instrumenty i obszary konkursowe: Zrównoważony transport powierzchniowy ObszarTytułInstrument Cel 4 Wzrost bezpieczeństwa drogowego, kolejowego i wodnego oraz unikanie przeciążenia ruchu Wpływ alkoholu, narkotyków i lekówIP Przestrzeganie bezpieczeństwa drogowegoSTREP Skuteczność kampanii nt. bezpieczeństwa drogowego STREP Multimodalna bieżąca informacja dla podróżujących STREP Reakcja użytkowników i optymalne różnicowanie opłat przewozowych STREP Usprawnienie metod podziału kosztów w infrastrukturze STREP Tworzenie właściwych umów kontraktowychSTREP Horyzontalny obszar badań Rozpowszechnienie i promocja wyników badań nt. transportu SSA

Cel 1: Nowe technologie i koncepcje dotyczące wszystkich typów transportu powierzchniowego (drogowego, kolejowego i wodnego) Temat: Transport publiczny wysokiej jakości Cel : Zmiany w obowiązujących zasadach transportu publicznego w krajach Unii Europejskiej poprzez podjęcie nowych inicjatyw i rozwój tych już funkcjonujących Cele części 1 : – Poprawa jakości i efektywności transportu publicznego i zwiększenie zorientowania na klienta – Lepsze zrozumienie potrzeb użytkowników transportu publicznego, osób z niego nie korzystających oraz powszechnych trendów i specyfiki lokalnej – Stworzenie i praktyczne zastosowanie nowoczesnej infrastruktury w transporcie publicznym. Cele części 2: –Poprawa jakości transportu publicznego, poprzez m.in. skoordynowanie działalności badawczej i projektów pilotażowych z innymi inicjatywami (zarówno tymi już istniejącymi, jak i planowanymi), ułatwienie wymiany informacji, zwiększenie świadomości i rozpowszechnienie wyników badań, zmiany legislacyjne i instytucjonalne, zarówno w krajach jak i poszczególnych regionach.

Transport publiczny wysokiej jakości (cd) Spodziewany wynik : –udoskonalone ekspertyzy oraz rozbudowanie bazy naukowej dla wsparcia rozwoju, zastosowanie i oceny polityki transportowej. Część 1: –Poprawa jakości oraz organizacji transportu regionalnego (przede wszystkim miejskiego) Część 2 : –rozpowszechnianie zagadnień technicznych poprzez: Organizowanie technicznych warsztatów, konferencji i spotkań oraz rozpowszechnianie najlepszych projektów dotyczących zmian w transporcie publicznym Preferowane instrumenty : –STREP (część 1) i CA (część 2)

Cel 1: Nowe technologie i koncepcje dotyczące wszystkich typów transportu powierzchniowego (drogowego, kolejowego i wodnego) Temat: Doskonalenie wiedzy na temat innowacyjnych przedsięwzięć stosowanych w transporcie miejskim Cel: Zwiększenie wykorzystania wszystkich rodzajów transportu i zmniejszenie korzystania z transportu samochodowego (dot. szczególnie nowych krajów UE) Część A: badanie zmian zachowania transportu lokalnego regionalnego poprzez innowacyjne kampanie informacyjne. Części B: osiągnięcie strukturalnej przystępności, integracja zarządzania mobilnością z planowaniem nowych i odbudowywaniem starych obiektów przestrzennych, a także redukcja przeciążenia dróg i poprawienie jakości życia, przede wszystkim w nowych krajach UE Część C: koordynacja działalności badawczych, projektów pilotażowych i innych inicjatyw oraz gromadzenie ekspertyz w celu wyłonienia najlepszych rozwiązań praktycznych w dziedzinie wpływu transportu na zmiany ludzkiego zachowania Część D: poprawa oceny miast poprzez bazowanie na poprzednio zdobytych doświadczeniach. Część E: rozpowszechnianie w Europie wyników badań, na szczeblu narodowym i lokalnym.

