Nowy system wsparcia osób z niepełnosprawnościami i nowy system orzecznictwa na bazie postulatów ze Społecznego Raportu Alternatywnego z realizacji w Polsce.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Adam Przepłata Konferencja podsumowująca projekt „ZAZ drogą na otwarty rynek pracy”
Advertisements

Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
WCZESNA INTERWENCJA W ODNIESIENIU DO NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI SŁUCHOWEJ. INTERDYSCYPLINARNY CHARAKTER DZIAŁAŃ Mgr Dorota Szubstarska.
1 Projekt pn. „Kurs języka migowego” GMINA JEDLICZE.
Praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach jako projekt badawczy zamawiany Problemy opieki nad osobami niesamodzielnymi w świetle.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Opiekun osób starszych
Jak rozwijać PS po zakończeniu finansowania ze środków projektowych? OWES subregion centralno-zachodni Tadeusz Durczok
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Anna Karaś-Kierownik PCPR w Ciechanowie. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w okresie czerwiec – grudzień 2008 roku realizowało: - Projekt „Aktywność szansą.
Nazwa projektodawcy: Powiat Szczecinecki „Rozbudowa i modernizacja Centrum Rehabilitacji Chorych na Stwardnienie Rozsiane – nowa powierzchnia – nowe możliwości”
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
SSPW woj. Warmińsko-Mazurskiego Parametry infrastruktury: ponad 2273 km szkieletowej i dystrybucyjnej sieci światłowodowej oraz 226 węzłów.
Specyfika projektów systemowych w zakresie pomocy społecznej realizowanych w ramach PO KL na przykładzie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Zabrzu Informacje.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Projekt pn.: „Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu mieszkańców w Gminie Jerzmanowa” nr POIG /13 realizowany w ramach Działania: 8.3 Przeciwdziałanie.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
„Aktywni zawodowo” program promocji zatrudnienia osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi w Gdyni.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
1 Po pierwsze praca… Krajowe i regionalne programy operacyjne w kontekście przedsiębiorczości i miejsc pracy.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Program Aktywizacja i Integracja Poznań, styczeń 2015r.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
W województwie zachodniopomorskim nie mniej niż 13% tys. osób to osoby niepełnosprawne. Obecnie region cechuje się najniższym w Polsce poziomem zatrudnienia.
Prawa kobiet w XXI wieku
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Możliwości realizacji usług społecznych przez podmioty reintegracyjne oraz ich kooperacji w tym zakresie.
Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami. Postulaty ze Społecznego Raportu Alternatywnego z realizacji w Polsce Konwencji Kraków, 3 czerwca 2016.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
Propozycje kryteriów wyboru projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
„Oparcie społeczne dla osób z zaburzeniami psychicznymi z terenu Gminy Nysa” projekt realizowany w ramach programu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Moje szczęście.
w powiatach malborskim i sztumskim”
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
„Ludzi można spostrzec zamykając oczy” Jan Paweł II
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Zapis prezentacji:

Nowy system wsparcia osób z niepełnosprawnościami i nowy system orzecznictwa na bazie postulatów ze Społecznego Raportu Alternatywnego z realizacji w Polsce Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016 r. Małopolski Konwent Regionalny II Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Aleksander Waszkielewicz, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego

Art. 19 Konwencji. Niezależne życie i włączenie w lokalną społeczność Prawo do życia w lokalnej społeczności. Możliwość wyboru miejsca zamieszkania. Szeroki zakres usług wspierających (społecznych) świadczonych w domu lub w społeczności lokalnej. Usługi i urządzenia dla ogółu ludności dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.

Art. 26 Konwencji. Habilitacja i rehabilitacja Usługi i programy wszechstronnej rehabilitacji, w tym w obszarze zdrowia, zatrudnienia, edukacji i usług społecznych. Podstawa: wielodyscyplinarna ocenie indywidualnych potrzeb i potencjału. Wsparcie udziału i włączenia w społeczność lokalną. Dostępność urządzeń i technologii wspomagających.

Art. 28 Konwencji. Odpowiednie warunki życia i ochrona socjalna Prawo do stałego polepszania warunków życia. Programy ograniczania ubóstwa. Pomoc Państwa w pokrywaniu wydatków związanych z niepełnosprawnością. Dostęp do społecznych programów mieszkaniowych (mieszkalnictwo chronione, wspomagane, komunalne).

Obecny system wsparcia (1/3) Brak polityki społecznej określającej, za co i za kogo państwo ponosi odpowiedzialność, jakie są główne jej cele oraz w jakich obszarach podejmuje się działania. Podejście „resortowe”, brak koordynacji; niespójność, fragmentaryczność – „białe plamy”, nieefektywność wydatkowania. Działania interwencyjne i czasami kompensacyjne, brak aktywizacyjnych i włączających.

