SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Organizacje pozarządowe
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Wdrażanie i finansowanie działań związanych z doradztwem zawodowym z funduszy unijnych WUP w Białymstoku.
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 6 września Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
PLAN DZIAŁANIA NA ROK 2009 PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Olsztyn, 4 listopada 2008.
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Możliwości dofinansowania działań edukacyjnych w województwie.
Współpraca partnerska na rzecz integracji społecznej
Prezentacja Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007 –2013
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Krajowe i unijne źródła finansowania.
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Wsparcie podmiotów ekonomii społecznej wdrażane przez WUP w Lublinie Wdrażanie PO KL przez WUP w Lublinie.
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
Centra Organizacji Pozarządowych
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
OŚRODEK WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ w regionie stargardzkim Priorytet VII. Promocja integracji społecznej Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i.
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich Regionalny Ośrodek Europejskiego.
Formy prawne Lokalnych Grup Działania tworzonych w ramach Pilotażowego Programu Leader+ Adam Futymski.
1 Budowanie silnej LGD Tadeusz Borek – FAPA Przemyśl października 2007.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Diagnoza na podstawie badań organizacji pozarządowych, monitoringu samorządów i danych ze sprawozdań RB.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w latach
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Współpraca Rad Osiedli i organizacji pozarządowych szansą na realizację projektów unijnych.
Lokalna działalność społeczna Konferencja 18 września 2014 Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim’’ współfinansowany jest ze.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Mapa środków przeznaczonych na rozwój ekonomii społecznej w Programie Operacyjnym kapitał Ludzki Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych.
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki listopada 2008 r.
1 Instytucja Pośrednicząca PO KL Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej i Funduszy Strukturalnych Priorytet IX PO.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Zapis prezentacji:

SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Partnerstwa w projektach Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Idea partnerstwa - idea czy konieczność? SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Idea partnerstwa - idea czy konieczność? - ekonomia społeczna w Polsce ( XIX w , banki ludowe, różne formy spółdzielczości- łączenie celów gospodarczych z celami społecznymi- nadrzędność celów społecznych) - ekonomia społeczna w Unii Europejskiej – zgodna z założeniami Strategii Lizbońskiej w obszarach: spójności społecznej, pełnego zatrudnienia, walki przeciw biedzie i wykluczeniu społecznemu, demokracji uczestniczącej i zrównoważonego rozwoju

SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Idea partnerstwa zaufanie i mobilność społeczna jako klucz do dobrobytu cechy partnerstwa: prymat celów partnerskich przed zyskiem, dobrowolne członkostwo, demokratyczna kontrola, solidarność społeczna, wzajemna odpowiedzialność, akceptacja społeczna

Podstawy prawne tworzenia partnerstw: SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Podstawy prawne tworzenia partnerstw: KONSTYTUCJA Dyrektywy UE ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym /z dnia 28 lipca 2005 r/ ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ustawa Prawo o stowarzyszeniach ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie ustawa o zatrudnieniu socjalnym ustawa o pomocy społecznej programy operacyjne , inicjatywy wspólnotowe, mechanizmy ustawy o samorządzie gminnym, powiatowym i samorządzie województwa przepisy odrębne / przepisy podatkowe, ustawa o finansach publicznych /

Rodzaje partnerstw: publiczno-publiczne publiczno-prywatne SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Rodzaje partnerstw: publiczno-publiczne publiczno-prywatne publiczno- społeczne prywatno- społeczne spółdzielnia jako szczególny rodzaj partnerstwa inne

Rola ngo w tworzeniu partnerstw: SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Rola ngo w tworzeniu partnerstw: Organizacje pozarządowe to niebędące jednostkami sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nie posiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia / art. 3, pkt 2ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r o działalności pożytku publicznego i wolontariacie/

Organizacja pozarządowa a organizacja pożytku publicznego SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Organizacja pozarządowa a organizacja pożytku publicznego Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Wyłączenia: partie polityczne związki zawodowe i organizacje pracodawców samorządy zawodowe fundacje, których jedynym fundatorem jest SP lub jst / 3 wyjątki / fundacje utworzone przez partie polityczne s-ki działające na podstawie przepisów o kulturze fizycznej podmioty zrównane z organizacjami pozarządowymi / organizacje kościelne, stowarzyszenia jst /

nie są podmiotami wyłączonymi SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Warunki uznania organizacji pozarządowej jako organizacji pożytku publicznego: nie są podmiotami wyłączonymi prowadzą działalność na rzecz ogółu społeczności lub określonej grupy podmiotów pod warunkiem, że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa działalność statutowa organizacji musi w całości zawierać się w sferze zadań publicznych / art. 4 / działalność gospodarcza z przeznaczeniem na cele statutowe całość dochodów przeznacza na działalność statutową posiadanie statutowego kolegialnego organu kontroli / nadzoru przejrzystość działań wyodrębnienie działalności odpłatnej inieodpłatnej podmioty kościelne – modyfikacja przez art. 21

