Departament Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata 2014-2020 Postępy w procesie negocjacji z Komisją.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Thank you for your kind attention! WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA Interwencja Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego.
Advertisements

Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. ( ZIT ). Dofinansowanie :ZIT 11,4 mln euro WRPO 8,0 mln euro Beneficjenci :- Uniwersytet im. A. Mickiewicza, - Politechnika.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Departament Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata v. 4.0 projekt zatwierdzony przez Zarząd.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA Czerwiec 2015r.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Specyfika projektów systemowych w zakresie pomocy społecznej realizowanych w ramach PO KL na przykładzie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Zabrzu Informacje.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
1 Po pierwsze praca… Krajowe i regionalne programy operacyjne w kontekście przedsiębiorczości i miejsc pracy.
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania VII posiedzenie KM RPO WKP
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Kryteria wyboru projektów w ramach osi IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
Nowa perspektywa finansowa Zarys RPO v.1 Toruń, lipiec 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Środa z Funduszami dla.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Wsparcie procesów badawczo- rozwojowych w przedsiębiorstwach akademickich Schemat: wsparcie doradcze.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Oś Priorytetowa 8 Aktywni na rynku pracy
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Dofinansowanie UE [PLN]
Wykorzystanie środków unijnych przez powiat działdowski w ramach RPO WiM na lata Planowane nabory w nowej perspektywie Departament.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Nowa perspektywa finansowa Wstępny zarys RPO
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 3 sierpnia 2017 r.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
Realizacja wskaźników objętych ramami wykonania w ramach
Realizacja wskaźników objętych ramami wykonania w ramach
Stan wykonania celów rzeczowo – finansowych
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Grudziądz, 11 września 2017 r.
Zapis prezentacji:

Departament Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata Postępy w procesie negocjacji z Komisją Europejską 6 listopada 2014r.

Departament Rozwoju Regionalnego  10 kwietnia 2014 r. – czwarta wersja projektu RPO WKP na lata została przekazana Komisji Europejskiej  23 maja 2014 r. – KE zaakceptowała Umowę Partnerstwa, konieczność dostosowania projektu RPO WKP do ostatecznej wersji Umowy Partnerstwa  19 sierpnia 2014 r. – uwagi KE do projektu RPO  17 września 2014 r. - piąta wersja projektu RPO WKP z uwzględnieniem zmian wynikających z Umowy Partnerstwa oraz części uwag zgłoszonych przez KE  24 września 2014 r. – pierwsza runda negocjacji projektu RPO w Warszawie  8 października 2014 r. - piąta wersja projektu RPO z uwzględnieniem zmian wprowadzonych na posiedzeniu Zarządu Województwa w dniu 8 października 2014 r. (obszar EFS, realokacje)  20 października 2014 r. – druga runda negocjacji projektu RPO w Warszawie  3-7 listopada 2014 r. - trzecia runda negocjacji projektu RPO w Brukseli

Departament Rozwoju Regionalnego OŚ PRIORYTETOWA 1. Wzmocnienie innowacyjności i konkurencyjności gospodarki regionu Cel tematyczny 1. Wzmacnianie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji PI 1a – Udoskonalanie infrastruktury badań i innowacji - infrastruktura B+R jednostek naukowych (ujęta w Polskiej Mapie Drogowej Infrastruktury Badawczej oraz Kontrakcie Terytorialnym) PI 1b – Promowanie inwestycji przedsiębiorstw w badania i innowacje - wsparcie całego cyklu innowacji w przedsiębiorstwach: od fazy badań (zaplecze badawczo-rozwojowe, koszt prowadzenia lub zakupu badań), poprzez etap prac rozwojowych do wdrożenia włącznie (tzw. pierwsza produkcja)

