Konstancja Piątkowska Komitet Monitorujący NPR/PWW 4 czerwca 2008 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Realizacja w I półroczu 2007 r.
Advertisements

Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Lublin, 5 lipca 2006 r..
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
MAPA WSPARCIA REGIONALNEGO
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Sprawozdanie z realizacji Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2006 r. Warszawa, 20 czerwca 2007 r.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
STAN WDRAŻANIA DZIAŁAŃ: 2.3 Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa oraz 2.4Reorientacja zawodowa osób dotkniętych procesami restrukturyzacyjnymi.
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie Warszawa, 15 czerwca 2005.
ROZWÓJ MIAST poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny oraz współpracę z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Narodowa Strategia Spójności
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
1 Fundusze strukturalne Unii Europejskiej w latach
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Stan realizacji programów na lata 2004 – 2006 w kontekście przygotowań do zamknięcia pomocy i zapewnienia prawidłowości deklarowanych wydatków Warszawa,
Wdrażanie NSRO grudnia 2008 r.. Według danych wygenerowanych z Krajowego Systemu Informatycznego KSI SIMIK od początku uruchomienia.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Podsumowanie wdrażania ZPORR w pomorskim PRZEDSIĘBIORCY I INNOWACJE Podsumowanie wdrażania ZPORR w pomorskim PRZEDSIĘBIORCY I INNOWACJE Łukasz Żelewski.
Stan realizacji Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIA Polska-Republika Słowacka Nowy Targ, 16 czerwca 2008 roku.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
IW INTERREG III A Program Polska – Republika Słowacka Stan realizacji w województwie małopolskim na koniec I kwartału 2006 r.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
Marszałek Województwa Dolnośląskiego
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
Finansowanie działań inwestycyjnych w OIiP
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Stan realizacji Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w Województwie Małopolskim Witold Kochan WOJEWODA MAŁOPOLSKI Kraków,
Stan wdrażania działań współfinansowanych z funduszy strukturalnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 22 sierpień 2007 r.
Wykorzystanie funduszy unijnych w sektorze środowiska Sławomir Mazurek Rzecznik Prasowy Ministerstwa Środowiska Warszawa, 12 września 2007 r.
Wdrażanie europejskiej polityki spójności w Polsce
Informacja na temat realizacji programów operacyjnych współfinansowanych z funduszy strukturalnych UE w 2006 roku Materiał przygotowany na konferencję
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Badania i rozwój w funduszach strukturalnych w Polsce
Stan przygotowań w zakresie wdrażania Narodowego Planu Rozwoju/ Podstaw Wsparcia Wspólnoty na lata Ministerstwo Gospodarki i Pracy Warszawa,
Wsparcie dla rozwoju technologii
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Dodatkowe środki dla regionu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Szczecin, dnia r.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
„Projekty Europejskiego Funduszu Społecznego o znaczeniu regionalnym w oparciu o wybrane przykłady”
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Regionalne Centrum Rozwoju Społecznego w Toruniu.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie zachodniopomorskim Konferencja współfinansowana.
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za I półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Wdrażanie Osi I Przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury w latach Poddziałania –
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego - - stan wdrażania wrzesień 2017 roku Kielce, r.
Plan finansowy programu
EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO w ramach RPOWŚ
Zapis prezentacji:

Konstancja Piątkowska Komitet Monitorujący NPR/PWW 4 czerwca 2008 r. REALIZACJA W 2007 R. NARODOWEGO PLANU ROZWOJU NA LATA 2004 - 2006 SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI NPR W 2007 R. Konstancja Piątkowska Komitet Monitorujący NPR/PWW 4 czerwca 2008 r.

PLAN PREZENTACJI 1. Bieżąca sytuacja społeczno-ekonomiczna 2. Zmiany w systemie wdrażania NPR 3. Postęp finansowy 4. Postęp rzeczowy 5. Kontrola realizacji NPR 6. Ewaluacja NPR 7. Promocja NPR Rolnictwo jako jedyny sektor gospodarki odnotowało spadek produkcji (w wyniku suszy).

