Linia demarkacyjna pomiędzy Programami Operacyjnymi Polityki Spójności, Wspólnej Polityki Rolnej i Wspólnej Polityki Rybackiej Piotr Żuber Dyrektor.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Advertisements

OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
MAPA WSPARCIA REGIONALNEGO
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Konferencja prasowa 14 lutego 2007
Linia demarkacyjna pomiędzy Programami Operacyjnymi Polityki Spójności, Wspólnej Polityki Rolnej i Wspólnej Polityki Rybackiej Piotr Żuber Dyrektor.
Program Operacyjny Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich STAN PRAC Warszawa, 3 sierpnia 2007 r.
1 Warszawa, wrzesień 2007 r. Możliwości pozyskiwania środków przez Fundusze Pożyczkowe i Gwarancyjne Regionalne Programy Operacyjne Departament.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
System ewaluacji NPR i NSRO
Środowiskowe Osie Priorytetowe Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Aleksandra Malarz Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Środowiska Ministerstwo.
Plan komunikacji PO KL - założenia
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Warszawa, wrzesień 2007 r. Szczegółowy opis osi priorytetowych Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 Krzysztof Hetman Podsekretarz Stanu.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Narodowa Strategia Spójności
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego - Instytucja Zarządzająca RPOWP Spotkanie finansowane z Pomocy Technicznej Regionalnego Programu Operacyjnego.
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Wdrażanie NSRO grudnia 2008 r.. Według danych wygenerowanych z Krajowego Systemu Informatycznego KSI SIMIK od początku uruchomienia.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Regionalny Program Operacyjny
(Narodowej Strategii Spójności)
Zadania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata PIOTR JAN BAŃCZYK
Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych
Krajowe i regionalne programy operacyjnego na lata wsparcie rozwoju infrastruktury na obszarach wiejskich. Pani Agnieszka Dawydzik, Dyrektor.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Fundusze unijne system prawny: od Brukseli do regulaminów KM Julia Krzyszkowska Bankwatch/Polska Zielona Sieć Warszawa, 15 lipca 2015.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego 1 Przedstawienie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata Karina Bedrunka.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla Działania 9.3 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Strategia Komunikacji polityki spójności na lata Marek Kowalski Z-ca Dyrektora Departamentu Zarządzania RPO Lublin, 25 czerwca 2015 r.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Departament Wdrażania RPO 01 Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Oś Priorytetowa.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Zapis prezentacji:

Linia demarkacyjna pomiędzy Programami Operacyjnymi Polityki Spójności, Wspólnej Polityki Rolnej i Wspólnej Polityki Rybackiej Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, dnia 3 sierpnia 2007 r.

Ogólne zasady Komplementarność wsparcia w Programach Operacyjnych Polityki Spójności, Wspólnej Polityki Rolnej i Wspólnej Polityki Rybackiej zapewni: linia demarkacyjna – zawierająca kryteria zapobiegające podwójnemu finansowaniu koordynacja wdrażania projektów – praktyczne przestrzeganie zapisów linii demarkacyjnej

Przygotowanie linii demarkacyjnej Prace nad linią demarkacyjną prowadzone były dwutorowo: Linia demarkacyjna pomiędzy Programami Operacyjnymi Polityki Spójności w ramach NSRO (tzw. linia demarkacyjna ogólna) Linia demarkacyjna z PROW i PO „Ryby” Grudzień 2006 r. – pierwsza wersja linii demarkacyjnej z PROW i PO „Ryby” przesłana do KE Marzec 2007 r. – uwagi KE do linii demarkacyjnej z PROW i PO „Ryby” Kwiecień 2007 r. – pierwsza wersja linii demarkacyjnej ogólnej przesłana do KE (jako załącznik do NSRO) Maj 2007 r. – poprawiona linia demarkacyjna z PROW i PO „Ryby” przesłana do KE Czerwiec 2007 r. – uwagi KE do linii demarkacyjnej ogólnej i linii demarkacyjnej z PROW i PO „Ryby” Lipiec 2007 r. – przesłanie do KE ujednoliconej Linii demarkacyjnej pomiędzy Programami Operacyjnymi Polityki Spójności, Wspólnej Polityki Rolnej i Wspólnej Polityki Rybackiej Sierpień 2007 r. – przyjęcie Linii demarkacyjnej… przez Komitet Koordynacyjny NSRO Po uprzednim pisemnym ustosunkowaniu się do uwag KE w kwietniu 2007 r. Kalendarz prac:

Główne obszary komplementarności Krajowe Programy Operacyjne Infrastruktura transportowa Infrastruktura społeczna Regionalne Programy Operacyjne Infrastruktura ochrony środowiska Energetyka Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Przedsiębiorczość B+R, innowacje, społeczeństwo informacyjne PO „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i przybrzeżnych obszarów rybackich” Rozwój zasobów ludzkich, szkolenia

Linia demarkacyjna - kryteria demarkacji W poszczególnych przypadkach kryteria demarkacji dotyczą: Wartości (kosztu) projektu Typu/lokalizacji projektu Beneficjentów projektu Kryteria prezentacji kosztu projektu zostały ujednolicone w kierunku: stosowania waluty PLN określania wartości kosztów kwalifikowalnych projektu * * Nie odnosi się to do dużych projektów w rozumieniu art. 39 Rozporządzenia Rady (EC) Nr 1083/2006

Zmiany linii demarkacyjnej Główne zmiany w linii demarkacyjnej: ujednolicenie dwóch tabel w jeden dokument obejmujący wszystkie programy operacyjne Polityki Spójności, Wspólnej Polityki Rolnej oraz Wspólnej Polityki Rybackiej, zmiany wynikające z negocjacji z KE poszczególnych programów operacyjnych oraz kwestii horyzontalnych, doprecyzowanie opisu kryteriów demarkacji w tabelce.

Demarkacja – wybrane obszary problemowe podczas prac Energetyka – odnawialne źródła energii – wytwarzanie, przesył, dystrybucja, wykorzystanie Regionalne Programy Operacyjne Projekty o wartości: do 20 mln PLN – na obszarach nie objętych interwencją PROW 3 – 20 mln PLN – na obszarach objętych interwencją PROW PO Infrastruktura i Środowisko Projekty o wartości minimalnej 20 mln PLN. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich obszary wiejskie (kryteria lokalizacji określone szczegółowo w PROW) 3 mln PLN na realizację projektów w jednej gminie w okresie realizacji PROW

Demarkacja – wybrane obszary problemowe podczas prac 2. Gospodarka wodno-ściekowa Regionalne Programy Operacyjne Miejscowości do 15 tys. RLM, poza obszarami wspieranymi w PROW - bez ograniczeń wartości projektu. Na obszarach objętych interwencją PROW: projekty powyżej 4 mln PLN poniżej 4 mln PLN – tylko gdy gmina nie może już korzystać ze wsparcia z PROW PO Infrastruktura i Środowisko Aglomeracje uwzględnione w KPOŚK o wielkości powyżej 15 tys. RLM. 2 – 15 tys. RLM – tylko poszczególne zadania, w ramach projektów, w których występuje jeden beneficjent środków oraz projekt dotyczy kompleksowego rozwiązania problemów gospodarki wodno-ściekowej na danym obszarze. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich obszary wiejskie (kryteria lokalizacji określone szczegółowo w PROW) 4 mln PLN na realizację projektów w jednej gminie w okresie realizacji PROW

Demarkacja – wybrane obszary problemowe podczas prac 3. Gospodarka odpadami komunalnymi Regionalne Programy Operacyjne Przedsięwzięcia obsługujące do 150 tys. mieszkańców, poza obszarami wspieranymi w PROW - bez ograniczeń wartości projektu. Na obszarach objętych interwencją PROW, w zakresie zbioru, segregacji i wywozu odpadów: projekty powyżej 200 tys. PLN poniżej 200 tys. PLN – tylko gdy gmina nie może już korzystać ze wsparcia z PROW PO Infrastruktura i Środowisko Instalacje i systemy obsługujące min. 150 tys. mieszkańców spójne z krajowym i wojewódzkimi planami gospodarki odpadami. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich obszary wiejskie (kryteria lokalizacji określone szczegółowo w PROW) 200 tys. PLN na realizację projektów w jednej gminie w okresie realizacji PROW

