WIRTUALNA ORGANIZACJA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Transformacja rynkowa firm w biznesie międzynarodowym
Advertisements

Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Istota i przesłanki badań marketingowych
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Czym jest zarządzanie operacyjne
Podstawy wiedzy ekonomicznej
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
Wydział Zarz ą dzania, Informatyki i Finansów Instytut Zarz ą dzania Finansami Zarządzanie finansami.
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Zarządzanie projektami
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Gumowy Surowiec.
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PROJEKT PN: 'WSZECHSTRONNA EDUKACJA GWARANCJĄ SUKCESU ZAWODOWEGO' Projekt wspó ł finansowany przez Uni ę Europejsk ą w ramach Europejskiego Funduszu Spo.
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
Asystent CRM.
POLSKA PLATFORMA TECHNOLOGICZNA PMU – PODUKCJA MASZYN I URZADZEŃ
Czynniki wpływające na kursy walut
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Prof. dr hab. Anna Karma ń ska SGH, SKwP. 1. uwarunkowania zmian w zarz ą dzaniu przedsi ę biorstwem 2. zarz ą dzanie warto ś ci ą przedsi ę biorstwa.
O tym, że fundusze europejskie są doskonałym narzędziem, które pomagają podnosić poziom nauczania i kwalifikacji młodych ludzi, nie trzeba już dzisiaj.
ROZMOWY SPRZEDAŻOWE W HANDLU DETALICZNYM
MOCNE I SŁABE STRONY NARZĘDZI PLANISTYCZNYCH
Planowanie przepływów materiałów
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
Operacyjne sterowanie produkcją
Zarządzanie zagrożeniami
Zintegrowana komunikacja marketingowa
KRĘGIELNIA.
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Niedoceniane tło – stabilny partner w trudnych czasach.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Franczyza jako strategia rozwoju dla handlu małopowierzchniowego dr hab. prof. ZPSB Aleksandra Grzesiuk Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
Wizja rozwoju Uczelni Prof. Wiesław Józef Piekarski SPÓJRZ W PRZYSZŁOŚĆ z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa”
Obszary inteligentnych specjalizacji Wielkopolski a UEP / SC UEP.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Strategia Koncepcja działania organizacji umożliwiająca osiągnięcie sukcesu w przyszłych warunkach.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Zarządzanie systemami dystrybucji
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
ROLA POT W TWORZENIU ZINTEGROWANEGO SYSTEMU BADAŃ KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH TERESA BUCZAK.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
I stopień Zarządzanie i inżynieria produkcji II stopień Zarządzanie i inżynieria produkcji.
T7. Reengineering a inne programy usprawnień.
MARKETING INTERNETOWY
PRZYWÓDZTWO W ORGANIZACJI
Co to jest logistyka? Logistyka jest terminem opisuj ą cym wszelkie dzia ł ania zwi ą zane z : procesem planowania, organizowania, realizowania, kontrolowania.
Zapis prezentacji:

WIRTUALNA ORGANIZACJA AGNIESZKA CZERWIŃSKA ALEKSANDRA NAWA

KIERUNKI KSZTAŁTOWANIA STRATEGII ORGANIZACJI WIRTUALNEJ I HANDLU ELEKTRONICZNEGO

Organizacja wirtualna (podejścia): dla wielu autorów organizacja wirtualna jest w zasadzie organizacją skomputeryzowaną lub pracującą w trybie on-line. dla drugiej grupy autorów bazuje na strukturze jednostek współpracujących ze sobą firm łączących się z powodu posiadanych kompetencji, umiejętności, wiedzy i innych zasobów w celu wytworzenia określonego produktu lub usługi lub wykorzystania pojawiającej się szansy. Zakłada się tutaj, że technologia informacji odgrywa kluczową rolę dla koordynowania i kontroli działań rozłącznych elementów organizacji wirtualnej. 3) trzecie ujęcie organizacji wirtualnej ma aspekt hybrydowy, łączy powyższe dwa spojrzenia przyjmując zamiennie pojęcie organizacji wirtualnej jako organizacji skomputeryzowanej lub jako sieci osób, idei, kompetencji i zasobów połączonych dla realizacji określonego celu.

