METODA CZOCHRALSKIEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
– 700 lat śląskiej historii
Advertisements

Wzmacniacz operacyjny
Zapomniany prezydent IgnacY AUGUST Boerner
KLUB MIŁOŚNIKÓW HARREGO POTTERA
Tadeusz Zawadzki ,,Zośka”
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
Święty Patryk.
Przeprowadziłam wywiad z moim wujkiem – Januszem Twarogiem. Rozmawiałam z nim na temat jego pracy w kopalni siarki w Machowie.
Zginęli w KATYNIU.
Major Henryk Sucharski
Prąd elektryczny Opór elektryczny.
SZKOLNE KOŁO CARITAS SZKOLE KOŁO CARITAS PUBLICZNEGO GIMNAZJUM NR 2 W ZĄBKACH IM. KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI.
Czy można korzystać z przypadków?
Konkurs EKO-BIURO. Rok 2012 mija pod has ł em anga ż owania si ę naszej placówki w dzia ł ania skoncentrowane wokó ł promocji odnawialnych ź róde ł energii,
VI BYTOMSKIE SPOTKANIA EDUKACYJNO - WYCHOWAWCZE kwietnia 2010 POD HONOROWYM PATRONATEM PREZYDENTA MIASTA BYTOMIA Pana PIOTRA KOJA 1960 –
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
… opowie ść Micha ł a. "Najlepsz ą drog ą do odnalezienia samego siebie jest zagubienie si ę w s ł u ż eniu innym GHANDI.
ROK KAROLA GODULI. Stowarzyszenia Przyjació ł Szkó ł im. Karola Goduli Rudzkie placówki o ś wiatowe, maj ą c na uwadze jak wa ż n ą rol ę odegra ł Karol.
Wyszukiwanie materiałów z różnych źródeł na temat wybranego zawodu
Dziedzictwo kulturowe
Epoka Napoleona.
Od lepszej edukacji do lepszej przyszłości
DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU
WIELKA ORKIESTRA ŚWIĄTECZNEJ POMOCY
TRANSFER W WIEDNIU Bad Goisern, Kwiecień Sonda – przeprowadzona przez PI WIEN Przegl ą d ponad 56 szk ół Jakie dzia ł ania s ą zwykle podejmowane.
Przykłady skrzyżowań ze znakami
O tym, że fundusze europejskie są doskonałym narzędziem, które pomagają podnosić poziom nauczania i kwalifikacji młodych ludzi, nie trzeba już dzisiaj.
Ul. Kuźnicza Wrocław
W ł adcy przestworzy. Franciszek Ż wirko – urodzi ł si ę 16 wrze ś nia 1895 roku, zmar ł 11 wrze ś nia 1932 roku. By ł porucznikiem pilotem Wojska Polskiego.
Odmiany alotropowe węgla
„Kształcenie ponadgimnazjalne”
MODU Ł Klasa III Kszta ł cenie ponadgimnazjalne.
PARK NARODOWY GÓR STOŁOWYCH
Mateusz Siuda klasa IVa
Dnia roku 9 wybranych uczniów klasy 3AB TZ pod opieką Pani Sylwii Samson wyjechało na praktykę do Niemiec, aby reprezentować szkołę oraz ojczyznę.
 Prezentacja dla uczniów klas 1 realizuj ą cych zaj ę cia artystyczne wg programu „Kraina muzyki”.  Zeszyt ć wicze ń „ Ś wiat d ź wi ę ków”: - Modu.
Pytania warte uwagi:. Powszechnie uwa ż a si ę, ż e jeden nie ma jakiej ś wielkiej wagi, jednak sugeruj ą c si ę znanym przys ł owiem - grosz do grosza.
Kacper Rysiewicz klasa V
Ks. Stanisław Sudoł.
IV Prywatne Liceum Ogólnokszta ł c ą ce ul. Basztowa 17, Kraków tel ;
Rozporz ą dzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i s ł uchaczy oraz przeprowadzania.
Wykonała Natalia Pałczyńska Va.  Ś cieki komunalne  Zanieczyszczenia biologiczne  Sp ł ywy z terenów rolniczych  Ś cieki z zak ł adów produkcyjnych.
MODU Ł Klasa I „Kszta ł cenie ponadgimnazjalne”
Historia przysz ł ego studenta To To jest mój ostatni ostatni rok w szkole. szkole. Musz ę Musz ę my ś le ć my ś le ć o uniwersytecie. To To by ł o by.
Profesor Jan Czochralski patronem roku Przygotowała: Natalia Pacyga
Czym były getta w czasach II wojny światowej? A.świątyniami, w których modliła się ludność żydowska; B.odizolowanymi częściami miast, przeznaczonymi.
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach jako projekt badawczy zamawiany Problemy opieki nad osobami niesamodzielnymi w świetle.
KAZUSY – prawo spadkowe mgr M.Dziwoki. Ewa zmarła 12 grudnia 2012r. Nie pozostawiła testamentu. Jej rodzina to: a)Ojciec b)Matka (zmarła w 2008r.) c)Małoletnia.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Pod tytu ł em „Nasze Nadle ś nictwo” Prezentacj ę nale ż y prze łą cza ć w ł asnor ę cznie ze wzgl ę du na ró ż norodn ą pr ę dko ść czytania.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
GNIEZNO – PIERWSA STOLICA POLSKI HISTORIA MIASTA.
Dzień Ekologii Dnia 26 maja 2009r. w naszej szkole odbył się Dzień Ekologii, nasza klasa II „D” dostała za zadanie odwiedzić Zakład Doświadczalny Instytutu.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
Nasz Patron – ks. Jan Twardowski ks. Jan Twardowski ( ) poeta, pisarz, kapłan… Kochają go wszyscy, wierzący i niewierzący, pobożniejsi i grzesznicy,
Patron Szkoły Jan Paweł II Karol Wojtyła urodził się w Wadowicach jako drugi syn Karola Wojtyły i Emilii z Kaczorowskich. Karol Wojtyła został ochrzczony.
Moja Patronka. J. Karpińska, P. Ratajczak, A. Zając DROGA DO PATRONA i PIEŚNI MOJEJ SZKOŁY! "...Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z której.
Nadleśnictwo w Złotym Potoku. Co to jest nadleśnictwo? Nadleśnictwo – podstawowa jednostka gospodarcza i organizacyjna w strukturze Lasów Państwowych.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
KATOWNIA NA SZUCHA.
FIRMA OCZAMI UCZNIA Opracowanie: Krystian Kasprzyk, ucz. kl. II c Gimnazjum nr 7 im. K. I. Gałczyńskiego PROJEKT SZKOŁA – PRACA – PRZYSZŁOŚĆ II edycja.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Usługa ePodatki (MF) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS tel
Życie i działalność naukowa
Zapis prezentacji:

