Zarządzanie Zintegrowanym Programem Operacyjnym Rozwoju Regionalnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi Monitorowanie ZPORR - Sprawozdawczość grudzień 2004 Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki.
Advertisements

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Raportowanie, monitorowanie oraz przepływy finansowe Szwajcarsko-Polski Program Współpracy Muszyna opracowanie JEMS Architekci.
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
PODKOMITET MONITORUJĄCY Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Pomorskiego (PKM PO KL WP) PODKOMITET MONITORUJĄCY Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Wniosek beneficjenta o płatność w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 oś priorytetowa I Konkurencyjna.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
1 1 System zarządzania i wdrażania projektów. Prezentacja przygotowana przez Zespół ds. Kontroli EFS Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie LucjanKozioł
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Warmińsko – Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi PRIORYTET 3 ZPORR Rozwój lokalny Działanie 3.1: Obszary wiejskie;
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
1 REALIZACJA PROJEKTU W RAMACH DZIAŁANIA 2.6 ZPORR Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Wrocław, dnia 19 kwietnia 2007 roku Urząd Marszałkowski.
1 Zarządzanie Zintegrowanym Programem Operacyjnym Rozwoju Regionalnego Działanie 2.6: Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy (podstawowe informacje)
PŁATNOŚCI W RAMACH ZPORR Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi (BZFE) Maj 2005 Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy.
(Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego)
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Zintegrowany Program Rozwoju Regionalnego Elżbieta Książek Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR
1 PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Szkolenie z zakresu realizacji i raportowania mikroprojektów.
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 1 Działanie 2.1 i 2.2 PO IG System wdrażania działań: 1.Podmioty systemu wdrażania; 2.Dokumenty; 3. Ocena projektu;
System wdrażania i Zarządzania Funduszy Strukturalnych
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego 1 MINISTERSTWO GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ ZINTEGROWANY PROGRAM OPERACYJNY ROZWOJU REGIONALNEGO.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
Beata Rudzka Departament Instytucji Płatniczej Ministerstwo Finansów
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
1Warszawa, 27 lutego 2014 Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Działanie 2.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Departament Systemów Informatycznych.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Regionalny Program Operacyjny
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Monitorowanie ZPORR.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Spotkanie robocze Komitetu Monitorującego RPO Wrocław,
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
System wdrażania RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89)
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
ZINTEGROWANY PROGRAM OPERACYJNY ROZWOJU REGIONALNEGO stan realizacji w woj. podlaskim Białystok, 13 stycznia 2005 r.
Sprawozdawczość Poznań, 8 Marca 2007 r.. Sprawozdawczość Rozporządzenie nr 1260/1999/WE z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
Wsparcie dotacyjne w ramach
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Zarządzanie projektem EFS
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Zarządzanie Zintegrowanym Programem Operacyjnym Rozwoju Regionalnego Agata Szklińska Wydział Funduszy Europejskich i Polityki Regionalnej

