1 Zarządzanie Zintegrowanym Programem Operacyjnym Rozwoju Regionalnego Działanie 2.6: Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy (podstawowe informacje)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI LUBUSKIEJ REGIONALNEJ STRATEGI INNOWACJI
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
System ewaluacji NPR i NSRO
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Promocja Integracji Społecznej Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
1 1 System zarządzania i wdrażania projektów. Prezentacja przygotowana przez Zespół ds. Kontroli EFS Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie LucjanKozioł
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Działanie 2.5 Promocja przedsiębiorczości.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Centrum Zaawansowanych Technologii – możliwości wsparcia z funduszy strukturalnych UE Jacek Guliński Centrum Wspierania Innowacji Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Sektorowy Program.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Jak wypełnić wniosek.
1 REALIZACJA PROJEKTU W RAMACH DZIAŁANIA 2.6 ZPORR Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Wrocław, dnia 19 kwietnia 2007 roku Urząd Marszałkowski.
Zarządzanie Zintegrowanym Programem Operacyjnym Rozwoju Regionalnego
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Uzupełnienie Programu zatwierdzone przez Komitet Monitorujący ZPORR w dniu 16 kwietnia 2004 r.
1 Wytyczne w sprawie formy składania wniosków o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
PRZEDSIĘBIORCZY NAUKOWIEC PRZEDSIĘBIORCZA KOBIETA NAUKOWIEC
(Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego)
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Zintegrowany Program Rozwoju Regionalnego Elżbieta Książek Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR
2009 Działanie 3.3 Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP Poddziałanie Wsparcie dla MSP Podsumowanie naboru 2008 i zmiany na 2009 Zespół
Podsumowanie wdrażania ZPORR w pomorskim PRZEDSIĘBIORCY I INNOWACJE Podsumowanie wdrażania ZPORR w pomorskim PRZEDSIĘBIORCY I INNOWACJE Łukasz Żelewski.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 1 Działanie 2.1 i 2.2 PO IG System wdrażania działań: 1.Podmioty systemu wdrażania; 2.Dokumenty; 3. Ocena projektu;
1 Europejski Fundusz Społeczny w Działaniach realizowanych przez Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Europejski Fundusz Społeczny w Działaniach realizowanych.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego 1 MINISTERSTWO GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ ZINTEGROWANY PROGRAM OPERACYJNY ROZWOJU REGIONALNEGO.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
Beata Rudzka Departament Instytucji Płatniczej Ministerstwo Finansów
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Stan realizacji Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w Województwie Małopolskim Witold Kochan WOJEWODA MAŁOPOLSKI Kraków,
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Konferencja Podsumowująca IW INTERREG IIIA Czechy – Polska , Ołomuniec, Hotel Flora Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Regionalny Program Operacyjny
ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) lata ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR I PRIORYTET.
Wsparcie dotacyjne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WD na lata
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
ZINTEGROWANY PROGRAM OPERACYJNY ROZWOJU REGIONALNEGO stan realizacji w woj. podlaskim Białystok, 13 stycznia 2005 r.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Wsparcie dotacyjne w ramach
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Zarządzanie projektem EFS
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

1 Zarządzanie Zintegrowanym Programem Operacyjnym Rozwoju Regionalnego Działanie 2.6: Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy (podstawowe informacje) Anna Janus: Wydział Funduszy Europejskich i Polityki Regionalnej Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Samorządu Województwa Dolnośląskiego i Budżetu Państwa

2 Instytucje zaangażowane w realizację ZPORR Instytucja Zarządzająca ZPORR - Ministerstwo Gospodarki i Pracy Instytucja Zarządzająca ZPORR - Ministerstwo Gospodarki i Pracy Instytucja Pośrednicząca w zarządzaniu: Urząd Wojewódzki, Instytucja Pośrednicząca w zarządzaniu: Urząd Wojewódzki, Jednostka uczestnicząca w zarządzaniu: Urząd Marszałkowski Jednostka uczestnicząca w zarządzaniu: Urząd Marszałkowski Instytucja Wdrażająca Urząd Marszałkowski, Wojewódzki Urząd Pracy, Wrocławska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Instytucja Wdrażająca Urząd Marszałkowski, Wojewódzki Urząd Pracy, Wrocławska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. - RIF - RIF Instytucja Płatnicza: Ministerstwo Finansów Instytucja Płatnicza: Ministerstwo Finansów Komitet Sterujący:Regionalny Komitet Sterujący ds. Rozwoju Regionu Komitet Sterujący:Regionalny Komitet Sterujący ds. Rozwoju Regionu Komitet Monitorujący:Dolnośląski Komitet Monitorujący Programy Rozwoju Regionalnego Komitet Monitorujący:Dolnośląski Komitet Monitorujący Programy Rozwoju Regionalnego

