Inicjatywa JASPERS w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2 Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców Wyniki działalności Grupy ds. Przedsiębiorców Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Advertisements

Proces zatwierdzania i certyfikacji wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji.
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Badanie w liczbach: Liczba nadesłanych, ważnych ankiet: 12 Ankiety RPO:10 ( brakuje 6) Programy Centralne : 2 (
MAPA WSPARCIA REGIONALNEGO
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Sposób prac nad Programem Operacyjnym dotyczącym Polski Wschodniej na lata Warszawa 9 stycznia 2013 r.
Konieczna Koordynacja – Informacja nt. prac Grupy roboczej ds. Społeczeństwa Informacyjnego w ramach Komitetu Koordynacyjnego Narodowe Strategiczne Ramy.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko” na lata
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Konferencja prasowa 14 lutego 2007
Obszary NATURA 2000 w Polsce
1 Warszawa, wrzesień 2007 r. Możliwości pozyskiwania środków przez Fundusze Pożyczkowe i Gwarancyjne Regionalne Programy Operacyjne Departament.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Warszawa, wrzesień 2007 r. Kryteria wyboru projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 Warszawa, 7.
System ewaluacji NPR i NSRO
Środowiskowe Osie Priorytetowe Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Aleksandra Malarz Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Środowiska Ministerstwo.
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Kryteria wyboru projektów
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
System monitorowania przygotowania projektów indywidualnych do realizacji Warszawa, 17 kwietnia 2008 r. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
1 Przygotowania do EURO 2012 – zagadnienia horyzontalne Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego 28 maja 2007.
Warszawa, wrzesień 2007 r. Szczegółowy opis osi priorytetowych Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 Krzysztof Hetman Podsekretarz Stanu.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
JASPERS – JEREMIE – JESSICA
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata zaakceptowany przez Radę Ministrów w dniu 29 listopada 2006 r.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Wsparcie przygotowania terenów inwestycyjnych Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
PROJEKT 1.19 ZINTEGROWANY SYSTEM WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ POŻYCZKI DLA PRZEDSIĘBIORSTW EKONOMII SPOŁECZNEJ - ROLA DORADCY BIZNESOWEGO OWES W SYSTEMIE.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Nowy Targ 16 czerwca 2008.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Plan Działania Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
1Warszawa, 27 lutego 2014 Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Działanie 2.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Departament Systemów Informatycznych.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego (możliwości finansowania przedsięwzięć edukacyjnych) Oprac.: Paweł Kryzan, Jarosław Usowicz.
Możliwość finansowania przedsięwzięć telekomunikacyjnych z funduszy unijnych na lata Szczecin, 20 października 2009 r. Krzysztof Kozakowski Biuro.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Województwo Zachodniopomorskie rozpoczyna wdrażanie Inicjatywy JESSICA.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
PROJEKT „SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ”
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Zapis prezentacji:

Inicjatywa JASPERS w Polsce Wsparcie przygotowania dużych projektów inwestycyjnych Katowice, 27 marca 2007 r. Krzysztof Kasprzyk Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych

Plan prezentacji 1. Podstawowe informacje 2. Zakres wsparcia 3. Zasady działąnia i wybór projektów 4. Przykłady wsparcia - plan działań na 2006, 2007 5. Podsumowanie

Podstawowe informacje Joint Assistance to Support Projects in European Regions Wspólne wsparcie dla projektów w europejskich regionach Wspólne, ponieważ 3 partnerów: - Europejski Bank Inwestycyjny - Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju - Komisja Europejska

Podstawowe informacje Formalnie - część Europejskiego Banku Inwestycyjnego: w sumie ok. 50 pracowników + pracownicy EBI, EBOR centrala - Luksemburg - szef - Patrick Walsh - koordynator dla Polski - Mark Pevsner 3 biura regionalne - biuro w Warszawie, plac Piłsudskiego 1 - 10 osób (w większości Polacy)

Podstawowe informacje Alokacja środków w PO IiŚ Cele inicjatywy: wsparcie przygotowania projektów w nowych państwach członkowskich przyspieszenie przygotowania i zapewnienie odpowiedniej liczby projektów polepszenie jakości wniosków o dofinansowanie zatwierdzanych przez Komisję Europejską

Podstawowe informacje Alokacja środków w PO IiŚ Początek funkcjonowania: pomysł - koniec 2005 r. pierwsze dyskusje na temat wyboru projektów - styczeń 2006 r. rozpoczęcie wsparcia nad projektami zgłoszonymi przez Polskę lipiec - październik 2006 r. otwarcie biura w Warszawie - 12 stycznia 2007 r. (z udziałem komisarz Danuty Hübner, prezesa EBI Philippa Maystadta i sekretarza generalnego EBOR Horsta Reichenbacha) rozpoczęcie pracy przez ekspertów - nadal trwa

