Olsztyn, 8 kwiecień 2011 r. Projekty innowacyjne w PO KL – specyfika.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
16 décembre 2013 Slide N° 1 5 mars 2009 Slide N° 1 Urbact Secretariat URBACT II Europejski Program Współpracy Terytorialnej dla Zrównoważonego.
Advertisements

Projekty innowacyjne testujące (PIT) w PO KL - specyfika
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Rola Krajowej Sieci Tematycznej
Idea projektów innowacyjnych
Strategia wdrażania Produktu Finalnego „Wiek gorącego ziemniaka”
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Konkurs Nr I/POKL/INN-P.VI/2011 – projekty innowacyjne testujące Bartosz Szurmiński Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji Wojewódzki Urząd Pracy.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Specyfika projektów innowacyjnych PO KL
2011 Konkurs Nowoczesny HR Warszawa, 28 marca 2011.
Założenia działalności Krajowej Instytucji Wspomagającej PO KL na lata Beata Puszczewicz Fundacja Fundusz Współpracy.
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Plan komunikacji PO KL - założenia
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Narodowa Strategia Spójności
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Usługi dostępne w ramach Regionalnego Ośrodka Europejskiego.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
1 Olsztyn, 24 września 2010 r. Spotkanie informacyjne dotyczące Konkursów w ramach Priorytetu VIII PO KL PROJEKTY INNOWACYJNE Kamil Dobrenko Spotkanie.
1 Spotkanie Informacyjne dotyczące konkursu w ramach Priorytetu VIII PO KL (projekty innowacyjne testujące) Spotkanie Informacyjne współfinansowane przez.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
2 Agenda działań na rzecz równości szans płci PO KL – wyzwania na przyszłość Dorota Bortnowska, Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS.
Wyzwania PO KL w 2009 r.2 1. Zapobieganie negatywnym skutkom spowolnienia gospodarczego: przyśpieszenie wydatkowania EFS opracowanie i rozpoczęcie wdrażania.
SPOTKANIE INFORMACYJNO - PROMOCYJNE DOTYCZĄCE PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH I WSPÓŁPRACY PONADNARODOWEJ W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI Opole 14.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
L IFE COACHING – WSPARCIE MŁODZIEŻY ZAGROŻONEJ WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Jachranka, wrzesień 2012.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Lokalna Strategia Rozwoju Obszarów Rybackich LGR Obra - Warta
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Partner w Projekcie Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania Katedra Zarządzania Miastem i Regionem.
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL zasady i system wdrażania Departament Zarządzania EFS MGPiPS.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Rozwiązania innowacyjne i współpracy ponadnarodowej - źródła informacji Krajowa Instytucja Wspomagająca Centrum Projektów Europejskich Warszawa, 2014r.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Priorytet VI Poddziałanie Temat: Działania służące wydłużaniu aktywności zawodowej Instytucja Pośrednicząca II Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie.
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
Gdańsk, Podsumowanie z prac Regionalnej Sieci Tematycznej dla Województwa Pomorskiego w II półroczu 2014 roku w odniesieniu do wdrażania projektów.
Oś IV Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa
Możliwości finansowania innowacji w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Warszawa, 27 maja 2015 r.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
SPOTKANIE UPOWSZECHNIAJĄCE 21 GRUDNIA 2015 WARSZAWA.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Regionalna Sieć Tematyczna Województwa Warmińsko - Mazurskiego
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Olsztyn, 8 kwiecień 2011 r. Projekty innowacyjne w PO KL – specyfika

O czym będziemy rozmawiać… Definicja innowacyjności oraz projektu innowacyjnego w PO KL Projekt standardowy a projekt innowacyjny Wymiary innowacyjności Grupy docelowe Etapowość realizacji projektu innowacyjnego Dokumenty

