OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE OPŁATY PRODUKTOWEJ URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
Ubezpieczenie w Narodowym Funduszu Zdrowia ŁÓDZKI ODDZIAŁ WOJEWÓDZKI NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA NFZ Dla studentów spoza Unii Europejskiej oraz spoza krajów.
Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
Podział administracyjny Polski (18). Gmina powiat i województwo to jednostki podziału administracyjnego Polski. W gminach i powiatach władzę sprawuje.
Obowiązki wobec ZUS  Po podpisaniu umowy o dobrowolne ubezpieczenie z NFZ, ubezpieczony powinien złożyć we właściwym dla swojego miejsca zamieszkania.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
„Małopolski program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych”
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
ŚRODOWISKO PONAD WSZYSTKO Mała bateria-duży problem.. Co roku w Polsce sprzedaje się około 300 mln baterii. Wyrzucanie ich do kosza negatywnie wpływa.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
PRODUKTY ZABEZPIECZAJĄCE TRANSAKCJE KREDYTOWE ORAZ INFORMACJE NA TEMAT INICJATYWY UNIJNEJ JEREMIE LESZNO, 17 czerwca 2011 Samorządowy Fundusz Poręczeń.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Umowy Partnerskie w projektach zbiór najważniejszych składników Uwaga! Poniżej znajdują się jedynie praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia umów. Dokładne.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
„Premia na Horyzoncie” środki finansowe na działania wspomagające uczestnictwo jednostek naukowych w programie ramowym w zakresie badań naukowych i innowacji.
Procedura wydawania opinii potwierdzającej zgodność projektu w ramach Działania 3.1 „Kompetencje w szkolnictwie wyższym” Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
ZAD Ł U Ż ENIE NA DZIE Ń 31.XII.2008 R. I WYNIKI FINANSOWE ZA OKRES I-XII 2008 ROK SP ZOZ DLA KTÓRYCH SAMORZ Ą D WOJEWÓDZTWA DOLNO Ś L Ą SKIEGO JEST ORGANEM.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
GOSPODARKA ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY MIASTO OŁAWA W ASPEKCIE UDZIAŁU GMINY W ZWIĄZKU MIĘDZYGMINNYM ŚLĘZA-OŁAWA (PODSUMOWANIE 2 LAT FUNKCJONOWANIA.
NOWA ustawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2011r. nr 152, poz. 897 ze zm.) Dominika Kaszyńska-Fisiak Urząd Gminy.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Grudzień 2015 r. Zbiegi tytułów do ubezpieczeń Co nowego od 1 stycznia 2016 r.
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Analiza systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w Mieście Świnoujście 20 maj 2014 r. 1.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 1 Stan prac dot. dokumentów proceduralnych oraz podsumowanie spotkania konsultacyjno-szkoleniowego w.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
WYDZIAŁ OSWIATY URZEDU MIASTA POZNANIA REKRUTACJA ZASADY REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMAZJALNYCH WSPOMAGANEJ SYSTEMEM KOMPUTEROWYM.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
„Inicjatywa JEREMIE – pozadotacyjna forma wsparcia wielkopolskich firm” Tadeusz Wojtaszak Kierownik Działu Sprzedaży Poznań, r.
System sprawozdawczości w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata Olsztyn, 27 listopada 2015 r.
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE OPŁATY PRODUKTOWEJ
Sześciolatek idzie do szkoły
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
Sześciolatek idzie do szkoły
Departament Środowiska Wydział Informacji i Planowania
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE OPŁATY PRODUKTOWEJ
Zapis prezentacji:

OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE OPŁATY PRODUKTOWEJ URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU

OPŁATA PRODUKTOWA OD 2014 R. OPAKOWANIA I PRODUKTY W OPAKOWANIACH

PODSTAWA PRAWNA  Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013 r. poz. 888 ze zm.).

PRZEDSIĘBIORCY PODLEGAJĄCY PRZEPISOM USTAWY  wprowadzający opakowania bądź produkty w opakowaniach;  dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy bądź eksportujący produkty w opakowaniach lub odpady opakowaniowe;  dystrybuujący produkty w opakowaniach; - których rodzaje określone zostały w załączniku nr 1 do ustawy;  prowadzący recykling lub inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych.