PRZYSPIESZENIE ROZWOJU GOSPODARCZEGO SYTUACJA SPOŁECZNO-EKONOMICZNA W 2007 R. PRZYSPIESZENIE ROZWOJU GOSPODARCZEGO wzrost PKB w skali nie notowanej od 1997 r. wysoka aktywność gospodarcza we wszystkich głównych sektorach gospodarki (przemyśle, budownictwie, transporcie, handlu detalicznym) wzrost stopy inwestycji do ponad 22% wzrost zatrudnienia (wyższy niż w 2006 r.) spadek stopy bezrobocia do 11,4%, realny wzrost wynagrodzeń Rolnictwo jako jedyny sektor gospodarki odnotowało spadek produkcji (w wyniku suszy).

WYSOKIE TEMPO WZROSTU PKB SYTUACJA SPOŁECZNO-EKONOMICZNA W 2007 R. WYSOKIE TEMPO WZROSTU PKB Tempo wzrostu PKB (w %, w porównaniu z rokiem poprzednim) Tempo wzrostu PKB w roku 2006 osiągnęło poziom nienotowany od 1997 r. i wyniosło 5,8%. Od 2002 r. tempo rozwoju gospodarczego Polski (średnio w latach 2002-2006 – 3,9%) jest 2-krotnie szybsze od przeciętnego w UE-25 (odpowiednio – 1,9%), ale wolniejsze od uzyskiwanego przez nowe kraje członkowskie Europy Środkowej i Wschodniej (od 4% na Słowenii do 9% w Estonii i na Łotwie). W przeliczeniu na 1 mieszkańca, PKB liczony w PPS (parytet siły nabywczej) w 2006 r. osiągał około 12,6 tys. EUR, tj. ponad 51% przeciętnej UE-25

ZMIANY DOKUMENTÓW PROGRAMOWYCH ZMIANY RAM PRAWNYCH WDRAŻANIA NPR ZMIANY DOKUMENTÓW PROGRAMOWYCH Przesunięcia środków w ramach priorytetów Zmiany w planach finansowych Rozszerzenie zakresu kosztów kwalifikowanych Wprowadzenie możliwości przedłużenia kwalifikowalności wydatków w ramach działań / poddziałań poszczególnych programów Doprecyzowanie zasad udzielania pomocy w ramach niektórych działań Zmiany instytucjonalne w systemie wdrażania

REALOKACJE POMIĘDZY DZIAŁANIAMI ZMIANY RAM PRAWNYCH WDRAŻANIA NPR REALOKACJE POMIĘDZY DZIAŁANIAMI (W RAMACH ZMIAN UZUPEŁNIEŃ PROGRAMÓW ) W 2007 r. realokacje pomiędzy działaniami były zatwierdzane przez KM w przypadku 4 programów: SPO WKP SPO Restrukturyzacja… PO PT ZPORR

REALIZACJA NPR – POSTĘP FINANSOWY POSTĘP REALIZACJI NARODOWEGO PLANU ROZWOJU REALIZACJA NPR – POSTĘP FINANSOWY Suma środków publicznych, jakie mogą być zaangażowane w realizację Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 to 17 086 mln euro. Wartość dostępnych środków wspólnotowych to 12 815 mln euro Absorpcja środków wspólnotowych wymaga zaangażowania krajowych środków publicznych w wysokości 4 271 mln euro W 2007 r. odnotowano znaczący postęp finansowy w realizacji programów: wypłacenie na rzecz beneficjentów ponad 1/3 alokacji, w 2007 r. zrefundowano wydatki w wysokości 11 273 mln zł, czyli ponad 52% środków wypłaconych od uruchomienia programów.

REALIZACJA NPR – POSTĘP FINANSOWY WARTOŚĆ ZŁOŻONYCH WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE JAKO % REALIZACJI ZOBOWIĄZAŃ NA LATA 2004-2006 Z WYSZCZEGÓLNIENIEM PRZYROSTU W 2007 R. WOBEC 2006 R.

REALIZACJA NPR – POSTĘP FINANSOWY WARTOŚĆ PODPISANYCH UMÓW O DOFINANSOWANIE JAKO % REALIZACJI ZOBOWIĄZAŃ NA LATA 2004-2006 Z WYSZCZEGÓLNIENIEM PRZYROSTU W 2007 R. WOBEC 2006 R.

