Konsekwencje wprowadzonych zmian Edukacja przedszkolna Teresa Ogrodzińska Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Reorganizacja oświaty w gminie Inowrocław. Gmina Inowrocław, jak wszystkie inne gminy w kraju, w wyniku przeprowadzonej reformy oświaty, przejęła obowiązek.
Rok szkolny 2016/2017 w świetle nowych przepisów Referat Oświaty UMM.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Zajęcia dodatkowe realizowane przez przedszkola dla których organem prowadzącym jest Miasto Poznań Poznań, 9 września 2013 roku.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
NAJWAŻNIEJSZA ZMIANA W USTAWIE O SYSTEMIE OŚWIATY DOTYCZĄCA ROKU SZKOLNEGO 2016/2017  5 – latek (ur r.) ma prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Gdańskie Okienka Przedszkolne od PO KL do rejestru nr 276/Z-P/10.
5 dni przed wakacjami Tydzień nauki opartej na doświadczeniu w szkole w Vasaramäki.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Pro-ekologiczny Konstantynów Ł ódzki „Dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi”
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
EM FARMA DZIECIĘCA® EDUKACYJNA FARMA PRZED i SZKOLNA® Chcemy uczyć się pod gołym niebem, bowiem tylko tam sprawnie ukształtujemy nasze ciała i umysły i.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Czy będzie więcej przedszkoli? Placówki publiczne i niepubliczne w Gdańsku kwiecień 2010.
SPOTKANIE Z RODZICAMI DOTYCZĄCE NABORU DO SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. R. W. BERWIŃSKIEGO W ZANIEMYŚLU I PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO „KOLOROWY ŚWIAT” W ZANIEMYŚLU.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha Katowice tel.: +4832/ , , fax.: +4832/ , BENCHMARKING – NARZĘDZIE.
SZKOŁA PRZYJAZNA 6-LATKOM Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka J. Paweł II.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Rodzicu 6-latka – decyduj sam o edukacji swojego dziecka!
Na podstawie ogólnopolskiego projektu Polskiego Związku Szachowego „Edukacja przez szachy w szkole” realizator - Dolnośląski Związek Szachowy
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Job shadowing Rozwój metod nauczania i uczenia si ę Nova Dubnica
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Sześciolatek idzie do szkoły
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Sześciolatek idzie do szkoły
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Realizacja budżetu edukacji w 2017 r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Przyszłe zmiany sposobu finansowania zadań oświatowych
KWOTA CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ W 2018 R.
Finansowanie zadań oświatowych
Zapisy na dyżur wakacyjny do oddziałów przedszkolnych
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Zapis prezentacji:

Konsekwencje wprowadzonych zmian Edukacja przedszkolna Teresa Ogrodzińska Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego

Z perspektywy EU Komunikat Komisji z 17 lutego 2011 „Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem: zagwarantujmy wszystkim dzieciom w UE dobry start w przyszłość”. Po raz pierwszy UE skoncentrowała się na usługach dla dzieci od urodzenia do wieku szkolnego, kładąc nacisk na: „rozwój osobowy oraz dobrostan fizyczny i psychiczny dziecka, a także integrację społeczną (…)”.

Rekomendacje EU Dostęp do wczesnodziecięcej opieki i edukacji - Poszerzenie dostępu do dobrej jakości wczesnej edukacji i opieki dla dzieci z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji. - Przejście na systemy wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem integrujące opiekę i edukację. - Dywersyfikacja - tworzenia różnorodnych usług odpowiadających na potrzeby lokalne.

Rekomendacje EU Jakość wczesnodziecięcej opieki i edukacji - Wspieranie profesjonalizacji personelu wczesnodziecięcej edukacji i opieki. Kluczowe: dobre rozumienie rozwoju dziecka, umiejętność przyjmowania perspektywy dziecka, umiejętność zadawania pytań i słuchania, realizowanie propozycji dzieci, umiejętność rozwiązywania konfliktów, bogate słownictwo. - Stworzenie systemu gwarantowania jakości: opracowanie spójnych i dobrze skoordynowanych podstaw programowych przy współpracy najważniejszych zainteresowanych stron.

