Projekt systemowy w ramach Poddziałania 9.1.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

Zasady współpracy w projektach dofinansowanych w ramach RPO WP (partnerstwo) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„Małopolski program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych”
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Sprawozdawczość. Podstawowe terminy Okres sprawozdawczy  3 kolejne miesiące, licząc od daty zawarcia umowy o dofinansowanie projektu Rodzaje raportów.
Poddziałanie Podniesienie jakości oferty edukacyjnej ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych uczniów – projekty ZIT bis Elbląg KONKURS RPWM IZ /16.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
„Premia na Horyzoncie” środki finansowe na działania wspomagające uczestnictwo jednostek naukowych w programie ramowym w zakresie badań naukowych i innowacji.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Poddziałanie Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
SPECYFIKA I CEL KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 11.4 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
Kielce, 9 października 2014 r. Wstępne założenia dotyczące wnoszenia i oceny wkładu własnego w projektach współfinansowanych ze środków EFS w latach
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Gdańskie Okienka Przedszkolne od PO KL do rejestru nr 276/Z-P/10.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
REKRUTACJA –KROK PO KROKU Przygotowano na podstawie Zarządzenia nr 12/2016 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie ustalenia.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Wniosek o dofinansowanie.
SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Remont Przedszkola Miejskiego nr 4 w Kolnie wraz z wyposażeniem dydaktycznym i adaptacją niewykorzystanych pomieszczeń na potrzeby edukacji przedszkolnej.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
VIII Posiedzenie Podlaskiego Komitetu Monitorującego Kontrakt Wojewódzki Podlaski Urząd Wojewódzki | Białystok | Luty 2006 Projekt współfinansowany przez.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Poddziałania Jakość edukacji ogólnej Konkurs numer: RPPM IZ /15 Regionalny Program.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Najczęściej popełniane błędy w przygotowywanych wnioskach o dofinasowanie Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
X Posiedzenie Podlaskiego Komitetu Monitorującego Kontrakt Wojewódzki Białystok, 8 maja 2006 r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską oraz Budżet.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
„Od dziś pracuję na swój sukces”
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Projekt systemowy w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki

Szczegółowe informacje na temat projektów systemowych są zawarte w „Zasadach przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych w zakresie indywidualizacji nauczania realizowanych przez organy prowadzące szkoły w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki”.

Od września 2009 r. zaczęła obowiązywać w szkołach nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego. Aby ułatwić proces jej wprowadzania do szkół podstawowych Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt Indywidualizacji procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej w kontekście wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego i wraz z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego uwzględniono realizację przedmiotowego projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Poddziałanie Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych. Celem projektu jest przygotowanie szkół podstawowych do realizacji nowej podstawy programowej w klasach I-III, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych potrzeb każdego ucznia.

Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego wprowadzona rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U ), przewiduje, iż celem kształcenia ogólnego w szkole podstawowej jest „(…) kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie. Edukacja wczesnoszkolna ma stopniowo i możliwie łagodnie przeprowadzić dziecko z kształcenia zintegrowanego do nauczania przedmiotowego w klasach IV-VI szkoły podstawowej (…). Jednocześnie ma zapewnić kontynuację i ciągłość procesu edukacji rozpoczętego w przedszkolu.” Określono też, że zadaniem szkoły jest m.in. realizowanie programu nauczania skoncentrowanego na dziecku, jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwościach uczenia się.

Projekty indywidualizacji nauczania w klasach I – III są elementem reformy systemu oświaty i obejmują wynikającą z niej zmianę sposobu pracy szkoły. Projekty te mają charakter powszechny (tj, przewiduje się ich realizację w każdej szkole) i podstawowy (tj. obejmują swoim zakresem jedynie podstawowe działania związane z wdrożeniem nowej podstawy programowej zawierającej indywidualizację jako sposób pracy z uczniami i uczennicami klas I – III). W celu indywidualizacji pracy z uczniem oraz na potrzeby prawidłowej realizacji projektów systemowych, o których mowa w niniejszym poradniku, wprowadzone zostały tzw. Standardy. Są to etapy i cząstkowe rezultaty w osiąganiu określonego celu, którym jest wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez indywidualizację procesu wychowawczo-edukacyjnego w klasach I-III szkół podstawowych. Realizacja projektów systemowych, polega na realizacji Standardu IV i V, aby jednak móc realizować projekt, poszczególne szkoły muszą spełnić Standardy I-III.