Organizacja wirtualna - definicja B. Kubiak i A. Korowicki twierdzą, że, w odróżnieniu od tradycyjnej organizacji jest to organizacja pozorna (niewidzialna) pozbawiona struktury fizycznej (budynki, personel, akty normatywne itp.) i stałego zarządu, jednakże funkcjonująca jak każda organizacja fizyczna

Istota handlu elektronicznego Choi wymienia trzy współrzędne przestrzeni dla wyjaśnienia pojęcia handlu elektronicznego: produkt, proces i agent. Tak ograniczoną przestrzeń dzieli dalej na fizyczną i cyfrową. Produkt cyfrowy- wszystko co można przesłać i odebrać z Internetu. Agent (aktor) jest sprzedawcą, nabywcą, pośrednikiem, lobby konsumenckim lub organizacją rządową, np. sprzedawcy w sklepach elektronicznych są reprezentowani przez oprogramowanie typu software agent Procesy cyfrowe są traktowane jako ta część, która jest całkowicie realizowana przez infrastrukturę elektroniczną. W tym przypadku procesy on-line (wybór produktu, produkcja, badania rynkowe, badania, zlecanie płatności, dostawa, konsumpcja) nierealizowane w całości przez infrastrukturę elektroniczną nie są procesami cyfrowymi

Istota handlu elektronicznego Agent Handel elektroniczny Proces cyfrowy Produkt fizyczny cyfrowy Handel tradycyjny fizyczny

Produkty możemy grupować na: „dobra na rynku” „dobra użyte”. Większość dóbr należy do pierwszej grupy. Należy mieć jednak na uwadze trudność, jaka pojawia się przy „.dobrach użytych”, kiedy potencjalny klient potraktuje aktualną zawartość jako wolną od opłaty i nie widzi powodu do jej kupna. Dylemat ten starają się rozwiązać dostawcy próbując przesunąć DZO (dostawa zawartości on- line) do kategorii „dóbr znanych”, np. starając się podnieść siłę marki w sieci WWW oferując abstrakt, rozdział książki lub system demo w celu zachęcenia dla zakupu całego produktu.

Organizację wirtualną charakteryzują: adaptacyjność, elastyczność i reagowanie na zmiany potrzeb i uwarunkowań, skuteczność w wykorzystywaniu zasobów, umiejętność łączenia się z aliantami w celu zróżnicowania stopnia wytwarzania, rozrzucenie części i podzespołów, uaktywnienie personelu, zwiększenie wykorzystania ekspertyz, know-how i wiedzy (kapitału intelektualnego), obniżenie poziomu biurokracji, akceptacja zmian i niepewności, silna presja na wykorzystanie technologii informacji dla wspomagania procesów zarządzania i zarządzania wiedzą w organizacji.

Charakterystyki odróżniające organizację wirtualną od organizacji klasycznej. struktury, które umożliwiają adaptację; zachowania członków organizacji wobec otoczenia

Czynniki sukcesu transformacji prowadzącej do wirtualnej struktury organizacyjnej Umiejętne powiązanie wizji strategicznej ze zmianami technologii i procesów jest ważne w każdej organizacji, lecz w procesie transformacji prowadzącym do powstania organizacji wirtualnej, w której wiedza organizacyjna jest kluczowym zasobem kierowanie zmianami prowadzącymi do zmiany systemów wiedzy jest fundamentalne.

Utworzenie organizacji wirtualnej wiąże się z wysokim poziomem zorganizowania, który można wyrazić następująco: 1) wprowadzenie organizacyjnych zmian (np. etos wirtualnej pracy), 2) zmiany techniczne (bezpieczeństwo, platforma, obszary zastosowań), 3) problemy podróży fizycznych i koordynacji personelu.

Ocena technologii wspomagających organizację wirtualną jest trudna z następujących powodów: opinie indywidualne nie przekładają się na sukces w działalności grupowej, intymne powiązania w praktyce zawodowej i zmiany wywołane nowymi technologiami wskazują na trudności w oszacowaniu oddziaływań, metody rygorystyczne wymagające spełnienia warunków o charakterze laboratoryjnym są nie kompatybilne z rzeczywistością, wiele technik nie nadaje się do miary skuteczności organizacyjnej, nawet w przypadku rozpatrywania czynników zorientowanych na użytkownika (akceptacja, łatwość zastosowania i ilość zastosowań) nie oznacza sukcesu na poziomie organizacyjnym