Demarkacja – wybrane obszary problemowe podczas prac 4. Przedsiębiorczość – wsparcie dla start-up Regionalne Programy Operacyjne Wsparcie już istniejących mikroprzedsiębiorstw (zarejestrowanych w KRS) – dotacje na rozwój na obszarach nie objętych PROW – każda działalność na obszarach objętych PROW – zakres działalności poza wymienionymi w rozporządzeniu MRiRW. Z wyłączeniem osób podlegających ubezpieczeniu w KRUS. PO Kapitał Ludzki Wspieranie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia (w tym doradztwo i dotacje na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej). 2 – letni okres karencji dla wsparcia z PROW po otrzymaniu pomocy z PO KL PO innowacyjna Gospodarka Pomoc udzielana poprzez inkubator - beneficjent działania – wspierający powstanie i rozwój MŚP Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw działających w zakresie PKD określonym w Rozporządzeniu MRiRW

Mechanizmy koordynacja wdrażania Dla zapewnienia przestrzegania demarkacji między RPO, PO, PROW i PO „Ryby” zapewnione zostaną następujące narzędzia koordynacji: Komitet Koordynacyjny NSRO Komitety Monitorujące PO, RPO, PROW, PO „Ryby” oraz Podkomitety Monitorujące PO KL Ponadto bieżąca kontrola na poziomie wdrażania programów, poprzez: Cykliczne spotkania i współpraca przedstawicieli pionów w danym UM, MRR, wdrażających różne PO/RPO Oświadczenia beneficjentów

Komitet Koordynacyjny NSRO Mechanizmy koordynacji wdrażania Komitet Koordynacyjny NSRO STRATEGIA LIZBONSKA I INNE POLITYKI UE Instytucja Koordynująca NSRO Krajowe Programy Operacyjne Regionalne Programy Operacyjne Program Rozwoju Obszarów Wiejskich PO „Ryby” Komitety Monitorujące Komitety Monitorujące Komitety Monitorujące Instytucje Zarządzające (MRR) Instytucje Zarządzające (Zarządy Województw) Instytucja Zarządzająca (MRiRW, MGM) Instytucje Pośredniczące Instytucje Pośredniczące Instytucje Wdrażające (Urzędy Marszałkowskie) Instytucje Pośredniczące II Stopnia Instytucje Pośredniczące II Stopnia

Standardowy opis komplementarności w PO/RPO Oddzielny rozdział nt. komplementarności działań z innymi działaniami przewidzianymi w pozostałych programach operacyjnych: odwołanie do Linii demarkacyjnej…, opis mechanizmów koordynacji z działaniami realizowanymi w pozostałych programach operacyjnych, wskazanie mechanizmów przestrzegania zasady cross-financing w PO/RPO. 2. Opis komplementarności na poziomie każdej z osi priorytetowych: informacja o komplementarności z innymi osiami pozostałych programów operacyjnych, wskazanie sposobu demarkacji, bez podawania wartości kryterium demarkacji. Taki sposób opisu komplementarności w PO nie będzie powodował konieczności jego zmiany w przypadku zmiany Linii demarkacyjnej…

Linia demarkacyjna – status dokumentu Przyjęta przez Komitet Koordynacyjny NSRO Linia demarkacyjna… stanowi dokument operacyjny, wiążący dla instytucji zaangażowanych we wdrażanie programów operacyjnych (Instytucje Zarządzające, Instytucje Pośredniczące, Instytucje Pośredniczące II Stopnia). Programy operacyjne Polityki Spójności, Wspólnej Polityki Rolnej oraz Wspólnej Polityki Rybackiej, przy określaniu kryteriów realizacji projektów, są obowiązane do odwołania się i do przestrzegania w praktyce zapisów Linii demarkacyjnej…. Wszelkie zmiany kryteriów demarkacji wymagać będą decyzji podjętej przez Komitet Koordynacyjny NSRO.

Dziękuję za uwagę Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ul. Wspólna 2/4 www.mrr.gov.pl www.funduszestrukturalne.gov.pl