3 INSTYTUCJA ZARZĄDZAJĄCA ZPORR – Ministerstwo Gospodarki i Pracy – Ministerstwo Gospodarki i Pracy Odpowiada za skuteczność i prawidłowość zarządzania oraz wdrażania programu operacyjnego ; Przewodniczy Komitetowi Monitorującemu ZPORR ; Wdraża systemy zarządzania i kontroli dotyczące potwierdzenia dostarczenia współfinansowanych produktów i usług oraz faktycznego poniesienia wydatków zawartych we wnioskach o płatność ;

4 Zapobiega i wykrywa nieprawidłowości oraz sporządza raporty o nieprawidłowościach dla Instytucji Płatniczej ; Zbiera dane statystyczne i finansowe niezbędne dla monitorowania i oceny postępów oraz przebiegu wdrażania; Zapewnia przygotowanie i wdrożenie planu działań w zakresie informacji i promocji ZPORR Przedkłada wnioski o refundację z funduszy strukturalnych do Instytucji Płatniczej ;

5 INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA w zarządzaniu: - Urząd Wojewódzki m.in.: Podpisuje umowy o przyznanie dofinansowania z funduszy strukturalnych z beneficjentami (Priorytet 1 i 3 bez działania 3.4. Podpisuje umowy finansowania działania z instytucjami wdrażającymi działania (Priorytet 2 i działanie 3.4. ) Ponosi odpowiedzialność za wdrażanie systemów zarządzania i kontroli dotyczących potwierdzenia dostarczenia współfinansowanych produktów i usług oraz faktycznego poniesienia wydatków zawartych we wnioskach o płatność (nadzór nad realizacją projektów )

6 Odpowiada za zagwarantowanie zgodności z politykami Wspólnoty operacji podejmowanych na terenie województwa w kontekście stosowania wspólnotowych zasad zawierania kontraktów publicznych oraz przekazywania o nich informacji Obsługuje konta ZPORR na poziomie wojewódzkim, na których gromadzone są środki EFRR i EFS, w tym obsługuje płatności z funduszy strukturalnych na rzecz projektodawców i Instytucji Wdrażających

7 Urząd Marszalkowski pełni dwie role we wdrażaniu ZPORR: Jednostka uczestnicząca w zarządzaniu ZPORR, w tym jednostka ds. wyboru projektów w ramach: Jednostka uczestnicząca w zarządzaniu ZPORR, w tym jednostka ds. wyboru projektów w ramach: - Priorytetu 1. ZPORR Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów - Priorytetu 3. ZPORR. Rozwój lokalny (bez działania 3.4. Mikroprzedsiębiorstwa) - Priorytetu 3. ZPORR. Rozwój lokalny (bez działania 3.4. Mikroprzedsiębiorstwa) Jednostka Wdrazajaca dla działań Jednostka Wdrazajaca dla działań Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne Promocja Przedsiębiorczości (zlecone DWUP) Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Mikroprzedsiębiorstwa (zlecone WARR)

