Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych Janusz Zaleski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Kontrola na miejscu na zakończenie realizacji projektu – doświadczenia CKPŚ Spotkanie przedstawicieli Instytucji Pośredniczącej i Instytucji Wdrażających.
Dofinansowanie projektów z zakresu edukacji ekologicznej ze środków krajowych NFOŚiGW Polkowice r.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Środowiskowe Osie Priorytetowe Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Aleksandra Malarz Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Środowiska Ministerstwo.
Plan komunikacji PO KL - założenia
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Mała retencja w lasach.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Narodowa Strategia Spójności
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ Udział Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w dofinansowywaniu działań edukacyjnych.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rola NFOŚiGW we wdrażaniu Instrumentu Finansowego LIFE+ w Polsce.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
Zielona Góra, 13 listopada 2008r.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Regionalny Program Operacyjny
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
I OPOLSKIE FORUM MIKRORETENCJI Opole - 1 październik 2015r. Potrzeba prowadzenia mikroretencji do programów strategicznych Opolszczyzny oraz do priorytetów.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
PROJEKTY NA RZECZ RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ ZE ŚRODKÓW PO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO października 2015 r.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
System wdrażania RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89)
Zasady dofinansowania projektów w ramach osi priorytetowej 2 Zachowanie i racjonalne użytkowanie środowiska ze szczególnym uwzględnieniem działania 2.6.
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Zarządzanie projektem EFS
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Zapis prezentacji:

Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych Janusz Zaleski

1 Podstawy powołania Centrum 2 Struktura 3 Rada Centrum 4 Źródła przychodów 5 Rola Centrum we wdrażaniu PO Infrastruktura i Środowisko 6 Centrum jako Agencja Narodowa dla Life + ??? 7 Ustawa o redukcji emisji

Podstawa utworzenia : Decyzja Nr 73 z dnia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych Termin utworzenia - 1 listopada 2006

Sekcja Akumulacji Węgla Stanowisko Pomocy Partnerskiej Sekcja Budżetów Zewnętrznych Stanowisko ds. Audytu Sekcja Zamówień Publicznych Rada Centrum

Dyrektor Centrum jest podporządkowany Radzie Jednostki, której skład zostanie mu wskazany po konsultacjach Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z Ministrem Środowiska oraz Komisją Europejską

Uprawnienia Rady Centrum Zatwierdzanie procedur w ramach wdrażania Priorytetu V SPO i Life + Zatwierdzanie regulaminu organizacyjnego i pracy CKPŚ Zatwierdzanie zasad wynagradzania pracowników Ustalanie kwot na zabezpieczenie zwrotu funduszy nieprawidłowo przyznanych Zatwierdzanie wysokości prowizji od wynagrodzeń pobieranych przez Centrum Opiniowanie planu kont Zatwierdzanie regulaminu audytu wewnętrznego

Zatwierdzanie rocznego planu finansowo – gospodarczego Zarządzanie działań kontrolnych w Centrum z wykorzystaniem Stanowiska Audytu i Inspekcji LP Zatwierdzanie wyników kontroli Wydawanie zarządzeń pokontrolnych Zatwierdzanie sprawozdania finansowego CKPŚ

Dyrektor Generalny w razie powzięcia przekonania iż oświadczenie woli Rady Centrum może być niezgodne z interesem Skarbu Państwa, będzie obowiązany do skierowania tego oświadczenia na ręce Ministra Środowiska z prośbą o zbadanie tego oświadczenia w trybie nadzoru, sprawowanego przez Ministra Środowiska nad PGL LP

Przychody Centrum Wynagrodzenia za czynności związane z zamówieniami zlecanymi przez LP Za prognozy, sprawozdania i raporty dotyczące udziału LP w handlu uprawnieniami do emisji CO2 Za pozyskiwanie na fundusz leśny środków pieniężnych pochodzących ze zbywania uprawnień do emisji, oraz ze sprzedaży efektów pochłaniania przez lasy CO2 w ramach - umów bilateralnych - wspólnych przedsięwzięć