Instytucje zaangażowane w realizację ZPORR Instytucja Zarządzająca ZPORR - Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Instytucja Pośrednicząca w zarządzaniu: Urząd Wojewódzki, Jednostka uczestnicząca w zarządzaniu: Urząd Marszałkowski Instytucja Wdrażająca/Beneficjent Końcowy: Urząd Marszałkowski, Wojewódzki Urząd Pracy, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości - RIF Instytucja Płatnicza: Ministerstwo Finansów Komitet Sterujący: Regionalny Komitet Sterujący ds. Rozwoju Regionu Komitet Monitorujący: Dolnośląski Komitet Monitorujący Programy Rozwoju Regionalnego Instytucja Zarządzająca - Instytucja lub organ administracji publicznej, wyznaczony przez państwo członkowskie, odpowiedzialny za zarządzanie programem operacyjnym. Instytucja Pośrednicząca - Jednostka publiczna podlegająca →Instytucji Zarządzającej, do której Instytucja Zarządzająca deleguje część uprawnień. Beneficjent końcowy/ Instytucja wdrazajaca Instytucje oraz firmy publiczne i prywatne odpowiedzialne za zlecanie operacji. W przypadku programów pomocy (stosownie do art. 87 Traktatu i w przypadku pomocy przyznanej przez instytucje wyznaczone przez państwa członkowskie) beneficjentami końcowymi są instytucje, które przyznają pomoc. Występują dwa rodzaje beneficjentów końcowych: instytucje wdrażające i ostateczni odbiorcy pomocy. Beneficjent ostateczny /Grupa docelowa Osoba, instytucja lub środowisko (grupa społeczna) bezpośrednio korzystająca z wdrażanej pomocy Instytucja Płatnicza - Jedna lub kilka instytucji lub organów krajowych, regionalnych lub lokalnych, wyznaczonych przez państwo członkowskie w celu przygotowania i przedkładania wniosków o płatności oraz otrzymywania płatności z Komisji. W Polsce Instytucją Płatniczą jest Ministerstwo Finansów (Departament Obsługi Funduszy Pomocowych). Komitet sterujący wyborem projektów Podmiot powoływany przez instytucję zarządzającą w celu opiniowania i konsultowania wybór projektów kwalifikujących się do wsparcia z Funduszy Strukturalnych. Komitet monitorujący Podmiot powoływany wspólnie przez KE oraz kraj beneficjenta dla celów oceny i nadzorowania danego programu. Jego zadaniem jest zapobieżenie jednostronnym ocenom, wypracowanie kryteriów i sposobu oceny programu, częstotliwości i zakresu analiz cząstkowych i końcowych. Odbiorca ostateczny Jednostka publiczna lub prywatna przedkładająca wnioski na realizację projektów współfinansowanych z Funduszy Strukturalnych.

INSTYTUCJA ZARZĄDZAJĄCA ZPORR – Ministerstwo Gospodarki ,Pracy i INSTYTUCJA ZARZĄDZAJĄCA ZPORR – Ministerstwo Gospodarki ,Pracy i Polityki Społecznej m.in.. Odpowiada za skuteczność i prawidłowość zarządzania oraz wdrażania programu operacyjnego Przewodniczy Komitetowi Monitorującemu ZPORR Wdraża systemy zarządzania i kontroli dotyczące potwierdzenia dostarczenia współfinansowanych produktów i usług oraz faktycznego poniesienia wydatków zawartych we wnioskach o płatność Przedkłada wnioski o refundację z funduszy strukturalnych do Instytucji Płatniczej Gwarantuje zgodności z politykami Wspólnoty (zgodnie z art. 12) operacji w kontekście stosowania wspólnotowych zasad zawierania kontraktów publicznych oraz przekazywania o nich informacji Zapobiega i wykrywa nieprawidłowości oraz sporządza raporty o nieprawidłowościach dla Instytucji Płatniczej Przygotowuje roczne i końcowe raporty nt. wdrażania ZPORR przekazywane do zatwierdzenia Komitetowi Monitorującemu ZPORR, następnie przekazywane Instytucji Zarządzającej PPW, Instytucji Płatniczej i Komisji Europejskiej Zbiera dane statystyczne i finansowe niezbędne dla monitorowania i oceny postępów oraz przebiegu wdrażania, Organizuje, we współpracy z Komisją Europejską i Instytucja Zarządzającą PPW, ocenę po zakończeniu wdrażania ZPORR Zapewnia przygotowanie i wdrożenie planu działań w zakresie informacji i promocji ZPORR

INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA w zarządzaniu: - Urząd Wojewódzki m.in..: Podpisuje umowy o przyznanie dofinansowania z funduszy strukturalnych z beneficjentami końcowymi (Priorytet 1 i 3 bez działania 3.4. – bezpośrednio z projektodawcami/ Priorytet 2 i działanie 3.4. – z instytucjami wdrażającymi działania ) Odpowiedzialny za wdrażanie systemów zarządzania i kontroli dotyczące potwierdzenia dostarczenia współfinansowanych produktów i usług oraz faktycznego poniesienia wydatków zawartych we wnioskach o płatność (nadzór nad realizacją projektów) Odpowiada za zagwarantowanie zgodności z politykami Wspólnoty operacji podejmowanych na terenie województwa w kontekście stosowania wspólnotowych zasad zawierania kontraktów publicznych oraz przekazywania o nich informacji Obsługuje konta ZPORR na poziomie wojewódzkim, na których gromadzone są środki EFRR i EFS, w tym obsługa płatności z funduszy strukturalnych na rzecz projektodawców i instytucji wdrażających /beneficjentów końcowych Wprowadza dane przekazywane przez projektodawców/beneficjentów końcowych do Systemu Informatycznego Monitorowania i Kontroli (SIMIK) Przygotowuje we współpracy z Urzędem Marszałkowskim okresowe, roczne i końcowe raporty z wdrażania ZPORR w danym województwie. Raporty po przyjęciu przez Podkomitet Monitorujący komponent regionalny ZPORR, przekazywane są do Instytucji Zarządzającej ZPORR; Przewodniczy Podkomitetowi Monitorującemu wdrażanie ZPORR w województwie i prowadzi jego sekretariat, Upowszechnia informacje o procedurach finansowych, monitoringu i raportowaniu związane z wdrażaniem ZPORR. Nadzoruje przestrzeganie zasad dotyczących stosowania środków informacyjnych i promocyjnych przez beneficjentów

Urząd Marszalkowski pełni dwie role we wdrażaniu ZPORR: Jednostka uczestnicząca w zarzadzaniu ZPORR, w tym jednostka ds., wyboru projektów w ramach: - Priorytetu 1. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów - Priorytetu 3. ZPORR. Rozwój lokalny (bez działania 3.4. Mikroprzedsiębiorstwa) Jednostka wdrazajaca/beneficjent końcowy dla działań: - 2.2. Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne - 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy

JEDNOSTKA UCZESTNICZĄCA W ZARZĄDZANIU KOMPONENTEM REGIONALNYM ZPORR - Urząd Marszałkowski m.in.:   Organizuje nabór i wybór projektów realizowanych w ramach Priorytetu 1 i 3 ZPORR bez działania 3.4 Marszałek przewodniczy Regionalnemu Komitetowi Sterującemu - rekomendującemu listę rankingową projektów zgłoszonych do priorytetu 1 i 3 (bez działania 3.4) Prowadzi sekretariat RKS, Przekazuje listę rankingową projektów wybranych do realizacji, zatwierdzoną przez Zarząd Województwa do Instytucji Pośredniczącej (dotyczy projektów realizowanych w ramach Priorytetu 1 i 3 bez działania 3.4) Przygotowuje wnioski o wprowadzenie zmian do Uzupełnienia Programu, przekazuje je pod obrady Dolnośląskiego Komitetu Monitorującego Programy Rozwoju Regionalnego, który po pozytywnym zaopiniowaniu przesyła do akceptacji Komitetowi Monitorującemu ZPORR; Odpowiada za informowanie społeczeństwa o możliwościach współfinansowania przez UE projektów realizowanych w ramach programu (m.in. udostępnia formularze wniosków, prowadzi punkty informacyjne). Koordynuje działania informacyjno-promocyjnych w regionie Upowszechnia informacje o Funduszach Strukturalnych, realizowanych projektach i osiągnięciach uzyskanych dzięki wdrożeniu ZPORR