Departament Rozwoju Regionalnego Najważniejsze uwagi KE do RPO WKP v. 4.0: wsparcie w PI 1b nie powinno obejmować wdrożenia wyników prac B+R (ostatni poziom objęty dofinansowaniem to opracowanie prototypu). IZ podczas negocjacji wskazała na konieczność wyodrębnienia wstępnego poziomu wdrożenia, tzw. pierwszą produkcję; KE wskazała na konieczność zapewnienia pełnej zgodności interwencji w CT1 z regionalną strategią inteligentnej specjalizacji; maks. 10% CT1 na PI 1a. Zmiany w RPO WKP po uwagach KE oraz po II turach negocjacji: -zgoda KE na objęcie wsparciem w ramach PI 1b do poziomu tzw. pierwszej produkcji, -pełna zgodność interwencji w ramach CT1 z RIS, -KE wykazała elastyczność w odniesieniu do 10% CT 1 na PI 1a, ale pod warunkami ( w RPO obecnie ok. 20% alokacji CT1 skierowane na PI 1a ).

Departament Rozwoju Regionalnego OŚ PRIORYTETOWA 1. Wzmocnienie innowacyjności i konkurencyjności gospodarki regionu Cel tematyczny 3. Wzmacnianie konkurencyjności MŚP (…) PI 3a - Promowanie przedsiębiorczości - wsparcie dla nowoutworzonych przedsiębiorstw, wsparcie terenów inwestycyjnych, PI 3b - Opracowywanie i wdrażanie nowych modeli biznesowych dla MŚP, w szczególności w celu umiędzynarodowienia - wspieranie nowych modeli biznesowych w kierunku działalności międzynarodowej PI 3c - Wspieranie tworzenia i poszerzania zaawansowanych zdolności w zakresie rozwoju produktów i usług - wsparcie inwestycyjne przedsiębiorstw PI 3d – Wspieranie działalności IOB - wspieranie rozwoju usług IOB

Departament Rozwoju Regionalnego Najważniejsze uwagi KE do RPO WKP v. 4.0: ograniczenie ilości PI w CT3. Dotyczy to zwłaszcza PI 3d, którego zakres dubluje się z PI 3a, KE wskazała, że logika interwencji w ramach PI 3c powinna ulec przemodelowaniu (usunięcie odniesień do terytorialnego charakteru interwencji, uzależnionego od sytuacji w obszarze zatrudnienia na danym obszarze oraz do endogenicznego potencjału regionu, KE wskazała na konieczność zastosowania preferencji dla projektów realizowanych w obszarze inteligentnych specjalizacji. Zmiany w RPO WKP po uwagach KE oraz po II turach negocjacji: -rezygnacja z PI 3d z przeniesieniem jednocześnie jego zakresu merytorycznego do PI 3a, -logika interwencji w PI 3c nakierowana na rzeczywiste wzmocnienie konkurencyjności MŚP, -preferencje dla projektów realizowanych w obszarze inteligentnych specjalizacji, -tereny inwestycyjne: jeżeli na koniec okresu kwalifikowalności teren nie zostanie wypełniony w 100% nastąpi proporcjonalnie zwrot dofinansowania; w przypadku ulokowania dużego przedsiębiorstwa również zwrot dofinansowania – proporcjonalnie, -brak możliwości wsparcia klastrów na poziomie regionalnym.

Departament Rozwoju Regionalnego OŚ PRIORYTETOWA 2. Cyfrowy region Cel tematyczny 2. Zwiększenie dostępności, stopnia wykorzystywania i jakości TIK PI 2c - Wzmocnienie zastosowań TIK dla e-administracji, e-uczenia się, e-włączenia społecznego, e-kultury i e-zdrowia - rozwój elektronicznych usług publicznych

Departament Rozwoju Regionalnego Najważniejsze uwagi KE do RPO WKP v. 4.0: konieczność koncentracji interwencji na najbardziej dojrzałych e-usługach (czwarty poziom), warunkowe dopuszczenie możliwości realizacji inwestycji w twardą infrastrukturę ICT, konieczność identyfikacji przeszkód prawnych ograniczających lub uniemożliwiających realizację inwestycji w ramach PI 2c. Zmiany w RPO WKP po uwagach KE oraz po II turach negocjacji: - preferowane będą projekty, których realizacja dostarczy najbardziej dojrzałe e-usługi (czwarty poziom), - w zakresie projektów dotyczących e-usług publicznych możliwe będą inwestycje w infrastrukturę inną niż informatyczna (tzw. twarda infrastruktura – sprzęt, wyposażenie), o ile powyższe będzie warunkować realizację celów projektu, a przeprowadzona w tym zakresie inwentaryzacja wykaże niedostępność zasobów w ramach administracji publicznej, - wsparcie wyłącznie dla projektów, których realizacja nie będzie ograniczona lub niemożliwa z uwagi na zidentyfikowane przeszkody prawne dotyczące planowanych rozwiązań w zakresie e-usług.