Obecny system wsparcia (2/3) Założenie, że osoby z niepełnosprawnościami są niezdolne do pracy (rodem z XIX w.). Pominięcie, że niepełnosprawność może oznaczać wyższe koszty funkcjonowania i potrzebę korzystania z usług społecznych. Brak wsparcia dla wielu osób, które go szczególnie potrzebują. Nieprzewidywalność orzecznictwa. Nagradzanie bierności, karanie za aktywność.

Obecny system wsparcia (3/3) Wsparcie: świadczenia finansowe (~80%) i usługi społeczne (~20%). Niedostępność usług społecznych (jak asystentów osobistych, tymczasowej opieki zastępczej, rodzinnych domów pomocy). Instytucjonalizacja wsparcia (duże ośrodki, wsparcie poza rodziną) i jego szablonowość. Nieefektywne instrumenty jak: warsztaty terapii zajęciowej czy turnusy rehabilitacyjne. Ograniczenie roli Państwa (brak programowania, koordynacji, środków), przerzucenie zadań do organizacji.

Efekty Podtrzymywanie egzystencji zamiast gwarancji godnego, aktywnego i niezależnego życia; obywatele „drugiej kategorii”. Wysokie transfery nie prowadzą do zasadniczej zmiany. Zaspokajanie co najwyżej minimalnych potrzeb. Demotywowanie do pracy (pułapka świadczeniowa), niski wskaźnik zatrudnienia (22% vs. 72%). Promocja bierności, spychanie na margines, niska aktywność społeczna. Ubóstwo. Wykluczenie społeczne.

Społeczny Raport Alternatywny (SRA) z realizacji Konwencji w Polsce Wszystkie 33 artykuły, tylko 60 stron. 20 autorów. 150 uczestników paneli eksperckich. 150 uczestników regionalnych spotkań konsultacyjnych. +60 organizacji popierających.

Postulaty wynikające ze SRA Postulaty systemowe (1/4) Oparcie prawodawstwa o zasady godności, autonomii i niezależnego życia.

Postulaty wynikające ze SRA Postulaty systemowe (2/4) Wypracowanie wspólnie ze środowiskiem strategii polityki społecznej wobec osób z niepełnosprawnościami (celów, obszarów, instrumentów i kryteriów wsparcia itd.), w tym mapy drogowej wdrażania Konwencji.

Postulaty wynikające ze SRA Postulaty systemowe (3/4) Zmiana definicji niepełnosprawności oraz dostosowanie systemu orzecznictwa (w tym do opracowanej strategii i Konwencji), jak i jego ujednolicenie.

Postulaty wynikające ze SRA Postulaty operacyjne (1/11) Deinstytucjonalizacja – przejście od wsparcia w dużych instytucjach do wsparcia w środowisku lokalnym.

Postulaty wynikające ze SRA Postulaty operacyjne (2/11) Wzmocnienie wsparcia Państwa dla rodzin osób z niepełnosprawnościami.

Postulaty wynikające ze SRA Postulaty operacyjne (3/11) Wspieranie aktywności osób z niepełnosprawnościami zamiast bierności. Zwiększenie udziału świadczeń i usług o charakterze kompensacyjnym, aktywizacyjnym i włączającym.

Postulaty wynikające ze SRA Postulaty operacyjne (4/11) Indywidualizacja wsparcia.

Postulaty wynikające ze SRA Postulaty operacyjne (5/11) Zdecydowane rozszerzenie oferty usług publicznych.

Nowy system wsparcia (1/3) Pryncypia: godność, autonomia, niezależne i aktywne życie. Strategia wypracowana ze środowiskiem. Nowa ustawa o osobach z niepełnosprawnościami, wdrażająca Konwencję. Odpowiedzialność państwa. Programowanie działań.

Nowy system wsparcia (2/3) Działania kompensujące, aktywizujące i włączające. Wsparcie rodziny, w lokalnej społeczności. Spójne działania; od narodzin do starości. Usługi społeczne: – Asystenci osobiści, tymczasowa opieka zastępcza, opieka dzienna, mieszkalnictwo chronione, wspomagane, rodzinne domy pomocy (deinstytucjonalizacja), – Aktywizacja zawodowa, zatrudnienie wspomagane, – Wczesna interwencja (powszechność, doradcy), – Edukacja włączająca (a nie segregacyjna / integracyjna), – Wsparcie komunikacji (tłumacze języka migowego, telefonia dla głuchych), – Transport specjalizowany.

Nowy system wsparcia (3/3) Dostępność: – Przestrzeni publicznej, informacji, transportu, – Towarów i usług, rozszerzanie na podmioty niepubliczne (banki,, e-sklepy, kina, stadiony itd.; vide nadawcy telewizyjni, telekomy). Nacisk na edukację włączającą. Przejście od edukacji do pracy. Aktywizacja na otwartym rynku pracy. Włączenie – zamiast segregacji – w życie społeczne (kulturalne, sportowe, polityczne).

