MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Advertisements

FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
FUNDUSZE UNIJNE JAKO ŹRÓDŁO FINANSOWANIA REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH Malwina Wrotniak MKN Bankier.
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Konferencja prasowa 14 lutego 2007
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
System ewaluacji NPR i NSRO
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Narodowa Strategia Spójności
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
FUNDUSZE UE Warszawa, 21 marca 2011 Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Studia.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
1 OPINIA WOJEWODY DOLNOŚLĄSKIEGO w sprawie zgodności Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego z celami Strategii Rozwoju Kraju 2007.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Nowy Targ 16 czerwca 2008.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko”
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Wsparcie dla rozwoju technologii
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
(Narodowej Strategii Spójności)
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego 1 Przedstawienie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata Karina Bedrunka.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
System wdrażania RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89)
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
Zapis prezentacji:

MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO Regionalne Programy Operacyjne - - główne kierunki i obszary interwencji Regionalne Programy Operacyjne w latach 2007-2013 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO Agnieszka Kapciak Dyrektor Departamentu Koordynacji Programów Regionalnych Warszawa, 28 marca 2007 r. Warszawa listopad 2006 r.

Układ celów NSRO/NSS i programów operacyjnych Poprawa jakości funkcjonowania instytucji publicznych oraz rozbudowa mechanizmów partnerstwa Regionalne Programy Operacyjne Poprawa jakości kapitału ludzkiego i zwiększenie spójności społecznej PO Rozwój Polski Wschodniej Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej mającej podstawowe znaczenia dla wzrostu konkurencyjności Polski PO Europejskiej Współpracy Terytorialnej   PO Infrastruktura i Środowisko Podniesienie konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw, w tym szczególnie sektora wytwórczego o wysokiej wartości dodanej oraz rozwój sektora usług PO Kapitał Ludzki Wzrost konkurencyjności polskich regionów i przeciwdziałanie ich marginalizacji społecznej, gospodarczej, i przestrzennej PO Innowacyjna Gospodarka Wyrównywanie szans rozwojowych i wspomaganie zmian strukturalnych na obszarach wiejskich PO Pomoc Techniczna

Podział środków UE na programy operacyjne NSRO/NSS 2007-2013 Program operacyjny Wielkość alokacji (mln EUR) Procentowa wielkość alokacji Regionalne Programy Operacyjne 15 985,5 29% PO Rozwoju Województw Polski Wschodniej 2 161,6 4% PO Europejskiej Współpracy Terytorialnej 576,0 1% PO Infrastruktura i środowisko 21 275,2 38% PO Kapitał ludzki 8 125,9 15% PO Konkurencyjna gospodarka 7 004,9 13% PO Pomoc techniczna 216,7 >1% Bez uwzględnienia środków na rezerwę krajową (5%), rezerwę na pokrycie nadzwyczajnych strat i nieprzewidzianych wydatków (1%) oraz rezerwę wykonania (3%)

Alokacja środków UE na RPO w ramach NSRO/NSS 2007-2013

Regionalne Programy Operacyjne (RPO) Regionalne Programy Operacyjne - cele Regionalne Programy Operacyjne (RPO) Podstawowe cele RPO: wzrost konkurencyjności regionów, promowanie trwałego i zrównoważonego rozwoju, podnoszenie spójności społeczno-gospodarczej i przestrzennej obszarów. Cele szczegółowe: poprawa infrastruktury technicznej i społecznej regionu, poprawa stanu środowiska przyrodniczego, lepsze wykorzystanie jego zasobów i walorów w rozwoju społeczno-gospodarczym, budowa społeczeństwa informacyjnego, tworzenie warunków wzrostu konkurencyjności gospodarki, odnowa i ożywienie społeczno-gospodarcze miast i obszarów zdegradowanych.