Definicja innowacyjności Innowacyjność wg A. Schumpetera: Wprowadzenie nowego towaru/usługi Wprowadzenie nowej metody produkcji Otwarcie nowego rynku Zdobycie nowego źródła surowców Stworzenie nowego sposobu organizacji Innowacje są zjawiskiem liniowym przypisanym dużym podmiotom, o silnej pozycji na rynku

Definicja innowacyjności Model GREMI: Model inaczej widzi źródła innowacji, dostrzegając je w tzw. milieu innovateur, czyli środowisku innowacyjnym. Środowisko te jest tworzone przez całą społeczność – przedsiębiorców, pracowników, władze, polityków, instytucje edukacyjne itd. Środowisko tworzy przychylną innowacjom atmosferę.

Innowacyjność w PO KL promowanie i włączanie innowacyjnych przedsięwzięć do polityki krajowej poprzez wymianę informacji, doświadczeń, rezultatów i dobrych praktyk, a także rozwijanie komplementarnego podejścia oraz skoordynowanych lub wspólnych przedsięwzięć; związana z konkretnym miejscem i czasem, stąd niemożliwe jest podanie jej uniwersalnej definicji, nawet dla tak szerokiego obszaru jak obszar wsparcia EFS; wynika z charakteru i ze specyfiki Tematu projektu innowacyjnego (obszar poszukiwania innowacyjności); może wystąpić w projekcie w jednym z 3 wymiarów.

Definicja projektu innowacyjnego jego celem jest poszukiwanie nowych, lepszych, bardziej efektywnych sposobów rozwiązywania problemów mieszczących się w obszarach wsparcia EFS; nie tyle służy rozwiązywaniu problemów grup docelowych, co rozwiązywaniu problemów wynikających z braku właściwych instrumentów, które mogłyby zostać wykorzystane przy wspieraniu grup docelowych.

Definicja projektu innowacyjnego testującego (PIT) jego celem jest wypracowanie, upowszechnienie i włączenie do głównego nurtu polityki nowych rozwiązań; nastawiony na badanie i rozwój oraz upowszechnianie i włączanie do praktyki konkretnych produktów, służących rozwiązaniu problemów grup docelowych, a nie wprost na rozwiązanie tych problemów.

Czy innowacyjne znaczy tylko nowe? Innowacyjne rozwiązanie- inne niż dotychczas stosowane Inne nie oznacza, że nikt tego rozwiązania wcześniej nie stosował! Rozwiązanie nie było stosowane do danej grupy, danego problemu Udoskonalenie metody

Innowacyjność a parametry projektu Zakres Czas Budżet

Wymiary innowacyjności w projekcie (1) 1.Wymiar uczestnika projektu. 2.Wymiar problemu. 3.Wymiar formy wsparcia. Wymiary mogą: przenikać się wzajemnie; występować równocześnie; występować niezależnie od siebie. Im bardziej oryginalny wymiar – w odniesieniu do działań dotychczas realizowanych w Polsce – tym lepiej.

Wymiary innowacyjności w projekcie (2) Wymiar uczestnika projektu: projekt skierowany do nowych, nietypowych grup docelowych (osób lub instytucji), które do tej pory nie korzystały ze wsparcia bądź korzystały w ograniczonym zakresie; projekt skierowany do grup dobrze znanych i dotychczas szeroko i aktywnie wpieranych, oferuje jedynie modyfikację dotychczasowych form wsparcia ; projekt proponuje aktywne metody wsparcia skierowane do grup dotychczas wspieranych biernie.

Wymiary innowacyjności w projekcie (3) Wymiar problemu: do tej pory nie został jeszcze rozpoznany (np. statystyka publiczna nie obejmuje danych z tej dziedziny, brak jest wyników badań, a także metodologii dostosowanej do badania przyczyn i natury problemu); znany ale uznawany za mało istotny w polityce państwa, pomijany, choćby ze względu na jego stosunkowo niewielkie rozmiary; znany, bez istniejących narzędzi interwencji; znany i zbadany, istnieją instrumenty, ale są one nieliczne i niewystarczające, nie obejmują całości zagadnień związanych z występującym problemem, narzędzia są nieefektywne i przez to niewystarczające.