Instytucja wdrażająca/Beneficjenta Końcowego w ramach Priorytetu 2 oraz działania 3.4 ZPORR: - Urząd Marszałkowski: Wydzial Edukacji i Nauki (działanie 2.2), Wydzial Rozwoju Gospodarczego (działanie 2.6) - Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy (działania 2.1, 2.3, 2.4, 2.5) - Regionalna Instytucja Finansująca (działanie 3.4) Przekazuje Instytucji Pośredniczącej (DUW) rekomendowane przez RKS i zatwierdzone przez Zarząd Województwa roczne Ramowe Plany Realizacji Działania Podpisuje umowę z Wojewodą na finansowanie działania Organizuje nabór u i wybór projektów (w oparciu o opinię Komisji Oceniającej Projekty) Przekazuje Instytucji Pośredniczącej informację o wyborze projektów Podpisuje umowy z projektodawcami, monitoruje i kontroluje wdrażane projekty Sporządza zbiorczych wniosek o płatność na finansowanie działania do Instytucji Pośredniczącej Opracowuje zbiorcze okresowe, roczne i końcowe raporty z realizacji działania i przedkłada je do Instytucji Pośredniczącej oraz Urzędu Marszałkowskiego Obsługuje systemu SIMIK w zakresie swoich kompetencji, wprowadzanie dane nt. projektów i działania) Informuje społeczeństwo o możliwościach współfinansowania przez UE projektów realizowanych w ramach programu (m.in.prowadzi punkty kontaktowe).

(Regionalny Komitet Sterujący ds. Rozwoju Regionu) Rozpatruje i rekomenduje Zarządowi Województwa listę rankingową projektów kwalifikujących się do wsparcia z EFRR –zgłoszonych do realizacji w ramach Priorytetu 1 i 3 (z wyłączeniem Działania 3.4. Mikroprzedsiębiorstwa) Rekomenduje roczne Ramowe Plany Realizacji Działania (Priorytet 2 i Działanie 3.4)

Komitet Monitorujący Programu Rozwoju Regionalnego (Dolnośląski Komitet Monitorujący Programy Rozwoju Regionalnego) Monitoruje postępy w zakresie osiągnięcia szczegółowych celów, określonych w ZPORR i Uzupełnieniu ZPORR Monitoruje rezultaty realizacji komponentu regionalnego ZPORR, w szczególności osiągnięcia celów wyznaczonych dla poszczególnych działań oraz oddziaływania realizacji komponentu regionalnego na osiąganie celów wyznaczonych w Narodowym Planie Rozwoju Przyjmuje i zatwierdza raporty okresowe, roczne oraz raportów na zakończenie realizacji programu

Procedura wyboru projektów (Priorytet I i III, bez Dz. 3.4.) 1. Przyjmowanie wniosków - URZĄD MARSZAŁKOWSKI (Wydzial Funduszy Europejskich i Polityki Regionalnej) 2. Ocena formalna wniosków - URZĄD MARSZAŁKOWSKI (Wydzial Funduszy Europejskich i Polityki Regionalnej) 3. Ocena merytoryczna / techniczna wniosków - PANEL EKSPERTÓW 4. Rekomendacja wyboru projektów - REGIONALNY KOMITET STERUJĄCY 5. Wybór projektów - ZARZĄD WOJEWÓDZTWA 6. Podpisanie umowy z beneficjentem - WOJEWODA

Weryfikacja formalna wniosków 1. Wymogi rejestracyjne złożona wersja elektroniczna i papierowa, zgodność obu wersji, wszystkie wymagane pola wypełnione. 2. Wymogi formalne określone w ZPORR właściwy konkurs, właściwy beneficjent końcowy, właściwy program, priorytet, działanie, schemat, uprawniony projektodawca, uprawnieni beneficjenci ostateczni, wymagane załączniki, podpisy, pieczęci 3. Zgodność z celami horyzontalnymi zrównoważony rozwój społeczeństwo informacyjne równość szans