Regionalne Programy Operacyjne (RPO) Regionalne Programy Operacyjne – obszary priorytetowe Regionalne Programy Operacyjne (RPO) Obszary priorytetowe RPO: badania i rozwój technologiczny (BRT), innowacje i przedsiębiorczość, społeczeństwo informacyjne, transport, energia, ochrona środowiska i zapobieganie zagrożeniom, turystyka, ochrona dziedzictwa kulturowego, rewitalizacja obszarów miejskich i wiejskich, infrastruktura edukacyjna, infrastruktura ochrony zdrowia oraz infrastruktura społeczna, inicjatywy lokalne w zakresie zatrudnienia i rozwoju oraz wsparcie dla struktur świadczących usługi lokalne w tworzeniu nowych miejsc pracy. Wg Rozporządzenia 1080/2006 z dnia 5 lipca w sprawie EFRR

Limity dla RPO działania w sferze produkcyjnej (badania i rozwój technologiczny, w tym infrastruktura szkolnictwa wyższego wspierająca działalność naukowo-badawczą, innowacje, bezpośrednie wsparcie przedsiębiorców i działalność instytucji otoczenia biznesu, społeczeństwo informacyjne; odnawialne źródła energii, turystyka, w zakresie wsparcia usług świadczonych przez przedsiębiorców) – min. 40 % całkowitej przyznanej alokacji, infrastruktura społeczna i ochrony zdrowia – max. 7% całkowitej przyznanej alokacji (w tym max. 3% na ochronę zdrowia i opiekę nad dzieckiem), małe projekty infrastrukturalne (niesieciowe, niekompleksowe) – max. 20% całkowitej przyznanej alokacji, współpraca międzyregionalna – max. 2% całkowitej przyznanej alokacji.

Alokacja środków wg kategorii interwencji (w %) w 16 RPO Dane z października br.

RPO - główne grupy beneficjentów jednostki samorządu terytorialnego, związki i stowarzyszenia jst, jednostki organizacyjne jst posiadające osobowość prawną, administracja rządowa, przedsiębiorcy, instytucje otoczenia biznesu, partnerzy społeczni i gospodarczy, organizacje pozarządowe, kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych, jednostki naukowe, szkoły wyższe, instytucje kultury, zakłady opieki zdrowotnej działające w publicznym systemie ochrony zdrowia

RPO - przykładowe typy projektów RPO – przykładowe typy projektów dla szkół wyższych budowa, przebudowa i remont istniejących obiektów dydaktycznych, w tym także laboratoriów dydaktycznych, pracowni komputerowych, bibliotek w szkołach wyższych, budowa, przebudowa i remont obiektów sportowych w szkołach wyższych, tworzenie lub modernizacja zintegrowanego systemu wspomagania zarządzania w szkołach wyższych, w tym zakup niezbędnego sprzętu i oprogramowania, usuwanie barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych w obiektach dydaktycznych oraz ich otoczeniu. budowa, modernizacja i wyposażenie laboratoriów świadczących specjalistyczne usługi dla przedsiębiorców.

Tryb przyjmowania Regionalnych Programów Operacyjnych Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju Tryb przyjmowania Regionalnych Programów Operacyjnych przygotowanie RPO negocjacje z KE decyzja KE zatwierdzająca RPO uchwała Zarządu Województwa przyjmująca RPO Zarząd województwa we współpracy z MRR MRR zawiera z Zarządem województwa „kontrakt wojewódzki” uchwała RM o dofinansowanie RPO MRR może przekazać wojewodzie nadzór nad wykorzystaniem środków

Wdrażanie RPO – rola MRR MRR – wytyczne horyzontalne w zakresie, m.in.: szczegółowego opisu priorytetów programu operacyjnego, przygotowania i monitorowania IPI trybu dokonywania wyboru projektów, kwalifikacji osób uczestniczących w wyborze projektów, przepływów finansowych w ramach NSRO, trybu i zakresu sprawozdawczości z realizacji programów operacyjnych, Na podstawie wytycznych horyzontalnych Instytucje Zarządzające RPO tworzą własne procedury.