PRZEDSIĘBIORCY NIEPODLEGAJĄCY PRZEPISOM USTAWY  eksportujący, bądź dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy produktów w opakowaniach lub opakowań bez produktów, które w tym samym roku kalendarzowym zostały wprowadzone na rynek krajowy w drodze importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów w opakowaniach;  wytwarzający/wprowadzający produkty w opakowaniach działający na zlecenie przedsiębiorcy, którego znak towarowy widnieje na opakowaniu produktu bądź produkcie;  prowadzący jednostkę/jednostki handlu detalicznego o powierzchni handlowej do 500m 2, sprzedający produkty tam pakowane;  prowadzący więcej niż jedną jednostkę handlu detalicznego o łącznej powierzchni do 5000m 2, sprzedający produkty tam pakowane;  wprowadzający produkty, których opakowania mają bezpośredni kontakt z produktami leczniczymi w myśl przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne.

WPROWADZENIE DO OBROTU OPAKOWANIA / PRODUKTU W OPAKOWANIU Następuje w dniu:  wydania z magazynu w celu ostatecznego wprowadzenia na rynek;  przywozu na terytorium kraju;  wystawienia faktury potwierdzającej wewnątrzwspólnotowe nabycie. WAŻNE: Opakowanie lub produkt w opakowaniu uważa się za wprowadzone do obrotu tylko raz!

OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW  zapewnienie odzysku, w tym recyklingu odpadów opakowaniowych tego samego rodzaju jak opakowania, w których zostały wprowadzone produkty;  sporządzenie i przedłożenie marszałkowi województwa sprawozdania rocznego (z uwzględnieniem rodzaju i masy wprowadzonych opakowań – dotychczasowe sprawozdanie OŚ-OP1 o wysokości należnej opłaty produktowej), oraz wniesienie ewentualnej opłaty produktowej w terminie do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy;  prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych. SPOSÓB REALIZACJI POWYŻSZYCH OBOWIĄZKÓW:  samodzielnie,  za pośrednictwem organizacji odzysku.

OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW - realizacja samodzielnie Wymagane poziomy odzysku i recyklingu: wg załącznika nr 1 do ustawy w przypadku poddawania odzyskowi/recyklingowi wyłącznie odpadów opakowaniowych wytworzonych przez siebie; w wysokości 100% masy wprowadzonych na rynek opakowań w przypadku poddawania odzyskowi/recyklingowi odpadów opakowaniowych zebranych od innych posiadaczy odpadów.

OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW - realizacja samodzielnie  Osiągnięte poziomy odzysku i recyklingu obliczamy: w przypadku kontynuacji działalności – w stosunku do masy opakowań wprowadzonych do obrotu w roku poprzedzającym rok, którego dotyczy sprawozdanie; w przypadku rozpoczęcia działalności: – w stosunku do masy opakowań wprowadzonych do obrotu w tym samym roku kalendarzowym, którego dotyczy sprawozdanie.

OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW - realizacja samodzielnie Dokumentowanie osiągnięcia poziomów odzysku i recyklingu odbywa się wyłącznie za pomocą dokumentów:  DPO  DPR wystawianych na wniosek wprowadzającego produkty w opakowaniach przez prowadzącego recykling lub inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych,  EDPO  EDPR wystawianych na wniosek wprowadzającego produkty w opakowaniach przez eksportującego/dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych w celu poddania ich odzyskowi/recyklingowi.

OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW - realizacja samodzielnie  W celu uzyskania dokumentów DPO/DPR lub EDPO/EDPR należy w terminie 30 dni od upływu kwartału, w którym odpady opakowaniowe zostały przekazane do odzysku/recyklingu złożyć wniosek o wystawienie przedmiotowych dokumentów.  dokumenty wystawiane są w terminie 7 dni od daty wpływu wniosku w trzech egzemplarzach:  dla wprowadzającego produkty w opakowaniach,  dla prowadzącego odzysk/recykling bądź eksportującego/dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy,  dla marszałka województwa.

OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW - realizacja samodzielnie  Obliczanie opłaty produktowej w przypadku nieosiągnięcia wymaganego poziomu: recyklingu, recyklingu dla wszystkich opakowań razem, odzysku dla wszystkich opakowań razem. WAŻNE: W sprawozdaniu za rok 2014 istniała możliwość rozliczenia 10% nadwyżki odzysku/recyklingu powstałej w roku poprzednim. Od sprawozdania za rok 2015 brak możliwości rozliczenia powstałych nadwyżek!