 w szkole działa zespół nauczycieli odpowiedzialny za opracowanie, wdrożenie i realizację działań ukierunkowanych na indywidualizację procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III w kontekście wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego na I etapie edukacyjnym.  zespół przeprowadza w szkole rozpoznanie potrzeb i analizuje szczegółowo jego wyniki. Na podstawie tego rozpoznania opracowuje bądź modyfikuje istniejące programy nauczania dostosowane do potrzeb uczniów danej klasy, uwzględniające indywidualizację pracy z dzieckiem na lekcji.  zespół monitoruje realizację programów i ocenia skuteczność podejmowanych oddziaływań. W skład zespołu wchodzą nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej oraz inni nauczyciele pracujący bezpośrednio z uczniami klas I-III, np.; wychowawca świetlicy, bibliotekarz, pedagog szkolny lub psycholog – jeśli są zatrudnieni.

 nauczyciele prowadzący obowiązkowe zajęcia w danej klasie realizują opracowany program, w tym indywidualizują pracę z uczniem, dostosowując ją do jego potrzeb i możliwości.  programy nauczania uwzględniają działania mające na celu indywidualizację procesu nauczania i wychowania uczniów, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zgodnie z nową podstawą programową kształcenia ogólnego na I etapie edukacyjnym.  przyjęte do realizacji programy opisują wykorzystywane metody i formy pracy w odniesieniu do rozpoznanych, indywidualnych specjalnych potrzeb edukacyjnych, zarówno dzieci mających specyficzne trudności w uczeniu się jak i szczególnie uzdolnionych.  zawierają propozycje indywidualizacji pracy z uczniami podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w zależności od potrzeb i możliwości. Opisują np. prowadzone podczas lekcji ćwiczenia, propozycje zadań do rozwiązania, czynności do wykonania, prowadzone obserwacje, wykonywane doświadczenia, wykorzystywane pomoce dydaktyczne, środki audiowizualne.  szkoła udostępnia, dostosowane do potrzeb swoich uczniów, opracowane programy organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny i organowi prowadzącemu.

 nauczyciele doskonalą swoje umiejętności zawodowe w zależności od potrzeb, wynikających z przeprowadzonego w szkole wstępnego rozpoznania i zaplanowanych do realizacji zajęć wspierających uczniów, m.in. poprzez samokształcenie, w ramach środków pochodzących z 1% odpisu na doskonalenie, wynikającego z art. 70a Karty Nauczyciela oraz wykorzystując inne dostępne środki finansowe (np. Priorytet IX Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki).

STANDARDY IV- V

 posiadane pomieszczenia dydaktyczne dla klas I-III, szkoła może doposażyć zgodnie z założeniami nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego na I etapie edukacyjnym oraz z zasadami indywidualizacji procesu nauczania i wychowania.  szkoła doposaża swoją bazę dydaktyczną w pomoce dydaktyczne wynikające z procesu indywidualizacji oraz w sprzęt specjalistyczny (np.: specjalistyczne oprogramowanie, pakiety do diagnozowania i korygowania dysfunkcji i dysharmonii rozwojowych, takich jak: wady wymowy, dysleksja, wady postawy, zaburzenia koordynacji ruchowej). Planowane elementy doposażenia szkoły odpowiadają rozpoznanym potrzebom i zaplanowanym zajęciom dodatkowym.

Szkoła realizuje ofertę zajęć dodatkowych, wspierających indywidualizację procesu dydaktycznego, opracowaną przez zespół nauczycieli. Szkoła organizuje dla uczniów, w zależności od rozpoznanych potrzeb:  zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji;  zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych;  zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy;

 zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej;  gimnastykę korekcyjną dla dzieci z wadami postawy;  specjalistyczne zajęcia terapeutyczne (np.: hipoterapia, muzykoterapia, dogoterapia) dla dzieci niepełnosprawnych;  zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych (np.: prowadzenie obserwacji przyrodniczych).