Departament Rozwoju Regionalnego OŚ PRIORYTETOWA 3. Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w regionie Cel tematyczny 4. Wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną we wszystkich sektorach PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych - wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych, budowa i modernizacja sieci SN i nn, budowa instalacji do produkcji biokomponentów i biopaliw PI 4b – Promowanie efektywności energetycznej i korzystania z odnawialnych źródeł energii w przedsiębiorstwach - wsparcie działań i inwestycji poprawiających efektywność energetyczną w przedsiębiorstwach PI 4c – Wspieranie efektywności energetycznej w budynkach publicznych i w sektorze mieszkaniowym - kompleksowa modernizacja energetyczna budynków publicznych i mieszkaniowych PI 4e - Promowanie strategii niskoemisyjnych - wsparcie systemu zrównoważonego transportu publicznego.

Departament Rozwoju Regionalnego Najważniejsze uwagi KE do RPO WKP v. 4.0: konieczność określenia warunków wsparcia dużych przedsiębiorstw w ramach PI 4b, przeniesienie wsparcia zakładów produkujących urządzenia OZE z PI 4b do PI 3c, wydatki dotyczące projektów drogowych w ramach PI 4e muszą stanowić mniejszość, priorytetem powinna być infrastruktura transportu publicznego a nie tabor, należy dodać zapis, że nabycie taboru będzie możliwe tylko, gdy będzie on uzupełniał inwestycję infrastrukturalną, w zakresie taboru preferencje powinny otrzymać projekty związane ze środkami transportu na alternatywne źródła napędu.

Departament Rozwoju Regionalnego Zmiany w RPO WKP po uwagach KE oraz po II turach negocjacji: -brak zgody KE na wsparcie przedsiębiorstw uzdrowiskowych w ramach PI 4b, -przeniesienie wsparcia zakładów produkujących urządzenia OZE z PI 4b do PI 3c, -nabycie taboru będzie możliwe tylko, gdy będzie on uzupełniał inwestycję infrastrukturalną, -w zakresie taboru preferencje otrzymają projekty związane ze środkami transportu na alternatywne źródła napędu (elektrycznych, hybrydowych, biopaliwa, autobusów napędzanych wodorem, itp.), -wszędzie tam, gdzie będzie miała miejsce wymiana źródeł ciepła, należy dodać klauzulę: "wprowadzenie pieców węglowych nie będzie współfinansowane„, -inwestycje w transport miejski zawsze powinny wynikać z planów mobilności miejskiej, albo umieszczone w planach niskoemisyjnych lub w ZIT (na podstawie załącznika nr 1 do komunikatu N ° COM (2013) 913 wersja ostateczna w sprawie "koncepcji planów zrównoważonej mobilności w miastach "), -wszelkie inwestycje drogowe, albo lokalne lub regionalne, muszą być ściśle związane z mobilnością w miastach i stanowią jedynie niewielką część i niezbędny element projektów transportu miejskiego,

Departament Rozwoju Regionalnego OŚ PRIORYTETOWA 4. Region przyjazny środowisku Cel tematyczny 5. Promowanie dostosowania do zmian klimatu, zapobiegania ryzyku i Zarządzania ryzykiem PI 5b – Dostosowanie do zmian klimatu - realizacja projektów z zakresu małej retencji, doposażenie sprzętowe służb ratowniczych

Departament Rozwoju Regionalnego Najważniejsze uwagi KE do RPO WKP v. 4.0: zbyt znaczna ilość środków przeznaczona na wsparcie służb ratowniczych biorąc pod uwagę wspieranie tych służb w perspektywie Zmiany w RPO WKP po uwagach KE oraz po II turach negocjacji: - alokacja na wyposażenie służb ratunkowych (propozycja wyjściowa KE 10% lub 1,5-2 mln euro). KE wyraziła zgodę na alokację planowaną na wsparcie służb ratowniczych, jednakże pod warunkiem zwiększenia alokacji w CT 5, zwiększenie alokacji na PI 5b.