Dostępność edukacji przedszkolnej – konsekwencje wprowadzonych zmian Ograniczenie dostępności: - Konieczność zapewnienia miejsc w przedszkolach 6-latkom ogranicza dostęp dla dzieci 3-4 letnich, w niektórych gminach także 5-letnich. - Cofnięcie obowiązku przedszkolnego dla dzieci 5-letnich. - Obowiązek diagnozy gotowości szkolnej dla 6-latków, jeśli chcą pójść do szkoły. W placówkach przedszkolnych dla dzieci może zabraknąć 300 tys. miejsc (Klub Jagielloński)

Jakość edukacji przedszkolnej - konsekwencje wprowadzonych zmian Brak nowej podstawy programowej. Na szybko wprowadzane zmiany w dotychczasowej podstawie programowej – kolejne wersje luty i maj 2016: - Przesunięcie akcentów w kierunku przygotowania do szkoły a nie na wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka: „Kształtowanie u dzieci umiejętności czytania i przygotowanie dzieci do nabywania umiejętności pisania”. Przeznaczenie na „zajęcia dydaktyczne” minimum jednej piątej czasu dla dzieci starszych. - Zmiana statusu nauczyciela: „Rolą nauczyciela wychowania przedszkolnego jest przygotowanie dziecka do nauki w klasie I szkoły podstawowej, z uwzględnieniem potrzeb dziecka – w tym potrzebę ruchu.”

Jakość edukacji przedszkolnej - konsekwencje wprowadzonych zmian (II) - Odejście od koncepcji uspołeczniania edukacji Pominięcie, zarówno na poziomie przepisów, jak i na poziomie uzasadniania ustawy idei i praktyki współpracy pomiędzy szkołą i rodzicami oraz organizacjami zewnętrznymi.

Konsekwencje wprowadzonych zmian - z perspektywy władz samorządowych Na podstawie rozmów z przedstawicielami władz samorządowych - Zniweczony został wysiłek samorządów oraz zmarnowane nakłady finansowe poniesione na przystosowane szkół do potrzeb małych dzieci. Samorządy przez kilka lat dostosowywały strukturę szkół i przedszkoli do obniżenia wieku szkolnego i teraz muszą wszystko robić od nowa. - Zmiana ustawy spowodowała niedobór miejsc w przedszkolach dla młodszych dzieci, w przypadku wielu gmin wiejskich brak przedszkoli i oddziałów przedszkolnych zahamuje upowszechnianie edukacji przedszkolnej. - W wielu gminach całe oddziały 6-latków z klas I „zostają na drugi rok” - nauczyciele nie mają żadnych wskazówek jaki program realizować z dziećmi.

Konsekwencje wprowadzonych zmian - z perspektywy władz samorządowych (II) - W wielu szkołach liczba dzieci zapisanych do klas pierwszych jest drastycznie niska (mniej niż 10 dzieci). Utrzymanie takich klas przez okres całej szkoły podstawowej jest niezwykle kosztowne. Ustawodawca nie sformułował definicji „małego oddziału” tym samym nie dostrzegł konieczności innego finansowania. - Odebrano samorządom prawo do kształtowania sieci szkolnej optymalnej do potrzeb lokalnych i możliwości samorządu nie dostrzegając przy tym drastycznego zjawiska niżu. Decyzyjność w tym zakresie powierzono organowi, który nie ponosi żadnej odpowiedzialności za prowadzenie i finansowanie oświaty. - Zmniejszono samorządom budżet na edukację dzieci: cofnięcie obowiązku przedszkolnego dla dzieci 5-letnich = cofnięcie dotacji niekorzystna różnica w finansowaniu – subwencja szkolna =5,300 zł na dziecko, dotacja przedszkolna = 1370 zł.

Konsekwencje wprowadzonych zmian - z perspektywy władz samorządowych (III) Przykład Warszawy: Wskaźnik upowszechnienia wychowania przedszkolnego w roku szkolnym 2014/2015: dzieci 3-6 lat – 97%, w tym 87,95% - 3-latków. Na przygotowanie szkół dla 6-latków wydano 80 mln. Konsekwencje podniesienia wieku szkolnego:  440 mniej klas pierwszych  likwidacja 29 etatów nauczycielskich  zmniejszenie o 40 mln subwencji oświatowej  dla 2, 5 tysiąca 3-latków zabraknie miejsc w przedszkolach  680 dzieci powtarza rok na wniosek rodziców

REKOMENDACJE – dążymy do sytuacji idealnej - Stworzenie systemu gwarantowania jakości: opracowanie spójnej podstawy programowej i standardów przy współpracy wszystkich zainteresowanych stron. - Zwrócenie uwagi na specyfikę terenów wiejskich: dywersyfikacja form, uelastycznienie przepisów dotyczących „innych form wychowania przedszkolnego”. - Wprowadzenie obowiązku przedszkolnego od 3. roku życia w powiązaniu z subwencją oświatową na edukację przedszkolną. - Opracowanie długofalowej polityki wczesnodziecięcej opieki i edukacji obejmującej dzieci od urodzenia do czasu rozpoczęcia szkoły.

Dziękuję za uwagę Teresa Ogrodzińska