SPOSÓB OBLICZENIA OPŁATY PRODUKTOWEJ – OPAKOWANIA OP = M x S x [(P wym. – P uzysk. ) : 100%] gdzie: OP — wysokość należnej opłaty produktowej [zł]; S — stawka jednostkowa opłaty produktowej [zł/kg]; M — masa opakowań wprowadzonych na rynek [kg]; P wym. — wymagany poziom odzysku lub recyklingu [%]; P uzysk. — osiągnięty poziom odzysku lub recyklingu odpadów opakowaniowych obliczony jako iloraz masy faktycznie poddanych odzyskowi lub recyklingowi i masy lub ilości wprowadzonych na rynek produktów [%]; [jeżeli ( P wym. – P uzysk. ) ma wartość ujemną, jako należną opłatę produktową wpisuje się wartość „0”]

STAWKI RODZAJ OPAKOWANIA LATA (Dz. U. z 2010 r. Nr 259, poz. 1774) OD 2015 R. (Dz. U. z 2014 r. poz. 1972) Tworzywa sztuczne2,73 zł/kg2,70 zł/kg Aluminium1,37 zł/kg1,40 zł/kg Stal, w tym blacha stalowa0,82 zł/kg0,80 zł/kg Papier i tektura0,65 zł/kg0,70 zł/kg Szkło0,26 zł/kg0,30 zł/kg Drewno0,33 zł/kg0,30 zł/kg Wielomateriałowe-1,70 zł/kg Pozostałe-1,00 zł/kg

PRZYKŁAD NALICZENIA OPŁATY PRODUKTOWEJ Przedsiębiorca w roku 2015 wprowadził na rynek krajowy 2000 kg, natomiast w roku 2014 – 2300 kg opakowań z tworzyw sztucznych. Poddając 575 kg wytworzonych przez siebie odpadów opakowaniowych procesowi przetwarzania osiągnął 25% poziom odzysku i recyklingu w stosunku do masy opakowań wprowadzonych w roku  stawka opłaty produktowej – tworzywa sztuczne - 2,70 zł/kg;  poziom recyklingu – tworzywa sztuczne – 23,5%;  poziom recyklingu dla opakowań razem – 56%;  poziom odzysku dla opakowań razem – 61%; OP rec. = 2300kg x 2,70 zł x [(23,5-25):100%] OP rec. = 2300 x 2,70 x 0 OP rec. = 0 zł OP odz. = 2300kg x 2,70 zł x [(61-25):100%] OP odz. = 2300 x 2,70 x 0,36 OP odz. = 2 235,60 zł OP rec. razem = 2300kg x [(56-25):100%] x 2,70 zł OP rec. razem = 2300 x 2,70 x 0,31 OP rec. razem = 1 925,10 zł Łączna opłata produktowa = 4 160,70 zł ≈ zł

OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW - realizacja za pośrednictwem organizacji odzysku  konieczność zawarcia umowy w formie pisemnej, pod rygorem nieważności;  przejęcie przez organizację obowiązku odzysku i recyklingu oraz sprawozdawczości w zakresie opłaty produktowej;  w przypadku otwarcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości organizacji odzysku, obowiązki ponownie obciążają przedsiębiorcę w odniesieniu do masy opakowań wprowadzonych przez niego do obrotu od dnia 1 stycznia tego roku.

OPAKOWANIA PO ŚRODKACH NIEBEZPIECZNYCH, ŚRODKACH OCHRONY ROŚLIN ORAZ WIELOMATERIAŁOWE  obowiązek zorganizowania systemu zbierania, zapewnienia odzysku w tym recyklingu odpadów opakowaniowych tego samego rodzaju jak wprowadzone do obrotu;  wprowadzający opakowania wielomateriałowe i/lub po środkach ochrony roślin obowiązany jest do sfinansowania kosztów zbierania przez przedsiębiorcę prowadzącego jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego oraz odebrania na własny koszt odpadów opakowaniowych wielomateriałowych / po środkach ochrony roślin;  wprowadzający środki niebezpieczne w opakowaniach może zlecić wykonanie ww. czynności posiadaczowi odpadów.

OPAKOWANIA PO ŚRODKACH NIEBEZPIECZNYCH, ŚRODKACH OCHRONY ROŚLIN ORAZ WIELOMATERIAŁOWE  Sposób wykonywania ustawowego obowiązku: samodzielnie; za pośrednictwem organizacji samorządu gospodarczego: (organizacja taka zawiera porozumienie z marszałkiem województwa w zakresie utworzenia i utrzymania systemu zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów opakowaniowych powstałych z opakowań wielomateriałowych lub opakowań po środkach niebezpiecznych w tym po środkach ochrony roślin).

