Jak korzystać ze wszystkich elementów obudowy dydaktycznej, żeby jak najefektywniej wdrożyć w klasie innowacyjny program nauczania do edukacji wczesnoszkolnej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Od programu nauczania do kart pracy,
Advertisements

Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Egzaminy organizowane na Litwie test kompetencji test kompetencji (po ukończeniu 10 klasy, w drugiej klasie gimnazjum, wiek powyżej 16 lat) (po ukończeniu.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Prywatne Gimnazjum Informatyczne Szkoła pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Nowy wymiar nauki.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: społeczna klasa I bezpieczeństwo na drogach 1 godz. lekcyjna.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
CO TO SĄ PROJEKTY INNOWACYJNE? PROJEKTY INNOWACYJNE WYTYCZNE EFS NIE WSKAZUJĄ ODRĘBNEJ DEFINICJI INNOWACYJNOŚCI.
Objawy wskazujące na występowanie dysleksji Obniżona sprawność ruchowa. Obniżona sprawność manualna. Zaburzenia koordynacji wzrokowo–ruchowej. Trudności.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Sposób oraz zakres gromadzonych informacji regulują następujące przepisy prawne: 1.ustawa z dnia 19 lutego 2004 r. o systemie informacji oświatowej (Dz.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
5 dni przed wakacjami Tydzień nauki opartej na doświadczeniu w szkole w Vasaramäki.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: matematyczna klasa I liczymy do 8 1 godz. lekcyjna.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
W prezentacji przedstawione zostaną możliwości i zalety korzystania z dziennika elektronicznego oraz instrukcja obsługi tego programu.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I poznajemy litery 1 godz. lekcyjna.
ZSB im. Powstańców Śląskich realizuje program
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
AKCJA LATO 2016 Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER.
Model warstwowy OSI Model OSI (Open Systems Interconnection) opisuje sposób przepływu informacji między aplikacjami programowymi w jednej stacji sieciowej.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Szkolny Kodeks 2.0 Etapy pracy nad kodeksem. Nasza szkoła, jako jedna z 300 w Polsce bierze udział w programie Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła, jako.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Targi 2.0 Wykorzystanie Technologii Informacyjnej i Komunikacyjnej w szkole Weryfikacja Kodeksu 2.0.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Sześciolatek idzie do szkoły
Co to jest spacer edukacyjny?
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Karta usługi – zasady wypełniania
Sześciolatek idzie do szkoły
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Zapis prezentacji:

jak korzystać ze wszystkich elementów obudowy dydaktycznej, żeby jak najefektywniej wdrożyć w klasie innowacyjny program nauczania do edukacji wczesnoszkolnej i na matematycznej wyspie”*. *Projekt jest całkowicie finansowany z programu Kapitał Ludzki, III Wysoka jakoś systemu oświaty, 3.3. Poprawa jakości kształcenia, Modernizacja treści i metod kształcenia.

W ramach projektu i na matematycznej wyspie”, prowadzonego przez Agencję Wydawniczą Aga Press Sp. z o.o. we współpracy z firmą Logonet Sp. z o.o. i współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, powstały: innowacyjny program nauczania do edukacji wczesnoszkolnej, kształtujący przede wszystkim myślenie matematyczne, obudowa dydaktyczna do tego programu. 1. Założenia projektu

Założeniem głównym projektu jest… … poprawa jakości edukacji wczesnoszkolnej przez upowszechnienie i wdrożenie w wybranych szkołach podstawowych innowacyjnego programu nauczania do edukacji wczesnoszkolnej i na matematycznej wyspie wraz z obudową metodyczno-dydaktyczną.

W projekcie położono szczególny nacisk na kształcenie: myślenia matematycznego, umiejętności myślenia naukowego, umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami.

Założeniami szczegółowymi projektu są: zwiększenie zainteresowania uczniów matematyką przez pokazanie jej zastosowania w życiu codziennym, podniesienie motywacji i stymulacja aktywności nauczycieli w rozwijaniu kompetencji (w szczególności matematycznych) uczniów. podniesienie kompetencji społecznych uczniów dzięki nauce pracy w zespołach zadaniowych,

2. Jak korzystać z obudowy dydaktycznej innowacyjnego programu nauczania i na matematycznej wyspie? 2. Jak korzystać z obudowy dydaktycznej innowacyjnego programu nauczania i na matematycznej wyspie?