Doskonalenie wiedzy na temat innowacyjnych mierników stosowanych w transporcie miejskim (cd) Spodziewane rezultaty : –części A i B - Zdobycie nowej wiedzy dotyczącej zmian zachowania, zdobycie niezbędnych informacji oraz przeprowadzenie kampanii służących zwiększeniu wiedzy i świadomości. –części C i D - Wykonanie założeń badawczych, m.in.. poprzez organizację warsztatów technicznych, konferencji i spotkań. Rozpowszechnienie najlepszych praktycznych założeń badawcze. –część E - udoskonalona wiedza oraz lepsze praktyczne sposoby wykorzystania wyników badań na terenie powiększonej Europy. Będzie to możliwe dzięki rozwojowi serwisu ELTIS. Preferowany instrument: IP, STREP, CA, SSA

Cel 3: Równoważenie i integrowanie różnych typów transportu Temat: Technologie intermodalnego transportu towarowego, systemy i strategie Cel: Zestawienie, koordynacja i rozpowszechnienie badań i inicjatyw przemysłowych na poziomie Europejskim, tworzenie między nimi efektu synergi oraz stymulowanie szerszego zastosowania wyników badań w praktyce. Zakres: –Badania naukowe i działania w przemyśle, które zgodnie z polityką transportową UE, nastawione są na wzrost atrakcyjności, efektywności oraz jakości transportu intermodalnego, –Zaangażowanie ekspertów z priorytetowych obszarów celem rozpowszechnienia wyników konsultacji na poziomie krajowym –Nacisk na poszczególne grupy interesariuszy i praktyczne zastosowanie badań –Korzystanie z wyników poprzednich i bieżących projektów, współpraca z działaniami informacyjnymi DG TREN oraz monitorowanie inicjatyw w dziedzinie transportu na polu krajowym, europejskim i międzynarodowym Spodziewany rezultat: –Identyfikacja istniejącego potencjału innowacji w technologiach i strategiach transportu –Szerokie udostępnienie zainteresowanym jednostkom wyników badań intermodalnych –Poprawa współpracy między europejską społecznością badawczą, końcowymi użytkownikami i administracją Preferowany instrument: CA

Cel 3: Równoważenie i integrowanie różnych typów transportu Temat: Zarządzanie intermodalnym transportem towarowym Cel: Stworzenie systemu zarządzanie transportem towarowym promującego integrację i obieg informacji między sektorami, dla klientów publicznych i prywatnych oraz dążącym do standaryzacji ustawodawstwa w ww. dziedzinie. Zakres: –Identyfikacja aktorów, wymagań użytkowników i działań oraz stworzenie modelu referencyjnego. –Zdefiniowanie multi-modalnych ram dla systemów informatycznego i zarządzania (funkcje i zadania, informacja, organizacja, dane, komunikacja). –Konsorcja: przedstawiciele wszystkich typów transportu powierzchniowego, przedstawiciele władz publicznych, instytucje ubezpieczeniowe, spedytorzy. –Wykorzystanie zaawansowanych technologii (np. GALILEO), systemów zarządzania ruchem transportowym, wcześniejszych i bieżących projektów oraz inicjatyw badawczych, dokumentów tematycznych –Powołanie High-Level Advisory Committee: przedstawiciele państw członkowskich UE, przemysłu i zainteresowanych organizacji europejskich Spodziewane rezultaty: –Ramy dla operacyjnie bezpiecznych, neutralnychi akredytowanych systemów informatycznych i zarządzania dla zarządzania transportem, logistyką i zaopatrzeniem. Preferowany instrument: IP