 WNIOSKODAWCA - wyłącznie organ prowadzący szkoły (publiczne i niepubliczne)  REALIZATOR – może być nim szkoła (publiczna i niepubliczna) o ile stanowi wyodrębnioną jednostkę organizacyjną beneficjenta  Organ prowadzący szkoły może aplikować o środki na realizację projektu nie częściej niż raz w roku i wyłącznie raz w odniesieniu do danej szkoły !!!  Liczba szkół objętych wnioskiem ma wynosić co najmniej 70% wszystkich szkół podstawowych podlegających danemu organowi prowadzącemu. Wniosek może być złożony wyłącznie dla tych szkół, które wypełniły standardy I, II, III standardów kształcenia ogólnego dla klas I-III szkół podstawowych.  Projekty systemowe mogą być przygotowane i złożone wspólnie przez kilka organów prowadzących szkoły (projekt systemowy realizowany w partnerstwie zgodnie z Zakresem realizacji projektów partnerskich określonym przez IZ PO KL).

 Oszacowanie łącznych potrzeb uczniów klas I-III szkół podstawowych, dla których jest organem prowadzącym (potrzeby wskazują szkoły poprzez uzupełnienie formularza zgłoszenia do projektu, który stanowi załącznik nr 4 do niniejszych Zasad);  Informowanie szkół, dla których jest organem prowadzącym o możliwości przystąpienia do projektu oraz przeprowadzenia naboru szkół do projektu;  Weryfikacja spełnienia przez szkoły, dla których jest organem prowadzącym, standardów I – III. Weryfikacji dokonuje poprzez zebranie pisemnych oświadczeń Dyrektorów szkół. IP podczas kontroli na miejscu dokonuje ewentualnego sprawdzenia oświadczeń dyrektorów szkół;  Przygotowania wniosku o dofinansowanie, zgodnie z ogólnymi zasadami oraz projektem modelowym, który stanowi załącznik nr 3 do niniejszych Zasad.  Rozliczenia projektu systemowego i jego monitorowania, zgodnie z Systemem realizacji PO KL oraz zasadami przyjętymi w niniejszym dokumencie.

wszyscy uczniowie i uczennice klas I-III szkół podstawowych województwa podlaskiego W projekcie uczestniczyć powinni wszyscy uczniowie i wszystkie uczennice klas I-III, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb w zakresie specyficznych trudności w uczeniu się lub zajęć rozwijających uzdolnienia i zainteresowania. Nie jest to jednak wymóg formalny – wsparcie może zostać skierowane tylko do części uczniów i uczennic (zgodnie z uzasadnieniem wskazanym we wniosku aplikacyjnym).

Uczniowie i uczennice klas I – III szkół podstawowych mogą być jednocześnie uczestnikami programów rozwojowych szkół i placówek oświatowych (uczestnictwo w projektach konkursowych w ramach Poddziałania PO KL) oraz programów indywidualizacji procesu nauczania i wychowania (uczestnictwo w projekcie systemowym w ramach Poddziałania PO KL), przy czym niemożliwe jest podwójne finansowanie tych samych wydatków. W tej samej szkole może być zatem realizowany zarówno program indywidualizacji nauczania, jak i program rozwojowy, a uczniowie i uczennice klas I-III mogą być jednocześnie uczestnikami obu projektów.

Pomimo stopniowego wprowadzania nowej podstawy programowej, która obejmie klasy III SP dopiero w roku szkolnym 2011/2012, istnieje możliwość objęcia tej grupy (uczniów klas III) wsparciem już od roku szkolnego 2010/2011 – wynika to ze zgodności formy wsparcia z ustawą o systemie oświaty (Dz.U z późn. zm., art. 1 pkt 4). W przypadku projektów obejmujących czas dłuższy niż 1 rok szkolny, dzieci, które zakończyły naukę w klasie III, a rozpoczęły w IV – nie mogą być obejmowane wsparciem.

Każdy projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego musi spełniać zasadę równości płci. Istota projektu systemowego polega na zindywidualizowanym podejściu do każdego ucznia bądź uczennicy w zależności od ich potrzeb w procesie kształcenia. Zapewnienie standardu minimum powinno przede wszystkim odnosić się do wyeliminowania jednej z istniejących barier równości płci dotyczącej stereotypów związanych z płcią.