8 Instytucja Wdrażająca w ramach Priorytetu 2 oraz działania 3.4 ZPORR: - Urząd Marszałkowski: Wydzial Edukacji i Nauki (działanie 2.2), Wydzial Rozwoju Gospodarczego (działanie 2.6) Wydzial Rozwoju Gospodarczego (działanie 2.6) - Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy (działania 2.1, 2.3, 2.4, 2.5) - Wrocławska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. - Regionalna Instytucja Finansująca (działanie 3.4) Instytucja wdrazajaca: Przekazuje Instytucji Pośredniczącej (DUW) rekomendowane przez RKS i zatwierdzone przez Zarząd Województwa roczne Ramowe Plany Realizacji Działania; Przekazuje Instytucji Pośredniczącej (DUW) rekomendowane przez RKS i zatwierdzone przez Zarząd Województwa roczne Ramowe Plany Realizacji Działania; Podpisuje umowę z Wojewodą na finansowanie działania; Podpisuje umowę z Wojewodą na finansowanie działania; Organizuje nabór i wybór projektów (w oparciu o opinię Komisji Oceniającej Projekty); Organizuje nabór i wybór projektów (w oparciu o opinię Komisji Oceniającej Projekty); Przekazuje Instytucji Pośredniczącej informację o wyborze projektów; Przekazuje Instytucji Pośredniczącej informację o wyborze projektów;

9 Obsługuje wnioski o płatność, przyjmuje i weryfikuje sprawozdania z realizacji działania; Podpisuje umowy z projektodawcami, monitoruje i kontroluje wdrażane projekty; i kontroluje wdrażane projekty; Sporządza zbiorczy wniosek o płatność na finansowanie działania do Instytucji Pośredniczącej; Opracowuje zbiorcze okresowe, roczne i końcowe sprawozdania z realizacji działania i przedkłada je do Instytucji Pośredniczącej oraz Urzędu Marszałkowskiego Informuje społeczeństwo o możliwościach współfinansowania przez UE projektów realizowanych w ramach programu (m.in.prowadzi punkty informacyjno - kontaktowe).

10 1.Przyjmowanie wniosków - Instytucja Wdrażająca (UMWD: Wydz. Edukacji i Nauki, Wyd. Rozwoju Gospodarczego; DWUP; WARR) Wyd. Rozwoju Gospodarczego; DWUP; WARR) 2. Ocena formalna wniosków - Instytucja Wdrażająca (UMWD: Wydz. Edukacji i Nauki, Wyd. Rozwoju Gospodarczego; DWUP; Wrocławska Agencja Rozwoju Regionalnego ) 3. Ocena merytoryczna wniosków - KOMISJA OCENY PROJEKTÓW przy IW 4. Rekomendacja wniosków w formie listy rankingowej - KOMISJA OCENY PROJEKTÓW przy IW - KOMISJA OCENY PROJEKTÓW przy IW 4. Wybór projektów/decyzja o przyznaniu dofinansowania - OSOBA UPRAWNIONA DO PODEJMOWANIA DECYZJI W IMIENIU INSTYTUCJI WDRAZAJACEJ (MARSZALEK, Dyrektor DWUP) 5. Podpisanie umowy z projektodawcą - OSOBA UPRAWNIONA DO PODEJMOWANIA DECYZJI W IMIENIU INSTYTUCJI WDRAZAJACEJ (MARSZALEK, Dyrektor DWUP) Procedura wyboru projektów (Priorytet II i Dz. 3.4.)

11 Weryfikacja formalna wniosków 1. Wymogi rejestracyjne złożona wersja elektroniczna i papierowa, złożona wersja elektroniczna i papierowa, zgodność obu wersji – suma kontrolna, zgodność obu wersji – suma kontrolna, wszystkie wymagane pola wypełnione. wszystkie wymagane pola wypełnione. 2. Wymogi formalne określone w ZPORR właściwy konkurs, właściwy konkurs, właściwy beneficjent końcowy, właściwy beneficjent końcowy, właściwy program, priorytet, działanie, schemat, właściwy program, priorytet, działanie, schemat, uprawniony projektodawca, uprawniony projektodawca, uprawnieni beneficjenci ostateczni, uprawnieni beneficjenci ostateczni, wymagane załączniki, podpisy, pieczęci wymagane załączniki, podpisy, pieczęci 3. Zgodność z celami horyzontalnymi zrównoważony rozwój zrównoważony rozwój społeczeństwo informacyjne społeczeństwo informacyjne równość szans równość szans