Przychody Centrum Za pomoc udzielaną Ministrowi Środowiska w przygotowaniu danych do szacowania i raportowania o emisji gazów cieplarnianych i pochłaniania CO2 Wynagrodzenie Jednostki za współpracę z gospodarstwami leśnymi /innymi niż PGL/ w wykorzystywaniu przez nie funduszu leśnego do prowadzenia baz danych i raportowania o pochłanianiu CO2 przez te gospodarstwa Za zbywanie w imieniu gospodarstw innych niż PGL uprawnień do emisji CO2 lub efektów pochłaniania CO2 przez lasy Dotacje na zadania zlecone LP – wdrażanie Priorytetu V SPO IiŚ Środki KE na zarządzanie Life + Pozostałe przychody operacyjne

Działalność w dziedzinie wdrażania Priorytetu V SPO IiŚ Wykonywanie wszelkich czynności prawnych i faktycznych,zleconych LP do wykonywania w ramach pomocy, udzielanej Ministrowi Środowiska jako instytucji pośredniczącej w odniesieniu do PO Infrastruktura i Środowisko /Priorytet V/

Wdrażanie PO IiŚ Instytucja Wdrażająca – realizuje działania Priorytetu V po powierzeniu ich przez Instytucję Pośredniczącą / w uzgodnieniu z Instytucją Zarządzającą

Mimo powierzenia zadań Instytucji Wdrażającej, odpowiedzialna za delegowane zadania jest nadal Instytucja Pośrednicząca

Przewidywane zadania IW Dokonywanie oceny wniosków składanych przez beneficjentów Podejmowanie decyzji o współfinansowaniu wybranych projektów Zawieranie z beneficjentami umów o dofinansowanie projektów z EFRR Zapewnienie posiadania przez beneficjentów wymaganych procedur

Przewidywane zadania IW Przygotowanie i przekazywanie do IP informacji o nieprawidłowościach Obsługa rachunków bankowych związanych z realizacją programu Dokonywanie płatności na rzecz beneficjentów

Przewidywane zadania IW Prowadzenie działań informacyjnych i promujących program Odzyskiwanie od beneficjentów kwot nieprawidłowo wydatkowanych Sporządzanie raportów / okresowych, rocznych i końcowych/

Przewidywane zadania IW Bieżąca kontrola projektów Kontrola ex-ante prowadzonych zamówień publicznych Gromadzenia i przekazywanie informacji dotyczących realizacji współfinansowanych projektów

Zadania do przemyślenia zapewnienie posiadania przez beneficjentów danego priorytetu wymaganych procedur dokonywania oceny prawidłowości, skuteczności i zgodności z przepisami prawa procedur stosowanych przez beneficjentów, m.in. poprzez opiniowanie podręczników procedur beneficjentów (wymagane powinny być ewentualnie procedury dla beneficjentów realizujących duże projekty),

Do przemyślenia dokonywanie kontroli dokumentacji oraz prowadzenie kontroli na miejscu realizacji projektów w celu weryfikacji współfinansowanych produktów i usług oraz tego, że wydatki zadeklarowane przez beneficjentów zostały faktycznie poniesione i są zgodne z odpowiednimi zasadami wspólnotowymi i krajowymi (rozważane jest przeprowadzanie kontroli na podstawie próby),

Do przemyślenia… wprowadzanie/ weryfikacja / danych przekazywanych przez beneficjentów do SIMIK lub innego systemu informatycznego (beneficjenci nie mają dostępu do SIMIK zapewnienie istnienia systemu rejestrowania i przechowywania w formie elektronicznej szczegółowych rejestrów księgowych dla każdego projektu

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

Doświadczenie wskazuje, że obywatele Unii Europejskiej są w niewystarczającym stopniu świadomi roli odgrywanej przez Wspólnotę w finansowaniu programów, których celem jest wzmocnienie konkurencyjności gospodarczej, tworzenie nowych miejsc pracy oraz zwiększenie spójności wewnętrznej. W związku z powyższym

stosowne jest przygotowanie strategii komunikacji, w którym zostaną szczegółowo określone działania informacyjne i promocyjne niezbędne dla wypełnienia luki informacyjnej i komunikacyjnej. W tym samym celu niezbędne jest również określenie roli i obowiązków wszystkich właściwych podmiotów.