POMOC de minimis  ulga dla przedsiębiorców wprowadzających produkty w opakowaniach o łącznej masie < 1Mg w danym roku kalendarzowym;  nie zwalnia to z obowiązku przedłożenia sprawozdania;  opłata naliczana z zastosowaniem stawki maksymalnej – 4,50zł/kg bez względu na rodzaj opakowania;  należna oplata produktowa pokrywana jest z puli pomocy de minimis przysługującej każdemu przedsiębiorcy;  obowiązek przedłożenia formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010 r. nr 53, poz. 311 ze zm.) - w terminie do 15 marca;  obowiązek przedłożenia ewentualnych zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał przedsiębiorca w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu dwóch lat poprzedzających – w terminie do 15 marca;  za rok 2014 konieczność skorzystania z pomocy de minimis;  od roku 2015 możliwość wyboru co do sposobu rozliczenia;  warunkiem uzyskania pomocy de minimis jest złożenie dokumentów do 15 marca UWAGA: w przypadku korzystania z pomocy de minimis nie wpłacamy obliczonej opłaty produktowej !!!

KAMPANIE EDUKACYJNE Wprowadzający produkty w opakowaniach realizuje kampanie:  samodzielnie: przeznaczając na publiczne kampanie edukacyjne lub przekazując na rachunek NFOŚiGW -łącznie co najmniej 2% wartości netto opakowań wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym.  za pośrednictwem organizacji odzysku (na podstawie podpisanej umowy).

EWIDENCJA I ZAWIADOMIENIE Ponadto każdy wprowadzający obowiązany jest do:  prowadzenia ewidencji obejmującej informacje o rodzaju i masie opakowań, wprowadzonych do obrotu wraz z produktami oraz przechowywanie jej przez okres 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, którego dotyczą informacje;  zawiadomienia marszałka województwa o fakcie: rozpoczęcia działalności polegającej na wprowadzaniu produktów w opakowaniach – w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności, zakończenia działalności polegającej na wprowadzaniu na rynek produktów w opakowaniach – w terminie 14 dni od dnia zakończenia działalności, zmiany danych zawartych we wcześniejszym zawiadomieniu, zmiany sposobu wykonywania obowiązku odzysku i recyklingu (samodzielnie/organizacja odzysku).

DECYZJA ADMINISTRACYJNA  w przypadku nie wniesienia opłaty produktowej lub wniesienia opłaty niższej od należnej, marszałek województwa ustala, w drodze decyzji, wysokość zaległości z tytułu opłaty produktowej;  w przypadku nie wykonania ww. decyzji, marszałek województwa ustala, w drodze decyzji, dodatkową opłatę produktową w wysokości odpowiadającej 50% kwoty niewniesionej opłaty produktowej.

SPRAWOZDANIA OPAK  OPAK-1  OPAK-2  OPAK-3

PODSTAWA PRAWNA  Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013 r. poz. 888 ze zm.) – obowiązująca od 1 stycznia 2014 r.

OBOWIĄZKI SPRAWOZDAWCZE  OBOWIĄZEK ZŁOŻENIA SPRAWOZDANIA DOTYCZY:  producentów opakowań - sprawozdanie o masie wytworzonych opakowań (dotychczasowe sprawozdanie OPAK-1),  importerów lub dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia opakowań - sprawozdanie o masie opakowań przywiezionych z zagranicy (dotychczasowe sprawozdanie OPAK-2),  eksporterów lub dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy opakowań lub produktów w opakowaniach - sprawozdanie o masie wywiezionych zagranicę opakowań (dotychczasowe sprawozdanie OPAK-3). WZORY SPRAWOZDAŃ: za lata :Dz. U. z 2005 r., Nr 4, poz. 30 od roku 2015:Dz. U. z 2016 r. poz. 182 Termin składania sprawozdań za lata marca za poprzedni rok kalendarzowy.

ROCZNE SPRAWOZDANIE O PRODUKTACH W OPAKOWANIACH, OPAKOWANIACH I O GOSPODAROWANIU ODPADAMI OPAKOWANIOWYMI ZA ROK 2015 I ZA ROK 2016

OPŁATA PRODUKTOWA OD 2014 R. PRODUKTY – OPONY, OLEJE

PODSTAWA PRAWNA  Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2014 r. poz. 1413)

PRZEDSIĘBIORCY PODLEGAJĄCY PRZEPISOM USTAWY  wprowadzający na terytorium kraju: (również w drodze importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia) produkty, których rodzaje określa załącznik nr 4a do ustawy (opony, oleje, preparaty smarowe) ; towary, których częściami składowymi lub przynależnościami są opony, oleje, preparaty smarowe.