Ocena merytoryczna projektów złożonych do Priorytetu 1 i 3 ZPORR – bez działania 3.4.) Panel Ekspertów Panel Ekspertów stanowi niezależne ogniwo w systemie oceny projektów; Jego zadaniem jest ocena merytoryczna i techniczna projektów zgłoszonych w ramach ZPORR dla Priorytetów I i III (oprócz Działania 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa); Panel składa się z przewodniczącego, sekretarza (osoba zatrudniona w Urzędzie Marszałkowskim) i ekspertów; Eksperci będą wybierani spośród 4 list.W każdym z województw funkcjonują trzy listy ekspertów: Eksperci powołani przez Marszałka Województwa Eksperci reprezentujący instytucje regionalne Eksperci powołani przez Wojewodę Jeśli wartość projektu będzie przekraczać 2 mln euro to do prac w PE powoływany jest dodatkowy ekspert z listy utworzonej na poziomie krajowym przez Instytucję Zarządzającą; Marszałek Województwa powołuje PE; Posiedzenie PE odbywa się w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego;

Przykładowy arkusz oceny merytorycznej i technicznej Nr Kryteria Waga Maksymalny wynik Formularz wniosku I Przedsięwzięcia w ramach projektu 1 4 D 6 II Spójność projektu z celami działania UZPORR 3 12 III Powiązanie z innymi projektami D 7 IV Trwałość projektu oraz wykonalność instytucjonalna D 10/SW V Wpływ projektu na zwiększenie atrakcyjności gospodarczej i inwestycyjnej obszaru objętego projektem oraz stworzenie warunków do wzrostu zatrudnienia SW VI Wskaźniki osiągnięcia celów projektu E 2/SW VII Wykonalność techniczna Zal. nr 1 S W VIII Wskaźniki ekonomiczne Zał.nr1 SW IX Wskaźniki finansowe X Wpływ na politykę ochrony środowiska F 1 XI Wpływ na politykę równych szans F 2 XII Wpływ na politykę społeczeństwa informacyjnego F 3 XIII Promocja projektu G XV Kryteria dodatkowe   Razem 92 +....

Organizacja naboru i wyboru projektów realizowanych w ramach Priorytetu 1 i 3 ZPORR (bez działania 3.4) ścieżka procesu informacja o odrzuceniu wniosku powiadamianie beneficjenta o pozytywnej weryfikacji wniosku zwrot wniosku celem uzupełnienia w określonym terminie braków formalnych

Procedura wyboru projektów (Priorytet II i Dz. 3.4.) Przyjmowanie wniosków - BENEFICJENT KOŃCOWY (BK) (UMWD: Wydz. Edukacji i Nauki, Wyd. Rozwoju Gospodarczego; DWUP; RIF) 2. Ocena formalna wniosków - BENEFICJENT KOŃCOWY (UMWD: Wydz. Edukacji i Nauki, Wyd. Rozwoju Gospodarczego; DWUP; RIF) 3. Ocena merytoryczna wniosków - KOMISJA OCENY PROJEKTÓW przy BK 4. Rekomendacja wniosków w formie listy rankingowej - KOMISJA OCENY PROJEKTÓW przy BK 4. Wybór projektów/decyzja o przyznaniu dofinansowania - OSOBA UPRAWNIONA DO PODEJMOWANIA DECYZJI W IMIENIU BENEFICJENTA KOŃCOWEGO 5. Podpisanie umowy z projektodawcą - OSOBA UPRAWNIONA DO PODEJMOWANIA DECYZJI W IMIENIU BENEFICJENTA KOŃCOWEGO

Weryfikacja formalna wniosków 1. Wymogi rejestracyjne złożona wersja elektroniczna i papierowa, zgodność obu wersji, wszystkie wymagane pola wypełnione. 2. Wymogi formalne określone w ZPORR właściwy konkurs, właściwy beneficjent końcowy, właściwy program, priorytet, działanie, schemat, uprawniony projektodawca, uprawnieni beneficjenci ostateczni, wymagane załączniki, podpisy, pieczęci 3. Zgodność z celami horyzontalnymi zrównoważony rozwój społeczeństwo informacyjne równość szans