REALIZACJA NPR – POSTĘP FINANSOWY WARTOŚĆ PŁATNOŚCI ZREALIZOWANYCH Z KONT PROGRAMOWYCH JAKO % REALIZACJI ZOBOWIĄZAŃ NA LATA 2004-2006 Z WYSZCZEGÓLNIENIEM PRZYROSTU W 2007 R. WOBEC 2006 R.

REALIZACJA NPR – POSTĘP FINANSOWY Stan na koniec grudnia 2007 r.

REALIZACJA NPR – POSTĘP FINANSOWY STAN REALIZACJI PROJEKTÓW FUNDUSZU SPÓJNOŚCI NA DZIEŃ 31 GRUDNIA 2007 R. (DANE W MLD EURO) 3,57 4,29 7,86 6,8 3,28 3,52 1,03 1,52 2,55 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Ogółem Transport Środowisko mld euro koszty kwalifikowane kontraktowanie wydatkowanie 92% 82% 43% 24% x % % wartości kosztów kwalifikowalnych

REALIZACJA NPR – POSTĘP FINANSOWY ALOKACJA ŚRODKÓW FUNDUSZU SPÓJNOŚCI W PODZIALE NA SEKTOR NA PROJEKTY TRANSPORTOWE ŚRODOWISKOWE DANE W MLD EURO

OBSZARY WSPARCIA KONTRAKTÓW WOJEWÓDZKICH W 2007 R. REALIZACJA NPR – POSTĘP FINANSOWY OBSZARY WSPARCIA KONTRAKTÓW WOJEWÓDZKICH W 2007 R. Na realizację kontraktów wojewódzkich w 2007 r. przeznaczono środki w wysokości 700,9 mln zł

ROZKŁAD REGIONALNY UDZIELONEGO WSPARCIA (GRUDZIEŃ 2007)

ROZKŁAD REGIONALNY UDZIELONEGO WSPARCIA WSPÓLNOTOWEGO PER CAPITA (GRUDZIEŃ 2007)

POSTĘP RZECZOWY grudzień 2007 r. POSTĘP REALIZACJI NARODOWEGO PLANU ROZWOJU POSTĘP RZECZOWY grudzień 2007 r. Do końca 2007 r. umowami objęto ok. 85 tys. projektów Wartość powyższych projektów przekracza 107% alokacji przyznanej Polsce na lata 2004-2006 PROJEKTY ZREALIZOWANE DO KOŃCA 2007 R. PRZYCZYNIŁY SIĘ DO: objęcia wsparciem z EFS ok. 2 mln osób objęcia stypendiami prawie 345 tys. uczniów i studentów pochodzących z obszarów wiejskich wybudowania lub zmodernizowania 3700 km dróg powstania ponad 100 nowych oczyszczalni ścieków wsparcia prawie 3 tys. MŚP w zakresie inwestycji Znaczący postęp finansowy, odnotowany w 2006 r., przełożył się na rzeczowe efekty realizacji projektów. Wartość ok. 76,5 tys. projektów (w tym 130 w ramach Funduszu Spójności), które uzyskały dofinansowanie do końca 2006 r., stanowiła ponad 91% alokacji dla Polski na lata 2004-2006. Ok. 45,5 tys. projektów zakończono, a ich realizacja przełożyła się na konkretne efekty rzeczowe, takie jak np. ok. 1,1 mln osób objętych wsparciem w ramach EFS, 195 km wybudowanych autostrad, 1700 km wybudowanych lub zmodernizowanych dróg, ok. 70 wybudowanych oczyszczalni ścieków, ok. 13 tys. wspartych przedsiębiorstw i blisko 12 tys. wspartych gospodarstw rolnych. W ww. efekty rzeczowe wpisują się także rezultaty komplementarnych działań realizowanych na poziomie krajowym w postaci kontraktów wojewódzkich. Wspomniane efekty rzeczowe w coraz większym stopniu przekładają się także na wskaźniki makroekonomiczne sytuacji społeczno-gospodarczej w Polsce.