Departament Rozwoju Regionalnego OŚ PRIORYTETOWA 4. Region przyjazny środowisku Cel tematyczny 6. Zachowanie i ochrona środowiska naturalnego oraz wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami PI 6a – Gospodarka odpadami - kompleksowe inwestycje mające na celu zastąpienie składowania odpadów innymi metodami ich zagospodarowania PI 6b – Gospodarka wodno-ściekowa - wsparcie inwestycji z zakresu gospodarki wodno-ściekowej w aglomeracjach poniżej 10 tys. RLM PI 6c – Ochrona dziedzictwa kulturowego - wsparcie infrastrukturalne obiektów kultury i zabytkowych, wsparcie promocji walorów kulturowych regionu PI 6d – Ochrona i przywrócenie różnorodności biologicznej - wsparcie działań z zakresu ochrony bioróżnorodności, wsparcie działań z zakresu edukacji ekologicznej

Departament Rozwoju Regionalnego Najważniejsze uwagi KE do RPO WKP v. 4.0: KE uznała alokację na gospodarkę odpadami w RPO za zbyt niską. KE podniosła również konieczność zmniejszenia alokacji na kulturę na rzecz gospodarki odpadami, konieczność zapewnienia trwałości projektów dot. parków krajobrazowych. Zmiany w RPO WKP po uwagach KE oraz po II turach negocjacji: -zwiększenie alokacji na gospodarkę odpadami, -zmniejszenie alokacji na gospodarkę wodno-ściekową, -zmniejszenie alokacji na kulturę, -IZ przyjęła oczekiwania KE w stosunku do projektów małej skali określające wielkość maksymalnie do 5 mln euro oraz 2 mln euro w CT 8 i 9 (zgodnie z UP), -preferencje uzyskają projekty dot. parków krajobrazowych zlokalizowanych na obszarze Natura 2000 (w części dot. kierunkowych zasad wyboru projektów).

Departament Rozwoju Regionalnego OŚ PRIORYTETOWA 5. Spójność wewnętrzna i dostępność zewnętrzna regionu Cel tematyczny 7. Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszej infrastruktury sieciowej PI 7b – Transport drogowy - budowa i przebudowa dróg wojewódzkich wiążących regionalny układ transportowy PI 7c – Transport multimodalny - inwestycje związane z poprawą parametrów użytkowych infrastruktury śródlądowych dróg wodnych i terminali przeładunkowych PI 7d – Transport kolejowy - budowa, modernizacja i rehabilitacja sieci kolejowej doprowadzającej ruch w kierunku sieci TEN-T, mającej znaczenie dla systemu przewozów regionalnych, zakup i modernizacja jednostek taboru kolejowego dla regionalnych przewozów pasażerskich, budowa, modernizacja, rehabilitacja kolejowej infrastruktury dworcowej.

Departament Rozwoju Regionalnego Najważniejsze uwagi KE do RPO WKP v. 4.0: KE zasugerowała zmianę proponowanych proporcji środków przeznaczonych na drogi i kolej i położenie większego nacisku na wsparcie kolei, Zmiany w RPO WKP po uwagach KE oraz po II turach negocjacji: -zmniejszenie alokacji przeznaczonej na transport śródlądowy i na drogi, -zwiększenie alokacji przeznaczonej na transport kolejowy,

Departament Rozwoju Regionalnego OŚ PRIORYTETOWA 6. Solidarne społeczeństwo i konkurencyjne kadry Cel tematyczny 9. Promowanie włączenia społecznego, walka z ubóstwem i wszelką dyskryminacją PI 9a – Infrastruktura zdrowotna i społeczna - wsparcie infrastruktury zdrowotnej warunkującej wdrożenie programów profilaktyki zdrowotnej, wsparcie infrastruktury społecznej w zakresie deficytowych obszarów polityki społecznej PI 9b – Rewitalizacja fizyczna, gospodarcza i społeczna - wsparcie działań infrastrukturalnych przyczyniających się do rewitalizacji fizycznej, społecznej i gospodarczej obszarów problemowych Cel tematyczny 10. Promowanie włączenia społecznego, walka z ubóstwem i wszelką dyskryminacją PI 10a – Infrastruktura edukacyjna - wsparcie infrastruktury przedszkolnej, szkolnictwa zawodowego, szkolnictwa ogólnego

