Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Advertisements

Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. ( ZIT ). Dofinansowanie :ZIT 11,4 mln euro WRPO 8,0 mln euro Beneficjenci :- Uniwersytet im. A. Mickiewicza, - Politechnika.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Prywatne Gimnazjum Informatyczne Szkoła pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Nowy wymiar nauki.
WCZESNA INTERWENCJA W ODNIESIENIU DO NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI SŁUCHOWEJ. INTERDYSCYPLINARNY CHARAKTER DZIAŁAŃ Mgr Dorota Szubstarska.
„Małopolski program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych”
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach jako projekt badawczy zamawiany Problemy opieki nad osobami niesamodzielnymi w świetle.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy Ul. Królowej Jadwigi Mielec POWIAT MIELECKI Ul.
Nazwa projektodawcy: Powiat Szczecinecki „Rozbudowa i modernizacja Centrum Rehabilitacji Chorych na Stwardnienie Rozsiane – nowa powierzchnia – nowe możliwości”
1 Zajęcia I Młodzież na rynku pracy Regionalne i lokalne rynki pracy, rok akad. 2013/2014.
Specyfika projektów systemowych w zakresie pomocy społecznej realizowanych w ramach PO KL na przykładzie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Zabrzu Informacje.
POWIATOWE CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO I PRAKTYCZNEGO W BĘDZINIE ul. I. Krasickiego 17, 42 – 500 Będzin tel , fax www:
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO ROLA SAMORZĄDU W KREOWANIU POLITYKI OŚWIATOWEJ W REGIONIE – ŚWIĘTOKRZYSKI PROGRAM WSPIERANIA ROZWOJU EDUKACJI Kielce,
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
1 Po pierwsze praca… Krajowe i regionalne programy operacyjne w kontekście przedsiębiorczości i miejsc pracy.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część II.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Remont Przedszkola Miejskiego nr 4 w Kolnie wraz z wyposażeniem dydaktycznym i adaptacją niewykorzystanych pomieszczeń na potrzeby edukacji przedszkolnej.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część III.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Konsekwencje wprowadzonych zmian Edukacja przedszkolna Teresa Ogrodzińska Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Edukacja dorosłych w zakresie kompetencji cyfrowych.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Projekt Śląskie. Inwestujemy w talenty – II edycja realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Urząd.
WSPARCIE ROZWOJU POMORSKIEJ EDUKACJI przez Samorząd Województwa Pomorskiego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach RPO WP na lata
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach - szkolenia realizowane w ramach projektu MEN.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach - szkolenia realizowane w ramach projektu MEN.
Numer naboru: RPMP IP /17 Małopolskie Talenty I etap edukacyjny: klasy IV – VI z 43 szkół podstawowych powiatu gorlickiego Numer naboru:
REGIONALNY PROGRAM OCHRONY ZDROWIA PSYCHICZNEGO
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Zapis prezentacji:

Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.

Bariery edukacyjne Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia to inaczej ograniczenia utrudniające lub uniemożliwiające dostęp do wykształcenia oraz wymagające rozwiązania problemy stojące przed polityką oświatową.

Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Bariery systemowe Bariery dostępu

Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Bariery edukacyjne Dostępu Systemowe EkonomicznePrzestrzenno-lokalizacyjneŚrodowiskowo-kulturowe

Ograniczenia utrudniające lub uniemożliwiające dostępdo edukacji Ograniczenia utrudniające lub uniemożliwiające dostęp do edukacji 1) Bariery ekonomiczne  trudna sytuacja materialna uczniów uniemożliwiająca rozwój edukacyjny rozwój edukacyjny Tabela: Liczba uczniów otrzymujących pomoc materialną w odniesieniu do liczby rodzin korzystających z pomocy społecznej Dane: wg. Raportu Województwa Małopolskiego za 2006 rok Typ Szkoły Liczba uczniów w 2006 roku Udział uczniów otrzymujących stypendia [%] Liczba uczniów otrzymujących stypendium w 2006 roku Podstawowa , Gimnazjum , Ponadgimnazjalna , Policealna ,3337 Liczba uczniów, którzy otrzymali stypendia w 2006r Liczba rodzin, którym udzielono pomocy socjalnej w 2006r. –

ograniczony dostęp do nowoczesnej edukacji  ograniczony dostęp do nowoczesnej edukacji nowoczesnego sprzętu informatycznego (ICT),nowoczesnego sprzętu informatycznego (ICT), nowoczesnych pomocy naukowych,nowoczesnych pomocy naukowych, zajęć pozalekcyjnych np. z języków obcych,zajęć pozalekcyjnych np. z języków obcych, edukacji interaktywnej, e-learningu.edukacji interaktywnej, e-learningu. Ograniczenia utrudniające lub uniemożliwiające dostęp do edukacji