Wdrażanie RPO – instytucje (1) Instytucja Koordynująca - Departament Koordynacji Programów Regionalnych w MRR – zapewnienie zgodności RPO i ich realizacji z celami NSRO, negocjowanie programów z Komisją Europejską we współpracy z instytucjami zarządzającymi RPO. Instytucja Zarządzająca – Zarządy Województw odpowiadają za zarządzanie programem operacyjnym i jego realizację zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami oraz za przestrzeganie standardów ustalonych przez MRR (wytyczne). Instytucja Pośrednicząca – organ administracji publicznej lub inna jednostka sektora finansów publicznych, której została powierzona, w drodze porozumienia zawartego z IZ, część zadań związanych z realizacją RPO. Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia) – podmiot publiczny lub prywatny odpowiedzialny za realizację części lub całości priorytetów RPO na podstawie odpowiednio porozumienia lub umowy o dofinansowanie realizacji powierzonych jej zadań.

Wdrażanie RPO – instytucje (2) 13 województw planuje powierzyć część funkcji związanych z wdrażaniem RPO instytucjom zewnętrznym, w zakresie: - działań związanych z ochroną środowiska - 4 regiony – WFOŚiGW, - działań związanych z rozwojem przedsiębiorczości – 9 regionów - podmioty spoza sektora finansów publicznych W lutym rozpoczął się pre-audyt instytucji zaangażowanych we wdrażanie. Koniec czerwca - osiągnięcie pełnej funkcjonalności instytucji zaangażowanych we wdrażanie RPO nie wybieranych w drodze przetargu Koniec października - osiągnięcie pełnej funkcjonalności instytucji wyłanianych w przetargach

Wdrażanie RPO – instytucje (3) Instytucja Certyfikująca – Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - odpowiada za certyfikowanie wydatków dokonanych przez beneficjentów i formułowanie wniosków o płatność okresową i końcową do KE, część zadań związanych z certyfikacją wydatków w ramach RPO będzie delegowana do urzędów wojewódzkich. Instytucja Audytowa – dla wszystkich programów operacyjnych funkcje instytucji audytowej pełni Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej. Z przeprowadzonych czynności audytowych Instytucja Audytowa opracowuje sprawozdania wraz z ewentualnymi rekomendacjami. Komitet Monitorujący RPO: - strona rządowa - strona samorządowa - partnerzy społeczni i gospodarczy Ze strony samorządowej w posiedzeniach KM uczestniczą przedstawiciele wszystkich szczebli samorządu terytorialnego.

Tryby wyboru projektów tryb „indywidualny”, tryb systemowy, tryb pomocy technicznej, tryb konkursowy: cykliczny: określa się z góry jeden lub kilka następujących po sobie terminów naboru wniosków, weryfikacja formalna i ocena merytoryczna odbywają się po zakończeniu każdego terminu naboru; ciągły: nabór wniosków i ich ocena jest prowadzona na bieżąco do wyczerpania określonego limitu środków, wyniki oceny są ogłaszane cyklicznie lub na bieżąco.

Tryb wyboru projektów - konkurs Etapy przeprowadzenia konkursu: ogłoszenie konkursu, nabór wniosków, ocena wniosków, ogłoszenie wyników konkursu, procedura odwoławcza, podpisanie umowy o dofinansowanie. Rola Wojewody – nadzór legalnościowy nad działalnością samorządu województwa (również jako IZ RPO) na podstawie art. 78 i 79 ustawy o samorządzie województw