WSPIERANIE KONKURENCYJNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW REALIZACJA NPR – POSTĘP RZECZOWY WSPIERANIE KONKURENCYJNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW Wsparto 63 parki przemysłowe, naukowo-technologiczne i inkubatory Zrealizowano 176 projektów wzmocnienia i dokapitalizowania instytucji otoczenia biznesu Liczba MSP zaangażowanych w innowacyjną współpracę wyniosła 1120 Zrealizowano ponad 1 tys. misji gospodarczych oraz dofinansowano udział przedsiębiorców w ponad 5,5 tys. targów i wystaw DZIĘKI BEZPOŚREDNIEMU WSPARCIU PRZEDSIĘBIORSTW: blisko 770 przedsiębiorstw wprowadziło nowe produkty na rynek ponad 1,4 tys. przedsiębiorstw podpisało porozumienia importowe/eksportowe utworzono prawie 13,5 tys. nowych miejsc pracy

ROZWÓJ ZASOBÓW LUDZKICH I ZATRUDNIENIA REALIZACJA NPR – POSTĘP RZECZOWY ROZWÓJ ZASOBÓW LUDZKICH I ZATRUDNIENIA Ze wsparcia Europejskiego Funduszu Społecznego (w ramach SPO RZL, ZPORR oraz IW Equal) skorzystało ok. 2 014 tys. beneficjentów Ponad 33 tys. osób niepełnosprawnych zostało objętych wsparciem w zakresie integracji zawodowej W projektach dotyczących integracji i reintegracji zawodowej uczestniczyły 54 tys. kobiet W szkoleniach i kursach przekwalifikujących (dz. 2.3, 2.4 ZPORR) wzięło udział 33 tys. osób Ze szkoleń i usług doradczych dla osób dorosłych w zakresie podwyższania lub dostosowywania kwalifikacji zawodowych (dz. 2.1 ZPORR) skorzystało 138 tys. osób

NAJCZĘSTSZE FORMY WSPARCIA W RAMACH SPO RZL REALIZACJA NPR – POSTĘP RZECZOWY NAJCZĘSTSZE FORMY WSPARCIA W RAMACH SPO RZL

INFRASTRUKTURA TRANSPORTOWA REALIZACJA NPR – POSTĘP RZECZOWY INFRASTRUKTURA TRANSPORTOWA Od początku realizacji programu SPO Transport: przebudowano 65,4 km linii kolejowej zakupiono lub zmodernizowano 190 pojazdów kolejowych zakupiono szereg urządzeń mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego (fotoradary, videorejestratory, narkotesty i alkotesty), a także wyposażenie dla jednostek straży pożarnej oraz policji

REALIZACJA NPR – POSTĘP RZECZOWY PRZEKSZTAŁCENIA STRUKTURALNE W ROLNICTWIE I RYBOŁÓWSTWIE, ROZWÓJ OBSZARÓW WIEJSKICH W ramach SPO Restrukturyzacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich zrealizowano 43 376 projektów Dzięki wsparciu ze środków unijnych zorganizowano 7 060 szkoleń, w których udział wzięło 195 629 osób, z czego 76% przeszkolonych uczestniczyło w szkoleniach z zakresu upowszechniania zasad zwykłej, dobrej praktyki rolniczej oraz poprawy warunków utrzymania zwierząt W obszarze przetwórstwa rolno – spożywczego zrealizowano 364 projekty, w tym znaczna część projektów dotyczyła sektora owoców i warzyw, mleczarskiego oraz mięsnego

SPO RYBOŁÓWSTWO I PRZETWÓRSTWO RYB REALIZACJA NPR – POSTĘP RZECZOWY SPO RYBOŁÓWSTWO I PRZETWÓRSTWO RYB Do końca 2007 r.: zmodernizowano 73 statki rybackie wsparto 143 gospodarstwa rybackie w ramach działania 3.2 Chów i hodowla ryb zrealizowano 208 przedsięwzięć w ramach działania 3.4 Przetwórstwo i rynek rybny zezłomowano 370 statków rybackich 1 411 rybaków objęto wsparciem w wyniku trwałego zaprzestania wykonywania zawodu lub utraty miejsca pracy na statku rybackim