Obszary działalności partnerskiej SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Obszary działalności partnerskiej pomoc rodzinie i osobom w trudnej sytuacji działalność charytatywna podtrzymywanie tradycji narodowej, kulturowej ochrona i promocja zdrowia działania na rzecz osób niepełnosprawnych promocja zatrudnienia i aktywizacja osób bezrobotnych działania na rzecz równych praw promocja przedsiębiorczości

Obszary działalności partnerskiej działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych nauka ,edukacja, oświata , wychowanie wypoczynek dzieci i młodzieży upowszechnianie kultury fizycznej i sportu ochrona dziedzictwa przyrodniczego , ekologia przeciwdziałanie patologiom społecznym, bezpieczeństwo publiczne upowszechnianie wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa

Obszary działalności partnerskiej SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Obszary działalności partnerskiej działania wspomagające rozwój demokracji , swobody obywatelskie pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych upowszechnianie i ochrona praw konsumentów działania na rzecz integracji europejskiej rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami promocja wolontariatu

Definiowanie celów w ramach partnerstwa: uwiarygodnienie społeczne celów wykorzystanie analizy SWOT wykorzystanie innych danych dobre praktyki Koordynacja działań lokalnych partnerów: zachowanie reprezentacji dialog społeczny demokracja uczestnicząca

Umowa jako podstawowy dokument partnerstwa: SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Umowa jako podstawowy dokument partnerstwa: strony umowy partnerskiej cel partnerstwa obowiązki partnera wiodącego / lidera projektu / zadania i obowiązki innych partnerów projektu plan finansowy w podziale na partnerów oraz zasady zarządzania finansowego zasady komunikacji i przepływu informacji w partnerstwie zasady podejmowania decyzji w partnerstwie sposób monitorowania i kontroli projektu

Partnerstwa przy realizacji projektów finansowanych z EFS: SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Partnerstwa przy realizacji projektów finansowanych z EFS: - partnerstwo może być zawiązane tylko z podmiotami będącymi uprawnionymi beneficjentami-projektodawcami w ramach odpowiednich Działań - na etapie składania wniosku beneficjenta i jego partnerów musi wiązać umowa jednoznacznie określająca reguły partnerstwa

SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Podstawowe informacje o współpracy samorządów lokalnych z organizacjami pozarządowymi Ponad 49 % procent polskich organizacji wymienia samorząd jako jednego z trzech najważniejszych partnerów z punktu widzenia realizacji celów statutowych. 63% NGO utrzymuje częste kontakty z samorządem na poziomie gminy i powiatu. Współpraca III sektora z samorządem polega najczęściej na uzgadnianiu wspólnych inicjatyw (57%), wymianie informacji (55%), oraz dotowaniu działalności NGO (52%)

SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Podstawowe informacje o współpracy samorządów lokalnych z organizacjami pozarządowymi: Jak wskazują badania podstawowymi źródłami dochodów organizacji pozarządowych są: składki członkowskie, źródła samorządowe, darowizny od osób fizycznych, instytucji i firm. W roku 2006 kolejnym ważnym źródłem dochodu stały się dotacje z funduszy unijnych, korzysta z nich jednak stosunkowo niewiele organizacji Spośród środków pozyskiwanych przez sektor pozarządowy najwięcej z nich pochodzi z krajowych źródeł publicznych (zarówno samorządowych, jaki rządowych)- 35%. Przy czym poziom dofinansowania ze strony samorządów pozostaje na niezmienionym poziomie przy stałym wzroście dofinansowania ze środków rządowych. Powyższe fakty wskazują na podstawową role współpracy z samorządami i przekazywanymi przez nie dotacjami w finansowaniu realizacji działalności organizacji pozarządowych

Formy współpracy samorządów lokalnych z organizacjami pozarządowymi SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Formy współpracy samorządów lokalnych z organizacjami pozarządowymi Zgodnie z artykułem 5 Ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie współpraca pomiędzy samorządem terytorialnym a organizacjami pozarządowymi może przybierać następujące formy: zlecanie organizacjom realizacji zadań publicznych poprzez powierzanie lub wspieranie; informowanie o planowanych kierunkach działalności; konsultowanie projektów aktów normatywnych; tworzenie zinstytucjonalizowanych form współpracy (zespoły doradcze i inicjatywne).