Cel 3: Równoważenie i integrowanie różnych typów transportu Temat: Najlepsze rozwiązania logistyczne Cel: Rozpowszechnienie działań mających na celu lepszą orientację rozwiązań logistycznych poprzez informację, szkolenia i promocję Zakres: –Zrównoważone działania logistyczne wspierające zmianę typu transportu, integrację transportu intermodalnego w łańcuchu logistycznym, redukcję negatywnego wpływu na środowisko i poprawę zarządzania popytem na transport Spodziewane rezultaty: –Rozpowszechnienie i promocja najlepszych rozwiązań logistycznych –Określenie ilościowe potencjalnego wpływu udoskonalonych rozwiązań logistycznych na poszczególne polityki UE: redukcja natężenia transportu, wpływ na energię i środowisko –Większy wkład logistyki w spełnianiu celów europejskiej polityki transportowej Preferowany instrument: CA

Cel 4 Wzrost bezpieczeństwa drogowego, kolejowego i wodnego oraz unikanie przeciążenia ruchu Tytuł:Wpływ alkoholu, narkotyków i leków Cel: Stworzenie skutecznych, mało kosztownych i akceptowalnych społecznie rozwiązań mających na celu informowanie kierowców, wyznaczenie prawnych limitów, przestrzeganie potencjalnych sprawców wykroczeń i sankcjonowanie niebezpiecznych kierowców Zakres: 1. Realizacja referencyjnych badań epidemiologicznych nt. wpływu psycho-aktywnych substancji, alkoholu, nielegalnych narkotyków i leków na bezpieczeństwo drogowe oraz ustalenie dla każdej z ww. substancji dozwolonych poziomów dawek. 2. Identyfikacja najskuteczniejszych metod kontroli (współpraca z policją) 3. Zainicjowanie stworzenia europejskiej klasyfikacji i odpowiedniego etykietowania psycho-aktywnych leków (współpraca z DG SANCO, DG ENTR, etc.) 4. Ocena najskuteczniejszych metod rehabilitacji osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków (współpraca z poszczególnymi państwami członkowskimi) 5. Rozważenie różnych strategii warunkowego odebrania dokumentu prawa jazdy w celu zmniejszenia ryzyka spowodowania wypadku 6.Stworzenie przewodnika (CD-ROM) zawierającego wskazówki dla specjalistów, lekarzy rodzinnych i farmaceutów nt. postępowania z pacjentami stanowiącymi zagrożenie na drodze. Stworzenie procedury dla lekarzy upoważniającej ich do powołania posiadacza prawa jazdy do odpowiedzialności w momencie oceny jego zdolności do pracy. 7: Przygotowanie broszurek informacyjnych dla szerokiej publiczności – kierowców, w tym młodych uczestników ruchu drogowego

Spodziewane rezultaty: –Wyniki wpływu alkoholu, narkotyków i leków na zdolność do jazdy samochodem –Ustalony dla każdej z ww. substancji limit dawki dla prowadzenia samochodu –Wynik oceny najskuteczniejszych metod kontroli pozwalający na medyczny i prawny monitoring kierowców –System etykietowania leków wg klasyfikacji EU –Schematy rehabilitacyjne dostosowane do indywidualnych potrzeb kierowców –Zdefiniowane strategie zakazów drogowych zgodnych z bezpieczeństwem drogowym i poszanowaniem potrzeby dużej mobilności –Zdefiniowana odpowiedzialność prawna lekarzy wobec niebezpiecznych pacjentów i ich rola w bezpieczeństwie drogowym –Informowanie społeczeństwa – kampania prewencyjna i dialog z grupą docelową. Preferowany instrument: IP