METODA CZOCHRALSKIEGO Autor: Natalia Szeremeta klasa IG, 2013 r.

Kim był Czochralski? W DOMU RODZINNYM Jan Czochralski urodził się 23 X 1885 r. w Kcyni na Pałukach, będących wówczas pod zaborem pruskim. Był ósmym z dziesięciorga dzieci wielkopolskich rzemieślników Franciszka Czochralskiego i Marty z Suchomskich. Zgodnie z wolą ojca ukończył Seminarium Nauczycielskie w Kcyni, ale nie mogąc pogodzić się z ocenami, nie odebrał świadectwa maturalnego. Brak tego dokumentu zamknął mu drogę do dalszej kariery nauczycielskiej i naukowej. Wyjechał więc, by dalej samemu uczyć się ulubionej chemii. W DOMU RODZINNYM DOM RODZINNY W KCYNI

W BERLINIE W tamtych czasach najbliższym miastem akademickim był Berlin. Jan Czochralski znalazł się tam pod koniec 1904 roku i rozpoczął pracę w aptece . Tu zdobywał doświadczenie chemika, aptekarza, materiałoznawcy i uczonego. Dwa lata spędzone w laboratoriach badawczych koncernu AEG przygotowały go do objęcia funkcji kierownika laboratorium badania stali i żelaza.

Uczęszczał wówczas na zajęcia na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Berlińskiego; tam zresztą poznał swoją przyszłą żonę, Margueritę Haase, pianistkę pochodzącą z holenderskiej rodziny osiadłej w Berlinie. Około 1910 r. otrzymał tytuł zawodowy inżyniera chemika.  CZOCHRALSKI WRAZ Z ŻONĄ W latach 1911 – 1914 był asystentem W. von Moellendorffa, z którym opublikował swoją pierwszą pracę poświęconą krystalografii metali. Metale i metalografia stały się odtąd pasją Czochralskiego. Publikował kolejne prace nie stroniąc od tematów trudnych i nowych. Sława Czochralskiego powoli rosła. W. VON MOLLENDORF