Przed rozpoczęciem pracy… Zgodnie z założeniami projektu i na matematycznej wyspie najważniejszą kwestią jest przeanalizowanie programu nauczania i na matematycznej wyspie. Innowacyjny program nauczania do edukacji wczesnoszkolnej. W programie tym są omówione szczegółowo założenia projektu, a także sposoby ich realizacji. Dzięki temu łatwiejsze będzie korzystanie z obudowy dydaktycznej programu nauczania, którą stanowią: 1 Scenariusze lekcji 2 Karty pracy 3 Pomoce multimedialne 4 Pomoce Techniczne 5 Poradniki metodyczne

W programie tym są omówione szczegółowo założenia projektu, a także sposoby ich realizacji. Dzięki temu łatwiejsze będzie korzystanie z obudowy dydaktycznej programu nauczania, którą stanowią: Przed rozpoczęciem pracy… 1 Scenariusze lekcji 2 Karty pracy 3 Pomoce multimedialne 4 Pomoce Techniczne 5 Poradniki metodyczne

1 Scenariusze lekcji PAKIET 1 PAKIET 2 PAKIET 3

PAKIET 1 PAKIET 2 PAKIET 3 2 Karty pracy 1 Scenariusze lekcji

2 Karty pracy

2 Karty pracy 3 Pomoce multimedialne

3 Pomoce multimedialne scholaris.pl. Przeznaczone do pracy na lekcji pracy ucznia z rodzicami w domu Zebrane na: oraz

3 Pomoce multimedialne scholaris.pl. Przeznaczone do pracy na lekcji pracy ucznia z rodzicami w domu Zebrane na: oraz

Wyłączajświatło,kiedywychodziszzpokoju

tekturowe 4 Pomoce Techniczne Pomoce dla ucznia Przeznaczone do kształcenia umiejętności manualnych

tekturowe 4 Pomoce Techniczne Pomoce dla ucznia Przeznaczone do kształcenia umiejętności manualnych 5 Poradniki metodyczne

5 Poradniki metodyczne 1 Pomoc dla nauczyciela. 2 Osobno dla każdej klasy (I, II i III). 3 Rozwinięcie poszczególnych założeń programu nauczania.

Ważny adres

i na matematycznej wyspie. Innowacyjny program nauczania do edukacji wczesnoszkolnej oraz wszystkie materiały z obudowy metodyczno-dydaktycznej znajdą Państwo na stronie internetowej:

Pomoce multimedialne mogą Państwo wcześniej pobrać i zapisać w komputerze, tak aby móc z nich korzystać na przykład w sytuacji braku dostępu do internetu. Dzięki temu scenariusze, karty pracy i pomoce techniczne mogą Państwo wielokrotnie drukować (karty pracy i pomoce techniczne zarówno w kolorze, jak i w wersji czarno-białej).

Co z Naszym elementarzem? Obudowa dydaktyczna do programu nauczania i na matematycznej wyspie nie jest skorelowana z podręcznikiem Nasz elementarz w zakresie wprowadzania liter lub cyfr. Pokrywa się z nim jednak w wielu miejscach w zakresie poruszanych treści, w obudowie dydaktycznej programu i na matematycznej wyspie znajdą więc Państwo odniesienia do Naszego elementarza. SCENARIUSZE LEKCJI W scenariuszach zostało to zasygnalizowane w środkach dydaktycznych oraz opisach przebiegu lekcji. KARTY PRACY W kartach pracy – w poleceniach.

2. 1. Materiały dydaktyczne dla nauczyciela: Scenariusze lekcji

Obejmują wszystkie rodzaje edukacji wprowadzane w klasach I–III z wyjątkiem religii oraz etyki. Zostały przygotowane tak, aby uwzględnić minimalną liczbę godzin zajęć edukacyjnych w trzyletnim okresie nauczania wg ramowego planu nauczania: Liczba godzin Szczegółowy harmonogram godzin na każdy rok nauki znajduje się w programie nauczania i na matematycznej wyspie.

Materiały dla ucznia (karty pracy) i nauczyciela (scenariusze lekcji) połączone są w pakiety dzienne. Na każdy rok nauki przewidziano 160 pakietów dziennych scenariuszy (uwzględniono dni wolne związane ze świętami, wycieczkami lub tzw. godzinami dyrektorskimi). Pakiety dziennekarty pracy uczeń scenariusze lekcji nauczyciel

Każdy pakiet: ma odrębną numerację, wskazującą na jego numer w kolejności chronologicznej;

Każdy pakiet: ma odrębną numerację, wskazującą na jego numer w kolejności chronologicznej; jako plik znajdujący się na stronie internetowej w wersji do pobrania ma swoją nazwę, wskazującą na numer klasy i numer pakietu (np. nauczyciel 1_1 należy czytać jako scenariusze do klasy pierwszej, pakiet pierwszy); *.PDF Nauczyciel 1_1

Każdy pakiet: jest skorelowany z odpowiednim pakietem kart pracy, oznaczonym w analogiczny sposób (np. uczeń 1_1 – karty pracy do klasy pierwszej, pakiet pierwszy); *.PDF Uczeń 1_1

Każdy pakiet: jest skorelowany z odpowiednimi pomocami multimedialnymi, których tytuły i nazwy plików znajdują się zarówno w paginie górnej pakietu, jak i w środkach dydaktycznych wymienionych w scenariuszach.