W celu, zapewnienia zgodności projektu z zasadą równych szans kobiet i mężczyzn projekt systemowy powinien w szczególności: a. Przedstawiać dane ilościowe i/lub jakościowe w podziale na płeć uczniów i uczennic, dotyczące zasięgu realizacji projektu i/lub obszaru interwencji oraz odnosić się do występujących barier równości płci. b. Opis rezultatów projektu systemowego powinien zostać przedstawiony w podziale na kobiety i mężczyzn (uczennice i uczniów).

c. Projekt systemowy powinien zawierać działania przyczyniające się do zmniejszenia zdiagnozowanych nierówności w obszarze, którego dotyczy, jeśli te nierówności dostrzeżono. d. Zakupione materiały dydaktyczne i sprzęt również powinien służyć kształtowaniu w uczniach i uczennicach poczucia równości i być wykorzystywany w nauczaniu niestereotypowego postrzegania ról kobiecych i męskich w społeczeństwie.

e. Projekt systemowy powinien zawierać także działania, które przyczyniają się do osłabienia barier równości płci poprzez m.in. przekazywanie dzieciom i młodzieży niestereotypowej wiedzy oraz pokazanie szerokiego, niezależnego od płci, spektrum możliwych wyborów życiowych. f. Projekt systemowy organu prowadzącego szkołę powinien przewidywać również równościowy sposób zarządzania projektem.

 Musi mieścić się w okresie od dnia złożenia wniosku w UMWP do 31 grudnia 2013 r.  Projekt może być zrealizowany w terminie krótszym niż ww., ale nie może wykraczać poza wyznaczone ramy czasowe.  Możliwe jest rozpoczęcie realizacji przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu

 Na realizację projektów dla województwa podlaskiego przewidziano kwotę ,00 PLN  Poziom dofinansowania projektów wynosi 100 % (wkład własny nie jest wymagany)

 Kwota skalkulowana dla organu prowadzącego jest sumą: - iloczynu kwoty ,00 PLN i liczby szkół małych (do 69 uczniów w klasach I-III) - wydatków na realizację projektu w pozostałych szkołach : iloczynu kwoty 453,30 PLN i liczby uczniów w klasach I-III  Szkoła, jak i organ prowadzący nie może otrzymać mniej niż ,00 PLN

Budżet projektu winien być konstruowany zgodnie z Zasadami finansowania PO KL oraz Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL – oparty ma być o faktyczne wydatki planowane do poniesienia (nie może być skonstruowany wyłącznie poprzez wskazanie w kolejnych pozycjach budżetu kwot dostępnych dla poszczególnych szkół, wynikających z algorytmu).

Budżet projektu powinien spełniać następujące warunki:  powinien być spójny z zaplanowanym harmonogramem działań,  powinien zawierać realne i rzetelne oszacowanie kosztów w ramach dostępnej puli środków.

Budżet projektu (podobnie jak harmonogram realizacji) dzielony jest przez Beneficjentów na zadania. Zaleca się wyodrębnienie w budżecie projektu m.in. zadań zgodnych z opisanymi w Zasadach…  Zadanie 1 – Zajęcia dodatkowe,  Zadanie 2 – Doposażenie bazy dydaktycznej.

Zasadna wydaje się również konstrukcja budżetu oparta o wartość wsparcia przewidywanego dla poszczególnych szkół biorących udział w projekcie (wsparcie dla szkoły = wartość zadania), co pozwoli na łatwiejsze dysponowanie środkami podczas jego realizacji oraz monitorowanie przebiegu merytorycznego i finansowego projektu w poszczególnych szkołach.

ZAJĘCIA DODATKOWE, będące kontynuacją indywidualizacji pracy z uczniem w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych (o których mowa w standardzie II), wspierające indywidualizację procesu dydaktycznego, w zależności od rozpoznanych potrzeb uczniów klas I – III szkół podstawowych, a w szczególności:

 zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji;  zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych;  zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy;  zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej;  gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy;  specjalistyczne zajęcia terapeutyczne (np.: hipoterapia, muzykoterapia, dogoterapia) dla dzieci niepełnosprawnych;  zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych (np.: prowadzenie obserwacji przyrodniczych).

Zajęcia powinny być realizowane z zastosowaniem następującej zasady: - szkoła licząca w klasach I-III do 69 uczniów, powinna realizować przynajmniej 2 rodzaje zajęć; - szkoła licząca w klasach I-III 70 uczniów i więcej, powinna realizować przynajmniej 4 rodzaje zajęć. Liczba godzin przeznaczonych na jeden rodzaj zajęć, nie może być mniejsza niż 30 godzin lekcyjnych w ciągu jednego roku szkolnego.

