PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Urząd Miasta Poznania Oddział Funduszy Europejskich Wydział Rozwoju Miasta Urząd Miasta Poznania Oddział Funduszy Europejskich Wydział Rozwoju Miasta Oddział.
Advertisements

PRAWO MIĘDZYNARODOWE Protokoły dodatkowe do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 roku dotyczące : I KONWENCJA o ochronie osób cywilnych i chorych w.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Tauron-dystrybucja.pl Rozwój elektroenergetyki na Śląsku Opolskim.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
ORGANIZACJA KONTROLI OZNAKOWANIA CE W ŚRODOWISKU PRACY – OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH PROBLEMÓW POJAWIAJĄCYCH SIĘ W TOKU KONTROLI Warszawa - czerwiec 2005.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
ROLA I ZADANIA OBRONY CYWILNEJ ORAZ ZASADY ICH REALIZACJI. STRUKTURA PLANU OBRONY CYWILNEJ Leszek Wojciech PIWOWARSKI Zastępca Kierownika Centrum Zarządzania.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
bryg. dr inż. Ireneusz NAWOROL Cz. 1.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Ewakuacja III stopnia na przykładzie „Planu przygotowania ewakuacji ludności dla Miasta Poznania - ewakuacja III stopnia.” EWAKUACJA Zadanie określone.
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy Czas trwania nauki: 1,5 roku.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa”
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Lublinie Lublin, marzec 2010 r. ORGANIZACJA SYSTEMU OCZYSZCZANIA TERENÓW Z PRZEDMIOTÓW WYBUCHOWYCH I NIEBEZPIECZNYCH.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego.
Tekst podkreślony lub wytłuszczony jest do zapamiętania Edukacja dla bezpieczeństwa.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
Adrian Batkowski. organy administracji publicznej; urzędy obsługujące organy administracji publicznej; służby, inspekcje, straże w ramach swojej właściwości;
Sprawozdanie roczne z działalności Uczelnianej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia na PG w roku akademickim 2013/2014 Senat PG, r. Opracowała:
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Szkolenie dla opiekunów pożarowych Nestle Waters Direct Oddział Dar Natury.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
PLANOWANIE I REALIZACJIA SZKOLENIA OBRONNEGO 2016 ROKU.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Ochrona dóbr kultury.. Podczas konwencji w Hadze w 1907r. zostały podpisane dwie konwencje dotyczące dóbr kultury. Były to: Konwencja dotycząca praw i.
Ewakuacja z budynków w trybie awaryjnym
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Historia Obrony cywilnej.
Ustawa z dnia r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej: art Podstawowymi jednostkami organizacyjnymi do wykonywania.
Infrastruktura krytyczna i jej ochrona
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Plany zarządzania kryzysowego.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
ZMIANY W PROGRAMIE SZKOLENIA SŁUŻBY PRZYGOTOWAWCZEJ WYNIKAJĄCE Z WPROWADZENIA NOWELIZACJI art.98d USTAWY O POWSZECHNYM OBOWIĄZKU OBRONY RZECZYPOSPOLITEJ.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Szkolenie Obronne Wrocław, 14 grudnia 2012 r.. OBSZARY KONTROLI W PODMIOTACH LECZNICZYCH, DLA KTÓRYCH MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO JEST ORGANEM.
„Inicjatywa JEREMIE – pozadotacyjna forma wsparcia wielkopolskich firm” Tadeusz Wojtaszak Kierownik Działu Sprzedaży Poznań, r.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
organizowanie ochrony informacji niejawnych
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
WARMIŃSKO-MAZURSKI URZĄD WOJEWÓDZKI W OLSZTYNIE
Finansowanie programu
Zasady szacowania strat
MRiRW Zadania i obowiązki Szkół Rolniczych nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju w realizacji zadań obronnych w przypadku wprowadzenia wyższych.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Zapis prezentacji:

PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania

„Obrona cywilna ma na celu ochronę ludności, zakładów pracy i urządzeń użyteczności publicznej, dóbr kultury,ratowanie i udzielanie pomocy poszkodowanym w czasie wojny oraz współdziałanie w zwalczaniu klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska oraz usuwaniu ich skutków.” OBRONA CYWILNA Zgodnie z art. 137 ustawy : Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U z późniejszymi zmianami)