Każdy pakiet: może być skorelowany z pomocami technicznymi opisanymi w paginie górnej pakietu oraz środkach dydaktycznych wymienionych w scenariuszach; Pomoce multimedialne oraz pomoce techniczne znajdą Państwo na stronach:

Czy można „rozpakietować” scenariusze? Pojedynczy pakiet zawiera scenariusze z rodzajów edukacji przewidzianych na dany dzień nauki. Plan lekcji w Państwa szkole może się różnić od planu przyjętego przez autorów, dlatego scenariusze można stosować w dowolnej kolejności. W nielicznych wypadkach, kiedy ważne wydaje się zachowanie określonej kolejności wprowadzania treści, zaznaczono to w scenariuszach w formie uwagi.

Czy można „rozpakietować” scenariusze? W scenariuszach szczególny nacisk położono na kształcenie umiejętności matematycznych uczniów. Realizacja scenariuszy umożliwia jednak wdrożenie wszystkich założeń dla każdego rodzaju edukacji przewidzianych w podstawie programowej 2. Jest to możliwe dzięki rozszerzeniu treści nauczania z zakresu matematyki, a także włączeniu tych treści do nauczania innych przedmiotów. W ten sposób uczniowie jeszcze bardziej uświadamiają sobie, jak dużo zjawisk i sytuacji życiowych podlega regułom myślenia matematycznego. 2 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające Rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (DzU 2014, poz. 803).

Czy można „rozpakietować” scenariusze? Chociaż scenariusze zajęć są podzielone na poszczególne rodzaje edukacji, to dzięki grupowaniu ich w pakiety dzienne łatwo mogą Państwo samodzielnie wykorzystywać elementy różnych lekcji w integrowaniu wiedzy uczniów i wdrażać własne pomysły lub sprawdzone sposoby na omówienie danego tematu. Scenariusze stanowią propozycje realizacji danych treści, które można rozbudować, skrócić lub w inny sposób zmodyfikować tak, by dostosować je do potrzeb Państwa i Państwa uczniów. Kręgi tematyczne, na które są podzielone wprowadzane treści, obejmują zazwyczaj cały tydzień, a niekiedy nawet dwa tygodnie.

Propozycje pracy w grupach

W wielu scenariuszach znajdą Państwo propozycje pracy w grupach lub parach. Pracę w grupach proponuje się również w wielu projektach prowadzonych razem z uczniami. Łącznie podczas trzech lat nauki sugeruje się podjęcie sześćdziesięciu projektów przedmiotowych lub interdyscyplinarnych. Ogólne propozycje tychże projektów podano w scenariuszach, jednak sugeruje się, aby szczegóły projektów dostosowali Państwo do potrzeb swoich podopiecznych.

Pracę w grupach można rozwijać poprzez włączenie do lekcji korzystania w grupach z tabletów, na których uczniowie mogą rozwiązywać zadania z pomocy multimedialnych zgromadzonych na stronie W scenariuszach zajęć przewidziano lekcje z takim rozwiązaniem, ale mogą Państwo korzystać z niego częściej, o ile będzie taka możliwość. Stąd przy większości lekcji, na których pojawiają się pomoce multimedialne, zapisano, że do ich wykorzystania można stosować też tablety, ale nie opisano tego w toku zajęć. Scenariusze lekcji są dostępne w formacie PDF na stronie w zakładce Dla nauczyciela.

2.2. Materiały edukacyjne dla ucznia – karty pracy

Karty pracy i na matematycznej wyspie – materiały edukacyjne dla ucznia, podobnie jak scenariusze zajęć, są opracowane w pakietach dziennych. Są one tak pomyślane, by odzwierciedlać rzeczywiste potrzeby edukacyjne, czyli nie wprowadzać zbędnych treści z zakresu edukacji plastycznej, zajęć technicznych, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego. Zakłada się, że na tychże zajęciach najważniejszym zadaniem uczniów jest nauka przez praktykę.

Zgodność z podstawą programową W kartach pracy i na matematycznej wyspie zadania zostały tak dobrane, aby dzieci nabyły wiedzę i umiejętności zapisane w podstawie programowej z uwzględnieniem jej aktualnych zmian, a także zrealizowały cele Projektu, w tym przede wszystkim – kształcenie umiejętności matematycznych. Ponadto dołożono starań, aby zadania odzwierciedlały potrzeby sześcio- i siedmiolatków, a także uczniów z problemami w nauce, uczniów o przeciętnych zdolnościach i uczniów uzdolnionych.