WE FRANKFURCIE NAD MENEM Największy rozgłos przyniosła Janowi Czochralskiemu metoda nazwana później jego imieniem, a opracowana w 1916 r. jako metoda pomiaru szybkości krystalizacji metali. ULICA FRANKFURTU W LATACH 30. W 1917 roku udało się wreszcie Czochralskiemu przekonać władze koncernu Metallbank und Metallurgische Gesellschaft A.G. do propozycji utworzenia wielkiego, jak na owe czasy, laboratorium metaloznawczego, łączącego badania naukowe z próbami warsztatowymi. Przeniósł się, więc do Frankfurtu nad Menem i w wieku 32 lat został twórcą i kierownikiem jednego z najlepiej wyposażonych laboratoriów przemysłowych w Niemczech.

Jan Czochralski wraz z paroma kolegami założył w 1919 r Jan Czochralski wraz z paroma kolegami założył w 1919 r. Niemieckie Towarzystwo Metaloznawcze i został jego przewodniczącym na zjeździe we Wrocławiu w 1925 r. Czochralski był też członkiem honorowym Międzynarodowego Związku Badań Materiałoznawczych w Londynie. CZOCHRALSKI W LABORATORIUM BADAWCZYM

PONOWNIE W POLSCE Powrócił do Polski na zaproszenie Prezydenta, wybitnego chemika prof. Ignacego Mościckiego i w 1929 r. objął posadę profesora na Wydziale Chemii Politechniki Warszawskiej. Po raz kolejny budował swój warsztat pracy – Zakład Metalurgii i Metaloznawstwa na Politechnice i Instytut Metalurgii i Metaloznawstwa, pracujący głównie dla Ministerstwa Spraw Wojskowych. Obie placówki naukowe wyposażono w najnowocześniejszą aparaturę. Przywieziony majątek zainwestował w polskim przemyśle i przeznaczał na cele społeczne. M.in. pomagał studentom, artystom i literatom, wspomagał muzea. Salony jego domu znane były jako miejsce spotkań świata artystycznego Warszawy. Jan Czochralski powrócił też do rodzinnej Kcyni, gdzie żyła jeszcze jego matka. W Kcyni miał swój drugi dom. DOM CZOCHRALSKIEGO W KCYNI

DRAMAT WOJENNY Druga wojna światowa przerwała działalność naukową Profesora i stała się dla niego szczególnym doświadczeniem. On, Polak i niegdysiejszy znany obywatel pruski, żonaty z Niemką, podlegał szczególnym naciskom ze strony Niemców, którzy chcieli w nim widzieć pośrednika między władzami okupacyjnymi a Polakami. Postawa Czochralskiego była jednoznaczna – współpracy nie podjął. Natomiast swoją znajomość Niemców wykorzystał inaczej. Już zimą 1939 roku zorganizował, na prośbę pracowników swojego Instytutu, placówkę o charakterze usługowym – Zakład Badań Materiałów. Próba udała się i nieco później utworzono kilkanaście dalszych zakładów na Uniwersytecie i Politechnice. CZOCHRALSKI W LABORATORIUM Z IGNACYM MOŚCICKIM

Oprócz normalnych zleceń wykonywano elementy uzbrojenia zamówione przez AK .Nie przyłączenie Zakładu do utworzonej przez Niemców w 1942 r. niemieckiej szkoły technicznej można uważać za próbę zaakcentowania polskości. Współpraca z AK, wydobywanie osób uwięzionych przez Niemców, pomoc dla getta żydowskiego w Warszawie, ratowanie zbiorów niszczonych muzeów, pomoc literatom i artystom polskim, ratowanie majątku Politechniki po Powstaniu Warszawskim – wszystko to stanowiło naturalny rys działalności okupacyjnej Czochralskiego. Swą wyjątkową znajomość psychiki i języka Niemców uważał za obowiązek Polaka zużytkować dla sprawy polskiej, mimo niebezpieczeństwa pozorów współpracy z okupantem, na jakie się narażał. WSPÓŁPRACA CZOCHRALSKIEGO Z AK

Już w czasie wojny kontrwywiad AK sprawdzał donosy na Czochralskiego, ale nie podjęto żadnych istotnych represji wobec Profesora. W kwietniu 1945 r. aresztowano Profesora pod po ważnym zarzutem „współpracy z niemieckimi władzami okupacyjnymi na szkodę osób spośród ludności cywilnej, względnie Państwa Polskiego”. W przeprowadzonym przez Specjalny Sąd Kamy w Łodzi dochodzeniu ustalono, że brak jest podstaw do ścigania Czochralskiego i członków jego rodziny. W sierpniu śledztwo zostało umorzone z braku dowodów winy. SĄD KARNY W ŁODZI