Wymiary innowacyjności w projekcie (4) Wymiar formy wsparcia: zastosowanie nowych, nieznanych do tej pory, instrumentów i sposobów działania (form wsparcia). W trakcie planowania projektu trzeba przewidzieć konstruowanie nowego instrumentu, i jego testowanie (na wybranej próbie grupy docelowej); zastosowanie instrumentów pochodzących z praktyki, tzn. mogą być znane i stosowane w odniesieniu do innych grup docelowych czy rodzajów problemów; doskonalenie istniejących, dotychczasowych metod, korygowanie ich w celu ponownego, efektywniejszego i pełniejszego zastosowania w odniesieniu do problemów tej samej grupy docelowej.

Grupy docelowe projektów innowacyjnych Grupy docelowe to: osoby, grupy, środowiska, które wymagają wypracowania nowych rozwiązań. Użytkownicy: podmioty, które wypracowane i przetestowane produkty innowacyjne będą wykorzystywać w praktyce; np. branżowe organizacje pozarządowe, powiatowe urzędy pracy, ośrodki pomocy społecznej; podmioty, które będą udzielać wsparcia. Odbiorcy: osoby i podmioty, którym ma być udzielane wsparcie z zastosowaniem produktu innowacyjnego, nowatorskie rozwiązania mają służyć poprawie ich sytuacji.

Grupy docelowe projektów innowacyjnych (2) Wymiary przedstawiania użytkowników w projekcie innowacyjnym: Wymiar docelowy wszyscy członkowie użytkowników, którzy ostatecznie powinni otrzymać do stosowania nowe narzędzie. Wymiar upowszechniania i włączania w ramach projektu liczba i charakterystyka przedstawicieli użytkowników, którym nowe narzędzie przekażemy w ramach działań upowszechniających i włączających do polityki zastosowanych w projekcie. Wymiar testowania w ramach projektu liczba i charakterystyka przedstawicieli użytkowników, którzy uczestniczyć będą w testowaniu i ocenie produktu w ramach projektu.

Grupy docelowe projektów innowacyjnych (3) Wymiary przedstawiania grupy odbiorców w projekcie innowacyjnym: Wymiar docelowy wszyscy ci, którzy potencjalnie będą mogli skorzystać ze wsparcia z zastosowaniem nowego narzędzia już po jego włączeniu do polityki. Wymiar testowania w ramach projektu liczba i charakterystyka przedstawicieli odbiorców, którzy uczestniczyć będą w testowaniu i ocenie produktu w ramach projektu. Wymiar upowszechniania i włączenia w ramach projektu

Udział grup docelowych (empowerment) wymóg w PIT, dotyczy wszystkich etapów i faz projektu; udział bezpośredni w pracach projektowych i udział w zewnętrznych konsultacjach; udział w partnerstwie instytucji reprezentujących przyszłych użytkowników; udział ekspertów reprezentujących przyszłych użytkowników i reprezentujących przyszłych odbiorów usług, o ile to możliwe; udział ekspertów w roli recenzentów wszelkich wyników cząstkowych, przewidzianych w projekcie; udział ekspertów i przyszłych odbiorców w komitecie sterującym projektem (lub innej tego typu formie współdecydowania o przebiegu projektu).

Wartość dodana innowacji w stosunku do obecnej praktyki Współtworzona przede wszystkim przez wypracowany i przetestowany produkt finalny. Powinna raczej dotyczyć nowego rozwiązania, modelu, narzędzia, instrumentu i wiązać się z produktem finalnym, jego elementami składowymi niż z dodatkowymi korzyściami, których nie można byłoby osiągnąć bez wsparcia EFS, jak to zwykle opisuje się w projektach standardowych.