Karty pracy

Zadanie szczególne Niektóre zadania znajdujące się w kartach pracy są zaznaczone w inny, szczególny sposób. Mądra główka Młody naukowiecRazem z rodzicami

Zadania, z których część jest skierowana do wszystkich uczniów, a część – do uczniów szczególnie uzdolnionych. W przeważającej mierze do ich rozwiązania potrzebna jest umiejętność logicznego myślenia. Pozostałe zadania to zadania o wyższym stopniu trudności. Mądra główka

Zadania kształcące umiejętność myślenia naukowego. Część z nich ma charakter doświadczeń lub obserwacji, część dotyczy wyciągania wniosków, samodzielnego poszukiwania odpowiedzi na pytania, rozwiązywania zadań nietypowych, uczenia dzieci zadawania pytań czy sięgania do różnych źródeł informacji. Młody naukowiec

Zadania, które uczniowie mogą wykonać w domu razem z rodzicami. W części tej wykorzystuje się fakt, iż rodzice kontrolują zadania domowe wykonywane przez uczniów, w związku z czym mogą też w nich w niektórych wypadkach uczestniczyć. Zacieśnia to więź między dziećmi i rodzicami, a także umożliwia dzieciom poszerzenie wiedzy. Razem z rodzicami

Część poświęcona na słowniczek w kartach pracy obejmujących zadania z języka angielskiego. Łączy ona formę obrazkową z formą pisemną. Uwaga: karty pracy poświęcone nauce języka angielskiego są w największym stopniu skorelowane ze scenariuszami lekcji. Let’s study

Karta = kartka Karty pracy odzwierciedlają założenia dotyczące integralności różnych rodzajów wiedzy. Z tego względu są one przygotowane w formie pojedynczych kartek. Dzięki temu nauczyciel może w dowolnym momencie odwołać się dowolnego rodzaju edukacji oraz łączyć ze sobą różne zadania, w zależności od potrzeb klasy/uczniów. Powoduje to jednak, że należy je starannie przechowywać, na przykład w segregatorach.

Pomoce techniczne (tekturowe) Służą poprawieniu sprawności manualnej uczniów. Stanowią istotną pomoc w nauce poszczególnych przedmiotów. Przewiduje się, że z większości z nich uczniowie będą korzystać wielokrotnie podczas lekcji, dlatego ważny jest sposób ich przechowywania. Sugeruje się, aby pomoce techniczne przechowywać w klasie. Jeżeli któraś pomoc ulegnie zniszczeniu, można ją wydrukować ze strony

2.4. Pomoce multimedialne Są integralną częścią projektu i na matematycznej wyspie”. Zgromadzono je na stronie Są pogrupowane na trzy sposoby. Pojawiają się po otwarciu strony, gdzie można zobaczyć najnowsze pomoce, pomoce najczęściej pobierane lub najwyżej oceniane. Ponadto pomoce można odnaleźć w zakładce Dla ucznia, gdzie są zgromadzone w kolejności pojawiania się na lekcjach, oraz w zakładce Materiały multimedialne, gdzie znajduje się wyszukiwarka pomocy z podziałem na poszczególne rodzaje edukacji lub klasy.

Pliki z pomocami multimedialnymi można odtwarzać: na tablicy multimedialnej, w tablecie, w telefonie komórkowym z systemem Android, w komputerze PC/laptopie. Daje to możliwość szerokiego wykorzystania pomocy multimedialnej przede wszystkim na lekcjach.

Z pomocy multimedialnych można korzystać: w domu, do powtarzania lekcji lub pracy domowej, a także dla rozrywki, w podróży, np. podczas wakacji, w poczekalni u stomatologa, kiedy dzieci się nudzą, a mają dostęp do tabletu lub telefonu komórkowego – pomoce są przygotowane odpowiednio do wieku dzieci, tak aby je zaciekawić. Korzystanie z nich powinno być więc przyjemnością.

Pomoce multimedialne podzielono i opisano ze względu na cele przyjęte w projekcie i na matematycznej wyspie w następujący sposób:

Generatory Oprócz pomocy multimedialnych w ramach projektu powstały także generatory pomocy, przeznaczone dla nauczycieli oraz uzdolnionych uczniów. Dzięki generatorom nauczyciele mogą sami tworzyć potrzebne im pomoce na przykład w sytuacji, gdy oprócz materiałów dydaktycznych z projektu i na matematycznej wyspie stosują inne materiały dydaktyczne.