Cel 4 Wzrost bezpieczeństwa drogowego, kolejowego i wodnego oraz unikanie przeciążenia ruchu Temat: Przestrzeganie bezpieczeństwa drogowego Cel: Zmniejszenie liczby wypadków o 50% do 2010r poprzez oddziaływanie na: uczestników ruchu drogowego, bezpieczeństwo pojazdów i poprawę infrastruktury Zakres: 1. Przeanalizowanie sposobu zbierania danych o egzekwowaniu prawa przez kraje UE. Najlepsze rozwiązania i wskazówki 2. Ocena wpływu kontroli na zachowanie kierowców, w krótkim i długim okresie czasu 3. Modele najskuteczniejszych sposobów egzekwowania prawa, które mogą być zastosowane we wszystkich państwach UE. Spodziewane rezultaty: –Analiza sposobu zbierania danych o egzekwowaniu prawa przez kraje UE. Najlepsze rozwiązania i wskazówki –Wskazówki nt. sieci i bazy danych dotyczących egzekwowania prawa wewnątrz każdego państwa UE i pomiędzy nimi. –Analiza procesu egzekwowania prawa: dane jakościowe i ilościowe, skuteczność, monitoring i stopień recydiwizmu –Zastosowanie najskuteczniejszych rozwiązań z różnych obszarów tj. bezpieczeństwo –Wprowadzenie nowoczesnej technologii do egzekwowania prawa, współpraca na tym polu –Przewodnik Practices and policy-mixes which may incease the efficiency of these practices –Metodologia dla egzekwowania prawa, w tym konkretne przykłady dotyczące limitu spożycia alkoholu, maksymalnej prędkości jazdy, zapinania pasów bezpieczeństwa. Preferowany instrument: STREP

Cel 4 Wzrost bezpieczeństwa drogowego, kolejowego i wodnego oraz unikanie przeciążenia ruchu Temat: Skuteczność kampanii nt. bezpieczeństwa drogowego Cel: Stworzenie nowoczesnego narzędzia oceny kampanii nt. skuteczności bezpieczeństwa drogowego. Zakres: 1. Spis metodologii oceny kampanii nt. bezpieczeństwa drogowego we wszystkich krajach UE 2. Stworzenie metodologii oceny kampanii typu wzrost świadomości w dziedzinie bezpieczeństwa na drodze 3. Metodologia przygotowywania kampanii 4. Ocena i testowanie ww. metodologii 5. Stworzenie, we współpracy z KE, ogólno-Europejskiej kampanii nt. bezpieczeństwa drogowego Spodziewane rezultaty: –Wzrost skuteczności kampanii nt. bezpieczeństwa drogowego przeprowadzanych przez poszczególne kraje UE i KE –Możliwość przeprowadzenia oceny kampanii posteriori –Narzędzie pozwalające KE na przygotowywania kampanii typu wzrost świadomości i informacyjnych Preferowany instrument: STREP

Cel 4 Wzrost bezpieczeństwa drogowego, kolejowego i wodnego oraz unikanie przeciążenia ruchu Temat: Multimodalna bieżąca informacja dla podróżujących Cel: Zachęcenie podróżujących do korzystania z innych niż samochód środków transportu i wprowadzenie nowej polityki opłat w celu lepszego zarządzania podażą dzięki wykorzystaniu systemów Intelligent Transport Systems (ITS) Zakres: Stworzenie ram dla Multimodalnej bieżącej informacji dla podróżujących na podst. już istniejących przedsięwzięć podjętych przez KE i innych. Ustalenie zawartości i zasięgu usługi, charakteru instytucji nadzorującej i dystrybuującej nośnika rozpowszechniającego informację, itp. Spodziewane rezultaty: –Lepsze zrozumienie i zdefiniowanie Multimodalnej bieżącej informacji dla podróżujących oraz stworzenie odpowiedniego narzędzia wprowadzającego w całej Europie skoordynowany serwis informacyjny, zrozumiały dla użytkowników niezależnie od miejsca, w którym w danym momencie się znajdują Preferowany instrument: STREP