ZASADY OPRACOWANIA PLANÓW DZIAŁANIA I PLANÓW OBRONY CYWILNEJ Opracować własne kalendarzowe plany działania w zakresie obrony cywilnej na dany rok i przekazać je celem uzgodnienia do Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania Opracować/zaktualizować plany obrony cywilnej i przekazać je do zaopiniowania do Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania

Plan działania powinien zawierać przedsięwzięcia dotyczące obrony cywilnej realizowane przez zakład § 4 ust. 4 i § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin. (Dz.U ) Wytycznych Prezydenta Miasta Poznania - Szefa Obrony Cywilnej Miasta z dnia r. sprawie realizacji zadań obrony cywilnej w 2009 r. PLAN DZIAŁANIA Podstawy prawne opracowania planu działania:

PLAN DZIAŁANIA POWINIEN ZAWIERAĆ: zadania przedsięwzięcia wykonawcę planowany termin realizacji przedsięwzięcia

PRZYKŁADOWE PRZEDSIĘWZIĘCIA, DO UJĘCIA W PLANIE DZIAŁANIA: Udział w odprawie szkoleniowej Upowszechnianie wiedzy na temat OC Szkolenie formacji obrony cywilnej Utrzymywanie w sprawności sprzętu OC Szkolenie z powszechnej samoobrony własnych pracowników Przegląd obsady etatowej FOC Udział w zawodach formacji obrony cywilnej Sporządzenie charakterystyk zakładów i sprawozdań Upowszechnianie sygnałów alarmowy

PLAN OBRONY CYWILNEJ Plany obrony cywilnej opracowuje się w celu ustalenia i przygotowania przedsięwzięć organizacyjnych i rzeczowych obrony cywilnej na okres zewnętrznego zagrożenia państwa i wojny Plany obrony cywilnej wykonują wszystkie jednostki organizacyjne, instytucje, podmioty gospodarcze, na których ciąży obowiązek przygotowania i realizacji zadań obrony cywilnej Za opracowanie planów obrony cywilnej zakładu pracy, instytucji, jednostek organizacyjnych odpowiada kierownik/dyrektor

PLAN OBRONY CYWILNEJ § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin. (Dz.U ) Wytycznych Prezydenta Miasta Poznania - Szefa Obrony Cywilnej Miasta z dnia r. w sprawie realizacji zadań obrony cywilnej w 2009 r. Podstawy prawne opracowania planów obrony cywilnej:

Podstawę opracowania planów obrony cywilnej stanowi ocena zagrożenia oraz potrzeby w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej Dopuszcza się, za zgodą właściwego organu obrony cywilnej, opracowanie jednego, wspólnego planu obrony cywilnej dla kilku zakładów pracy znajdujących się na terenie jednego obiektu lub obiektów bezpośrednio ze sobą sąsiadujących Plany obrony cywilnej podlegają bieżącej aktualizacji PLAN OBRONY CYWILNEJ

PRZY OPRACOWANIU PLANÓW OBRONY CYWILNEJ NALEŻY PRZESTRZEGAĆ NASTĘPUJĄCYCH ZASAD: 1. Zgodności planowania z zakresem zadań obrony cywilnej 2. Realności planowanych przedsięwzięć (dostosowania do możliwości realizacyjnych) 3. Skoordynowania realizacji zadań obrony cywilnej z zadaniami jednostek współdziałających 4. Zwięzłego i rzetelnego przedstawienia sposobu realizacji zadań

PLAN OBRONY CYWILNEJ SKŁADA SIĘ Z NASTĘPUJĄCYCH ROZDZIAŁÓW: I. Ocena zagrożenia i zamiar realizacji działania II. Plan ewakuacji III. Plan zabezpieczenia logistycznego działań obrony cywilnej

I. OCENA ZAGROŻENIA I ZAMIAR REALIZACJI DZIAŁANIA 1. Ogólna charakterystyka podmiotu. 2. Wnioski z oceny zagrożenia dotyczące zakładu.  ocena zagrożenia czasu „P” i czasu „W”) 3. Cel działania i zamiar prowadzenia akcji ratunkowej.  określenie celów działania w razie wystąpienia zagrożeń  zadania do zrealizowania w czasie prowadzenia akcji ratunkowej

5. Zestawienie sił współdziałających.  wyznaczenie formacji z sąsiednich zakładów pracy wspierających akcję ratunkową w sytuacji zagrożeń 6. Schemat łączności kierowania i współdziałania.  powinien zawierać numery telefonów zakładu pracy, WZKiB, służb ratowniczych miasta, pogotowia energetycznego, gazowego, ciepłowniczego itp. 7. Plan alarmowania formacji obrony cywilnej (w przypadku posiadania FOC)  powinien zawierać numery telefonów WZKiB, zakładu pracy i formacji obrony cywilnej 4. Zestawienie formacji obrony cywilnej (w przypadku posiadania FOC)