Ryzyko w projektach innowacyjnych Ryzyko niepowodzenia Problem partnerstwa Opis ryzyka

Przykład projektu standardowego zorganizowanie tradycyjnego kursu szkoleniowego dla grupy pracowników 50+ w zakresie zastosowania technologii IT w oparciu o zdiagnozowany deficyt wiedzy u pracowników tej grupy, co w konsekwencji zwiększy ich szanse na rynku pracy Odbiorcy działań: grupa 50 +

Przykład projektu innowacyjnego testującego Wypracowanie nowego podejścia do nauczania grupy 50+ w zakresie stosowania IT- nowego programu, nowej metodyki nauczania ze względu na specyfikę tej grupy Grupa docelowa użytkowników: trenerzy, instytucje szkoleniowe Grupa docelowa odbiorców: grupa 50+ (wymiar docelowy, wymiar testowania, wymiar upowszechniania i włączania) Upowszechnianie i włączanie

Etapy realizacji PIT (1) Diagnoza i analiza problemu: wypracowanie produktu wymaga zidentyfikowania rzeczywistych potrzeb, problemów i ich przyczyn; przeanalizowanie istniejących danych – analiz statystycznych i opracowań wyników badań; jeśli pewne kwestie nie zostały dotychczas szczegółowo rozpoznane, wówczas niezbędne jest precyzyjne zidentyfikowanie deficytów wiedzy i na tej podstawie zaplanowanie własnych badań; udział grup docelowych – ich wiedza o przedmiocie badania może pomóc w jego zaplanowaniu.

I etap przygotowanie (od 3 do 8 miesięcy) Tworzenie partnerstwa (jeśli dotyczy) powinno wynikać z autentycznej, udowodnionej potrzeby projektu (to dodatkowe korzyści, ale i dodatkowe koszty); podział zadań pomiędzy partnerami musi wskazywać na wspólną pracę nad produktami; jeśli projekt zajmuje się rozwiązaniami, którymi potencjalnie będą zainteresowane podmioty z różnych sektorów - partnerstwo wielosektorowe; jeśli rezultaty projektu będą przydatne w jednym sektorze - partnerstwo jednosektorowe; umowa partnerska musi być zgodna ze wzorem zawartym w dokumencie Zakres realizacji projektów partnerskich określony prze Instytucję Zarządzającą PO KL.

I etap przygotowanie (od 3 do 8 miesięcy) Opracowanie wstępnej wersji produktu oraz strategii wdrażania projektu innowacyjnego ponowne przemyślenie podejścia do realizacji projektu, w tym do pomysłu na produkt finalny; wyniki analiz i badań mogą wykazać, że wiedza o problemie nie była pełna; ważna jest elastyczność, otwarcie na nowe informacje, napływające w wyniku badań, w trakcie działań upowszechniających i włączających do głównego nurtu polityki; ponowne opisanie produktu finalnego – praca całego zespołu zaangażowanego w realizację projektu; sporządzenie wykazu elementów produktu, a szczegółowa charakterystyka każdego z nich.

I etap przygotowanie (od 3 do 8 miesięcy) Strategia wdrażania PIT dodatkowe narzędzie oceny projektu innowacyjnego testującego; kluczowe narzędzie do zarządzania PIT; doprecyzowanie i uszczegółowienie projektu,; może się różnić od pierwotnych założeń na tyle, na ile wynika to z przeprowadzonej diagnozy, dyskusji z partnerami oraz prac nad wstępną wersją produktu finalnego; koncentruje się na innowacji – produkcie projektu innowacyjnego; uporządkowany opis, w jaki sposób projektodawca zamierza sprawdzić, czy innowacja działa zgodnie z założeniami.