PODSTAWOWE OBOWIĄZKI  zapewnienie odzysku, w tym recyklingu odpadów takiego samego rodzaju jak odpady powstałe z produktów wprowadzonych na terytorium kraju, przy obliczaniu osiągniętych poziomów odzysku/recyklingu nie uwzględnia się masy produktów wprowadzonych w drodze importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia, które zostały wywiezione z terytorium kraju w tym samym roku kalendarzowym; osiągnięte poziomy odzysku i recyklingu obliczamy: - w przypadku kontynuacji działalności w stosunku do masy produktów wprowadzonych do obrotu w roku poprzedzającym rok, którego dotyczy sprawozdanie; - w przypadku rozpoczęcia działalności w stosunku do masy produktów wprowadzonych do obrotu w roku, którego dotyczy sprawozdanie. potwierdzenie osiągnięcia poziomów odzysku/recyklingu – wyłącznie na podstawie dokumentów DPO/DPR (trzeci egzemplarz do WIOŚ);  sporządzenie i przedłożenie marszałkowi województwa sprawozdania rocznego OŚ-OP1 o wysokości należnej opłaty produktowej oraz wniesienie ewentualnej opłaty produktowej w terminie do 31 marca roku następującego po roku, którego opłata dotyczy; SPOSÓB REALIZACJI POWYŻSZYCH OBOWIĄZKÓW:  samodzielnie,  za pośrednictwem organizacji odzysku. UWAGA: nie wnosimy opłaty produktowej, której łączna wysokość nie przekracza 100zł !!! (nie zwalnia to z obowiązku przedłożenia sprawozdania)

OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCOW - realizacja samodzielnie Ponadto każdy wprowadzający obowiązany jest do:  prowadzenia ewidencji obejmującej informacje o rodzaju i masie produktów, wprowadzonych do obrotu oraz przechowywanie jej przez okres 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, którego dotyczą informacje;  zawiadomienia marszałka województwa o fakcie: rozpoczęcia działalności polegającej na wprowadzaniu produktów – w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności, zakończenia działalności polegającej na wprowadzaniu na rynek produktów – w terminie 14 dni od dnia zakończenia działalności, zmiany danych zawartych we wcześniejszym zawiadomieniu, zmiany sposobu wykonywania obowiązku odzysku i recyklingu (samodzielnie/organizacja odzysku).

SPOSÓB OBLICZENIA OPŁATY PRODUKTOWEJ - PRODUKTY- OP = M x S x [(P wym. – P uzysk. ) : 100%] gdzie: OP — wysokość należnej opłaty produktowej [zł]; M — masa produktów wprowadzonych na rynek [kg]; S — stawka jednostkowa opłaty produktowej [zł/kg]; P wym. — wymagany poziom odzysku lub recyklingu [%]; P uzysk. — osiągnięty poziom odzysku lub recyklingu odpadów poużytkowych obliczony jako iloraz masy faktycznie poddanych odzyskowi lub recyklingowi i masy lub ilości wprowadzonych na rynek produktów [%]; [jeżeli ( P wym. – P uzysk. ) ma wartość ujemną, jako należną opłatę produktową wpisuje się wartość „0”]

PRZYKŁAD NALICZENIA OPŁATY PRODUKTOWEJ Przedsiębiorstwo jednorazowo sprowadziło z zagranicy nowe motocykle. W roku 2015 wprowadziło produkty w postaci opon pneumatycznych z gumy w rodzaju stosowanych w motocyklach i rowerach w ilości 672kg. Przedsiębiorstwo nie wykonywało obowiązku odzysku/recyklingu.  stawka opłaty produktowej – 2,20zł/kg;  poziom recyklingu – 15%;  poziom odzysku – 75%; OP rec. = 672kg x 2,20zł x [(15-0):100%] OP rec. = 672 x 2,20 x 0,15 OP rec. = 221,76 zł OP odz. = 672kg x [(75-0):100%] OP odz. = 672 x 2,20 x 0,75 OP odz. = 1108,80 zł Łączna opłata produktowa = 1330,56 zł ≈ 1331 zł Do opłaty produktowej dotyczącej opon pneumatycznych należy doliczyć opłatę za oleje – jeżeli występują.

OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW - realizacja za pośrednictwem organizacji odzysku  konieczność zawarcia umowy w formie pisemnej, pod rygorem nieważności;  przejęcie przez organizację obowiązku odzysku i recyklingu oraz sprawozdawczości w zakresie opłaty produktowej;  w przypadku otwarcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości organizacji odzysku, obowiązki ponownie obciążają przedsiębiorcę w odniesieniu do masy produktów wprowadzonych przez niego do obrotu od dnia 1 stycznia tego roku.

BATERIE I AKUMULATORY

PODSTAWA PRAWNA  Ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. z 2015 r. poz. 687 ze zm.)

PRZEDSIĘBIORCY PODLEGAJĄCY PRZEPISOM USTAWY  wprowadzający do obrotu baterie lub akumulatory;  dystrybuujący baterie, akumulatory lub sprzęt;  zbierający, przetwarzający, dokonujący recyklingu lub unieszkodliwiania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów;  użytkujący baterie lub akumulatory.

WPROWADZAJĄCY BATERIE / AKUMULATORY SAMOCHODOWE  uzyskanie numeru rejestrowego GIOŚ;  prowadzenie ewidencji obejmującej informacje o rodzaju i masie wprowadzonych baterii/akumulatorów i przechowywania jej przez okres 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, którego ona dotyczy;  zawarcie umowy z zakładem przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów;  obowiązek odebrania (na własny koszt) od sprzedawcy hurtowego/detalicznego bądź odbiorcy końcowego, zużytych baterii/akumulatorów samochodowych i przekazania ich do przetwarzania i recyklingu.

WPROWADZAJĄCY BATERIE / AKUMULATORY SAMOCHODOWE  obowiązek przedkładania: sprawozdania o rodzaju, ilości i masie wprowadzonych do obrotu baterii i akumulatorów; sprawozdania o wysokości środków przeznaczonych na publiczne kampanie edukacyjne; wykazu zakładów przetwarzania zużytych baterii/akumulatorów, z których prowadzącymi wprowadzający baterie lub akumulatory ma zawartą umowę. Termin składania sprawozdań - 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy.

PUBLICZNE KAMPANIE EDUKACYJNE Ke = masa BiA (kg) x stawka (0,03 zł/kg) gdzie: Ke– wysokość środków na kampanie edukacyjne; Masa BiA – masa baterii i akumulatorów wprowadzonych do obrotu w danym roku sprawozdawczym; Stawka – stawka opłaty na publiczne kampanie edukacyjne – 0,03 zł/kg. ≤ 10zł – opłata nienależna !!!  Finansowanie publicznych kampanii edukacyjnych (art. 37 ust. 4):  samodzielnie – do 1 marca za rok poprzedni; lub  przeznaczenie na rachunek UMWW – do 15 marca za rok poprzedni.  Możliwość scedowania wykonywania obowiązku realizacji publicznych kampanii edukacyjnych na podmiot pośredniczący.

WPROWADZAJĄCY BATERIE / AKUMULATORY PRZENOŚNE  uzyskanie numeru rejestrowego GIOŚ;  prowadzenie ewidencji obejmującej informacje o rodzaju i masie wprowadzonych baterii/akumulatorów i przechowywania jej przez okres 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, którego ona dotyczy;  zawarcie umowy z zakładem przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów;  zawarcie umowy ze zbierającym zużyte baterie/akumulatory w celu osiągnięcia wymaganych poziomów zbierania.

WPROWADZAJĄCY BATERIE / AKUMULATORY PRZENOŚNE  obowiązek przedkładania: wszystkich sprawozdań składanych przez wprowadzających baterie/akumulatory samochodowe; sprawozdanie o osiągniętych poziomach zbierania zużytych baterii/akumulatorów przenośnych; sprawozdanie o wysokości należnej opłaty produktowej z tytułu nieosiągnięcia wymaganego poziomu zbierania zużytych baterii/akumulatorów przenośnych. Termin składania sprawozdań - 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy.

OBLICZANIE OPŁATY PRODUKTOWEJ W przypadku nie osiągnięcia poziomów zbierania, przedsiębiorcy obowiązani są uiścić na rachunek urzędu marszałkowskiego opłatę produktową, obliczaną wg wzoru: OP = S x (M wym. – M zebr. ) gdzie: OP — wysokość należnej opłaty produktowej [zł]; S— stawka jednostkowa opłaty produktowej [zł/kg]; M wym. — masa zużytych baterii/akumulatorów przenośnych, jaką należy zebrać aby osiągnąć wymagany poziom zbierania [kg]; M zebr. — masa zużytych baterii/akumulatorów przenośnych zebrana w danym roku kalendarzowym [kg]. MASA JAKĄ NALEŻY ZEBRAĆ ABY OSIĄGNĄĆ WYMAGANY POZIOM ZBIERANIA obliczana jest jako iloczyn średniej masy baterii/akumulatorów przenośnych wprowadzonych do obrotu w danym roku kalendarzowym oraz dwóch latach poprzednich i wymaganego poziomu zbierania określonego Rozporządzeniem Ministra Środowiska (Dz. U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1671).