EPILOG Rozgoryczony profesor Czochralski wrócił do rodzinnej Kcyni. Tam wraz z rodziną założył Zakłady Chemiczne BION, produkujące różnego rodzaju wyroby kosmetyczne i drogeryjne. Profesor zmarł w Poznaniu 22 kwietnia 1953 r. i został pochowany na cmentarzu w rodzinnej Kcyni. CZOCHRALSKI ZE SWOJĄ RODZINĄ

ODKRYCIE METODY CZOCHRALSKIEGO Młody Jan Czochralski był wówczas szefem laboratorium metalurgicznego koncernu AEG w Berlinie i zajmował się badaniem krystalizacji metali. Któregoś dnia, jak zwykle, przygotowywał notatki z przeprowadzonych eksperymentów. W pewnej chwili zanurzył pióro w tyglu z chłodzącą się stopioną cyną, a nie w stojącym obok kałamarzu. Gwałtownie wyciągnął pióro i ze zdziwieniem zauważył, że ze stalówki zwisa cienka nić zestalonego metalu. Czochralski wygenerował zjawisko niewystępujące w przyrodzie – krystalizację metalu wyciąganego ponad powierzchnię stopu. Rozcięcie stalówki zastąpił wąską kapilarą (dlatego nazywał metodę „metodą kapilary”) a później zarodkiem kryształu. KSZTAŁT KAPILARY

Pierwszy opis metody, nazwanej później „metodą Czochralskiego”, znalazł się w pracy pt. „Nowa metoda pomiaru szybkości krystalizacji metali”, którą opublikowano w czasopiśmie „Zeitschrift fur physikalische Chemie” w 1916 r. Redakcja otrzymała tę pracę od Jana Czochralskiego w dniu 19 sierpnia 1916 r. i tę datę należy uważać za oficjalne narodziny metody. KOPIA CZASOPISMA „ZEITSCHRIFT …”

NA CZYM POLEGA? Metoda ta zwana także metodą wyciągania z roztworu, polega na powolnym, stopniowym wyciąganiu z roztopionego metalu zarodka krystalicznego, w sposób zapewniający kontrolowaną i stabilną krystalizację metalu na powierzchni zarodka. Jeśli wymagają tego warunki procesu krystalizacji zarodek oraz tygiel mogą zostać wprawione w ruch obrotowy celem polepszenia warunków transportu masy i ciepła. W rezultacie otrzymuje się cylindryczny monokryształ o orientacji krystalograficznej zarodka. SCHEMAT METODY CZOCHRALSKIEGO

INNE SCHEMATY TEJ METODY

PIERWSZE ZASTOSOWANIA Naturalną konsekwencją dokonanego odkrycia było zastosowanie „metody pomiaru szybkości krystalizacji” do otrzymywania monokryształów. Niemal natychmiast – już w 1918 r. – taką możliwość dostrzegł Wartenberg. On też jako pierwszy zastąpił kapilarę zarodkiem hodowanego kryształu. HANS VON WARTENBERG

OBECNE ZASTOSOWANIE Dzisiaj metodą Czochralskiego otrzymuje się duże monokryształy różnorodnych materiałów: półprzewodników, tlenków, halogenków i metali. Jest to dominująca metoda przemysłowej produkcji wielu takich materiałów. Trudno się więc dziwić, że Czochralski nazywany jest „ojcem elektroniki”.

MONOKRYSZTAŁY OTRZYMANE METODĄ CZOCHRALSKIEGO

ADAPTACJA TEALA Pod koniec II wojny światowej Gordon K. Teal, poszukiwał efektywnej metody otrzymywania monokryształów germanu, niezbędnych wobec rosnącego zapotrzebowania na półprzewodnikowe materiały elektroniczne. Znalazł taką metodę w laboratorium metalurgicznym Bell Laboratories – była to dobrze znana metalurgom metoda Czochralskiego. Przystosował tę metodę do hodowania kryształów germanu. A więc jego główną zasługą było rozszerzenie zastosowania metody Czochralskiego na otrzymywanie innych materiałów – niemetalicznych, począwszy od germanu i krzemu. Monokryształ krzemu uzyskany metodą Czochralskiego i wafle krzemowe wycięte z kryształu

2013- ROK CZOCZRALSKIEGO

BIBLIOGRAFIA www.janczochralski.com www.chemia.waw.pl