I etap przygotowanie (od 3 do 8 miesięcy) Strategia wdrażania PIT przekazywana do akceptacji na zakończenie realizacji Etapu I; opracowywana według wzoru, załącznikiem do niej jest wstępna wersja produktu finalnego; opiniowana przez Sieć Tematyczną; czas oceny i uzgadniania strategii należy przewidzieć w harmonogramie w ramach etapu II, ok. 2 miesięcy; nie należy zakładać realizacji zasadniczych działań projektu; w budżecie projektu - jedynie utrzymanie podstawowego składu zespołu projektowego i biura projektu; nie złożenie lub brak akceptacji dla strategii skutkuje rozwiązaniem umowy.

II etap wdrożenie (1) Testowanie opracowanego produktu poddawanie produktu działaniu w sytuacji rzeczywistej; zapewnienie udziału przedstawicieli grup docelowych – użytkowników i odbiorców produktu; testowanie musi być przez cały czas monitorowane, zaplanowanie procesu oceny; zaplanowanie cyklicznych spotkań uczestników testowania z ekspertami zespołu, dyskusje nad pojawiającymi się problemami; działania upowszechniające i włączające są mniej intensywne na tym etapie.

II etap wdrożenie (2) Analiza rzeczywistych efektów testowanego produktu zgromadzenie wszystkich danych z fazy testowania i ich ocena. Obowiązkowa ewaluacja zewnętrzna: ustalenie, czy zostały osiągnięte zamierzone cele; poprawa istniejącego stanu rzeczy, usprawnienie działania/produktu; czy wypracowany produkt faktycznie jest lepszy, skuteczniejszy i bardziej efektywny niż stosowane dotychczas; czy proponowane podejście jest atrakcyjną alternatywą dla metod stosowanych wcześniej; działania upowszechniające i włączające do głównego nurtu polityki powinny być w tym czasie bardziej intensywne.

II etap wdrożenie (3) Opracowanie produktu finalnego szczegółowe opracowanie materiałów składających się na produkt (raporty, programy szkoleń, podręczniki itp. – w zależności od rodzaju produktu); oczekuje się, że w każdym przypadku powstanie instrukcja stosowania produktu, której kształt i charakter będą wynikać z jego specyfiki; harmonogram projektu musi zawierać czas na ewentualne dokonanie poprawek w produkcie finalnym.

Walidacja produktu finalnego ocena zgodności produktu z jego założeniami, a także jego trafności i użyteczności; przekazanie wszystkich dokumentów/opracowań składających się na produkt finalny; dokonywana przez Sieć Tematyczną nie przekazanie produktu do walidacji lub negatywny wynik walidacji skutkuje rozwiązaniem umowy o dofinansowanie projektu lub zmniejszeniem jej wartości przez IOK; czas przeznaczony na walidację musi zostać uwzględniony w harmonogramie projektu jako okres ograniczonego działania przez projektodawcę (2 miesiące).

Produkt finalny projektu innowacyjnego testującego model/narzędzie/instrument; nowe rozwiązanie problemów; nowe podejście do rozwiązania problemów; nowe metody postępowania; nowe formy i treści działania/nauczania; Wypracowany produkt projektu, narzędzie może być wykorzystywane w skali europejskiej, krajowej, regionalnej lub lokalnej Produkty: pośrednie lub/i kilka równoległych produktów finalnych w ramach jednego projektu.

Upowszechnianie i włączanie Upowszechnienie i włączenie do głównego nurtu polityki działania realizowane już od etapu tworzenia wstępnej wersji produktu finalnego; osobne działanie po przejściu procesu walidacji; upowszechnianie – szerokie poinformowanie o produkcie wszystkich potencjalnie zainteresowanych, np. konferencje, szkolenia, wydawane i rozpowszechniane publikacje oraz informacje o produkcie; włączanie – służy zapewnieniu, że produkt będzie w przyszłości szerzej stosowany, np. kameralne seminarium dla decydentów, cykl spotkań z kluczowymi użytkownikami; oba działania wymagają zastosowania odmiennych form; precyzyjne określenie, logiczne uzasadnienie, kto i w jakiej liczbie będzie odbiorcą poszczególnych instrumentów.