ZWOLNIENIE pomoc de minimis Wprowadzających baterie i akumulatory, którzy w danym roku kalendarzowym wprowadzili do obrotu: baterie i akumulatory przenośne o łącznej masie ≤ 1 kg lub baterie lub akumulatory przemysłowe, baterie lub akumulatory samochodowe o łącznej masie ≤ 100 kg, nie dotyczą przepisy ustawy w zakresie:  osiągania wymaganych poziomów zbierania;  opłaty produktowej;  organizowania i finansowania zbierania, przetwarzania, recyklingu i unieszkodliwiania;  zawierania umowy ze zbierającym zużyte baterie lub zużyte akumulatory;  zawierania umowy z prowadzącym zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów;  składania wykazu zakładów przetwarzania. Zwolnienie to ma zastosowanie jedynie wówczas, gdy przedsiębiorca złoży marszałkowi województwa, w terminie do dnia 15 marca każdego roku zaświadczenie lub oświadczenie o pomocy de minimis oraz informacje, których zakres został określony w przepisach (art. 4a).

SPRZEDAWCA DETALICZNY BATERII / AKUMULATORÓW SAMOCHODOWYCH I PRZEMYSŁOWYCH  obowiązek przyjęcia zużytych baterii/akumulatorów samochodowych od użytkownika końcowego nie będącego przedsiębiorcą;  obowiązek pobierania opłaty depozytowej (30zł - b/a samochodowy) w przypadku gdy kupujący przy zakupie nie przekaże zużytych baterii lub akumulatorów;  obowiązek przyjęcia zużytych baterii/akumulatorów samochodowych oraz zwrotu opłaty depozytowej w terminie 30 dni od dnia jej pobrania;  potwierdzenie pobrania/zwrotu opłaty depozytowej na odpowiednim formularzu (Dz. U. z 2010 r. Nr 130, poz. 878) i przechowywanie tych dokumentów przez okres 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, którego dotyczą.

SPRZEDAWCA DETALICZNY BATERII / AKUMULATORÓW SAMOCHODOWYCH I PRZEMYSŁOWYCH  w terminie do 15 marca roku następującego po roku, w którym nastąpiło pobranie opłaty depozytowej: przekazanie nieodebranej opłaty depozytowej na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy ; sporządzenie i przedłożenie sprawozdania o wysokości pobranej opłaty depozytowej i przekazanej nieodebranej opłaty depozytowej.

ZBIERAJĄCY BATERIE I AKUMULATORY  odebranie zużytych baterii/akumulatorów przenośnych od prowadzącego miejsce odbioru, z którym ma zawartą umowę i przekazania ich prowadzącemu zakład przetwarzania;  prowadzenie ewidencji o masie zużytych baterii/akumulatorów przenośnych i przechowywanie jej przez 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, którego dotyczy;  sporządzenie i przedłożenie sprawozdania o masie zebranych zużytych baterii i akumulatorów przenośnych w terminie do 15 marca za rok poprzedni.

PROWADZĄCY ZAKŁAD PRZETWARZANIA ZUŻYTYCH BATERII / AKUMULATORÓW  obowiązek sporządzenia i przedłożenia marszałkowi województwa rocznego sprawozdania zawierającego informacje o: rodzaju i masie przyjętych do przetwarzania zużytych baterii/akumulatorów, rodzaju i masie przetworzonych zużytych baterii/akumulatorów, osiągniętych poziomach recyklingu.

MIEJSCA ODBIORU ZUŻYTYCH BATERII / AKUMULATORÓW Każdy użytkownik końcowy ma obowiązek przekazania zużytych baterii/akumulatorów przenośnych podmiotowi zbierającemu odpady tego rodzaju a przede wszystkim do miejsc odbioru. Miejscami tymi mogą być: szkoły, placówki oświatowe, itp., które mogą zbierać zużyte baterie/akumulatory na podstawie umowy zawartej ze zbierającym (brak obowiązku posiadania stosownych zezwoleń na prowadzenie tego typu działalności oraz prowadzenia ewidencji odpadów). Zużyte baterie/akumulatory muszą nieodpłatnie przyjmować:  punkty handlowe o powierzchni > 25m 2, w których odbywa się sprzedaż detaliczna baterii/akumulatorów przenośnych;  obiekty handlowe i sprzedawcy hurtowi;  punkty serwisowe.