Nowy system orzecznictwa (1/3) Narzędzie do uzyskania dostępu do świadczeń i usług z systemu wsparcia osób z niepełnosprawnościami (nie jest wartością samą w sobie, samoistnym bytem). Wyrastający z Konwencji. Definiowanie niepełnosprawności na bazie definicji konwencyjnej (art. 1). „Do osób niepełnosprawnych zalicza się te osoby, które mają długotrwale naruszoną sprawność fizyczną, umysłową [psychiczną], intelektualną lub w zakresie zmysłów co może, w oddziaływaniu z różnymi barierami, utrudniać im pełny i skuteczny udział w życiu społecznym, na zasadzie równości z innymi osobami.”

Nowy system orzecznictwa (2/3) Służący uzyskaniu i realizacji potrzebnego wsparcia. Identyfikujący indywidualne – potrzeby i potencjał (art. 26). W drugiej kolejności uwzględniający ograniczenia. Pozytywny model orzekania (wypływający z przyrodzonej godności): – Skupiający się na tym, jak wesprzeć osobę w jej niezależnym życiu, a nie na tym, jakie ma ograniczenia, – Można mówić o częściowej niezdolności lub częściowej zdolności. Uwzględniający aspekty społeczne, jak i medyczne.

Nowy system orzecznictwa (3/3) Wykorzystanie ICF-u. Orzeczenia: – Nie mogą zawierać (wprost) informacji medycznych, powinny wdrażać pozytywny model orzekania, – Wolne od sformułowań stygmatyzujących i deprecjonujących Indywidualizacja procesu, odejście od stopni niepełnosprawności. Ujednolicony – na potrzeby świadczeń rentowych i pozarentowych, edukacji itd.

Porównanie systemów orzecznictwa (1/2) CechaObecnyNowy społecznyNowy rządowy NiepełnosprawnośćZ orzeczeniaIndywidualna cechaZ orzeczenia Oparty naUst. o rehabilitacjiKonwencjiUst. o rehabilitacji SłużyUrzędnikomObywatelomUrzędnikom System wsparciaRównoległyNadrzędnyRównoległy WsparcieReglamentujeEgzekwujeReglamentuje Odniesienie do potrzeb NieTak, priorytetNie Skupia się naOgraniczeniachPotrzebach i potencjale Ograniczeniach IdentyfikujeOgraniczeniaPotrzeby, potencjał i ograniczenia Ograniczenia Model orzekaniaNegatywnyPozytywnyNegatywny

Porównanie systemów orzecznictwa (2/2) CechaObecnyNowy społecznyNowy rządowy Wykorzystanie ICF-uNieTak IndywidualizacjaMałaDuża? Standaryzacja / przewidywalność NieTak Orzeczenia: wsparcie Tylko wskazane kierunki wsparcia Wprost uprawnienia, też wprost potrzeby Tylko wskazane kierunki wsparcia O: dane medyczneTakNie (może pośr. z potrzeb) Tak O: sformułowania stygmatyzujące TakNieTak Stopnie / kategoryzacja TakNie Indywidualizacja ? Ujednolicenie systemów NieTakNie

Kongres Osób z Niepełnosprawnościami II Kongres Osób z Niepełnosprawnościami, Warszawa, 20 września 2016 r. Wielkopolski Konwent Regionalny, Poznań, 17 maja 2016 r. oraz 8 innych Konwentów Regionalnych w okresie maj-czerwiec 2016 r.

Dlaczego warto przyjść na Kongres 1.Bo jeśli nie będziemy mówić o swoich sprawach, nikt nie zrobi tego za nas. 2.Bo obecne w życiu publicznym osoby z niepełnosprawnościami można policzyć na palcach jednej ręki. 3.Bo kobiety z niepełnosprawnościami są podwójnie dyskryminowane. 4.Bo mamy dość biedy i braku miejsc pracy – minimalne wynagrodzenie nie jest godną płacą, a z renty trudno wyżyć. 5.Bo wyjście z domu i dotarcie do sklepu, kina, urzędu, a nawet skorzystanie ze strony w Internecie jest często niemożliwe lub utrudnione. 6.Bo tylko 9% budynków w Polsce jest architektonicznie dostępnych; 7.Bo segregacja w edukacji nie może być podstawowym rozwiązaniem; 8.Bo rodziny zostawione same sobie popadają w coraz większe problemy. 9.Bo potrzebujemy solidarności we własnym środowisku. 10.Bo Kongres może być początkiem zmiany społecznej.

Więcej informacji i kontakt

Dziękuję za uwagę Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego tel