W celu zagwarantowania, że informacje dotyczące możliwości finansowania dotrą do wszystkich zainteresowanych stron, a także w celu zachowania przejrzystości, należy określić minimalną treść działań informacyjnych niezbędnych do poinformowania wszystkich potencjalnych beneficjentów o możliwościach finansowania oferowanych przez Wspólnotę i Państwa Członkowskie, w tym obowiązek opublikowania informacji na temat procedury składania wniosków o przyznanie finansowania przez potencjalnych beneficjentów oraz stosowanych kryteriów wyboru.

Co na to GIODO ? W celu zwiększenia przejrzystości w zakresie wykorzystania Funduszy, wykaz beneficjentów, nazwy działań i przyznane im kwot finansowania publicznego powinny zostać opublikowane w formie elektronicznej lub innej.

Priorytet V SPO IiŚ Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych Działania w ramach priorytetu : 1. Wspieranie kompleksowych projektów z zakresu ochrony siedlisk przyrodniczych (ekosystemów) na obszarach chronionych oraz zachowanie różnorodności gatunkowej 2. Zwiększenie drożności korytarzy ekologicznych 3. Opracowanie planów ochrony 4. Kształtowanie postaw społecznych sprzyjających ochronie środowiska, w tym różnorodności biologicznej Strona 7/29

Priorytet V SPO IiŚ Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych Głównymi beneficjentami w ramach priorytetu będą mogły być przede wszystkim: jednostki sprawujące nadzór nad obszarami chronionymi, parki narodowe, parki krajobrazowe i ich zespoły, nadleśnictwa i ich grupy, organizacje pozarządowe, instytucje naukowe. Przewidywane efekty realizacji priorytetu: –zapewnienie ochrony najważniejszych obszarów przyrodniczych w kontekście rozwoju gospodarki, –zwiększenie świadomości ekologicznej, w szczególności odnośnie obszarów chronionych, –właściwie wykorzystanie unikalnych walorów przyrodniczych Polski. Strona 8/29

Priorytet V SPO IiŚ Wskaźniki monitorowania (propozycja) Strona 9/29

Działania w ramach priorytetu V SPO IiŚ Działanie Wspieranie kompleksowych projektów z zakresu ochrony siedlisk przyrodniczych (ekosystemów) na obszarach chronionych oraz zachowanie różnorodności gatunkowej Przykładowe rodzaje wspieranych przedsięwzięć: –odbudowa zdegradowanych siedlisk nieleśnych i wodnych, –przebudowa drzewostanów w sposób zgodny z typem siedliska, –usuwanie gatunków inwazyjnych, –kształtowanie strefy ekotonów na granicy siedlisk leśnych i nieleśnych, –usuwanie nalotu roślinności drzewiastej i krzewiastej na siedliskach nieleśnych, –przywracanie właściwych stosunków wodnych siedlisk wodno-błotnych, –wykup gruntów kluczowych dla ochrony przyrody i ich renaturalizacja, –budowa lub modernizacja małej infrastruktury służącej udostępnianiu dla turystów obszarów chronionych, w tym budowa ścieżek dydaktycznych, ścieżek rowerowych, szlaków, parkingów, punktów widokowych, wież widokowych, zadaszeń, itp., Strona 10/29