Departament Rozwoju Regionalnego Najważniejsze uwagi KE do RPO WKP v. 4.0: warunkowe dopuszczenie wsparcia inwestycji w drogi lokalne (PI 9b), priorytet dla wsparcia infrastruktury szkolnictwa zawodowego oraz infrastruktury przedszkolnej, ograniczenie interwencji w obszarze kształcenia ogólnego do elementów wskazanych w UP (kompetencje kluczowe na rynku pracy).

Departament Rozwoju Regionalnego Zmiany w RPO WKP po uwagach KE (obszary nie były jeszcze poddane negocjacji z KE): -wprowadzono zapis, zgodnie z którym inwestycje w drogi lokalne możliwe wyłącznie, gdy będą stanowiły niezbędny element szerszej koncepcji związanej z działaniami rewitalizacyjnymi oraz będą uwzględnione w LPR, -interwencję skoncentrowano na wsparciu infrastruktury szkolnictwa zawodowego oraz infrastruktury przedszkolnej; -wsparcie w zakresie kształcenia ogólnego ograniczono wyłącznie do podnoszenia kompetencji kluczowych uczniów niezbędnych do poruszania się na rynku pracy (ICT, matematyczno-przyrodniczych, języków obcych), stymulowania właściwych postaw (kreatywności, innowacyjności, pracy zespołowej), tworzenia warunków do nauczania eksperymentalnego, a także indywidualizacji pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych; -budowa nowej infrastruktury edukacyjnej musi uwzględniać trendy demograficzne zachodzące na danym obszarze w celu zachowania równowagi pomiędzy lepszym dostępem do edukacji a długoterminową opłacalnością takiej inwestycji.

Departament Rozwoju Regionalnego OŚ PRIORYTETOWA 7. Rozwój lokalny kierowany przez społeczność Cel tematyczny 9. Promowanie włączenia społecznego, walka z ubóstwem i wszelką dyskryminacją PI 9d – Inwestycje dokonywane w kontekście strategii na rzecz rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność - wsparcie działań rewitalizacyjnych w miejscowościach wiejskich, wsparcie małej, lokalnej przedsiębiorczości, tworzenie lokalnych inkubatorów przedsiębiorczości

Departament Rozwoju Regionalnego Najważniejsze uwagi KE do RPO WKP v. 4.0: należy uwypuklić, że wsparcie powinno w szczególności dotyczyć ograniczenia wykluczenia społecznego i ubóstwa, warunkowe dopuszczenie wsparcia inwestycji w drogi lokalne, Zmiany w RPO WKP po uwagach KE (obszary nie były jeszcze poddane negocjacji z KE): -przemodelowano cel bezpośredni osi ze wzrostu aktywności lokalnej na wzrost ożywienia społecznego i gospodarczego na obszarach objętych LSR, -wprowadzono zapis, zgodnie z którym inwestycje w drogi lokalne możliwe wyłącznie, gdy będą stanowiły niezbędny element szerszej koncepcji związanej z działaniami rewitalizacyjnymi oraz będą uwzględnione w LPR,

Departament Rozwoju Regionalnego OŚ PRIORYTETOWA 8 Aktywni na rynku pracy Cel tematyczny 8. Promowanie trwałego i wysokiej jakości zatrudnienia oraz wsparcie mobilności pracowników Główne założenia w RPO WKP v. 4.0 w zakresie osi priorytetowej: Podniesienie zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych, nieaktywnych zawodowo i poszukujących pracy (8i) Wzrost przedsiębiorczości i samo zatrudnienia zarówno osób pozostających bez pracy, jak i pracujących (8iii) Wzrost aktywności zawodowej osób powracających na rynek pracy po urlopach macierzyńskich/wychowawczych oraz wsparcie podmiotów opieki nad dziećmi do lat 3(8iv) Rozwój kompetencji i kwalifikacji pracowników sektora MŚP oraz dostosowanie przedsiębiorstw do zmian (8v) Wydłużenie aktywności zawodowej oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących (8vi)

