Podsumowanie dotychczasowych działań w ramach pilotażowego programu projakościowego Katarzyna Parszewska Iwona Rydzkowska Małgorzata Zasztowt Wydział Wpierania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Advertisements

Jaka jesteś szkoło ? Uczniowie Czy wiesz, jakie zajęcia pozalekcyjne są organizowane w szkole? Tak – 12.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
Czym jest Szkoła z klasą 2.0? „Szkoła z Klasą 2.0” to program, który ma na celu wypracowanie zasad dotyczących korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Ul. Lermontowa Łódź
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Tytuł Projektu: „Kompleksowy Program Wspomagania Rozwoju Szkół oraz Przedszkoli na terenie Powiatu Ostrowskiego” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha Katowice tel.: +4832/ , , fax.: +4832/ , BENCHMARKING – NARZĘDZIE.
Sesja 6 Planowanie wdrożenia: Mapa Procesu Zmian
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Przekonujemy się.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Na podstawie ogólnopolskiego projektu Polskiego Związku Szachowego „Edukacja przez szachy w szkole” realizator - Dolnośląski Związek Szachowy
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego ŁCDNiKP 824/rz Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Projekt Śląskie. Inwestujemy w talenty – II edycja realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Urząd.
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach - szkolenia realizowane w ramach projektu MEN.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
kształcących w zawodach
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach - szkolenia realizowane w ramach projektu MEN.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zapis prezentacji:

Podsumowanie dotychczasowych działań w ramach pilotażowego programu projakościowego Katarzyna Parszewska Iwona Rydzkowska Małgorzata Zasztowt Wydział Wpierania Edukacji Kuratorium Oświaty w Szczecinie ______________________________________________________________________________________________ Świdwin - dnia 22 kwietnia 2016r.

Program spotkania: – – Pani Magdalena Zarębska-Kulesza – Zachodniopomorski Kurator Oświaty- oficjalne rozpoczęcie spotkania – – „Jakość edukacji a udział w projektach międzynarodowych” – wystąpienie Pani Anny Walkowiak – Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie – „Budowanie kompetencji interpersonalnych dyrektora szkoły w oparciu o polski program FRIS” – szkolenie poprowadzi Pani Elżbieta Stelmach - Centrum Szkoleniowo-Rozwojowe Sapientia w Szczecinie ok – przerwa kawowa (po pierwszej części szkolenia) – – przerwa obiadowa (restauracja Zamkowa) – – Refleksje nt. dotychczasowych działań podjętych przez szkoły: wprowadzenie do debaty - Pani Iwona Rydzkowską – dyrektor Wydziału Wspierania Edukacji Kuratorium Oświaty w Szczecinie oraz Pani Katarzyna Parszewska – starszy wizytator KO w Szczecinie dyskusja plenarna – Jakie działania warto rozwijać? – – zakończenie spotkania.

Tak to się zaczęło…

6 DEBAT powiatowych nt. stanu oświaty i wyników egzaminów zewnętrznych w szkołach podstawowych i gimnazjach luty-marzec 2015

„Wskaźnik Alienacji Społecznej. Obszary najsłabszego rozwoju w województwie zachodniopomorskim 2005 – 2011” Najniższe wyniki: szkoły na terenach o najwyższym wskaźniku alienacji społecznej określonym w raporcie: „Wskaźnik Alienacji Społecznej. Obszary najsłabszego rozwoju w województwie zachodniopomorskim 2005 – 2011” opracowanym na zlecenie Komisji Rozwoju, Promocji i Współpracy Międzynarodowej Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego (wydanie 2013r.)

Najskuteczniejsze czynniki wpływające na osiągnięcia uczniów Określił prof. John Hattie z Auckland University

Książka stanowi syntezę wyników ponad 900 badań obejmujących miliony uczniów i jest największym jak dotąd opracowaniem obserwacji, co faktycznie wpływa na uczenie się, skierowanym do dyrektorów, nauczycieli i szkolnych liderów. Łączy szeroko zakrojony projekt badawczy dotyczący strategii nauczania z praktycznym ich zastosowaniem podczas zajęć. Dokładnie omawia wiele aspektów uczenia się, m.in. informację zwrotną, zawiera listy kontrolne i ćwiczenia.

Co wydarzyło się dalej? marzec-kwiecień: spotkania w szkołach z wizytatorami KO czerwiec, październik – spotkania w JST: Świdwin, Biały Bór zebranie informacji od dyrektorów szkół o podjętych działaniach

O duchu spotkania…

Fragment listu rodzica (październik 2014r.): „W szkole realizowany jest program ze środków UE(…) Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu w godz (…) przez 10 godzin. Dojazd i powrót to ok. 1 godz. Córka wychodzi z domu o 7.00 a wraca ok Potem, oczywiście, musi odrabiać lekcje (…) Uważam, że przeprowadzanie jakichkolwiek zajęć angażujących umysł po tylu godzinach zajęć lekcyjnych nie ma sensu, a dziecko z powodu głodu, zmęczenia, braku koncentracji itp. nic z nich nie wyniesie…”