Podstawowe informacje Alokacja środków w PO IiŚ Koordynacja po stronie polskiej: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych Jerzy Kwieciński, podsekretarz stanu Monika Pałasz, dyrektor departamentu Krzysztof Kasprzyk, naczelnik współpraca z innymi instytucjami zarządzającymi, instytucją koordynujaca dla RPO, instytucjami pośredniczącymi (PO Infrastruktura i Środowisko, PO Innowacyjna Gospodarka)

Zakres wsparcia Wsparcie dotyczy dużych projektów, które wymagają zatwierdzenia przez Komisję Europejską: od 25 mln euro w sektorze środowiska od 50 mln euro w sektorze transportu i innych sektorach w wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach może dotyczyć projektów mniejszych Wsparcie może dotyczyć także kwestii horyzontalnych Możliwe wsparcie we wszystkich sektorach, które kwalifikują się do wsparcia z EFRR i Funduszu Spójności

Zakres wsparcia Wsparcie o charakterze doradczym: JASPERS nie jest instrumentem finansowym zapewniającym dodatkowe dofinansowanie na sfinansowanie dokumentacji projektu w szczególności, co do zasady JASPERS nie finansuje studiów wykonalności, dokumentacji technicznej itp. wsparcie najczęściej przybiera postać: weryfikacji przygotowanej dokumentacji, analizy wybranych kwestii problemowych, wsparcia przy określaniu warunków dla konsultantów przygotowujących dokumentację

Zakres wsparcia Wsparcie na różnych etapach przygotowania projektów: wsparcie na etapie koncepcyjnym analiza optymalnych rozwiązań instytucjonalnych, niezależna ocena przy wyborze wariantu realizacji weryfikacja przyjętych założeń, identyfikacja pominiętych lub niedostatecznie uwzględnionych elementów krytycznych weryfikacja na wczesnym etapie kwalifikowalności wsparcie przy właściwym określaniu warunków dla konsultantów przygotowujących studium wykonalności i inne dokumenty weryfikacja już przygotowanej dokumentacji

Zasady działania i wybór projektów Podział środków dostępnych w ramach PO Infrastruktura i Środowisko wg sektorów (w mln euro) Zasady działania i wybór projektów Co roku Polska uzgadnia z JASPERS i KE plan działań na dany rok, wskazujący projekty do wsparcia projekty, dla których wsparcie nie zostało skończone w danym roku, kontynuowane są w roku następnym, przy tworzeniu planu bierze się pod uwagę ograniczone zasoby w ramach JASPERS, w uzasadnionych przypadkach jest możliwość uzupełnienia planu działań w trakcie roku, w planie działań wskazany jest także zakres wsparcia dla poszczególnych projektów

Zasady działania i wybór projektów Podział środków dostępnych w ramach PO Infrastruktura i Środowisko wg sektorów (w mln euro) Zasady działania i wybór projektów Wybór projektów: projekty zgłaszają instytucje zarządzające programami operacyjnymi (z wykorzystaniem instytucji pośredniczących) - to one wskazują projekty do wsparcia: beneficjenci nie powinni zgłaszać projektów bezpośrednio do instytucji koordynującej JASPERS, projekty powinny charakteryzować się jedną z następujących cech: mieć nietypowy, wyjątkowo skomplikowany charakter, np. związany z kwestiami środowiskowymi, pomocą publiczną, itp. mieć charakter projektów pilotażowych - wyniki dla danego projektu będą mogły być wykorzystane przy innych, niekoniecznie dużych, podobnych projektach wartość projektu warunkująca powodzenie całego priorytetu/programu

Zasady działania i wybór projektów Podział środków dostępnych w ramach PO Infrastruktura i Środowisko wg sektorów (w mln euro) Zasady działania i wybór projektów Wybór projektów: projekt powinien być przewidziany do realizacji, tj. wskazany w indykatywnym wykazie dużych projektów dla danego programu operacyjnego (chyba, że jest właściwe inne uzasadnienie), dla każdego projektu konieczne jest wypełnienie krótkiej fiszki (najlepiej w języku angielskim), przedstawiającej zakres projektu, uzasadnienie wyboru oraz proponowany zakres wsparcia inicjatywy JASPERS w pierwszej kolejności wsparcie uzyskać powinny projekty z wcześniejszą datą przedstawienia wniosku o dofinansowanie (2007-2008)

Zasady działania i wybór projektów Podział środków dostępnych w ramach PO Infrastruktura i Środowisko wg sektorów (w mln euro) Zasady działania i wybór projektów Droga projektów od beneficjenta do planu działań JASPERS:

Zasady działania i wybór projektów Podział środków dostępnych w ramach PO Infrastruktura i Środowisko wg sektorów (w mln euro) Zasady działania i wybór projektów Wybór projektów: projekty przed umieszczeniem w planie działań podlegają weryfikacji przez instytucję koordynującą, a następnie JASPERS i KE, najczęstsze problemy: projekt nie jest przewidziany do realizacji, lub informacje w fiszce są sprzeczne z innymi dokumentami, beneficjent nie ma środków nawet na współfinansowanie przygotowania przedsięwzięcia i wydaje mu się, że JASPERS zastąpi go w tym względzie, brak jasnego wskazania zakresu wsparcia przez JASPERS (beneficjent i IZ nie wie, czego chce od JASPERS), instytucja zarządzająca zgłaszająca projekt nie potrafi uzasadnić wyboru i nie zna projektu, projekt jest niedojrzały, nieprzygotowanie beneficjenta