Działania w ramach priorytetu V SPO IiŚ Działanie Wspieranie kompleksowych projektów z zakresu ochrony siedlisk przyrodniczych (ekosystemów) na obszarach chronionych oraz zachowanie różnorodności gatunkowej Przykładowe rodzaje wspieranych przedsięwzięć (c.d.): –ochrona ex situ gatunków o zagrożonych pulach genowych, –ochrona in situ gatunków chronionych, –reintrodukcja gatunków, –budowa centrów przetrzymywania gatunków CITES i ośrodków rehabilitacji zwierząt, –budowa lub rozbudowa obiektów dla zwierząt i roślin w ogrodach zoologicznych lub w ogrodach botanicznych w ramach krajowych programów ochrony gatunków, –realizacja programów ochrony puli genowej krajowych gatunków drzew leśnych, selekcji i testowania potomstwa, –przygotowanie studium wykonalności oraz dokumentacji technicznej dla projektów tego priorytetu. Strona 11/29

Działania w ramach priorytetu V SPO IiŚ Działanie Wspieranie kompleksowych projektów z zakresu ochrony siedlisk przyrodniczych (ekosystemów) na obszarach chronionych oraz zachowanie różnorodności gatunkowej Beneficjenci: –parki narodowe, –nadleśnictwa lub ich grupy, –organizacje pozarządowe, –jednostki rządowe, samorządowe oraz podmioty sprawujące nadzór lub zarządzające ochroną obszarów chronionych, –wojewoda, –ogrody botaniczne, ogrody zoologiczne, –instytucje naukowe, –Urzędy Morskie, –inne podmioty sprawujące nadzór lub zarządzające ochroną obszarów chronionych. Strona 12/29

Działania w ramach priorytetu V SPO IiŚ Działanie Zwiększenie drożności korytarzy ekologicznych Rodzaje wspieranych przedsięwzięć: –budowa przejść dla zwierząt nad i pod istniejącymi drogami i liniami kolejowymi, –likwidacja innych barier dla przemieszczania się zwierząt. Beneficjenci: –zarządcy dróg i linii kolejowych, –właściwe jednostki rządowe i samorządowe, –Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej, Krajowy Zarządy Gospodarki Wodnej, –parki narodowe, –organizacje pozarządowe, –Urzędy Morskie, –podmioty sprawujące nadzór lub zarządzające ochroną obszarów chronionych. Strona 16/29

Działania w ramach priorytetu V SPO IiŚ Działanie Zwiększenie drożności korytarzy ekologicznych Mnimalna wartość projektu tys. euro Maksymalny poziom dofinansowania - 85% kwalifikujących się wydatków Strona 17/29

Działania w ramach priorytetu V SPO IiŚ Działanie Opracowanie planów ochrony Rodzaje wspieranych przedsięwzięć: –opracowanie planów ochrony dla obszarów specjalnej ochrony ptaków i specjalnych obszarów ochrony siedlisk Natura 2000 i parków narodowych, –opracowanie krajowych programów ochrony wybranych gatunków lub siedlisk przyrodniczych. Beneficjenci: –jednostki sprawujące nadzór nad obszarami chronionymi, –nadleśnictwa i ich grupy, –jednostki rządowe. Strona 19/29

Działania w ramach priorytetu V SPO IiŚ Działanie Kształtowanie postaw społecznych sprzyjających ochronie środowiska, w tym różnorodności biologicznej Rodzaje wspieranych przedsięwzięć: –ogólnopolskie lub ponadregionalne projekty szkoleniowe lub programy edukacyjne dla wybranych grup społecznych i zawodowych mające na celu podnoszenie kwalifikacji i kształtowania świadomości w zakresie zrównoważonego rozwoju, –kampanie informacyjno-promocyjne dotyczące wybranych aspektów środowiska i jego ochrony prowadzone z udziałem środków masowego przekazu, społecznych organizacji ekologicznych i innych podmiotów, w tym badania opinii publicznej ex-ante i ex-post, –ogólnopolskie i międzynarodowe imprezy masowe, których celem jest popularyzacja wiedzy o środowisku oraz kształtowanie proekologicznych postaw społecznych, Strona 21/29