Tryb wyboru projektów - Indykatywny Plan Inwestycyjny Indykatywny Plan Inwestycyjny jest narzędziem ułatwiającym osiągnięcie zakładanych celów rozwojowych, pozwalającym na określenie i skoordynowanie najważniejszych inwestycji, które będą w najbliższych latach realizowane przy wykorzystaniu funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności. Zamieszczenie projektów w Indykatywnym Planie Inwestycyjnym stanowi alternatywny dla konkursu sposób wyboru projektów do wsparcia w ramach programu operacyjnego. Umieszczenie projektu w Indykatywnym Planie Inwestycyjnym jest warunkową deklaracją jego realizacji i związane jest z zarezerwowaniem środków w ramach budżetu programu na realizację projektu. Projekty te nie będą zatem podlegały późniejszej procedurze konkursowej i nie będą konkurowały o środki z pozostałymi projektami. Nie oznacza jednak automatycznej akceptacji dofinansowania dla danego projektu: jego realizacja będzie uzależniona od spełnienia przez projekt wymogów dotyczących dokumentacji i gotowości oraz akceptacji wniosku o dofinansowanie wraz z wymaganymi załącznikami przez Instytucję Zarządzającą lub decyzji Komisji Europejskiej w przypadku tzw. dużych projektów. Projekty duże – o wartości całkowitej przekraczającej 25 mln euro dla projektów środowiskowych i 50 mln euro dla innych, na których dofinansowanie wymagana jest zgoda KE. Projekty kluczowe – o zasadniczym znaczeniu dla realizacji strategii województwa, wyłaniane są w oparciu o kryteria o charakterze strategicznym.

Indykatywny Plan Inwestycyjny - korzyści koordynacja i komplementarność ważnych projektów pomiędzy programami (strategia województw/Strategia Rozwoju Kraju, programy krajowe/RPO, pomiędzy RPO), partnerstwo – kluczowe projekty poddane zostają ocenie społecznej, ułatwienie programowania, możliwość stałego monitorowania przygotowania i realizacji projektów oraz szybkiej reakcji na zidentyfikowane problemy, przyspieszenie przygotowania projektów o znaczeniu strategicznym i zwiększenie absorpcji, racjonalizacja kosztów przygotowania projektów przez beneficjentów, wsparcie projektów w przygotowaniu dokumentacji ze środków PO PT na początku okresu programowania (w latach 2007 – 2008).

Indykatywne Plany Inwestycyjne RPO w podziale na sektory (% udział środków)

Przepływy finansowe w ramach RPO (1) Finansowanie projektów z RPO - dokumenty Założenia systemu zarządzania finansowego dla programów operacyjnych realizowanych w ramach Narodowej Strategii Spójności (NSRO) na lata 2007 – 2013. Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie szczegółowego sposobu dokonywania wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych, w tym sposobu i trybu udzielania zaliczek beneficjentom i wykonawcom, Procedura przekazywania i rozliczania dotacji rozwojowych.

Przepływy finansowe w ramach RPO (2) Zmiany w finansowaniu: Rezygnacja z systemu pre i współfinansowania, Przyjęcie jednolitego systemu finansowania - ujęcie wydatków w budżecie państwa i budżetach jednostek samorządu terytorialnego.

Przepływy finansowe w ramach RPO (3) Środki przeznaczone na finansowanie RPO ujmowane są w załączniku do ustawy budżetowej. Środki na realizację RPO przeznacza się na: dotacje rozwojowe: wydatki budżetu państwa, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, FS i EFR lub projektów realizowanych w ramach tych programów. finansowanie wydatków państwowych jednostek budżetowych

Przepływy finansowe w ramach RPO (4) Dotację rozwojową na realizację Regionalnego Programu Operacyjnego otrzymuje Samorząd Województwa, jako IZ RPO. Samorząd Województwa jako IZ RPO udziela dotacji beneficjentom RPO w formie: zaliczki, zwrotu wydatków poniesionych na realizację projektu (refundacja).

Monitoring i sprawozdawczość Główne założenia: monitorowanie wyselekcjonowanych danych, wykorzystanie ewaluacji do pomiaru oddziaływań realizowanych priorytetów/programu, połączenie sprawozdań z realizacji projektu z wnioskiem płatniczym, typologia projektów w celu zapewnienia możliwości agregowania jak największej liczby wskaźników projektu na wyższe poziomy (dzięki temu w jednolity sposób będą pozyskiwane wskaźniki z różnych programów, uszeregowane według kategorii interwencji).

Dziękuję za uwagę Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ul. Wspólna 2/4 www.mrr.gov.pl www.funduszestrukturalne.gov.pl