Ocena merytoryczna projektów złożonych do Priorytetu 2 i działania 3 Ocena merytoryczna projektów złożonych do Priorytetu 2 i działania 3.4 ZPORR Komisja Oceniająca Projekty Umiejscowione w instytucjach pełniących rolę beneficjenta końcowego i powoływane przez dyrektora beneficjenta końcowego KOP powinna liczyć przynajmniej 8 osób. Każdy projekt oceniany jest przez 2 wybrane przez BK osoby w oparciu o kryteria wyboru projektów zawarte w Uzupełnieniu Programu. Oceniana jest wartość merytoryczna projektu, a także jego koszt w odniesieniu do planowanych rezultatów. Po przedstawieniu każdej z dwóch niezależnych od siebie ocen punktowych, wyciągana jest średnia, która stanowi ogólną ocenę projektu. Maksymalna możliwa do uzyskania liczba punktów wynosi 100. W przypadku rozbieżności sięgających więcej niż 30% pomiędzy punktami ww. dwóch osób, projekt poddawany jest powtórnej ocenie, którą przeprowadza trzecia, wskazana prez BK osoba. Ocena ta jest oceną wiążącą i ostateczną. Projekty, które uzyskały powyżej 60% możliwej liczby punktów (i równocześnie w każdym z pytań uzyskały minimum 40% punktów) szeregowane są w listę rankingową projektów, rekomendowaną dyrektorowi beneficjenta końcowego, który ostatecznie akceptuje listę projektów przyjętych do realizacji.

Partnerzy Beneficjentów Końcowych (wnioskodawców) po otrzymaniu decyzji o współfinansowaniu projektu w ramach ZPORR (podpisanie umowy na realizacje projektu, sprawozdawczość, wnioski o płatność, monitoring, kontrola, nadzór nad realizacją zadania) Bezpośredni nadzór nad realizacja projektów realizowanych w ramach Priorytetu 1. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów Priorytetu 3. Rozwój lokalny ( bez działania 3.4) sprawowany jest przez Instytucja Pośredniczącą: Dolnośląski Urząd Wojewódzki Działanie 2.1, 2.3, 2.4, 2.5 – prowadzi Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Działanie 2.2 - prowadzi Wyd. Edukacji i Nauki UMWD Działanie 2.6 – prowadzi Wydział Rozwoju Gospodarczego UMWD Działanie 3.4. –prowadzi Regionalna Instytucja Finansująca

Przepływy finansowe i obieg dokumentów KOMISJA EUROPEJSKA Zaliczka/refundacja wydatków ze środków funduszy strukturalnych Wniosek o płatność, rocznie minimum 3 transze INSTYTUCJA PŁATNICZA MINISTERSTWO FINANSÓW Kwartalne zestawienie wniosków o płatność INSTYTUCJA ZARZĄDZAJĄCA MGPiPS Miesięczne zestawienie wniosków o płatność INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA URZĄD WOJEWÓDZKI Refundacja wydatków w ramach priorytetu 1 i 3 (bez działania 3.4) Wniosek o płatność nie częściej niż 1 raz w miesiącu Refundacja wydatków w ramach priorytetu 2 i działania 3.4 ? INSTYTUCJAWDRAŻAJĄCA, UM;WUP; RIF BENEFICJENT KOŃCOWY/Projektodawca

PRZEKAZYWANIE ŚRODKÓW NA RACHUNEK PROJEKTODAWCÓW w ramach Priorytetu 2 i działania 3.4 środki na realizację projektu przekazywane na wyodrębniony rachunek bankowy projektodawcy (w PLN), - pierwsza transza dotacji w wysokości 20% przyznanej kwoty w terminie 20 dnia od podpisania umowy z projektodawcą, - realizacja kolejnej transzy dotacji uzależniona od rozliczenia co najmniej 80% poprzedniej transzy,