 DOPOSAŻENIE BAZY DYDAKTYCZNEJ SZKOŁY w materiały dydaktyczne, wynikające z procesu indywidualizacji oraz specjalistyczny sprzęt,np.: - specjalistyczne oprogramowanie, - pakiety do diagnozowania i korygowania dysfunkcji i dysharmonii rozwojowych, takich jak: wady wymowy, dysleksja, wady postawy, zaburzenia koordynacji ruchowej) odpowiednio do rozpoznanych potrzeb i zaplanowanych zajęć dodatkowych (zgodnie ze standardem IV). Doposażenie bazy dydaktycznej może spełniać przesłanki cross-financingu określone w Zasadach finansowania PO KL. Cross-financing nie może być wyższy niż 10% wartości projektu.

 Koszty pośrednie (koszty związane z obsługą techniczną projektu, których nie można bezpośrednio przyporządkować do konkretnego zadania) - rozumiane zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL.

 Koszty zarządzania (koszty związane z wdrożeniem projektu – w tym wydatki związane z otworzeniem i prowadzeniem rachunków bankowych oraz wydatki na działania informacyjno-promocyjne) – rozumiane zgodnie z Zasadami finansowania PO KL - co nie oznacza, że w punkcie 3.5 wniosku nie należy opisywać sposobu zarządzania projektem (opis ten podlega ocenie merytorycznej).

 Koszty związane z wdrożeniem standardów I-III oraz koszty działań związane z realizacją szerszego programu rozwojowego realizowanego w danej szkole (wykraczające poza standardy IV-V)

 Wniosek przygotowuje organ prowadzący na podstawie zapotrzebowania zgłaszanego przez szkoły (formularz takiego zapotrzebowania stanowi załącznik do Zasad…)

Organ prowadzący powinien:  Zweryfikować merytorycznie proponowane przez dyrektorów szkół formy wsparcie, w razie potrzeby ustalić z nimi ostateczne zapotrzebowanie  Zweryfikować kwoty zapotrzebowane przez poszczególne szkoły w zakresie zgodności z Zasadami… (liczba uczniów w klasach I-III a wartość wsparcia)

 Przygotować wniosek aplikacyjny – na podstawie zapotrzebowań szkół oraz przeprowadzonej diagnozy sytuacji. Należy zaznaczyć, że budżet projektu ma być oparty o planowane faktyczne wydatki, a nie opierać się na wartości wsparcia kierowanego do każdej szkoły podstawowej. W trakcie przygotowania wniosku można korzystać również z modelowego projektu, który został zawarty w Zasadach... Należy pamiętać, że materiał ten stanowi jedynie przykład, a nie wzór wniosku o dofinansowanie projektu systemowego.

Beneficjentem projektu jest organ prowadzący szkoły (jego nazwa – np. „Gmina Ciechanowiec” powinna pojawić się w punkcie 2.1 wniosku aplikacyjnego, natomiast lista szkół planowanych do objęcia wsparciem wraz z informacją o liczbie uczniów oraz informacją o spełnianiu przez nie standardów I-III powinna znaleźć się w treści wniosku – np. punkcie 3.1, co pozwoli na zweryfikowanie, czy wniosek spełnia kryterium dotyczące objęcia wsparciem 70% szkół podległych danemu organowi prowadzącemu).

Wniosek należy wypełnić zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu PO KL z 1 stycznia 2010 r. zawierającą informację na temat wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach PO KL.

Wniosek należy przygotować w aktualnie obowiązującej wersji Generatora Wniosków Aplikacyjnych tj. wersja 5.3 (aplikacja dostępna w Internecie: Wniosek powinien być złożony w tożsamej wersji papierowej w jednym egzemplarzu i elektronicznej o formacie pliku zip_pokl wraz załącznikami dotyczącymi sytuacji finansowej Beneficjenta zgodnie z Zasadami dokonywania wyboru projektów PO KL (nie dotyczy jednostek sektora finansów publicznych).

Przy wypełnianiu wniosku należy również zapoznać się z: 1. Kartą oceny formalnej wniosku o dofinansowanie projektu systemowego PO KL 2. Kartą oceny merytorycznej wniosku o dofinansowanie projektu systemowego PO KL

Miejsce: Urzędu Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego (ul. Kleeberga 20, Białystok) Termin: Do 22 października 2010 r. (decyduje data wpływu wniosku do UMWP w Białymstoku) Wnioski złożone po terminie pozostają bez rozpatrzenia

Złożony wniosek podlega ocenie formalnej i merytorycznej. W trakcie oceny sprawdzana jest zgodność wniosku z następującymi kryteriami.