LICZBA KONTROLI SYSTEMOWYCH PRZEPROWADZONYCH W 2007 R. KONTROLA REALIZACJI PROGRAMÓW OPERACYJNYCH LICZBA KONTROLI SYSTEMOWYCH PRZEPROWADZONYCH W 2007 R. SPO RZL – 22, w tym 1 doraźna, ZPORR – 50, SPO WKP – 29 SPO Restrukturyzacja… – 22, w tym 1 doraźna, SPO Transport – 9, w tym 4 kontrole wydatków w ramach wybranych wniosków o refundację od IPoś, SPO Rybołówstwo… –28, IW Interreg IIIA – 21, w tym 1 doraźna, IW Equal – 3, w tym 1 doraźna, PO PT – ze względu na uproszczony system instytucjonalny realizacji programu, w którym występuje tylko Instytucja Zarządzająca, kontrole systemu nie są przeprowadzane Plan kontroli IZ SPO WKP został zatwierdzony dn. 29 maja 2006 r., w związku z czym IZ rozpoczęła przeprowadzanie kontroli systemowych w II półroczu 2006 r. W IW Interreg IIA w ramach programu Polska - Saksonia nie planowano kontroli systemowych, natomiast dla programu Litwa-Polska-Obwód Kaliningradzki Federacji Rosyjskiej nie sporządzono planu kontroli, ponieważ pierwsza umowa o dofinansowanie projektu została podpisana w lipcu 2006 r.

LICZBA KONTROLI NA MIEJSCU PRZEPROWADZONYCH W 2007 R. KONTROLA REALIZACJI PROGRAMÓW OPERACYJNYCH LICZBA KONTROLI NA MIEJSCU PRZEPROWADZONYCH W 2007 R. SPO RZL - 6830 kontroli, wizytacji oraz audytów projektów IW Equal - 71 kontroli projektów SPO Transport - 65 kontroli projektów ZPORR - 4870 kontroli projektów SPO WKP - 1930 kontroli projektów, wizytacji oraz wizyt kontrolnych SPO Rybołówstwo…- 307 kontroli projektów SPO Restrukturyzacja… - 10 469 kontroli projektów IW Interreg IIIA - 201 kontroli projektów PO PT - 6 kontroli projektów

NIEPRAWIDŁOWOŚCI W 2007 R. NIEPRAWIDŁOWOŚCI W UJĘCIU KWOTOWYM WYKRYTE Ministerstwo Finansów przekazało do KE 290 raportów dotyczących nowych nieprawidłowości wykrytych w 2007 r. Łączna kwota zgłoszonych do KE nieprawidłowości wyniosła ponad 39 mln euro, z czego ponad połowa została wykryta przed płatnością NIEPRAWIDŁOWOŚCI W UJĘCIU KWOTOWYM WYKRYTE PRZED PŁATNOŚCIĄ PO PŁATNOŚCI

RODZAJE NIEPRAWIDŁOWOŚCI ZGŁOSZONYCH DO KE W 2007 R. NIEPRAWIDŁOWOŚCI W 2007 R. RODZAJE NIEPRAWIDŁOWOŚCI ZGŁOSZONYCH DO KE W 2007 R.

EWALUACJA REALIZACJI NPR EWALUACJA W 2007 r. Przeprowadzono kilkadziesiąt badań ewaluacyjnych na poziomie PWW oraz programów operacyjnych (10 zleciła Krajowa Jednostka Oceny), dotyczących m.in.: barier w wykorzystaniu środków strukturalnych, kosztów administracyjnych wdrażania funduszy strukturalnych, wpływu funduszy strukturalnych na: zatrudnienie, przekształcenia obszarów wiejskich, realizację Strategii Lizbońskiej oraz rozwój społeczno-ekonomiczny podregionów Prowadzono działania mające na celu budowę systemu ewaluacji na okres 2007-2013, Organizowano cykliczne spotkania, na których prezentowane były wyniki zrealizowanych badań ewaluacyjnych, służące wymianie doświadczeń oraz koordynacji działań ewaluacyjnych Rozbudowano stronę www.ewaluacja.gov.pl, a także zakończono prace nad bazą badań ewaluacyjnych

DZIAŁANIA PROMOCYJNE W 2007 R. PROMOCJA NPR DZIAŁANIA PROMOCYJNE W 2007 R. Działania promocyjne o charakterze horyzontalnym w ramach projektu Szkoła w regionie. Region w Europie przeprowadzono 3 konkursy: „Mamy pomysł” „Unia w sąsiedztwie, czyli jak zmieniło się moje otoczenie” oraz „Scenariusz o polityce regionalnej UE” Organizowano seminaria, konferencje, szkolenia, m.in. w ramach XVII Forum Ekonomicznego w Krynicy Zdroju we wrześniu MRR zorganizowało panel pt. „Obszary peryferyjne – wyzwanie dla polityki regionalnej”, a w październiku objęło patronat nad pierwszymi w kraju Targami Funduszy Europejskich Konkurs dotacji na działania informacyjne i promocyjne