Włączanie a upowszechnianie Włączanie jest nadrzędne w stosunku do upowszechniania! Upowszechnianie nie może stanowić zasadniczej części strategii upowszechniania i włączania; Upowszechnianie stanowi uzupełnienie do działań włączających!

Podsumowując…. Zgodność z celami i efektami Priorytetów Czytelny opis projektu Kwestia produktu Nowe instytucje? Koszty funkcjonowania nowego rozwiązania

Warto pamiętać… Podział realizacji projektu na fazy Uzasadnienie badań w I etapie Brak możliwości kontynuacji badań w II etapie Testowanie (mała grupa), wdrożenie (szerszy zakres) Opracowanie strategii-zlecać czy nie zlecać? Działania włączające i upowszechniające: nacisk na włączanie

Pomocne dokumenty związane z PO KL, : Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia Zasady dokonywania wyboru projektów w PO KL Instrukcja wypełniania wniosku Wytyczne w zakresie wdrażania projektów innowacyjnych i współpracy ponadnarodowej w ramach PO KL; Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL; Projekty innowacyjne. Poradnik dla projektodawców PO KL.

Dokumenty dotyczące PI i PWP po zmianach w Systemie realizacji PO KL Dostępne są zaktualizowane publikacje: – Koncepcja funkcjonowania Sieci Tematycznych, – Projekty Innowacyjne. Poradnik dla projektodawców (na razie tylko wersja elektroniczna), – Zalecenia dla IP i IP II w zakresie projektów innowacyjnych w ramach PO KL, Zalecenia dla IP i IPII w zakresie PWP w ramach PO KL (wersje elektroniczne), –Komentarz do Instrukcji przygotowywania wniosków o dofinansowanie PI i PWP w ramach PO KL (wersja elektroniczna) W przygotowaniu znajduje się aktualizacja Poradnika dla oceniających Projekty Innowacyjne i Projekty Współpracy Ponadnarodowej oraz publikacji Projekty współpracy ponadnarodowej. Podręcznik dla projektodawców.

Funkcje KIW Zapewnianie usług szkoleniowych i doradztwa na potrzeby IP/IP II organizujących konkursy na projekty innowacyjne, Wsparcie dla ekspertów oceniających projekty innowacyjne - konsultacje telefoniczne, Opracowywanie materiałów oraz podręczników dotyczących projektów innowacyjnych i współpracy ponadnarodowej, Udział w spotkaniach informacyjnych z potencjalnymi beneficjentami, w ramach konkursów na projekty innowacyjne i współpracy ponadnarodowej.

Funkcje KIW Koordynacja 4 Krajowych Sieci Tematycznych w obszarach Zatrudnienia i Integracji Społecznej, Dobrego Rządzenia, Adaptacyjności, Edukacji i szkolnictwa wyższego, Prowadzenie Sekretariatu Ogólnego RST, monitorującego i wspomagającego prace Regionalnych Sieci Tematycznych, Monitorowanie stanu wdrażania projektów innowacyjnych w komponencie centralnym i regionalnym PO KL, Monitorowanie i inicjowanie procesu upowszechniania i włączania rezultatów projektów innowacyjnych do głównego nurtu polityki.

Załoga KIW – projekty innowacyjne Anna Elżbieta Strzała – Koordynator KST Dobre Rządzenie, tel , Paulina Chodyra – Koordynator KST Zatrudnienie i integracja społeczna, tel , Jacek Kornacki – Koordynator KST Edukacja i szkolnictwo wyższe, tel , Rafał Czynsz – Koordynator KST Adaptacyjność, tel ,

Załoga KIW – projekty ponadnarodowe Beata Rybicka - Dominiak – tel , Maciej Jamrozik – tel , Maciej Zmysłowski – tel ,

Dziękuję za uwagę Olsztyn, 8 kwietnia 2011 r.