Od planowania do działania - kryteria sukcesu w procesie wdrażania regionalnych strategii innowacji. Polskie i europejskie doświadczenia dr Michał Klepka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
innowacyjna wielkopolska
REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Dr inż. Michał Klepka Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
System ewaluacji NPR i NSRO
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
ZARYS PLANU DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH na lata
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
III Regionalna Konferencja Ewaluacyjna – Rzeszów 2010 Koncepcja systemu monitoringu i ewaluacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Podkarpackiego.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Doświadczenia Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Analiza dokumentów ewaluujących RSI w Polsce. Rekomendacje dla.
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Dr inż. Jerzy Koszałka IV Regionalne Forum Innowacji Gdańsk, 10 czerwca 2005 r. REGIONAL INNOVATION STRATEGY FOR POMERANIA REGION - complement and action.
Wyzwania PO KL w 2009 r.2 1. Zapobieganie negatywnym skutkom spowolnienia gospodarczego: przyśpieszenie wydatkowania EFS opracowanie i rozpoczęcie wdrażania.
Prezentacja wyników i przyjęcie rekomendacji wypływających z badania pn.: "Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu instytucjonalnego rynku.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
Analiza wdrażania RSI w województwie warmińsko-mazurskim na podstawie projektów innowacyjnych realizowanych w regionie, finansowanych ze środków Unii Europejskiej.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
InnoRegioMalopolska „Wzmacnianie regionalnej strategii innowacji w Małopolsce” Departament Gospodarki i Infrastruktury.
Inteligentna specjalizacja jako warunek ex-ante dla programów operacyjnych w latach Marcin Łata Departament Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo.
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Mazowieckiego
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Stan spełnienia i termin realizacji Czy realizacja nastąpi w terminie
Z czego wynika SMART SPECIALIZATION STRATEGY? 1 Strategia inteligentnej specjalizacji to krajowa lub regionalna strategia innowacji, polegająca na określeniu.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwiecień 2016 r. Kryteria wyboru projektów Działanie 4.2 Infrastruktura.
Gdańsk, r. Przedsiębiorcze odkrywanie – wprowadzenie do dyskusji, doświadczenia pomorskie Maciej Dzierżanowski, Stanisław Szultka, Instytut.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Równościowe zarządzanie projektem
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4
Zapis prezentacji:

Od planowania do działania - kryteria sukcesu w procesie wdrażania regionalnych strategii innowacji. Polskie i europejskie doświadczenia dr Michał Klepka Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE

RIS Mazovia na tle doświadczeń UE i PL RTPRITTS RIS RIS NAC RIS KBN UE PL RIS NAC 2

O RIS O RIS „Ewaluacja procesu wdrażania regionalnych strategii innowacji 15 regionów Polski pod kątem implementacji projektów wynikających ze strategii” Raport WYG International, Warszawa 2006 ”Polskie regionalne strategie innowacji: ocena i wnioski dla dalszych działań” Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2005 „Efekty regionalnych strategii innowacji w Polsce. Rekomendacje do analizy szczegółowej” Raport PARP, Warszawa 2005 Bąkowski A., Klepka M. „Metody, techniki i narzędzia realizacji działań w zakresie implementacji instrumentów wsparcia innowacyjności na poziomie regionalnym” Politechnika Wrocławska, Wrocław 2004 „Innovative strategies and actions. Results of 15 years of Regional Experimentation” Komisja Europejska 2006 „Strategic Evaluation on Innovation and the knowledge based economy in relation to the Structural and Cohesion Funds, for the programming period ”, Komisja Europejska 2006 „Ex-post ewaluation of the RIS, RTTs, RISI ERDF innovative actions for the period ”, Komisja Europejska 2005 „Good practices on RITTS, RIS and RTP Pilot Project across Europe” IRE CU, Luksemburg 1999

Wdrażanie regionalnej strategii innowacji RIS NAC RIS KBN RIS NAC 2 ZPORR Regionalny Program Operacyjny PO Zasoby ludzkiePO Innowacyjna gospodarka 7 Program Ramowy UE

Działania związane z przejściem od fazy budowy do fazy implementacji strategii: 1. Ustanowienie struktury zarządzania procesem wdrażaniem strategii 2. Ustanowienie systemu monitorowania 3. Zdefiniowanie systemu priorytetyzacji realizowanych działań (wykorzystanie narzędzi RSI) 4. Określenie trybu i kryteriów wyboru projektów Wdrażanie regionalnej strategii innowacji

Kto powinien zarządzać? – –Urząd Marszałkowski Czym powinno się zarządzać? – –Narzędziami polityki innowacyjnej np. systemem monitoringu – –Działaniem 2.6 ZPORR (adekwatnymi działaniami w NPR ) – –Departamentem/działem w ramach Urzędu Marszałkowskiego odpowiedzialnym za politykę innowacyjną – –Informacją i wiedzą tworzoną w procesie implementacji strategii – –Procesami definiowania i wyboru projektów oraz budowaniem partnerstwa Zarządzanie procesem wdrażania RIS

Kryteria sukcesu System zarządzania – jako kontynuacja z procesu budowy RIS Szerokie zaangażowanie partnerów społeczno-gospodarczych działających w obszarach innowacyjnych Forma i tryb uczestnictwa urzędu marszałkowskiego w strukturze zarządzania Możliwość oddziaływania struktury zarządzania na proces implementacji strategii Trwały charakter struktury.