 Ogólne kryteria formalne są zgodne z Kartą oceny formalnej projektu systemowego  Kryterium dostępu: Liczba szkół objętych projektem wynosi co najmniej 70% wszystkich szkół podstawowych podlegających danemu organowi prowadzącemu.

 Ocena merytoryczna wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego PO KL dokonywana jest w oparciu o Kartę oceny merytorycznej projektu systemowego.

 Ocena formalna projektu systemowego trwa nie dłużej niż 14 dni od dnia jego złożenia do IP, zaś ocena merytoryczna – nie dłużej niż 21 dni od dnia zarejestrowania wniosku w Krajowym Systemie Informatycznym (KSI). W przypadku stwierdzenia przez instytucję weryfikującą projekt systemowy na etapie oceny formalnej lub merytorycznej uchybień we wniosku o dofinansowanie beneficjent zostanie wezwany do dokonania odpowiedniej korekty/uzupełnienia wniosku i złożenia jego nowej wersji w terminie 5 dni roboczych od otrzymania pisma.

Nowa wersja wniosku o dofinansowanie projektu systemowego podlega ponownej ocenie. Ocena formalna skorygowanego/uzupełnionego wniosku trwa nie dłużej niż 14 dni, zaś ocena merytoryczna nie dłużej niż 21 dni od dnia zarejestrowania wniosku po ocenie formalnej w Krajowym Systemie Informatycznym.

Po ocenie merytorycznej Projektodawca otrzymuje pismo informujące o: możliwości przyjęcia wniosku do realizacji – pismo informuje Projektodawcę o pozytywnej weryfikacji wniosku i możliwości przyjęcia wniosku do realizacji pod warunkiem dostarczenia w podanym terminie (nie krótszym niż 5 dni od daty otrzymania pisma) wymaganych dokumentów (załączników).

Wydatki w projektach ponoszone są przez organy prowadzące szkoły / szkoły. Organ prowadzący szkołę / szkoła zobowiązany jest do: - otwarcia i prowadzenia wyodrębnionego rachunku bankowego na potrzeby projektu (numer rachunku wskazany jest w umowie o dofinansowanie projektu), - prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej projektu zgodnie z wymaganiami IZ PO KL. Przekazywanie środków na realizację projektów dokonywane jest w formie zaliczek wypłacanych zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie projektu.

Rozliczanie wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu systemowego organu prowadzącego szkołę jest dokonywane na podstawie wniosku beneficjenta o płatność zawierającego postęp rzeczowo–finansowy, w tym część sprawozdawczą. Zgodnie z art. 190 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, każdy wydatek kwalifikowalny jednostek sektora finansów publicznych powinien zostać ujęty we wniosku o płatność w terminie do 3 miesięcy od dnia jego poniesienia.

W przypadku niezłożenia wniosku o płatność na kwotę stanowiącą co najmniej 70% łącznej kwoty przekazanych wcześniej transz dofinansowania lub w terminie wynikającym z harmonogramu płatności, od środków pozostałych do rozliczenia, przekazanych w ramach zaliczki, nalicza się odsetki jak dla zaległości podatkowych, liczone od dnia przekazania środków do dnia złożenia wniosku o płatność. Dokumenty księgowe projektu systemowego podlegają wyodrębnionej ewidencji wydatków projektu, stanowią podstawę sporządzenia wniosku o płatność i są archiwizowane w siedzibie organu prowadzącego szkołę / szkoły zgodnie z zasadami przyjętymi w ramach programu.

1. Agnieszka Dudzińska – (85) , Miasto Suwałki, powiat suwalski, powiat sejneński 2. Edyta Siemieniuk – (85) , powiat hajnowski, powiat wysokomazowiecki, powiat łomżyński

3. Elżbieta Nikołajuk - (85) , powiat augustowski, powiat sokólski, powiat zambrowski 4. Piotr Mironiuk – (85) Miasto Białystok, powiat białostocki, powiat bielski, powiat siemiatycki

5. Wiktoria Mróz – (85) powiat grajewski, powiat moniecki, powiat kolneński

Dziękuję za uwagę