PODSUMOWANIE REALIZACJI NPR W 2007 R. WNIOSKI PODSUMOWANIE REALIZACJI NPR W 2007 R. Osiągnięcie znacznego postępu finansowego i rzeczowego w realizacji programów i projektów wartość płatności - 11,3 mld zł (wobec 8,1 mld zł na koniec 2006 r.) ok. 85 tys. projektów objętych umowami ok. 60 tys. zakończonych projektów → osiągnięcie lub przekroczenie znacznej liczby wskaźników rzeczowych realizacja zobowiązań w kontekście zasady n+2 w 2007 r. Działania dostosowawcze i legislacyjne, m. in. w obszarze prawa zamówień publicznych oraz prawa ochrony środowiska Rozpoczęcie przygotowań do zamknięcia pomocy Oceniając przebieg realizacji programów i projektów współfinansowanych ze środków strukturalnych w 2006 r. należy podkreślić dwa zasadnicze aspekty tego procesu. Po pierwsze, rok 2006 był okresem intensywnych prac nad uproszczeniem i usprawnieniem systemu wdrażania, zapoczątkowanych pod koniec 2005 r. W wyniku tych prac przeprowadzono szereg dostosowań prawnych, w tym nowelizację trzech kluczowych dla realizacji projektów ustaw – ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, ustawy Prawo zamówień publicznych i ustawy o finansach publicznych, a także wprowadzono liczne zmiany o charakterze proceduralnym i organizacyjnym. Uproszczenia o charakterze proceduralnym były prowadzone zarówno na poziomie horyzontalnym (czego przykładem jest nowelizacja rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 22 września 2004 r. w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń), jak i na poziomie poszczególnych programów. W ramach większości z nich powołano specjalne grupy robocze, których zadaniem było wypracowanie i wdrożenie rozwiązań ułatwiających proces ubiegania się ośrodki wspólnotowe, realizację projektów, a także ich rozliczanie. Do istotnych zmian w tym zakresie należały takie rozwiązania, jak ograniczenie ilości załączników przedkładanych z wnioskiem o dofinansowanie, dopuszczenie możliwości składania cząstkowych wniosków o płatność oraz częściowego poświadczania wniosków o płatność, uproszczenie zasad sprawozdawczości, unikanie dublowania procesu weryfikacji wniosku o płatność przez poszczególne instytucje. Istotną kwestią w zakresie usprawniania absorpcji środków było także wypracowanie przez poszczególne instytucje zasad ściślejszej współpracy z beneficjentami, w szczególności realizującymi przedsięwzięcia o dużym znaczeniu i wartości (np. poprzez cykliczne spotkania z beneficjentami, służące omawianiu bieżących postępów w realizacji projektów). Drugim zasadniczym aspektem realizacji programów w 2006 r. był znaczny postęp finansowy i rzeczowy. Wobec płatności z kont programowych na koniec 2005 r. w wysokości 7,4% alokacji na lata 2004-2006 (niecałe 2,5 mld zł) i wydatków certyfikowanych na poziomie 4% ww. alokacji (347 mln euro), postęp odnotowany w 2006 r. oznacza kilkukrotność obu ww. kwot (odpowiednio 10,6 mld zł i 2,2 mld euro). Odnotowany wzrost dynamiki realizacji programów jest naturalną konsekwencją dobiegającego końca w trzecim roku realizacji polityki spójności w Polsce procesu naboru wniosków i kontraktacji, ale niewątpliwie pozytywny wpływ na tę dynamikę miały też wspomniane działania upraszczające i usprawniające realizację programów. W 2006 r. strona polska po raz pierwszy musiała sprostać wymogom wynikającym z realizacji zasady n+2 określonej w Rozporządzeniu Rady (WE) 1260/99. Poziom wydatków certyfikowanych do Komisji Europejskiej do końca 2006 r. zapewnił realizację zobowiązań wymaganych ww. zasadą w ramach wszystkich programów. Co ważne, w ramach części z nich poziom wydatków certyfikowanych był na tyle wysoki, że skonsumował część zobowiązań przypadających na rok 2005. Zapewnieniu