12 Ocena merytoryczna projektów złożonych do Priorytetu 2 i działania 3.4 ZPORR Komisja Oceniająca Projekty Umiejscowione są w instytucjach pełniących rolę IW i powoływane przez dyrektora beneficjenta końcowego; Umiejscowione są w instytucjach pełniących rolę IW i powoływane przez dyrektora beneficjenta końcowego; KOP powinna liczyć przynajmniej 8 osób; KOP powinna liczyć przynajmniej 8 osób; Każdy projekt oceniany jest przez 2 wybrane przez IW osoby w oparciu o kryteria wyboru projektów zawarte w Uzupełnieniu Programu. Oceniana jest wartość merytoryczna projektu, a także jego koszt w odniesieniu do planowanych rezultatów; Każdy projekt oceniany jest przez 2 wybrane przez IW osoby w oparciu o kryteria wyboru projektów zawarte w Uzupełnieniu Programu. Oceniana jest wartość merytoryczna projektu, a także jego koszt w odniesieniu do planowanych rezultatów;

13 Ocena merytoryczna projektów złożonych do Priorytetu 2 i działania 3.4 ZPORR Komisja Oceniająca Projekty cd. Po przedstawieniu każdej z dwóch niezależnych od siebie ocen punktowych, wyciągana jest średnia, która stanowi ogólną ocenę projektu. Maksymalna możliwa do uzyskania liczba punktów wynosi 100. W przypadku rozbieżności sięgających więcej niż 40% pomiędzy punktami ww. dwóch osób, projekt poddawany jest powtórnej ocenie, którą przeprowadza trzecia, wskazana prez IW osoba. Ocena ta jest oceną wiążącą i ostateczną. Po przedstawieniu każdej z dwóch niezależnych od siebie ocen punktowych, wyciągana jest średnia, która stanowi ogólną ocenę projektu. Maksymalna możliwa do uzyskania liczba punktów wynosi 100. W przypadku rozbieżności sięgających więcej niż 40% pomiędzy punktami ww. dwóch osób, projekt poddawany jest powtórnej ocenie, którą przeprowadza trzecia, wskazana prez IW osoba. Ocena ta jest oceną wiążącą i ostateczną. Projekty, które uzyskały powyżej 60% możliwej liczby punktów Projekty, które uzyskały powyżej 60% możliwej liczby punktów (i równocześnie w każdym z pytań uzyskały minimum 40% punktów) szeregowane są w listę rankingową projektów, rekomendowaną dyrektorowi IW, który ostatecznie akceptuje listę projektów przyjętych do realizacji.

14 -Działanie 2.6: Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy (podstawowe informacje)

15 PROJEKTODAWCY 1. Jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjne wykonujące zadania jednostek samorządu terytorialnego. zadania jednostek samorządu terytorialnego. 2. Szkoły wyższe. 3. Jednostki naukowe. 4. Instytucje wspierające rozwój innowacyjny regionów (w szczególności centra transferu technologii, parki naukowo- technologiczne i przemysłowe, inkubatory technologiczne i przedsiębiorczości, agencje rozwoju regionalnego i lokalnego). 5. Organizacje pozarządowe, 6. Samorządy gospodarcze i zawodowe. 7. Przedsiębiorcy. 8. Partnerstwa podmiotów wyżej wymienionych.

16 RODZAJE KWALIFIKUJACYCH SIĘ PROJEKTÓW 1. Tworzenie lub rozwój Regionalnych Strategii Innowacyjnych. 2. Tworzenie sieci współpracy w zakresie innowacji, pomiędzy sektorem badawczo – rozwojowym, przedsiębiorstwami i innymi podmiotami (na poziomie regionalnym i lokalnym), służącej transferowi know-how i technologii. 3. Rozwój systemu komunikacji i wymiany informacji, w tym zbieranie danych i tworzenie ich baz, z zakresu m.in. działań edukacyjnych i innych przedsięwzięć wspierających rozwój innowacji. 4. Staże, dla absolwentów szkół wyższych nie zarejestrowanych jako bezrobotni i pracowników sektora badawczo-rozwojowego, służące transferowi wiedzy i innowacji pomiędzy sektorem badawczo - rozwojowym a przedsiębiorstwami, dla obopólnych korzyści, realizowane przy wykorzystaniu systemu grantów finansujących stanowiska pracy w przedsiębiorstwach. Projekty obejmują organizowanie staży i rozpowszechnianie informacji o możliwościach ich uzyskania. 5. Stypendia dla najlepszych absolwentów szkół wyższych kontynuujących naukę na studiach doktoranckich z zakresu nauk ścisłych, technicznych i innych dziedzin naukowych przyczyniających się do rozwoju strategicznych obszarów regionu (klastrów przemysłowych). Kierunki te określa Regionalna Strategia Innowacyjna lub Strategia Rozwoju Województwa. Stypendia te służą kreowaniu w regionie potencjału naukowego w dziedzinach istotnych z punktu widzenia podnoszenia innowacyjności regionu.

