Kamila Siwak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego W Urzędzie Marszałkowskim województwa Pomorskiego Komplementarność między funduszami.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
IV Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 24 kwietnia 2009 r. Olsztyn Organizacja Posiedzenia.
Projekt „Regionalna Strategia Innowacji – RSI 2030”
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
PLAN DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH NA 2008 ROK w województwie pomorskim PLAN DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH NA 2008 ROK w województwie pomorskim Gdańsk, 27 maja 2008 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wdrażanie w województwie pomorskim
POWIATOWE PROGRAMY NA RZECZ ZATRUDNIENIA I SPÓJNOŚCI SPOŁECZNEJ - partnerska koncepcja wdrażania PO KL w województwie pomorskim POWIATOWE PROGRAMY NA RZECZ.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
PODKOMITET MONITORUJĄCY Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Pomorskiego (PKM PO KL WP) PODKOMITET MONITORUJĄCY Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
Agnieszka Makulec Mateusz Trochymiak
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
System ewaluacji NPR i NSRO
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Plan komunikacji PO KL - założenia
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Regionalna Grupa Sterująca Ewaluacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 24 kwietnia 2009 r. Olsztyn Organizacja Posiedzenia współfinansowana z Unii Europejskiej.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Wyzwania PO KL w 2009 r.2 1. Zapobieganie negatywnym skutkom spowolnienia gospodarczego: przyśpieszenie wydatkowania EFS opracowanie i rozpoczęcie wdrażania.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości © Warszawa, System ewaluacji PO KL Priorytetu II działań 2.1, 2.2 SPOTKANIE INAUGURUJĄCE PRACE GRUPY.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
(Narodowej Strategii Spójności)
Jacek JETTMAR Główny Konsultant
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Zapis prezentacji:

Kamila Siwak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego W Urzędzie Marszałkowskim województwa Pomorskiego Komplementarność między funduszami UE na poziomie regionalnym jako instrument przełamania sektorowych barier w rozwiązywaniu problemów społeczno-gospodarczych Warszawa, dnia 11 grudnia 2009 roku

PO CO KOMPLEMENTARNOŚĆ? Coraz bardziej projektowa i sieciowa gospodarka Dynamiczna sytuacja społeczno – gospodarcza (kryzys) Zanik granic między sektorami i branżami w przemyśle i gospodarce Nieskuteczność tradycyjnych sektorowych metod likwidacji problemów społecznych Konieczność kompleksowego wsparcia obszarów słabych strukturalnie Duża ilość narzędzi wsparcia z funduszy unijnych na poziomie regionu Rewizja zasad i celów krajowej polityki regionalnej the half-life of knowledge is getting shorter all the time What is the main consequence of this phenomenon? ZJAWISKA I PROCESY UZASADNIJĄCE KONIECZNOSĆ KOMPLEMENTARNYCH DZIAŁAŃ

KOMPLEMENTARNOŚĆ MA PRZYSZŁOŚĆ! NOWA WIZJA POLITYKI REGINALNEJ do roku 2020 (projekt KRAJOWEJ STRATEGII ROZWOJU REGIONALNEGO 2010-2020: REGIONY, MIASTA, OBSZARY WIEJSKIE): Odejście od dotychczasowej, nacechowanej wadami, praktyki interwencji: brak definiowania celów operacyjnych polityki regionalnej, strategii ich osiągania oraz szczegółowych zasad i sposobów działania; skoncentrowanie przede wszystkim na podziale dostępnych środków finansowych; czysto formalny charakter koordynacja między różnymi instrumentami ukierunkowanymi terytorialnie Dążenie do ograniczenie sektorowego sposobu uprawiania polityki rozwoju, zwiększenie możliwości koordynacji działań oraz uelastycznienie samodzielnych decyzji samorządów terytorialnych

Obecne i przyszłe procesy gospodarcze a komplementarność Obiektywne zjawiska i procesy gospodarcze wymuszają reagowanie w postaci kompleksowego, zróżnicowanego wsparcia w elastyczny i skoordynowany sposób ‘’Wzrasta popyt na złożone rozwiązania systemowe oraz pakietowość produktów i usług. Elastyczna, projektowa i sieciowa współpraca (dla określonego celu) miedzy wyspecjalizowanymi firmami a także miedzy biznesem a nauką staje się najbardziej efektywnym modelem funkcjonowania w tak zmiennych warunkach. Stąd wzrost znaczenia klastrów oraz różnego rodzaju koalicji projektowych, zadaniowych. Taki model współpracy sprzyja innowacyjności a także projektowaniu rozwiązań „na miarę”, dostosowanych do indywidualnych potrzeb.’’ Źródło: Badanie IBnGR na zlecenie województwa pomorskiego