Departament Rozwoju Regionalnego Najważniejsze uwagi Komisji Europejskiej: 1. Koncentracja wsparcia na osobach pozostających bez pracy (powyżej 29 r.ż.), zwłaszcza znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy, tj. kobiet, osób po 50 roku życia, osób niepełnosprawnych, osób długotrwale bezrobotnych i nisko wykwalifikowanych 2.Konieczność wprowadzenia w RPO zapisów określających poziomy efektywności zatrudnieniowej 3.Koncentracja wsparcia na sektorach o największym potencjale do generowania nowych miejsc pracy w regionie (tzw. firmach szybkiego wzrostu) (na podstawie regionalnych badań i analiz oraz RSI); koncentracja wsparcia na pracownikach 50+ oraz nisko wykwalifikowanych 4.Ryzyko powielania wsparcia realizowanego z poziomu regionalnego i z poziomu krajowego w zakresie programów profilaktycznych (koordynacja na poziomie krajowym) – konieczny mechanizm koordynacji na poziomie krajowym

Departament Rozwoju Regionalnego Zmiany w RPO WKP po uwagach KE oraz I turze negocjacji  Wsparcie aktywizacyjne skierowane będzie do osób powyżej 29 roku życia,  Koncentracja wsparcia na osobach bezrobotnych (zakwalifikowanych do pierwszej lub drugiej kategorii oddalenia od rynku pracy), poszukujących pracy i nieaktywnych zawodowo, zwłaszcza tych, które znajdują się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy,  W RPO wskazane zostanie, iż przedsięwzięcia w zakresie aktywizacji zawodowej będą uwzględniały efektywność zatrudnieniową oraz priorytetowo będą traktowane projekty zakładające efektywność zatrudnieniową wyższą niż wymagany minimalny próg poprzez kryteria wyboru projektów,  Wsparcie w ramach PI 8v będzie koncentrować się przede wszystkim na sektorach o najwyższym potencjale do generowania miejsc pracy (tzw. firmach szybkiego wzrostu), które będą wskazywane w oparciu o regionalne badania i analizy oraz inteligentne specjalizacje określone w RSI, z uwzględnieniem jednolitej metodologii określania branż na podstawie danych dostępnych w ramach statystyki publicznej,  Pomoc w ramach PI 8v będzie koncentrować się również na pracownikach znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy, tj. w wieku powyżej 50 r.ż. i o niskich kwalifikacjach.  Grupa docelowa (8vi) to : osoby w wieku aktywności zawodowej, w szczególności powyżej 50 roku życia.

Departament Rozwoju Regionalnego OŚ PRIORYTETOWA 9 Solidarne Społeczeństwo CT 9. Promowanie włączenia społecznego, walka z ubóstwem i wszelką dyskryminacją Główne założenia w RPO WKP v. 4.0: 1.Realizacja programów aktywizacji społeczno-zawodowej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, młodzieży opuszczającej pieczę zastępczą oraz objętej kuratelą sądową (PI 9i) 2.Poprawa jakości i dostępności do usług opiekuńczych nad osobami starszymi niepełnosprawnymi i zależnymi (PI 9iv) 3.Poprawa jakości i dostępności do usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej, w tym wsparcie Ośrodków Interwencji Kryzysowej (PI 9iv) 4.Rozwój usług o charakterze środowiskowym, w tym poradnictwo prawne, mieszkania wspierane, wspomagane, treningowe (PI 9iv) 5.Poprawa jakości i dostępności do usług zdrowotnych w postaci rehabilitacji leczniczej, profilaktyki zdrowotnej dzieci, wczesnej diagnostyki wad rozwojowych, programy szczepień (PI 9iv) 6.Wsparcie tworzenia podmiotów ekonomii społecznej, w tym animacja, inkubacja, dotacja (PI 9v) 7.Wsparcie istniejących podmiotów ekonomii społecznej - szkolenia, usługi specjalistyczne (PI 9v)