2) Bariery przestrzenno-lokalizacyjne 2) Bariery przestrzenno-lokalizacyjne  miejsce zamieszkania słabiej wykształcona część mieszkańców Małopolski słabiej wykształcona część mieszkańców Małopolski zamieszkuje tereny wiejskie zamieszkuje tereny wiejskie Liczba osób z wykształceniem wyższym w mieście 16% Liczba osób z wykształceniem wyższym na wsi 4% Dane: wg. Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata

Ograniczenia utrudniające lub uniemożliwiające dostęp do edukacji  niepełnosprawność trudności w przemieszczaniu się osób niepełnosprawnych, którzy wśród społeczności szkolnej stanowią odpowiednio w szkołachtrudności w przemieszczaniu się osób niepełnosprawnych, którzy wśród społeczności szkolnej stanowią odpowiednio w szkołach podstawowych - 5,1%, gimnazjalnych - 5,6%, ponadgimnazjalnych- 9%  lokalizacja wyspecjalizowanych placówek oświatowych w większych miastach

Ograniczenia utrudniające lub uniemożliwiające dostęp do edukacji 3) Bariery środowiskowo-kulturowe  zróżnicowana świadomość mieszkańców Małopolski dotycząca korzyści płynących z edukacji Analizowana kategoria MiastoWieś Liczba dzieci uczęszczających do przedszkoli Procent dzieci uczęszczających do przedszkoli 60 %22 % Liczba przedszkoli Stała dysproporcja utrzymująca się od 1999 r. Udział dzieci z Małopolski w edukacji przedszkolnej w odniesieniu do liczby przedszkoli Dane: wg. Raportu o stanie Województwa za rok

Ograniczenia utrudniające lub uniemożliwiające dostęp do edukacji  Świadomość społeczna charakteryzująca się brakiem wyraźnego związku między wykształceniem, a sukcesem życiowym. a sukcesem życiowym. Brak przełożenia poziomu wykształcenia na: Brak przełożenia poziomu wykształcenia na: pozycję społeczną,pozycję społeczną, pozycję zawodową,pozycję zawodową, pozycję materialnąpozycję materialną Występuje w szczególności w rodzinach słabo wykształconych i patologicznych

Ograniczenia systemowe 1) Bariery ekonomiczne 1) Bariery ekonomiczne zbyt ogólny profil kształcenia  rozdźwięk pomiędzy szybko rozwijającymi się technologiami, a systemem kształcenia technologiami, a systemem kształcenia  niewystarczająca ilość wykwalifikowanej kadry, w tym w kształceniu zawodowym zbyt niskie nakłady na edukację /w tym infrastrukturę edukacyjną i bazę dydaktyczną/ niedostosowanie systemu edukacji systemu edukacji do zmieniających się do zmieniających się wymogów rynku pracy wymogów rynku pracy

Główne potrzeby nauczycieli kształcenia zawodowego w zakresie treści kształcenia w zawodzie Dane: wg. Raportu „Diagnoza jakości kształcenia zawodowego w szkołach województwa małopolskiego prowadzonych przez jst”. Ograniczenia systemowe 22,5% nauczycieli – potrzeba aktualizacji wiedzy 22,5% nauczycieli – potrzeba aktualizacji wiedzy i treści kształcenia i treści kształcenia 15,5% nauczycieli – potrzeba informatyzacji 15,5% nauczycieli – potrzeba informatyzacji i komputeryzacji i komputeryzacji

Ograniczenia systemowe Źródło: “Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2006/2007”; wyd. GUS Warszawa 2007 Stan wyposażenia szkół województwa małopolskiego na tle innych województw Województwo o najsłabszym wyposażeniu szkół

Ograniczenia systemowe  niedokończony proces dostosowania infrastruktury edukacyjnej do potrzeb osób niepełnosprawnych 2) Bariery przestrzenno-lokalizacyjne 2) Bariery przestrzenno-lokalizacyjne  nierównomierne rozmieszczenie wyspecjalizowanych placówek i usług edukacyjnych - dostęp do edukacji /doradztwo edukacyjno-zawodowe, Centra Kształcenia Praktycznego, biblioteki specjalistyczne, ośrodki wychowawcze/ obniżenie motywacji do rozpoczęcia i kontynuowania obniżenie motywacji do rozpoczęcia i kontynuowania nauki nauki

Ograniczeniasystemowe Ograniczenia systemowe 3) Bariery środowiskowo-kulturowe  niewystarczający system informacji/promocji uświadamiający korzyści płynące z kształcenia się  niski udział osób dorosłych w kształceniu ustawicznym, stanowiący niekorzystny wzorzec dla młodego pokolenia  niewystarczający system pracy z uczniem zdolnym  ograniczony system wsparcia materialnego młodzieży uzdolnionej, szczególnie z rodzin najuboższych

Dziękuję za uwagę. www. malopolskie.pl