Ewaluacja RIS w Polsce: Finansowanie większości powołanych struktur wdrażania na zasadach projektowych:   projekty własne samorządu (np. dolnośląskie (Biuro Koordynacji Wdrażania DSI), wielkopolskie (Rada ds. Innowacyjności)),   projekty konkursowe (!) środowiska akademickiego: (np. opolskie, podkarpackie, pomorskie) oraz innych instytucji działających w obszarze innowacyjnym (np. podlaskie, świętokrzyskie) Zarządzanie procesem wdrażania RIS

Dla kogo ? » »Urząd Marszałkowski » »Aktorzy sfery innowacji w regionie Kto powinien monitorować? » »Urząd Marszałkowski » »Instytucja współpracująca z UM Co monitorować? » »Innowacyjność gospodarki regionalnej » »Stopień wdrożenia strategii » »Skuteczność i efektywność przyjętych rozwiązań proinnowacyjnych (ewaluacja) System monitorowania

Kryteria sukcesu struktura monitorowania zainicjowana po zakończeniu budowy RSI na cały okres wdrażania strategii (charakter trwały), struktura monitorowania zakorzeniona w strukturach urzędu marszałkowskiego, polityczne poparcie dla budowy i wykorzystania systemu innowacji oraz środków finansowych na jego funkcjonowanie, opracowana metodologia monitoringu bazująca na dotychczasowych doświadczeniach oraz specyfice regionu, optymalne powiązanie systemu monitorowania procesu wdrażania strategii innowacji z monitorowaniem Funduszy Strukturalnych na poziomie regionalnym,

System monitorowania Kryteria sukcesu zestaw (system) wskaźników oraz metod zbierania informacji w zakresie używanych wskaźników: – –powiązany logicznie z celami i priorytetami, – –zidentyfikowane wartości bazowe i docelowe, – –kompletny w kontekście przedmiotowym i metodycznym, metody zbierania informacji i oceny postępów powinny zostać przyjęte i odnosić się bezpośrednio do procesu wdrażania RSI, zdefiniowane narzędzia komunikowania ich interesariuszami strategii.

Ewaluacja skuteczności interwencji Monitoring działań eksperymentalnych Monitoring stopnia wdrożenia RIS System monitorowania

System priorytetyzacji realizowanych działań Priorytetyzacja realizowanych działań powinna oznaczać świadome wpływanie na kolejność wdrażanych projektów w taki sposób, aby w praktyce realizować najpierw te działania które uznano za priorytetowe. Narzędzia priorytetyzacji » »Projekty pilotażowe » »Plany działania » »projekty własne

System priorytetyzacji realizowanych działań Kryteria sukcesu adekwatność działań w regionie do potencjału instytucji, rezygnacja z procedury konkursowej przy projektach priorytetowych lub specjalne kryteria wyboru projektów przy procedurach, mechanizmy wspierające realizacje priorytetowych działań, preferencja dla partnerstwa i zintegrowanego podejścia w inicjatywach, uznanie różnych źródeł finansowania procesu wdrażania strategii, nie tylko np..: Działanie 2.6 ZPORR, polityka innowacji.

Tryb i kryteria wyboru projektów Kryteria sukcesu projekty pilotażowe realizowane w trybie pozakonkursowym, dla ograniczenia niepewności i przypadkowości co do kluczowych działań na rzecz rozwoju systemu innowacji w regionie, mechanizmy koncentracji i koordynacji działań potencjalnych projektodawców na priorytetowych kierunkach działań określonych przez RSI, zakorzenienie zapisów uchwalonych regionalnych strategii innowacji i zdefiniowanych tam priorytetów strategicznych i operacyjnych w procedurach oceny projektów, zrozumienie dla rodzaju projektów i ich obszarów oddziaływania, przyjmowanych do oceny, i w efekcie wybieranych do realizacji

Komunikacja Komunikacja powinna przyczyniać się do przybliżenia strategii do jej beneficjentów: – –uświadamiać społeczność regionu w zakresie strategii, – –identyfikować i mobilizować aktorów regionalnych, np. informować ich o konkursach na projekty dedykowane implementacji strategii, – –integrować aktorów wokół rezultatów strategii, – –promować region z akcentem na przyciąganie kapitału i osobliwości świata biznesu (talenty). Komunikacja powinna przejawiać się efektem w postaci transformowania wizerunku regionu.

Dobre praktyki i eksperymentowanie „Innovative strategies and actions. Results of 15 years of Regional Experimentation” Komisja Europejska 2006 „Innovative strategies and actions. Results of 15 years of Regional Experimentation” Komisja Europejska 2006

Dziękuje za uwagę Dr Michał Klepka Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE