Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Wniosek o dofinansowanie krok po kroku” Część II
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki wypełniany jest poprzez aplikację Generator Wniosków Aplikacyjnych (GWA) wersja dostępną z poziomu przeglądarki internetowej pod adresem
I. Informacje o projekcie II. Beneficjent III. Charakterystyka projektu IV. Oświadczenie V. Szczegółowy budżet VI. Budżet (ogólny) VII. Harmonogram
Formularz części III wniosku o dofinansowanie projektu jest zgodny z założeniami metodyki Zarządzania Cyklem Projektu (logiką projektu), która pozwala przejrzyście sprecyzować cele i zadania projektu oraz wytworzone w ramach poszczególnych zadań produkty. Nacisk położony jest na spójność osiągniętych rezultatów z przewidzianymi do realizacji zadaniami oraz celami szczegółowymi i celem głównym.
Punkt 3.1 wniosku składa się z trzech części, które wypełnia projektodawca: 3.1.1, oraz w których należy kolejno: Uzasadnić potrzebę realizacji projektu Wskazać cel główny oraz cele szczegółowe projektu Określić, w jaki sposób mierzona będzie realizacja celów (ustalić wskaźniki pomiaru celów) Określić wartość obecną wskaźnika (stan wyjściowy projektu) i wartość docelową wskaźnika (której osiągnięcie będzie uznane za zrealizowanie danego celu) Określić, w jaki sposób i na jakiej podstawie mierzone będą wskaźniki realizacji poszczególnych celów (ustal źródło weryfikacji/pozyskania danych do pomiaru wskaźnika oraz częstotliwość pomiaru)
Punkt Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu wniosku jest punktem opisowym. Wskaż problem, na który odpowiedź stanowi cel główny projektu Przedstaw opis sytuacji problemowej, do której odnosi się projekt (z uwzględnieniem sytuacji kobiet i mężczyzn), uwzględniając dane statystyczne odnoszące się do obszaru realizacji projektu Przedstaw dostępne dane statystyczne uzasadniające cel główny projektu Opisz wpływ, jaki realizacja projektu może mieć na podmioty inne niż grupa docelowa
Problemy są zawsze powiązane – wynikają z innych problemów i jeśli nie będą rozwiązane – prowadzą do powstania kolejnych. Warto poszukać tych zależności i znaleźć główny, największy problem. Opisując potrzebę realizacji projektu, nie stawiajmy na ilość problemów, ale na ich dokładne opisanie, przedstawienie i udowodnienie zależności pomiędzy nimi. Przedstaw dostępne dane statystyczne uzasadniające cel główny projektu Opisz wpływ, jaki realizacja projektu może mieć na podmioty inne niż grupa docelowa Należało by pamiętać o przeprowadzeniu również analizy rynku pracy w kontekście kierunków nauczanych w szkole.
W punkcie wniosku należy wskazać cel główny projektu, który powinien wynikać bezpośrednio ze zdiagnozowanego/ych problemu/ów, jaki/e projektodawca chce rozwiązać lub złagodzić dzięki realizacji projektu. Musi on być ściśle powiązany z przedstawionym we wniosku uzasadnieniem i nie może dotyczyć innych obszarów niż te, które zostały opisane.
W punkcie wniosku należy wskazać cele szczegółowe projektu (maksymalnie pięć). Cele szczegółowe muszą być spójne z celem głównym wskazanym w punkcie w kontekście problemu/ów, do rozwiązania którego/których przyczyni się (który/które złagodzi) realizacja projektu i w bezpośredni sposób wpływać na osiągnięcie celu głównego. Cele szczegółowe stanowią rozbicie celu głównego na zestaw celów cząstkowych, koniecznych i wystarczających do osiągnięcia celu głównego. Cele szczegółowe powinny opisywać stan docelowy, a nie zadania jako takie i stanowić odzwierciedlenie pożądanej sytuacji w przyszłości.
Cel główny oraz cele szczegółowe muszą spełniać kryteria SMART : szczegółowe, konkretne (szczegółowo, jednoznacznie określone, dotyczyć konkretnych problemów), mierzalne (powinny być tak sformułowane by można było ustalić wartości wskaźników) akceptowalne/trafne (cele powinny przede wszystkim uwzględniać potrzeby grupy docelowej, trafność odnosi się do powiązania z odpowiedzią celów na zdiagnozowane problemy), realistyczne (możliwe do osiągnięcia po przez realizacje projektu), określone w czasie. 14
Problem: Wyniki nauczania w naszej szkole (np. wyniki egzaminów końcowych) są słabsze niż średnia dla województwa. Cel poprawny: Poprawa wyników nauczania (wyników egzaminów końcowych) w roku szkolnym … w naszej szkole o … punków. Cel niepoprawny: Organizacja zajęć dla uczniów. 15
Problem: Uczniowie szkoły nie kontynuują kształcenia na kierunkach dających duże szanse na zatrudnienie (nie są tym zainteresowani). Cel poprawny: Wzrost o … % liczby uczniów, którzy po opuszczeniu naszej szkoły podejmą kształcenie w kierunkach zwiększających ich szansę na podjęcie pracy. Cel niepoprawny: Poprawa wyników nauczania w naszej szkole / Zapewnienie pomocy dla uczniów mających problemy z przedmiotami ścisłymi. 16
Planujmy takie cele, które jesteśmy w stanie zmierzyć poprzez osiągnięte rezultaty. 17
Główną funkcją wskaźników jest zmierzenie, na ile cel główny i cele szczegółowe projektu zostały zrealizowane, tj. kiedy można uznać, że problem został rozwiązany. W kolumnie drugiej punktów i wniosku należy określić, w jaki sposób mierzona będzie realizacja celów poprzez ustalenie wskaźników pomiaru celu. Dla każdego celu należy określić co najmniej jeden podstawowy i mierzalny wskaźnik, który w sposób precyzyjny umożliwi weryfikację stopnia realizacji celu głównego i celów szczegółowych. Projektodawca może również określić większą liczbę wskaźników do celu głównego i celów szczegółowych (maksymalnie 5 dla każdego z celów).
W przypadku celu głównego należy wybrać wskaźniki z listy, przypisane dla działania 9.2., w tym przypadku są to: Liczba szkół i placówek kształcenia zawodowego, które wdrożyły programy rozwojowe, Liczba szkół i placówek kształcenia zawodowego, które współpracowały z przedsiębiorstwami w zakresie wdrażania programów rozwojowych, Liczba uczniów w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, którzy zakończyli udział w stażach i praktykach w ramach projektu.
Wskaźniki muszą obrazować konkretny efekt zaplanowanych działań a nie wskazywać wyłącznie na liczbę uczniów objętych konkretnym wsparciem Przykład: „liczba uczniów, którzy zdadzą egzamin zawodowy” „liczba uczniów, która po odbytych stażach otrzyma propozycję od przedsiębiorcy dalszego zatrudnienia po zakończeniu nauki”
Scharakteryzuj osoby i/lub instytucje które zostaną objęte wsparciem z punktu widzenia istotnych dla projektu cech (np. wiek, status zawodowy, wykształcenie, płeć) Uzasadnij wybór grupy docelowej, która objęta zostanie wsparciem Opisz sposób rekrutacji uczestników/uczestniczek odnosząc się do planu rekrutacji, procedury rekrutacyjnej, dodatkowego naboru oraz katalogu przejrzystych kryteriów rekrutacji (z uwzględnieniem podziału K/M) Opisz potrzeby, bariery i oczekiwania uczestników/uczestniczek projektu oraz podaj wiarygodne źródła pozyskania danych o skali zainteresowania potencjalnych uczestników/uczestniczek planowanym wsparciem projektowym
W projekcie planujemy realizację wyłącznie tych działań, które pozwolą na osiągnięcie celów i wynikają z diagnozy problemu. W projekcie nie umieszczamy żadnych innych działań. Działania muszą być zaplanowane racjonalnie, tzn. muszą dawać pewność lub duże prawdopodobieństwo osiągnięcia celu przy jak najmniejszych nakładach finansowych. Do każdego celu muszą być zaplanowane działania. Brak działań, które pozwalają na realizację jakiegoś celu lub zaplanowanie działań nie związanych z celami projektu jest dużym błędem. W projekcie planujemy takie działania, które będą najlepiej odpowiadać na potrzeby ich odbiorców, a nie takie, które będzie nam najłatwiej zrealizować. Działania muszą być dopasowane do sytuacji, potrzeb i oczekiwań ich odbiorców. Przy planowaniu działań należy wziąć pod uwagę zdiagnozowane problemy.
Oczekiwane efekty realizacji PO KL w ramach działania 9.2. Zwiększenie do 45% odsetka absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe kończących się maturą (ISCED 3B) w relacji do absolwentów wszystkich szkół ponadgimnazjalnych kończących się maturą (ISCED 3A i ISCED 3B). Zwiększenie do 43% odsetka absolwentów szkół ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie zawodowe (ISCED 3B i ISCED 3C) w relacji do liczby wszystkich absolwentów szkół ponadgimnazjalnych (ISCED 3A, B i C).
Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku… w punkcie 3.6 wniosku projektodawca powinien przedstawić informacje potwierdzające potencjał finansowy jego i ewentualnych partnerów (o ile budżet projektu uwzględnia wydatki partnera) do realizacji projektu, dotyczące wysokości rocznego obrotu projektodawcy i partnerów. Zgodnie z jednym z ogólnych kryteriów formalnych wyboru projektów obowiązujących w ramach PO KL łączny roczny obrót projektodawcy i partnerów (o ile budżet projektu uwzględnia wydatki partnera) musi być równy lub wyższy od rocznych wydatków w projekcie.
Opisz, w jaki sposób projekt będzie zarządzany (z uwzględnieniem zasady równości szans kobiet i mężczyzn) Opisz, jakie zaplecze techniczne oraz jaka kadra zaangażowane będą w realizację projektu (wskaż osoby/stanowiska w projekcie i ich niezbędne kompetencje) Uzasadnij wybór ewentualnych partnerów projektu (jeżeli dotyczy) Opisz rolę partnerów (zadania, za które odpowiedzialny będzie każdy z partnerów) lub innych instytucji zaangażowanych w projekt (jeżeli dotyczy) Opisz, wykonanie których zadań realizowanych w ramach projektu będzie zlecane innym podmiotom i uzasadnij zlecanie realizacji zadań (w przypadku, gdy wykonanie zadań realizowanych w ramach projektu będzie zlecane innym podmiotom) Opisz działania, jakie będą prowadzone w celu monitoringu projektu i jego uczestników
Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku… w punkcie 3.6 wniosku projektodawca powinien przedstawić informacje potwierdzające potencjał finansowy jego i ewentualnych partnerów (o ile budżet projektu uwzględnia wydatki partnera) do realizacji projektu, dotyczące wysokości rocznego obrotu projektodawcy i partnerów. Zgodnie z jednym z ogólnych kryteriów formalnych wyboru projektów obowiązujących w ramach PO KL łączny roczny obrót projektodawcy i partnerów (o ile budżet projektu uwzględnia wydatki partnera) musi być równy lub wyższy od rocznych wydatków w projekcie.
Dziękuję za uwagę! Urząd Marszałkowski Wojew ó dztwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego ul. Gen. Franciszka Kleeberga – 691 Białystok Tel. (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) (0-85) Faks: (0-85) INFOLINIA: l l