maksymalnej i efektywnej absorpcji środków z funduszy strukturalnych służyły także wprowadzone przesunięcia pomiędzy priorytetami w programach, których dokonywanie było możliwe do końca 2006 r. Na podstawie doświadczeń we wdrażaniu projektów w latach 2004-2005 oraz w celu pełnego osiągnięcia założeń programów zdecydowano się na dokonanie pewnych modyfikacji tabel finansowych w ramach większości programów (za wyjątkiem ZPORR). Kolejnym instrumentem zastosowanym w 2006 r. w celu maksymalnego wykorzystania środków na lata 2004-2006 był mechanizm nadkontraktacji. W oparciu o ocenę poziomu oszczędności pojawiających się podczas realizacji projektów w poszczególnych programach, Instytucje Zarządzające oszacowały optymalny poziom w ramach działań, do jakiego należy kontraktować środki ponad 100% alokacji na lata 2004-2006. Celem ww. nadkontraktowania środków jest objęcie umowami o dofinansowanie ilości projektów gwarantującej poniesienie wydatków - w okresie kwalifikowalności - w wysokości umożliwiającej pełne wykorzystanie alokacji. Przyjęcie powyższego podejścia ma tym większe znaczenie w kontekście efektywności wykorzystania środków strukturalnych, że zainteresowanie możliwością otrzymania dofinansowania ze środków UE było i jest w Polsce bardzo wysokie, a wartość przedłożonych wniosków o dofinansowanie ponad dwukrotnie przekroczyła na koniec 2006 r. kwotę alokacji na lata 2004-2006. Znaczący postęp finansowy, odnotowany w 2006 r., przełożył się na rzeczowe efekty realizacji projektów. Wartość ok. 76,5 tys. projektów (w tym 130 w ramach Funduszu Spójności), które uzyskały dofinansowanie do końca 2006 r., stanowiła ponad 91% alokacji dla Polski na lata 2004-2006. Ok. 45,5 tys. projektów zakończono, a ich realizacja przełożyła się na konkretne efekty rzeczowe, takie jak np. ok. 1,1 mln osób objętych wsparciem w ramach EFS, 195 km wybudowanych autostrad, 1700 km wybudowanych lub zmodernizowanych dróg, ok. 70 wybudowanych oczyszczalni ścieków, ok. 13 tys. wspartych przedsiębiorstw i blisko 12 tys. wspartych gospodarstw rolnych. W ww. efekty rzeczowe wpisują się także rezultaty komplementarnych działań realizowanych na poziomie krajowym w postaci kontraktów wojewódzkich. Wspomniane efekty rzeczowe w coraz większym stopniu przekładają się także na wskaźniki makroekonomiczne sytuacji społeczno-gospodarczej w Polsce. Kolejnym procesem, o którym warto wspomnieć, była w 2006 r. intensyfikacja działań kontrolnych, mających na celu nie tylko sprawne i skuteczne zaabsorbowanie środków strukturalnych UE w ramach programów i projektów, ale także zapewnienie prawidłowości i zgodności ich wydatkowania z prawem krajowymi i wspólnotowym. Koordynacji tych działań oraz zapewnieniu ich wysokiej jakości służą prace utworzonego na mocy znowelizowanej ustawy o NPR Komitetu ds. Kontroli i Audytu Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności. Podsumowując realizację Narodowego Planu Rozwoju w 2006 r. należy podkreślić, że jakkolwiek odnotowano znaczący postęp w realizacji jego poszczególnych komponentów, to należy oczekiwać, iż rok 2007 będzie okresem jeszcze bardziej intensywnych prac. W 2007 r. zajdzie bowiem nie tylko konieczność certyfikowania wobec KE blisko 60% środków z funduszy strukturalnych, ale także konieczność sprawnej realizacji jak największej ilości projektów współfinansowanych w ramach alokacji na lata 2004-2006 – z uwagi na przewidziane w II poł. 2007 r. uruchomienie programów na lata 2007-13 i związaną z tym konieczność realizacji zobowiązań w ramach kolejnej perspektywy finansowej.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ul. Wspólna 2/4 www.mrr.gov.pl www.funduszestrukturalne.gov.pl