Zasady działania i wybór projektów Podział środków dostępnych w ramach PO Infrastruktura i Środowisko wg sektorów (w mln euro) Zasady działania i wybór projektów Po umieszczeniu projektu w planie działań: organizowane jest spotkanie organizacyjne („kick-off meeting”), w trakcie którego: beneficjent przedstawia projekt i odpowiada na pytania ekspertów JASPERS, uzgadniany jest harmonogram i bardziej szczegółowy zakres wsparcia ze strony JASPERS przedstawiany jest wiodący ekspert po stronie JASPERS odpowiedzialny za dany projekt następne kontakty - bezpośrednio pomiędzy beneficjentem a ekspertami JASPERS, głównie pocztą elektroniczną, dokumenty do analizy mogą być w języku polskim; umiejętność komunikacji w języku angielskim przyspiesza i ułatwia wsparcie, wsparcie ekspertów JASPERS jest bezpłatne, ale beneficjent jest odpowiedzialny za organizację

Zasady działania i wybór projektów Podział środków dostępnych w ramach PO Infrastruktura i Środowisko wg sektorów (w mln euro) Zasady działania i wybór projektów Beneficjent jest odpowiedzialny za współpracę z ekspertami, przekazywanie dokumentów, odpowiedź na postawione pytania itp. Zakończenie wsparcia: po wykonaniu zadania przez ekspertów, w przypadku, gdy nie zakończy się w danym roku, zadanie jest umieszczane w planie działań na kolejny rok, odpowiednia informacja o wsparciu JASPERS umieszczana jest we wniosku o dofinansowanie przekazywanym Komisji Europejskiej

Przykłady wsparcia - typy projektów Podział środków dostępnych w ramach PO Infrastruktura i Środowisko wg sektorów (w mln euro) Przykłady wsparcia - typy projektów Sektor energetyczny - nowy sektor, skomplikowane kwestie dotyczące kwalifikowalności, pomocy publicznej, m.in.: sieci gazowe, sieci dystrybucyjne energii elektrycznej, termomodernizacja budynków publicznych projekt przeciwpowodziowy - skomplikowane kwestie środowiskowe, projekty transportowe kolejowe i drogowe - bardzo duże projekty, weryfikacja dokumentacji transport publiczny - projekty pilotażowe, sieć szerokopasmowa - duży i trudny projekt 2007: infrastruktura B+R, rekultywacja i in.

Przykłady wsparcia - projekty Podział środków dostępnych w ramach PO Infrastruktura i Środowisko wg sektorów (w mln euro) Przykłady wsparcia - projekty Zakres wsparcia w zakresie efektywności energetycznej, który może byc finansowany z Funduszu Spójności struktura projektu, zasady pomocy publicznej, strategiczna ocena oddziaływania na środowisko - transport publiczny analiza rozwiązań instytucjonalnych dla projektu dotyczącego sieci szerokopasmowej (PO Rozwój Polski wschodniej) weryfikacja sposobu wyliczenia poziomu dofinansowania weryfikacja dokumentacji środowiskowej weryfikacja studium wykonalności zleconego zewnętrznym konsultantom

Przykłady wsparcia - horyzontalne Podział środków dostępnych w ramach PO Infrastruktura i Środowisko wg sektorów (w mln euro) Przykłady wsparcia - horyzontalne Wytyczne dla projektów generujących dochód w sektorze środowiska (plan działań 2006) horyzontalne (plan działań 2006) w sektorze transportu (plan działań na 2007) Programy pomocy publicznej sektor energetyczny (gaz ziemny, sieci energetyczne - plan działań 2006) sektor transportu (priorytetowe zadanie w 2007 r.) Mechanizmy/instrumenty wsparcia w zakresie efektywności energetycznej Badanie rynku gazu ziemnego

Podział środków dostępnych w ramach PO Infrastruktura i Środowisko wg sektorów (w mln euro) Podsumowanie Wnioski z dotychczasowego wsparcia JASPERS pozwala na wczesną identyfikację potencjalnych problemów i odpowiednie dostosowanie projektów JASPERS nie zastąpi beneficjenta, może go tylko w ograniczonym zakresie wspomóc Ważne jest dobre uzasadnienie projektów do wsparcia Najlepsze rezultaty są wówczas, gdy beneficjent i instytucja zarządzająca sformułowały dla JASPERS konkretne zadanie do wykonania

Dziękuję za uwagę Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ul. Wspólna 2/4 www.mrr.gov.pl www.funduszestrukturalne.gov.pl