Cel 4 Wzrost bezpieczeństwa drogowego, kolejowego i wodnego oraz unikanie przeciążenia ruchu Temat: Reakcja użytkowników i efektywne różnicowanie opłat przewozowych Cel: Analiza oraz przedstawienie korzyści i efektywności zróżnicowania systemu opłat Zakres: - Wypracowanie naukowego podejścia w celu ustalenia efektywnego zróżnicowania systemów opłat i metod oceny ich wpływu na zachowanie użytkowników –Metodologia stworzenia efektywnych zróżnicowanych systemów opartych na całościowych kosztach na infrastrukturę –Ocena istniejących zróżnicowanych systemów opłat w różnych typach transportu –Ocena ex ante/ex post reakcji użytkowników –Ustalenie limitów zróżnicowania pod względem geograficznym i sprawiedliwości Preferowany instrument: STREP

Cel 4 Wzrost bezpieczeństwa drogowego, kolejowego i wodnego oraz unikanie przeciążenia ruchu Temat: Usprawnienie metod podziału kosztów w infrastrukturze Cel: Ocena i udoskonalenie istniejących metod podziału kosztów w infrastrukturze, a także stworzenie nowych w obszarach, w których jeszcze nie istnieją Zakres: –Przegląd istniejących metod podziału kosztów w infrastrukturze i określenie obszarów ich prawidłowego zastosowania. –Propozycja i testowanie nowych procedur podziału kosztów –Analiza możliwości zastosowania procedur podziału kosztów przez jednostki zarządzające infrastrukturą Preferowany instrument: STREP

Cel 4 Wzrost bezpieczeństwa drogowego, kolejowego i wodnego oraz unikanie przeciążenia ruchu Temat: Tworzenie właściwych umów kontraktowych Cel: Ocena wpływu wprowadzania i stosowania opłat na tworzenie się partnerstw publiczno-prywatnych i oraz współistnienie na rynku publicznych i prywatnych operatorów Zakres: –Badania nt. umów kontraktowych zapewniających przeznaczenie kosztów z marżą na pokrycie części infrastruktury Preferowany instrument: STREP

Horyzontalny obszar badań Tytuł: Rozpowszechnienie i promocja wyników badań nt. transportu Cel: Identyfikacja kluczowych aktorów oraz mapping najistotniejszej wiedzy w dziedzinie transportu, zgodnie z wytycznymi Europejskiej Przestrzeni Badawczej ERA Zakres: - Działanie przeprowadzone na podst. wyników projektów EXTA (4FP) i EXTRAWeb (5FP) i ma na celu: –Kontynuację działań w 6FP i zastosowanie uzyskanych wyników –Większe rozpowszechnienie posiadanych informacji –Głęboką analizę wyników badań w celu rozpowszechnienia ich w przystępny sposób –Zarządzanie informacją –Stworzenie planu komunikacyjnego/ organizacyjnego/ marketingowego wspierającego promocję systemu wśród użytkowników –Wspieranie rozwoju efektu synergii pomiędzy systemem edukacyjnym a szkoleniami –Współpracę i wykorzystanie efektu synergii z innymi działaniami Rozpowszechniająco- Promocyjnymi –Poprawę współpracy i wypełnienie luki między działaniami badawczymi i dużymi programami rozwojowymi (TEN-T) –Wspieranie współpracy z platformą transportową ERA-NET Spodziewane rezultaty: –Promocja projektów w dziedzinie transportu w ramach 6FP i innych programów –Koordynacja i integracja wyników działań Rozpowszechniająco –Promocyjnych –Skonsolidowanie działań w kierunku spójnej ERA w dziedzinie polityki transportowej –Udostępnienie wiedzy w ww. dziedzinie w całej Europie dzięki Preferowany instrument: SSA

Konkurs 3A FP TREN3 FP Transport2 FP Hydrogen1 FP Hydrogen2

FP Transport2 Konkurs typu otwartego Budżet na lata – 5MEuro Terminy składania wniosków - 22 września w 2005 – jeden termin - w 2006 – jeden termin Wnioski SSA - promocja uczestnictwa MŚP - stymulacja upowszechniania i wykorzystania wyników - realizacja Europejskiej Przestrzeni Badawczej - promocja uczestnictwa krajów kandydackich - stymulacja międzynarodowej współpracy

Konkurs 3A FP TREN3 FP Transport2 FP Hydrogen1 FP Hydrogen2

Konkurs Łączony 1 FP Hydrogen-1 Tytuł konkursu: Rozwój elementów i integracja systemów ogniw paliwowych i wodorowych dla transportu i innych zastosowań Identyfikator konkursu : FP Hydrogen-1 Data ogłoszenia : 8 czerwca 2004 Data zamknięcia : 8 grudnia 2004, godz. 17:00 czasu brukselskiego Budżet : 35 mln euro Podział budżetu wg instrumentów : –IP – 23 mln euro –STREP – 12 mln euro

Temat1. Rozwój ogniw paliwowych i pojazdów hybrydowych Cel: Testowanie pojazdu hybrydowego o sprawności przekraczającej 35% przy zwiększonym miejskim cyklu drogowym i emisją CO2 przy paliwie wodorowym z paliw kopalnych nie przekraczającą 80g/km CO2 i prawie zerowym CO2 i zerowymi emisjami zanieczyszczeń przy paliwie wodorowym produkowanym ze źródeł odnawialnych. Zakres działań RTD: –Badania dotyczące systemu –Elementy systemu ogniw paliwowych –Elektryczne elementy napędowe –Bezpieczeństwo elementów i systemu Instrumenty: 1 projekt IP i 2 projekty STREP

Temat2. Integracja systemów ogniw paliwowych i procesorów paliwowych dla aeronautyki, transportu wodnego i innych zastosowań transportowych Cel: Stworzenie ogólnych, modularnych systemów zintegorwanych oraz elementów, które mogą być użyte lub przekonfigurowane do różnych zastosowań. Procesory paliwowe powinny osiągnąć 85% wydajności (H2 LHV) i mniej niż 10ppm CO, S. Zintegowane systemy wodorowych ogniw paliwowych dla samolotów osiągną gęstości siły na piziomie systemowym ponad 0.5 kW/kg i 0.5 kW/l. Stacjonarne CHP kW/kg i 0.25 kW/l bez procesora paliwa Zakres działań RTD: –Ogólne RTD nt. procesorów paliwowych dla średnio destylowanych paliw wodorowowęglowych używanych w samolotach –RTD nt. zintegrowanych systemów wodorowych ogniw paliwowych Instrument: Dwa IP: –Ogólny procesor paliwowy –Zintegrowane systemy ogniw paliwowych

Konkurs 3A FP TREN3 FP Transport2 FP Hydrogen1 FP Hydrogen2

Konkurs Łączony 2 FP Hydrogen2 Tytuł konkursu : Wspieranie koordynacji, oceny i monitorowania badań związanych z opracowaniem fazy wstępnej dla inicjatywy środowisk wodorowych Identyfikator konkursu : FP Hydrogen-2 Data ogłoszenia : 8 czerwca 2004 Data zamknięcia : 8 grudnia 2004, godz. 17:00 czasu brukselskiego Budżet : 4,5 mln euro Podział budżetu wg instrumentów : –IP – 4,5 mln euro

Temat: Wspieranie koordynacji, oceny i monitorowania badań związanych z opracowaniem fazy wstępnej dla inicjatywy środowisk wodorowych Cel: Wsparcie fazy definicji, planowania i koordynacji 10- cioletniej inicjatywy środowisk wodorowych: koordynacja, ocena i monitorowanie badań w celu testowania i zatwierdzenia potencjału wodoru jako uniwersalnego zrównoważonego źródła energii. Zakres działań RTD –Moniotrowanie i ocena badań, monitorowanie technologii w celu identyfikacji pojawiających się rozwiązań technologicznych –Planowanie –Badania –Ocena potencjalnych jednostek badawczych i możliwości ich zaangażowania w różne fazy projektu Instrument: 1 IP

Krajowy Punkt Kontaktowy Telefon Faks Koniec