DETERMINANTY WDRAŻANIA KOMPLEMENTARNOŚCI W REGIONIE Odpowiedzialność Adekwatność Skuteczność obiektywne, rzetelne rozpoznanie sytuacji społeczno-gospodarczej w regionie, zapewnienie prawidłowości procesu planowania wykorzystania środków unijnych oraz dążenie do maksymalnego osiągniecie wymaganych rezultatów i wskaźników programowych dostosowanie zakresu i celów strategicznych interwencji unijnej do bieżącej, dynamicznej sytuacji społeczno-gospodarczej, do problemów i potrzeb charakterystycznych dla danego obszaru wdrażania, z jednoczesnym adaptowaniem i wyprzedzającym planowaniem profilu wsparcia ze środków UE do przyszłych, potencjalnych zagrożeń i wyzwań społeczno-gospodarczych określenie i wskazanie takich narzędzi i form realizacji interwencji unijnej, których efektywność i skuteczność jest największa przy zastosowaniu na danym obszarze i w danych warunkach, w szczególności poprzez analizę potencjału, potrzeb i możliwości wszystkich potencjalnych beneficjentów i odbiorców wsparcia w ramach funduszy unijnych KOMPLEMENTARNOŚĆ

cotygodniowe „unijne” posiedzenia INSTYTUCJONALNY MECHANIZM KOMPLEMENTARNOŚCI (przykład woj. pomorskiego) cotygodniowe „unijne” posiedzenia Zarządu Województwa Pomorskiego „Plan działań Zarządu Województwa Pomorskiego w zakresie pozyskania środków UE w latach 2007-2013” Regionalna Grupa Sterująca Ewaluacją dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013 (RGSE) Kolegium Dyrektorów ds. Polityki Strukturalnej Regionalna Grupa Sterująca Ewaluacją dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013 (RGSE Grupa Liderów tematycznych w poszczególnych departamentach the half-life of knowledge is getting shorter all the time What is the main consequence of this phenomenon? Komitety/Podkomitety Monitorujące dla regionalnych Programów Operacyjnych

PARTNERSTWO = WZROST DZIAŁAŃ KOMPLEMENTARNYCH ZALETY PARTNERSTWA JAKO NARZĘDZIA wspierającego i stymulującego KOMPLEMENTARNOŚĆ Szeroki skład instytucjonalny i branżowy - partnerstwo lokalne w postaci platformy współpracy m.in. władz samorządowych, przedstawicieli organizacji pozarządowych, partnerów społecznych, przedsiębiorców, placówek edukacyjnych i naukowych działających na danym terenie Partnerstwo jest w stanie określić szerokozakresową, kompleksową hierarchię swoich priorytetów w zakresie polityki społeczno-gospodarczej oraz posiada w swojej strukturze wszystkie instytucje i podmioty niezbędne do kompleksowej realizacji wyznaczonych zadań to instrument, który pozwala, przy połączeniu zasobów oraz przy przełamaniu sektorowych barier, zainicjować i urzeczywistnić systemowe zmiany w wielu obszarach życia społeczno-gospodarczego poprzez holistyczne podejście do problemów i skoncentrowaniu różnych dostępnych form wsparcia na ich rozwiązaniu

ZINTEGROWANIE ZAŁOŻEŃ I CELÓW PO KL I RPO WP (przykład woj ZINTEGROWANIE ZAŁOŻEŃ I CELÓW PO KL I RPO WP (przykład woj. pomorskiego) Premiowanie projektów skierowanych do osób i podmiotów mieszkających/zlokalizowanych poza Trójmiastem na obszarach słabych strukturalnie Zaplanowanie i wyodrębnienie w ramach PO KL i RPO skoordynowanych konkursów skierowanych wyłącznie na wsparcie mieszkańców miejskich obszarów zdegradowanych (działania rewitalizacyjne) Premiowanie i wspieranie kompleksowych działań rozwojowych w przedsiębiorstwach realizowanych w sposób wzajemnie się uzupełniający ze środków PO KL oraz RPO WP Skoncentrowanie wsparcia PO KL i RPO na wspieraniu rozwoju mikroprzedsiębiorstw funkcjonujących na obszarach słabych strukturalnie województwa

Dziękuję za uwagę Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ul. Augustyńskiego 2, Gdańsk 80-819 tel. 058 326 81 90, fax 058 326 81 93 E-mail: defs@woj-pomorskie.pl