Fragment artykułu nauczyciela ( Refleksje, kwiecień 2016r.) … Od września 2015 roku w naszej szkole realizujemy zadania wynikające z Programu… (…) Na początku, kiedy rozpoczynaliśmy swoją,,przygodę” z programem, wydawał nam się on zbędny, ponieważ każdy z nas, to znaczy – nauczycieli - był przekonany o słuszności i zaletach swojej pracy. Po co zatem zmieniać coś, co jest dobre? Tak wtedy myśleliśmy. Dziś wygląda to nieco inaczej…

Przykłady rozwiązań przyjętych w szkołach

Obszar: Współpraca z rodzicami 1.Działania skierowane do rodziców uczniów 2.Działania skierowane do rodziców przyszłych uczniów 3.Działania kompensujące niski kapitał kulturowy rodzin uczniów

Ad 1: - warunki domowe wspierające uczenie się -komunikacja z rodzicami -zebrania z rodzicami -edukowanie rodziców -włączenie rodziców w życie szkolne

Ad 2: -edukowanie rodziców przyszłych uczniów -włączenie innych członków społeczności lokalnej w życie szkolne i pozaszkolne dzieci

Ad 3 -Edukowanie rodziców -Kontrolowanie wypełniania obowiązków przez rodziców -Pomoc w odrabianiu prac domowych (świetlica szkolna, świetlica wiejska)

Obszar: odpowiedzialność uczniów za uczenie się 1.Ocenianie kształtujące 2.Możliwość poprawiania wszystkich ocen 3.Projekty edukacyjne 4.System bezdzwonkowy lub przeddzwonki 5.Ocenianie koleżeńskie 6.Tablice „To chcę powtórzyć” 7.Lekcje otwarte 8.Przygotowywanie materiałów przez uczniów

Diagnoza WSiP: Jak żyją i uczą się gimnazjaliści, a jak – licealiści?

Obszar: podnoszenie samooceny uczniów 1.Ocenianie kształtujące 2.Indywidualizacja wymagań 3.Udział w konkursach 4.Promowanie talentów 5.Nagłaśnianie sukcesów 6.Projekty grupowe 7.Spotkania z absolwentami

Obszar: Motywowanie uczniów 1.Stwarzanie sytuacji w szkole wzbudzających motywację ucznia 2.System nagradzania 3.Angażowanie wszystkich uczniów w szkole projekty

Obszar: zwiększenie atrakcyjności szkoły w oczach uczniów 1.Więcej zajęć odpowiadających potrzebom uczniów 2.Nowe, atrakcyjne metody pracy na lekcjach 3.System wycieczek szkolnych 4.Realizacja programów unijnych – zwiększenie prestiżu szkoły w środowisku lokalnym

Obszar: działania nauczycieli 1.Praca zespołowa nauczycieli 2.Zwiększenie zaangażowania uczniów podczas lekcji i przerw

porozumiewania-sie-do-ksztalcenia

Uczniowie nie przychodzą do szkoły po to, żeby sobie pomilczeć. Jeśli tak się dzieje na lekcjach, że faktycznie mówi tylko nauczyciel, a uczeń tylko, gdy pozwoli mu na to nauczyciel, to można uznać taką sytuację za porażkę dydaktyczną - oczywiście nauczyciela. To uczniowie mają mówić na lekcji, a nauczyciel powinien uczestniczyć w rozmowie, podtrzymywać ją kolejnymi pytaniami. prof. dr hab. Małgorzata Żytko z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego.

Obszar: zarządzanie szkołą 1.Badanie procesów zachodzących w szkole 2.Zmiany w prawie wewnętrznym 3.Zmiany organizacyjne 4.Zarządzanie pracą nauczycieli 5.Zachęcanie nauczycieli do innowacji

Autorka książki podjęła bardzo ważny, bardzo aktualny, istotny teoretycznie i mający olbrzymie znaczenie praktyczne temat. Zauważalny brak zwartych opracowań teoretycznych oraz badań empirycznych dotyczących skutecznego przywództwa w szkołach na obszarach defaworyzowanych stawia badacza wobec poważnych wyzwań, z którymi Autorka /…/ wręcz mistrzowsko, sobie poradziła. z recenzji prof. S.M. Kwiatkowskiego

Obszar: Działania niestandardowe 1. Muzykoterapia 2. Zarządzanie odpowiedzialnym korzystaniem z nowych urządzeń telekomunikacyjnych (telefon komórkowy)

Projekt pt: DBAM O MÓJ jest projektem edukacyjnym skierowanym do młodzieży i dotyczy odpowiedzialnego korzystania z nowych narzędzi komunikacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem używania telefonu komórkowego. Centrum Doradztwa i Badań Społecznych „SOCJOGRAM” z siedzibą w Gdańsku /…/zaprasza do udziału w badaniach gdyńskiej młodzieży uczącej się w szkołach podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych.

Dziękujemy za uwagę