Zarys modelu powodzenia dla organizacji wirtualnej: Struktura innowacyjna oraz przepływy informacji zarządzania wiedzą mogą zwiększyć prawdopodobieńst-wo sukcesu organizacji wirtualnej. Z rysunku wynika, że przepływ informacji jest istotny dla organizacji wirtualnej, przede wszystkim dla innowacji autonomicznych, a w mniejszym stopniu wysoce powiązanych i systematycznych. Innowacyjność systematyczna automatyczna wysoka Organizacja wirtualna Organizacja zintegrowana ukryty Podejmowanie ryzyka innowacyjność Przepływ wiedzy i informacji Preferowane struktury organizacyjne Organizacja zintegrowana Organizacja wirtualna niska skodyfikowany Zdolność do rozwiązywania konfliktów niska wysoka

Kluczowe czynniki sukcesu w organizacji wirtualnej: Organizacja wirtualna musi zapewnić przede wszystkim sformułowanie wspólnej wizji i celów, uzyskać świadomość i akceptację ponoszonego wspólnego ryzyka, zapewnić wzajemne zaufanie i wreszcie wyzwolić zdolności u aliantów do umiejętności określenia korzyści należnych każdemu członkowi w postaci produktywności, dochodów, zyskowności udziału na rynku itp. Wspólne cele Zaufanie Wspólne ryzyko Wzajemne kożyści

Etapy wirtualizacji Są trzy etapy wirtualizacji: Rozszerzenie BPR (Business Process Reengineering) Przeprojektowanie organizacji Wzrost wartości Pomagają one w osiągnięciu trzech głównych celów Efektywności zasobów Efektywności rynkowej Efektywności procesów

Są dwa aspekty etapów wirtualizacji Procesy są rozprzestrzenianie w różnych częściach świata (eksperci, systemy, partnerzy) Skuteczność i efektywność wszystkich procesów jest weryfikowana na podstawie zasobów osiągalnych z zewnątrz

Doświadczenie rynkowe Kreowanie rozwiązań Interakcja serwisowa Dostępność kanałów Efektywność administracji Przesunięcie referencji socjalnych Przeformułowanie referencji socjalnych Efektywność zasobów Efektywność środków trwałych Kreowanie kompetencji Dźwignia kompetencji Konfiguracja pracy

Strategia Analizy empiryczne rynku elektronicznego wskazują, że do kluczowych elementów skutecznej strategii handlu elektronicznego stosowanej przez tradycyjne założone przedsiębiorstwa należą TECHNOLOGIA, MARKETING, SERWIS i ZNAK FIRMOWY. Liczne badania podkreślają również istotność w powodzeniu handlu elektronicznego takich czynników jak Kierowanie Infrastruktura Uczenie się organizacji

technologia kierowanie serwis infrastruktura marka rynek Uczenie się organizacji

W przypadku organizacji tradycyjnej decyzje inwestycyjne będą się koncentrowały na zastosowaniu nowej technologii dla zwiększenia szybkości działania linii produkcyjnych lub wyspecjalizowania działalności finansowej, aby sprostać rynkowi elektronicznemu

Natomiast organizacja wirtualna będzie zainteresowana utrwaleniem marki. Organizacja jest zawsze zainteresowana dopasowaniem swojej strategii do potrzeb zmieniającego się otoczenia Podstawą skutecznej strategii handlu elektronicznego jest staranne określenie i roli trzech elementów:kierowanie, infrastruktury i uczenia się organizacji.

Kluczowe czynniki strategii handlu elektronicznego kierowanie Uczenie się organizacji infrastruktura

Kierowanie Głównymi kreatorami tworzenia wizji strategicznej organizacji są kierownictwo strategiczne. Którzy powinni: skupiać cały czas uwagę na wszystkich nowych technologiach Nie dać się odizolować od nowych technologii w fazie eksperymentalnej Zachęcać do kreatywnej pracy, myślenia zespołowego i filozofii Być gotowi do wprowadzenia niezbędnych zmian w strategii firmy wywołanych „szokiem fal sejsmicznych technologii”

Infrastruktura Budując nowoczesna infrastrukturę sieciową musimy rozważyć trzy poziomy: Strategiczny Organizacyjny Fizyczny

Uczenie się organizacji Zdolność organizacji do reagowania, zrozumienia i realizacji rozwiązań handlu elektronicznego Uczenie się organizacji odbywa się przez wspólną świadomość, wiedzę i model uczuciowy oparte na wcześniejszej wiedzy i doświadczeniach. Nie jest to proces odizolowany, odbywa się przy kreowaniu marki, technologii, rynku, serwisu i w drodze interakcji pomiędzy tymi czynnikami

Bibliografia: Pańkowska, Sroka: Systemy informatyczne organizacji wirtualnych Pańkowska: Rozwój informatyzacji organizacji wirtualnej