Obszary pożytku publicznego, w których zlecana jest realizacja zadań : - pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji - życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób 21% - działanie na rzecz osób niepełnosprawnych 13,7% - nauka, edukacja, oświata i wychowanie 10,5% - krajoznawstwo oraz wypoczynek dzieci i młodzieży 23,5% - kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i tradycji 30,7% - upowszechnianie kultury fizycznej i sportu 84,9%

Formy współpracy pozafinansowej SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Formy współpracy pozafinansowej - realizacja wspólnych przedsięwzięć (konferencje szkolenia, warsztaty) 26% - informowanie organizacji o źródłach pozyskiwania pozabudżetowych środków finansowych (na przykład z funduszy UE) 40% - uczestnictwo przedstawicieli organizacji pozarządowych w posiedzeniach organów JST 22% - współpraca w zakresie oceny realizacji programów 9% - udział organizacji pozarządowych w projektowaniu budżetu w zakresie dotyczącym ich działalności 21% - pomoc w zakładaniu organizacji pozarządowych 19%

Zakres współpracy w roku 2007 w stosunku do lat poprzednich : SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Zakres współpracy w roku 2007 w stosunku do lat poprzednich :

Przeszkody we współpracy JST z organizacjami pozarządowymi : SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Przeszkody we współpracy JST z organizacjami pozarządowymi : Niewłaściwe regulacje prawne Słabość organizacyjna podmiotów III sektora Słabość finansowa podmiotów III sektora Brak doświadczenia organizacji pozarządowych w realizacji zadań zleconych Niedostateczny poziom wiedzy podmiotów III sektora w zakresie realizacji zadań zleconych Brak zainteresowania organizacji pozarządowych współpracą z samorządem 22 40 48 36 33 19,6 20 60

Partnerstwo a polityka regionalna UE : SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Partnerstwo a polityka regionalna UE : Zasada partnerstwa jest jedną z głównych zasad funduszy strukturalnych. Jej realizacja powinna przebiegać na każdym poziomie programowania polityki strukturalnej, począwszy od poziomu lokalnego, czyli gmin i powiatów, poprzez poziom regionalny, krajowy na wspólnotowym kończąc.. Powinno to doprowadzić do większej koordynacji i spójności w realizacji polityki zmniejszania dysproporcji w rozwoju społeczno – gospodarczym między poszczególnymi regionami i stymulowaniu ożywienia gospodarczego, pociągającego za sobą również tworzenie nowych miejsc pracy.

SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Partnerstwo lokalne, zaczyna być często postrzegane jako element koordynacji polityki społecznej, edukacyjnej, rynku pracy w powiecie/gminie. Jest to sytuacja charakterystyczna dla wielu krajów, zarówno w Unii Europejskiej, jak i np. w Stanach Zjednoczonych. W krajach tych coraz większy zakres zadań i odpowiedzialności przekazywany jest na poziom regionalny i lokalny. Dotyczy to również odpowiedzialności w realizacji polityki rynku pracy. W nowoczesnym wdrażaniu polityki rynku pracy/ edukacji/ polityki społecznej lokalne partnerstwa będą się stawać po prostu niezbędne.

Partnerstwa przy realizacji projektów finansowanych z PO KL : SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Partnerstwa przy realizacji projektów finansowanych z PO KL : Poddziałanie 6.1.1 - warsztaty, szkolenia, staże, poradnictwo zawodowe, subsydiowane zatrudnienie, wolontariat, alternatywne formy zatrudnienia, partnerstwo publiczno-społeczne na rzecz rozwoju zasobów ludzkich, badania i analizy rynku pracy Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia - szkolenia i doradztwo dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą, wsparcie finansowe na rozwój przedsiębiorczości do wysokości stanowiącej równowartość 40 tys. zł, wsparcie pomostowe w okresie do 6 / do 12 miesięcy

SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Działanie 6.3 Inicjatywy lokalne na rzecz podnoszenia poziomu aktywności zawodowej na obszarach wiejskich - aktywizacja zawodowa mieszkańców obszarów wiejskich poprzez lokalne inicjatywy informacyjne, szkoleniowe i doradcze, rozwój dialogu i partnerstwa publiczno-społecznego, Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej - wsparcie dla tworzenia i działalności podmiotów integracji społecznej, staże i subsydiowane zatrudnienie, kursy i szkolenia umożliwiające zmianę lub nabycie kwalifikacji i kompetencji, poradnictwo psychologiczne i zawodowe, rozwój nowych form i metod wsparcia na rzecz integracji zawodowej i społecznej, - wsparcie finansowe dla utworzenia i funkcjonowania instytucji otoczenia sektora ekonomii społecznej

SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Działanie 7.3 Inicjatywy lokalne na rzecz aktywnej integracji - lokalne inicjatywy informacyjne, szkoleniowe i doradcze, rozwój dialogu i partnerstwa publiczno-społecznego, Poddziałanie 9.1.1 wsparcie tworzenia i działania przedszkoli przez - tworzenie ośrodków wychowania przedszkolnego, wsparcie istniejących przedszkoli, kampanie informacyjne promujące edukację przedszkolną Poddziałanie 9.1.2 programy rozwojowe dla szkół - ukierunkowane na wyrównywanie szans edukacyjnych i zmniejszanie dysproporcji w osiągnięciach edukacyjnych

SZKOŁA LIDERÓW LOKALNYCH GMINY LEGNICKIE POLE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Działanie 9.5 Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich - inicjatywy i projekty podnoszące poziom kwalifikacji i wykształcenia na obszarach wiejskich, działania informacyjno – promocyjne, szkoleniowe, doradcze podnoszące świadomość mieszkańców obszarów wiejskich w zakresie kształcenia i szkolenia