II. PLAN EWAKUACJI Rozdział należy opracować zgodnie ze specyfiką danego podmiotu 1. Cele i zamiar prowadzenia ewakuacji doraźnej 2. Wykaz osób kierujących procesem ewakuacji 3. Plan alarmowania członków zespołu kierowania ewakuacją 4. Schemat łączności kierowania ewakuacją „Wytyczne Szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 17 października 2008 r. w sprawie zasad ewakuacji ludności, zwierząt i mienia na wypadek masowego zagrożenia” Wskazane jest aby ująć następujące zagadnienia: Podstawy prawne opracowania planu ewakuacji: 6. Drogi ewakuacji załogi 5. Sposób powiadamiania pracowników o rozpoczęciu ewakuacji

Przy opracowywaniu planu ewakuacji można skorzystać z planu ewakuacji ppoż. Zadania osób funkcyjnych w przypadku ewakuacji doraźnej Rejony ewakuacji Miejsce zbiórki poszkodowanych Sposób kierowania ewakuacją Obowiązki pracowników w czasie ewakuacji Zaleca się, aby plan posiadał takie zagadnienia jak:

III. PLAN ZABEZPIECZENIA LOGISTYCZNEGO DZIAŁAŃ OBRONY CYWILNEJ 1. Stan zaopatrzenia zespołu kierowania i formacji obrony cywilnej w sprzęt z dostaw centralnych i zakupów własnych oraz plan jego uzupełniania (wzory tabel dostępne na stronie internetowej)

2. Stan zaopatrzenia pracowników w środki ochrony przed skażeniami oraz plan jego uzupełniania. 3. Wykaz infrastruktury technicznej przydatnej dla zabiegów specjalnych w tym: A) pomieszczenia socjalne (łaźnie, szatnie z węzłami sanitarnymi) B) myjnie samochodowe - ilość stanowisk do mycia pojazdów - przeznaczenie myjni - pojazdy samochodowe, osobowe, ciężarowe

4. Zestawienie potrzeb materiałowych oraz plan zabezpieczenia w wodę: a) własne ujęcie wody dla celów technicznych i socjalnych b) hydranty ppoż. 5. Harmonogram i sposób realizacji przedsięwzięć związanych z zaciemnianie i wygaszaniem oświetlenia. 6. Rozdział i wykorzystanie środków transportowych przez zespół kierowania obroną cywilną.

W przypadku wątpliwości podczas sporządzania planu działania i planu obrony cywilnej pomocy merytorycznej udziela : p. Anna Latanowicz - podinspektor Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa tel ; W zakresie oceny zagrożenia proszę o kontakt z inspektorem Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa: p.Andrzej Malinowski tel

FORMACJE OBRONY CYWILNEJ Zgodnie z art. 138 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej: ust 1. „Podstawowymi jednostkami organizacyjnymi przeznaczonymi do wykonywania zadań obrony cywilnej są formacje obrony cywilnej.” ust 2. „Formacje obrony cywilnej składają się z oddziałów obrony cywilnej przeznaczonych do wykonywania zadań ogólnych lub specjalnych oraz innych jednostek tych formacji.” ust 3. „Formacje obrony cywilnej tworzą, w drodze rozporządzenia, ministrowie, a wojewodowie, starostowie, wójtowie lub burmistrzowie (prezydenci miast) - w drodze zarządzenia, uwzględniając w szczególności: skalę występujących zagrożeń, rodzaj formacji, ich przeznaczenie oraz stan osobowy i organizacje wewnętrzna.” ust. 4 „Formacje obrony cywilnej mogą tworzyć także pracodawcy”.

Dodatkowe informacje z zakresu obrony cywilnej, potencjalnych zagrożeń, wskazanych zachowań w przypadku wystąpienia określonych zdarzeń, bezpieczeństwa itp. można uzyskać korzystając z Miejskiego Informatora Multimedialnego, w którym Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa zamieścił stosowne informacje. Ścieżka dostępu : - Miasto – Zadbaj o bezpieczeństwo – Warto skorzystać – Dokumenty związane z obroną cywilną, lub – Miasto – Zarządzanie bezpieczeństwem – Ochrona ludności.

Dziękuję za uwagę.