Departament Rozwoju Regionalnego Najważniejsze uwagi Komisji Europejskiej:  Wskazanie jasnej demarkacji między CT8 a CT9 oraz doprecyzowanie w zakresie opisu grupy docelowej  Zbyt ogólny i za szeroki zakres wsparcia w szczególności w zakresie usług zdrowotnych  Wsparcie usług zdrowotnych wymaga dostosowania do zapisów Policy Paper  Programy zdrowotne powinny być opracowywane na poziomie krajowym lub ze środków własnych województwa

Departament Rozwoju Regionalnego  Zapewnienie wsparcia procesu de instytucjonalizacji  Usługi poradnictwa prawnego i obywatelskiego - jedynie jako element szerszych i bardziej kompleksowych projektów  Umieszczanie klauzul społecznych przy realizacji inwestycji finansowanych z EFSI w celu wspierania podmiotów ekonomii społecznej

Departament Rozwoju Regionalnego Zmiany w RPO WKP po uwagach KE oraz I turze negocjacji  Doprecyzowanie opisu grupy docelowej w zakresie demarkacji z CT8 (PI 9i) oraz wskazano na zgodność katalogu osób kwalifikujących się do wsparcia z Wytycznymi obszarowymi MIiR (PI 9i/PI 9iv) oraz przeformułowano planowane typy przedsięwzięć doprecyzowując obszar interwencji,  Usługi zdrowotne określono zgodnie z Policy Paper, wskazano na zapewnienie mechanizmów koordynacyjnych, zapobiegających powielaniu się wsparcia – negocjacje tego obszaru w III turze (PI 9iv),  Wsparcie realizowane będzie zgodnie z założeniem europejskich zasad przejścia z opieki instytucjonalnej do opieki środowiskowej (PI 9iv),  Dookreślono że usługi poradnictwa prawnego będą realizowane jako element kompleksowych projektów (PI 9iv),  Projekt Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków zakłada stosowanie klauzul społecznych (PI 9v),

Departament Rozwoju Regionalnego OŚ PRIORYTETOWA 10 Innowacyjna edukacja Cel tematyczny 10. Inwestowanie w kształcenie, szkolenie oraz szkolenie zawodowe na rzecz zdobywania umiejętności i uczenia się przez całe życie Główne założenia w RPO WKP v. 4.0 w zakresie osi priorytetowej: wsparcie placówek wychowania przedszkolnego (10i), wsparcie szkół prowadzących kształcenie ogólne (10i), wsparcie osób dorosłych w ramach kształcenia ustawicznego (10iii), wsparcie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe (10iv).

Departament Rozwoju Regionalnego Najważniejsze uwagi Komisji Europejskiej: 1. Wsparcie w ramach edukacji ogólnej powinno służyć przede wszystkim zwiększeniu możliwości do zatrudnienia uczniów (10i), 2. Dopuszczalne jest jedynie wsparcie dla nauczycieli kształcenia ogólnego w określonym zakresie, tj. poprzez podniesienie interpersonalnych i społecznych kompetencji, obsługa sprzętu ICT, wprowadzanie eksperymentalnych metod nauczania, rozwój metod diagnozy psychologiczno-pedagogicznej oraz metod indywidualnego podejścia do uczniów (10i oraz 10iv), 3. Możliwość finansowania wyposażenia/doposażenia szkół ze środków EFS wyłącznie jako element kompleksowego projektu i po odpowiednim uargumentowaniu tj. diagnoza stanu (10i oraz 10iv), 4. Koncentracja wsparcia w zakresie kształcenia osób dorosłych na kluczowych kompetencjach o charakterze podstawowym i przekrojowym (10iii),

Departament Rozwoju Regionalnego 5. Koncentracja wsparcia w zakresie kształcenia ustawicznego na grupach najbardziej potrzebujących (nisko wykwalifikowane, w wieku 50+) (10iii oraz 10iv), 6. Konieczność zapewnienia walidacji i certyfikacji zdobytych w ramach interwencji EFS efektów uczenia się (10iii oraz 10iv), 7. Konieczność zapewnienia współpracy szkół i placówek kształcenia zawodowego z ich otoczeniem społeczno-gospodarczym (10iv), 8. Zwiększenie liczby staży i praktyk zawodowych w przedsiębiorstwach dla uczniów szkół zawodowych oraz poprawa ich jakości (10iv).