Działania w ramach priorytetu V SPO IiŚ Działanie Kształtowanie postaw społecznych sprzyjających ochronie środowiska, w tym różnorodności biologicznej Rodzaje wspieranych przedsięwzięć (c.d.): –budowanie sieci partnerstwa na rzecz ochrony środowiska, moderowanie platform dialogu społecznego jako elementu integrującego społeczeństwo, zwłaszcza organizacje społeczne w procesie podejmowania decyzji, –organizacja ogólnopolskich konkursów i festiwali ekologicznych. Beneficjenci: –nadleśnictwa i ich grupy, –ośrodki doradztwa rolniczego, –organy administracji państwowej i samorządowej, –podmioty specjalizujące się organizacji imprez targowych (o tematyce ochrony środowiska), stowarzyszenia inżynierów, techników, architektów i urbanistów, rolników; Strona 22/29

Działania w ramach priorytetu V SPO IiŚ Beneficjenci (c.d.): –Policja, Służba Celna, Straż Graniczna, Straż Pożarna, –pozarządowe organizacje ekologiczne, –parki narodowe, –parki krajobrazowe i ich zespoły, –wojewódzcy konserwatorzy przyrody, –inne podmioty sprawujące nadzór lub zarządzające ochroną obszarów chronionych, –ośrodki edukacji ekologicznej, –jednostki badawczo – rozwojowe. Strona 23/29

Działania w ramach priorytetu V SPO IiŚ Działanie Kształtowanie postaw społecznych sprzyjających ochronie środowiska, w tym różnorodności biologicznej Mnimalna wartość projektu tys. euro Maksymalny poziom dofinansowania - 85% kwalifikujących się wydatków Kryteria Oceny (merytoryczne) 1.Efekt ekologiczny 2.Spodziewany zasięg oddziaływania a) ponadregionalny (cały kraj lub kilka województw) b) regionalny (województwo) c) lokalny (powiat) Strona 24/29

Plan finansowy dla priorytetu V SPO IiŚ Strona 27/29

Plan finansowy dla priorytetu V SPO IiŚ Strona 28/29

Projekt nowej ustawy o handlu emisjami i jednostkami pochłaniania Określenie bilansu węgla co roku we wszystkich lasach Organizacja systemu prognozowania i raportowania o zmianach poziomu pochłaniania Nadzór Ministra nad systemem zarządzania jednostkami pochłaniania Aukcje określonych ilości jednostek pochłaniania Przeznaczenie dochodów z aukcji na cele określone w Protokole z Kioto

Priorytet II PO IiŚ Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi Mała retencja 150 mln zł

Likwidacja w lasach nizinnych skutków naruszenia naturalnych stosunków wodnych, które spowodowały lub powodują zmiany w reżimie hydrologicznym zlewni.

Koncepcja programowo – przestrzenna Zwiększanie możliwości retencyjnych oraz przeciwdziałanie suszy w ekosystemach leśnych na terenach nizinnych.

Zleceniodawca – Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych w Warszawie Koordynator – Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych Opracowanie części kartograficznej - Wydział Urządzania Lasu DGLP, Zespół ds. GIS Instytucja Wdrażająca III priorytet SPO IiŚ - Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej Kto jest kim?

a)Renaturyzacja obszarów wodno – błotnych, 1860 obiektów, ogólna wartość tys. zł b)Odbudowa systemów nawadniających oraz przebudowa systemów odwadniających, 2019 obiektów, ogólna wartość tys. zł c)Budowa obiektów małej retencji, ogólny koszt ,74 tys. zł Działania

Wartość projektu ,87 tys. zł. Wartość dofinansowania z budżetu UE 85% Projekt realizowany –na terenie 255 nadleśnictw –Na terenie 611 gmin Dane podstawowe o projekcie

Dziękuję za uwagę !