NOWOŚĆ (obowiązuje od rozliczenia za rok 2015) Podmiot pośredniczący: obowiązek uzyskania przed rozpoczęciem działalności wpisu do rejestru, o którym mowa w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach; obowiązek posiadania wdrożonego systemu zarządzania środowiskowego zgodnego z wymaganiami systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) lub z normą ISO 14001; wykonywanie obowiązków wprowadzającego baterie i akumulatory (łącznie z realizacją publicznych kampanii edukacyjnych) powinno odbywać się na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej pod rygorem nieważności (5-letni obowiązek przechowywania dokumentów).

NOWOŚĆ (obowiązuje od rozliczenia za rok 2015) Prowadzący recykling zużytych baterii lub zużytych akumulatorów mają obowiązek sporządzenia i przedłożenia marszałkowi województwa sprawozdań w zakresie: wydajności recyklingu dla baterii i akumulatorów kwasowo-ołowiowych; wydajności recyklingu dla baterii i akumulatorów niklowo-kadmowych; wydajności recyklingu dla innych baterii i akumulatorów. Powyższe sprawozdania przedkładane są w terminie do 30 kwietnia za rok poprzedni. Sprawozdawczość ta wynika z art. 3 ust. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 493/2012 z dnia 11 czerwca 2012 r. Wzory poszczególnych sprawozdań stanowi odpowiednio załącznik nr IV, V i VI ww. rozporządzenia. W przypadku prowadzenia procesu recyklingu zużytych baterii lub zużytych akumulatorów kolejno przez kilku prowadzących recykling, sprawozdanie sporządzane jest przez prowadzącego recykling, w którego instalacji rozpoczął się cały proces, natomiast kolejni prowadzący są obowiązani przekazać mu informacje niezbędne do sporządzenia niniejszego sprawozdania w terminie do 15 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.

NOWOŚĆ (obowiązuje od rozliczenia za rok 2015) Zbierający zużyte baterie lub zużyte akumulatory oraz prowadzący zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów (art. 59a i art. 64a): obowiązek wydania wprowadzającemu baterie i akumulatory lub podmiotowi pośredniczącemu, z którymi ma zawartą umowę, w terminie do dnia 28 lutego za poprzedni rok kalendarzowy, zaświadczenia odpowiednio o zebranych zużytych bateriach przenośnych lub zużytych akumulatorach przenośnych bądź o przetworzonych zużytych bateriach lub zużytych akumulatorach; zaświadczenie wydawane w 3 egzemplarzach (1 – dla wprowadzającego lub pośredniczącego, 2 – dla marszałka województwa, 3 – dla zbierającego / prowadzącego zakład przetwarzania); możliwość sporządzenia zbiorczego zaświadczenia w przypadku podmiotu pośredniczącego, realizującego obowiązki w imieniu więcej niż jednego wprowadzającego; obowiązek prowadzenia dodatkowej ewidencji wydanych zaświadczeń; obowiązek sporządzenia sprawozdania o masie zebranych zużytych baterii przenośnych i zużytych akumulatorów przenośnych, ogółem i z podziałem na poszczególnych wprowadzających, z którymi ma zawartą umowę, dotyczy zbierającego, który przekazuje zużyte baterie i akumulatory bezpośrednio prowadzącemu zakład przetwarzania. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1329)

AZBEST

OBOWIĄZKI SPRAWOZDAWCZE  Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą oraz wójt, burmistrz lub prezydent miasta, posiadający wyroby zawierające azbest, których gmina jest właścicielem, zarządcą lub użytkownikiem przedkładają informacje o wyrobach zawierających azbest – do dnia 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy. Wzór sprawozdania: Dz. U. z 2010 r. Nr 8 poz. 31.  Wójt, burmistrz lub prezydent miasta informacje o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska, przedkładanych przez osoby fizyczne – wprowadza do bazy azbestowej dostępnej pod adresem:

Szczegółowe informacje zamieszczone są na stronie internetowej pod adresem: zakładka: OBOWIĄZKI PODMIOTÓW W ZAKRESIE KORZYSTANIA ZE ŚRODOWISKA DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!