Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Bariery edukacyjne Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia to inaczej ograniczenia utrudniające lub uniemożliwiające dostęp do wykształcenia oraz wymagające rozwiązania problemy stojące przed polityką oświatową.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Bariery systemowe Bariery dostępu
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Bariery edukacyjne Dostępu Systemowe EkonomicznePrzestrzenno-lokalizacyjneŚrodowiskowo-kulturowe
Ograniczenia utrudniające lub uniemożliwiające dostępdo edukacji Ograniczenia utrudniające lub uniemożliwiające dostęp do edukacji 1) Bariery ekonomiczne trudna sytuacja materialna uczniów uniemożliwiająca rozwój edukacyjny rozwój edukacyjny Tabela: Liczba uczniów otrzymujących pomoc materialną w odniesieniu do liczby rodzin korzystających z pomocy społecznej Dane: wg. Raportu Województwa Małopolskiego za 2006 rok Typ Szkoły Liczba uczniów w 2006 roku Udział uczniów otrzymujących stypendia [%] Liczba uczniów otrzymujących stypendium w 2006 roku Podstawowa , Gimnazjum , Ponadgimnazjalna , Policealna ,3337 Liczba uczniów, którzy otrzymali stypendia w 2006r Liczba rodzin, którym udzielono pomocy socjalnej w 2006r. –
ograniczony dostęp do nowoczesnej edukacji ograniczony dostęp do nowoczesnej edukacji nowoczesnego sprzętu informatycznego (ICT),nowoczesnego sprzętu informatycznego (ICT), nowoczesnych pomocy naukowych,nowoczesnych pomocy naukowych, zajęć pozalekcyjnych np. z języków obcych,zajęć pozalekcyjnych np. z języków obcych, edukacji interaktywnej, e-learningu.edukacji interaktywnej, e-learningu. Ograniczenia utrudniające lub uniemożliwiające dostęp do edukacji
2) Bariery przestrzenno-lokalizacyjne 2) Bariery przestrzenno-lokalizacyjne miejsce zamieszkania słabiej wykształcona część mieszkańców Małopolski słabiej wykształcona część mieszkańców Małopolski zamieszkuje tereny wiejskie zamieszkuje tereny wiejskie Liczba osób z wykształceniem wyższym w mieście 16% Liczba osób z wykształceniem wyższym na wsi 4% Dane: wg. Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata
Ograniczenia utrudniające lub uniemożliwiające dostęp do edukacji niepełnosprawność trudności w przemieszczaniu się osób niepełnosprawnych, którzy wśród społeczności szkolnej stanowią odpowiednio w szkołachtrudności w przemieszczaniu się osób niepełnosprawnych, którzy wśród społeczności szkolnej stanowią odpowiednio w szkołach podstawowych - 5,1%, gimnazjalnych - 5,6%, ponadgimnazjalnych- 9% lokalizacja wyspecjalizowanych placówek oświatowych w większych miastach
Ograniczenia utrudniające lub uniemożliwiające dostęp do edukacji 3) Bariery środowiskowo-kulturowe zróżnicowana świadomość mieszkańców Małopolski dotycząca korzyści płynących z edukacji Analizowana kategoria MiastoWieś Liczba dzieci uczęszczających do przedszkoli Procent dzieci uczęszczających do przedszkoli 60 %22 % Liczba przedszkoli Stała dysproporcja utrzymująca się od 1999 r. Udział dzieci z Małopolski w edukacji przedszkolnej w odniesieniu do liczby przedszkoli Dane: wg. Raportu o stanie Województwa za rok
Ograniczenia utrudniające lub uniemożliwiające dostęp do edukacji Świadomość społeczna charakteryzująca się brakiem wyraźnego związku między wykształceniem, a sukcesem życiowym. a sukcesem życiowym. Brak przełożenia poziomu wykształcenia na: Brak przełożenia poziomu wykształcenia na: pozycję społeczną,pozycję społeczną, pozycję zawodową,pozycję zawodową, pozycję materialnąpozycję materialną Występuje w szczególności w rodzinach słabo wykształconych i patologicznych
Ograniczenia systemowe 1) Bariery ekonomiczne 1) Bariery ekonomiczne zbyt ogólny profil kształcenia rozdźwięk pomiędzy szybko rozwijającymi się technologiami, a systemem kształcenia technologiami, a systemem kształcenia niewystarczająca ilość wykwalifikowanej kadry, w tym w kształceniu zawodowym zbyt niskie nakłady na edukację /w tym infrastrukturę edukacyjną i bazę dydaktyczną/ niedostosowanie systemu edukacji systemu edukacji do zmieniających się do zmieniających się wymogów rynku pracy wymogów rynku pracy
Główne potrzeby nauczycieli kształcenia zawodowego w zakresie treści kształcenia w zawodzie Dane: wg. Raportu „Diagnoza jakości kształcenia zawodowego w szkołach województwa małopolskiego prowadzonych przez jst”. Ograniczenia systemowe 22,5% nauczycieli – potrzeba aktualizacji wiedzy 22,5% nauczycieli – potrzeba aktualizacji wiedzy i treści kształcenia i treści kształcenia 15,5% nauczycieli – potrzeba informatyzacji 15,5% nauczycieli – potrzeba informatyzacji i komputeryzacji i komputeryzacji
Ograniczenia systemowe Źródło: “Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2006/2007”; wyd. GUS Warszawa 2007 Stan wyposażenia szkół województwa małopolskiego na tle innych województw Województwo o najsłabszym wyposażeniu szkół
Ograniczenia systemowe niedokończony proces dostosowania infrastruktury edukacyjnej do potrzeb osób niepełnosprawnych 2) Bariery przestrzenno-lokalizacyjne 2) Bariery przestrzenno-lokalizacyjne nierównomierne rozmieszczenie wyspecjalizowanych placówek i usług edukacyjnych - dostęp do edukacji /doradztwo edukacyjno-zawodowe, Centra Kształcenia Praktycznego, biblioteki specjalistyczne, ośrodki wychowawcze/ obniżenie motywacji do rozpoczęcia i kontynuowania obniżenie motywacji do rozpoczęcia i kontynuowania nauki nauki
Ograniczeniasystemowe Ograniczenia systemowe 3) Bariery środowiskowo-kulturowe niewystarczający system informacji/promocji uświadamiający korzyści płynące z kształcenia się niski udział osób dorosłych w kształceniu ustawicznym, stanowiący niekorzystny wzorzec dla młodego pokolenia niewystarczający system pracy z uczniem zdolnym ograniczony system wsparcia materialnego młodzieży uzdolnionej, szczególnie z rodzin najuboższych
Dziękuję za uwagę. www. malopolskie.pl