Departament Rozwoju Regionalnego Zmiany w RPO WKP po uwagach KE oraz I turze negocjacji  Wsparcie w ramach edukacji ogólnej skoncentruje się na zwiększeniu zatrudnialności uczniów,  Programy wsparcia dla nauczycieli ograniczą się do kierunków zgodnych z Umową Partnerstwa oraz wskazanych przez KE,  Usunięto typy projektów dotyczące wyposażenia szkół, tego typu działania stanowić będą mogły część kompleksowych projektów o ile będą one odpowiednio uzasadnione;  Wsparcie w ramach PI 10iii ogranicza się wyłącznie do obszaru ICT oraz języków obcych w ramach kompetencji kluczowych, mających horyzontalne znaczenie dla możliwości podjęcia zatrudnienia i zwiększenia uczestnictwa w edukacji przez całe życie,

Departament Rozwoju Regionalnego  W ramach działań skierowanych do osób dorosłych zapewniony zostanie system walidacji uzyskanych kwalifikacji,  Wsparcie w ramach kształcenia zawodowego będzie ściśle wynikać ze współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym,  Jedną z priorytetowych kwestii w ramach kształcenia zawodowego będzie zwiększenie liczby staży i praktyk zawodowych dla uczniów, jak również i poprawa ich jakości m.in. poprzez podnoszenie kompetencji opiekunów stażystów i praktykantów.

Departament Rozwoju Regionalnego OŚ PRIORYTETOWA 11 Rozwój lokalny kierowany przez społeczność CT 9. Promowanie włączenia społecznego, walka z ubóstwem i wszelką dyskryminacją Główne założenia w RPO WKP v. 4.0: Wzrost aktywności lokalnych społeczności poprzez wspieranie przedsiębiorczości, animację aktywności lokalnej, rozwój form wsparcia dla rodzin, partnerstwa na rzecz rozwoju ekonomii społecznej Najważniejsze uwagi Komisji Europejskiej: Doprecyzowanie zakresu wsparcia, celów i rezultatów Zmiany w RPO WKP po uwagach KE (obszary nie były jeszcze poddane negocjacji z KE): Przeformułowano cel oraz dostosowano do niego odpowiednie wskaźniki; przeformułowano planowane typy przedsięwzięć doprecyzowując obszar interwencji oraz dookreślono grupę docelową pod kątem zgodności z CT 9

Departament Rozwoju Regionalnego Alokacje w ramach RPO po II turach negocjacji z KE

Departament Rozwoju Regionalnego Osie priorytetoweEFRR w euro EFS w euro % alokacji Oś priorytetowa 1. Wzmocnienie innowacyjności i konkurencyjności gospodarki regionu ,00 22,7% Oś priorytetowa 2. Cyfrowy region ,00 2,6% Oś priorytetowa 3. Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w regionie ,00 15,5% Oś priorytetowa 4. Region przyjazny środowisku ,00 6,2% Oś priorytetowa 5. Spójność wewnętrzna i dostępność zewnętrzna regionu ,00 10,0% Oś priorytetowa 6. Solidarne społeczeństwo i konkurencyjne kadry ,00 12,7% Oś priorytetowa 7. Rozwój lokalny kierowany przez społeczność ,00 2,1% Oś priorytetowa 8. Aktywni na rynku pracy ,008,9% Oś priorytetowa 9. Solidarne społeczeństwo ,006,6% Oś priorytetowa 10. Innowacyjna edukacja ,006,9% Oś priorytetowa 11. Rozwój lokalny kierowany przez społeczność ,002,6% Oś priorytetowa 12. Pomoc techniczna ,003,2% , ,00100%

Departament Rozwoju Regionalnego Dziękuję za uwagę Anna Głuszek Biuro Programowania RPO Wydział Programowana Europejskiego