17 BENEFICJENCI OSTATECZNI (GRUPY DOCELOWE) jednostki samorządu terytorialnego lub działające w ich imieniu jednostki organizacyjne,jednostki samorządu terytorialnego lub działające w ich imieniu jednostki organizacyjne, przedsiębiorstwa (głównie małe i średnie) włączając jednostki badawczo-rozwojoweprzedsiębiorstwa (głównie małe i średnie) włączając jednostki badawczo-rozwojowe szkoły wyższe,szkoły wyższe, jednostki naukowe i inne instytucje wspierające rozwój innowacyjny regionów,jednostki naukowe i inne instytucje wspierające rozwój innowacyjny regionów, uczestnicy studiów doktoranckich,uczestnicy studiów doktoranckich, pracownicy sektora badawczo-rozwojowego oraz absolwenci szkół wyższych nie zarejestrowani jako bezrobotni, którzy biorą udział w stażach w przedsiębiorstwie.pracownicy sektora badawczo-rozwojowego oraz absolwenci szkół wyższych nie zarejestrowani jako bezrobotni, którzy biorą udział w stażach w przedsiębiorstwie.

18 RODZAJE PROJEKTÓW WŁASNYCH RODZAJE PROJEKTÓW WŁASNYCH Projekty własne dotyczyć będą: przeprowadzania badań, analiz (np. finansowych, technicznych) i innych działań służących przygotowaniu projektów wynikających z RSI wspierających budowanie regionalnego systemu innowacji, promowania RSI, tworzenia sieci współpracy w zakresie innowacji, pomiędzy sektorem badawczo-rozwojowym, przedsiębiorstwami i innymi podmiotami (na poziomie regionalnym i lokalnym), służącej transferowi know-how i technologii, tworzenia struktur wspierających sieć współpracy, organizowania imprez promujących innowacje oraz inicjatyw służących wymianie innowacji w formie: dni informacji, dni otwartych drzwi, dni konsultacji i współpracy z przedstawicielami zagranicznymi itp., działań mających na celu analizę i identyfikację kluczowych narzędzi niezbędnych do realizacji RSI w regionach.

19 DZIAŁANIE 2.6 Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy Maksymalna wysokość dotacji z EFS: 75 % kwalifikujących się wydatków publicznych Źródła finansowania projektów: EFS (75%) oraz Budżet Państwa (25%) Środki na realizację działania z EFS (lata , Dolny Śląsk): około 3,6 mln euro, Budżet państwa (MGiP): około 1,2 mln euro MGiP. Alokacja na 2005 r. (EFS +Budżet Państwa) , 72 Euro

20 DZIAŁANIE 2.6 Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy Podział środków finansowych w ramach działania ujęte w Ramowym Planie Realizacji Działania (Kurs EURO 4, 7894): – EFS ( , 43 PLN) + Budżet Państwa ( , 81 PLN) Projekty własne: EFS ( , 57 PLN ) + Budżet Państwa ( , 52 PLN) Projekty składane w odpowiedzi na konkurs (konkurs zamknięty): EFS ( , 86 PLN) + Budżet Państwa ( , 29 PLN) EFS ( , 86 PLN) + Budżet Państwa ( , 29 PLN)

21 Terminy konkursów Terminy konkursów 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Konkurs nr K/2.02/Z/2.6/01/05 Rozpoczęcie – Zakończenie – Czas trwania konkursu: 21 dni roboczych Kolejne konkursy będą ogłaszane, o ile we wcześniejszych naborach wniosków nie zostanie wyczerpana kwota alokacji na dany rok

22 Kryteria szczegółowe wyboru projektu (Ramowy Plan Realizacji Działania ) Wybór projektów zostanie dokonany zgodnie z kryteriami z UZPORR.Wybór projektów zostanie dokonany zgodnie z kryteriami z UZPORR. W przypadku projektów związanych ze stypendiami, Projektodawcy będą odpowiedzialni za przygotowanie Regulaminu przyznawania stypendiów, rekrutację stypendystów, przekazywanie stypendiów, przechowywanie dokumentacji związanej z projektami stypendialnymi. Temat prac doktorskich musi być zgodny z założeniami RSI lub SRWD.W przypadku projektów związanych ze stypendiami, Projektodawcy będą odpowiedzialni za przygotowanie Regulaminu przyznawania stypendiów, rekrutację stypendystów, przekazywanie stypendiów, przechowywanie dokumentacji związanej z projektami stypendialnymi. Temat prac doktorskich musi być zgodny z założeniami RSI lub SRWD. W przypadku staży, konieczne jest, aby odbywały się one w firmach, które należą do branż innowacyjnych określonych w projekcie Regionalnej Strategii Innowacji oraz zawartych w priorytetach w Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego.W przypadku staży, konieczne jest, aby odbywały się one w firmach, które należą do branż innowacyjnych określonych w projekcie Regionalnej Strategii Innowacji oraz zawartych w priorytetach w Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego.

23 Kryteria szczegółowe wyboru projektu Nabór wniosków na projekty finansujące stypendia dla najlepszych absolwentów szkół wyższych kontynuujących naukę na studiach doktoranckich z zakresu nauk ścisłych, technicznych i innych dziedzin naukowych przyczyniających się do rozwoju strategicznych obszarów regionu będzie możliwy po przyjęciu Regionalnej Strategii Innowacji, jak również można oprzeć się na zapisach określających nauki przyczyniające się do rozwoju strategicznych obszarów regionu w Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego Informacja o możliwości składania wniosków dot. realizacji w/w projektów oraz kierunków naukowych zawartych w RSI zostanie zamieszczona na stronie internetowej

24 Sposób przeprowadzania konkursów - Ogłoszenia o konkursie i dokumentacja konkursowa są zamieszczone, zgodnie z obowiązującymi wymogami dotyczącymi konkursów, na stronach internetowych: Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego Informacja o konkursie została również zamieszczona w prasie regionalnej Gazeta Wyborcza – dodatek regionalny, Słowo Polskie a także na tablicach informacyjnych w siedzibie Instytucji Wdrażającej w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Dolnośląskiego, Wydział Rozwoju Gospodarczego przy ul. Wybrzeże Słowackiego Informacje o konkursie udzielane sa w Instytucji Wdrażającej w Wydziale Rozwoju Gospodarczego mieszczącym się w siedzibie urzędu przy ul. Wybrzeże Słowackiego, budynek 12-14, piętro III, pokój 308 i 303. Projekty przyjmowane są Instytucji Wdrażającej w.Wydziale Rozwoju Gospodarczego przy ul. Wybrzeże Słowackiego, budynek 12-14, piętro III, pokój 303 w godz. od 9.00 do

25 Kilka rad jak dotrzeć do celu - na bazie poprzedniego konkursu -

26 Niezbędnik Wnioskodawcy: Niezbędnik Wnioskodawcy: - Instrukcja wypełniania wniosku, - dokumentacja konkursowa - dokumenty programowe - formularz wniosku – - formularz wniosku – GENERATOR WNIOSKÓW!!!!! Korzystać z wersji aktualnych Korzystać z wersji aktualnych Znać treść Znać treść Stosować się do wymagań Stosować się do wymagań Stosować się do wymogów formalnych i mertorycznych Stosować się do wymogów formalnych i mertorycznych Nie wzorować się na innychNie wzorować się na innych Zasada ograniczonego zaufania Zasada ograniczonego zaufania Sprawdzenie wniosku z instrukcją i dokumentacją konkursową – również przez osobę niezaangażowaną w projekt

27 Ważne informacje Generator Wniosków www. mgip.gov.pl Instrukcja wypełniania wniosków !!! DOKUMENTY PROGRAMOWE

28 Punkt Informacyjno – Kontaktowy ds. ZPORR tel. (71) , fax. (71) tel. (71) , fax. (71)

29 Dziękuję za Uwagę!