WSPÓŁFINANSOWANIE Informacje na temat podmiotów, które mogą zapewniać współfinansowanie zawarte są w Uzupełnieniu ZPORR. W przypadku, gdy właściwym dysponentem części budżetowej zapewniającym współfinansowanie jest Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, środki na współfinansowanie pochodzą z rezerwy celowej budżetu państwa i przekazywane są przez Ministra Finansów na wniosek MGPiPS. Wniosek o współfinansowanie powinien opiewać na planowane całoroczne zapotrzebowanie na środki współfinansowania, zgodnie z zapisami harmonogramu płatności. Do wniosku załącza się kopię umowy o przyznanie dofinansowania dla projektu/działania. Dla projektów realizowanych w ramach Priorytetu I i III (poza Działaniem 3.4), które zgodnie z Uzupełnieniem ZPORR mogą się ubiegać o współfinansowanie z budżetu państwa, z wnioskiem o współfinansowanie występuje beneficjent końcowy. Dla Działania 3.4 oraz Priorytetu II z wnioskiem o współfinansowanie występuje Wojewoda, przy czym projekt wniosku o współfinansowanie dla poszczególnych działań przygotowują Instytucje Wdrażające. Wniosek o współfinansowanie składany jest do Instytucji Zarządzającej ZPORR za pośrednictwem Instytucji Pośredniczącej, która go weryfikuje, zgodnie z zapisami umowy oraz harmonogramem płatności. Wniosek podpisuje Wojewoda, jako właściwy dysponent części budżetowej. Instytucja Zarządzająca ZPORR weryfikuje zgodność wniosku, w szczególności wnioskowanej kwoty, z zapisami umowy o przyznanie dofinansowania dla projektu/działania.

Monitoring Główni uczestnicy procesu: INSTYTUCJA PŁATNICZA (MF, IP) INSTYTUCJA ZARZĄDZAJĄCA ZPORR (MGPiPS, DRR) INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA (Urząd Wojewódzki) INSTYTUCJA WDRAŻAJĄCA/Beneficjent Końcowy Komitet Monitorujący

Monitoring ZPORR - raporty WNIOSEK O PRZYZNANIE DOFINANSOWANIA jest pierwotnym narzędziem raportowania. We wniosku znajdują się zakładane przez projektodawcę wskaźniki i ich oczekiwane wartości docelowe. RAPORT jest sprawozdaniem, przedstawionym w standaryzowanym formacie: - aktualny stan i przebieg realizacji projektu/działania/programu (najważniejsze zadania zrealizowane i niezrealizowane oraz planowane na następny okres sprawozdawczy);     - postępu realizacji planu rzeczowego projektu/działania/programu (wskaźniki); - finansowe wdrażanie pomocy z uwzględnieniem całkowitych wydatków faktycznych poniesionych oraz prognoza na kolejny okres sprawozdawczy

Terminy składania raportów w ramach ZPORR

Informacja i Promocja ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1159/2000 z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie prowadzenia przez Państwa Członkowskie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących pomocy udzielanej z funduszy strukturalnych Działania informacyjne i promocyjne kierowane do opinii publicznej zawierają: w przypadku, gdy inwestycje infrastrukturalne, których całkowity koszt przekracza ponad 500 000 EUR dla operacji częściowo finansowanych przez IFOR i 3 miliony EUR w przypadku innych działań: tablice reklamowe ustawione w terenie, stałe tablice pamiątkowe dla infrastruktur dostępnych dla ogółu społeczeństwa w przypadku działań dotyczących szkoleń i promocji zatrudnienia informacje o współfinansowaniu przez fundusze strukturalne przekazuje się poprzez m. in. plakaty, foldery, broszury, listy informacyjne, środki komunikacji elektronicznej, strony internetowe, bazy danych czy flagi europejskie w salach, w których odbywają się wystawy, konferencje itp.)

Strona internetowa ZPORR w Urzędzie Marszałkowskim: Informacja i Promocja Strona internetowa ZPORR w Urzędzie Marszałkowskim: www.zporr.dolnyslask.pl

Dziękuje za uwagę i powodzenia!!