dr Iwona Nurzyńska, dr Jerzy Kwieciński Warszawa, 8 grudnia 2011 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Projekty planowane do realizacji w ramach nadkontraktacji ZPORR
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok r. KONFERENCJA.
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
XXXII Sympozjum Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
NOWA JAKOŚĆ NOWE MOŻLIWOŚCI III
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Stan sektora w regionach
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Biała Podlaska,
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
III Forum Gospodarcze Województwa Kujawsko-Pomorskiego Toruń, 28 maja 2003r.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Współpraca partnerska na rzecz integracji społecznej
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Lublin, 14 listopada 2007 r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Czy makro-czynniki tworzą makro-bariery? O potencjale rynku lokalnego Marcin Spławski Piotr Stankiewicz.
Działania optymalizujące finansowanie, realizację i organizację gminnych zadań - praktyczne rozwiązania XIV Kongres Gmin Wiejskich RP Serock, 15 października.
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Wielkopolskie Regionalny Program Operacyjny 2007 – 2013 Priorytet II Infrastruktura Komunikacyjna Działanie 2.7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Warszawa, 26 września 2014 Współpraca w ramach Nordycko-Bałtyckiej Sieci Obszarów Wiejskich Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich.
Programowanie perspektywy finansowej
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Małopolska Agency for Regional Development S.A. DLACZEGO WARTO ZAKŁADAĆ FIRMĘ ? Iwona Harnik 24.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Kujawsko – pomorskie dla… … biznesu Wsparcie bezpośrednie – dotacje Tereny inwestycyjne Turystyka biznesowa Zostań swoim szefem Internet /społeczeństwo.
ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI NA TERENIE GMINY ŁOBŻENICA SPOTKANIE Z PRZEDSIĘBIORCAMI I OSOBAMI PLANUJĄCYMI ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
PAKIET DLA ŚREDNICH MIAST – MOŻLIWOŚCI DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

dr Iwona Nurzyńska, dr Jerzy Kwieciński Warszawa, 8 grudnia 2011 r. Bariery instytucjonalne rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich dr Iwona Nurzyńska, dr Jerzy Kwieciński Warszawa, 8 grudnia 2011 r.

IRWiR PAN

Forum Inicjatyw Rozwojowych Pytania badawcze postawione w „projekcie pilotażowym”: Czynniki rozwoju przedsiębiorczości - czy są różne w mieście i na wsi? Bariery instytucjonalne rozwoju przedsiębiorczości na wsi Wstępne wnioski i rekomendacje

Struktura społeczno-zawodowa wsi Na obszarach wiejskich mieszka 39% ludności Polski Spada udział osób pracujących w rolnictwie z 15,8% w 2007 r. do 13,4% 2009 r. – średnia unijna w 2009 r. 5,1% w UE-27 a 3,1 % w UE-15 Rośnie poziom wykształcenia ludności wiejskiej z 1,8% w 1988r. do 7,5% w 2008 r.

Co czyni przedsiębiorcę? „Ja myślę, że to, skąd się pochodzi, niewielki ma wpływ na przedsiębiorczość. Że są to pewne cechy, które mamy w sobie i możemy je rozwijać poprzez środowisko, albo nie. Jak ktoś nie ma w sobie tej iskry, talentu, potencjału, to czy mieszka na wsi czy w mieście to nie ma znaczenia” – fokus w Małopolsce Społeczeństwa europejskie dzielą się dokładnie po połowie: 50% chce prowadzić własną działalność gospodarczą (samorealizacja, bycie własnym szefem), 50% woli pracę na etacie (bezpieczeństwo, stabilny dochód, mniejsze ryzyko) - Eurobarometr 2010

Słabe strony wsi 1. Poziom rozwoju lokalnego rynku: niedostateczny popyt związany z niskimi dochodami rolników i mieszkańców wsi (dysparytet dochodów); 2. Trudniejszy dostęp do docelowego odbiorcy usług i produktów - niska gęstość zaludnienia, peryferyjność 3. Relatywnie niskie kwalifikacje mieszkańców wsi – ograniczony dostęp do wykwalifikowanych specjalistów ( niechętnie dojeżdżają do pracy na wieś) 4. Gorzej rozwinięta infrastruktura (drogi, wodociągi, kanalizacja, sieci elektryczna i telekomunikacyjna), która pociąga za sobą dodatkowe koszty 5. Utrudniony dostęp do infrastruktury finansującej działalność gospodarczą na wsi 6.Utrudniony dostęp do szkoleń oraz doradztwa na rzecz przedsiębiorczości na terenach wiejskich, a często ich nieadekwatność

Mocne strony wsi 1. Niższe koszty działalności: łatwy dostęp do relatywnie niżej opłacanej siły pracowników (start-up) 2. Łatwiejszy dostęp do terenów inwestycyjnych 3. Specyficzne więzi i nieformalne relacje międzyludzkie 4. Indywidualizacja problemów i przyjazny stosunek urzędników 5. Nowe wzorce zachowań, w tym konsumpcji ludzi „z miasta”, mających drugie domy na wsi

Przedsiębiorczość a rola samorządu lokalnego „Przedsiębiorcy to jest mały elektorat. Lepiej zrobić kawałek drogi niż wspomóc przedsiębiorców (…) Niewiele jest wspólnych ścieżek przedsiębiorczości i samorządu”. Przygotowanie terenów pod inwestycje, plany zagospodarowania przestrzennego (zwycięzca konkursu „Laur Gospodarności” EFRWP edycja 2011) Ulgi podatkowe Dostęp do informacji o gminie, wizerunek i promocję Fora współpracy z przedsiębiorcami – wyspecjalizowane komórki odpowiedzialne za kontakty z potencjalnymi inwestorami i aktywnymi przedsiębiorcami

Bariery instytucjonalne „Małopolska to jest inkubator ludzi z pomysłami. Tylko co z tego, jak ten pomysł jest brutalnie rozbijany o tę niewidzialną ścianę biurokratyczną. I jak słyszymy w TV, że rząd zwiększył w tym roku zatrudnienie w administracji publicznej o 10% to ci ludzie muszą coś robić. I będą robić kolejne ustawy, weryfikacje” Instytucje formalne: Skomplikowane przepisy prawa - regulujące zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej; dowolność i uznaniowość ich interpretacji przez urzędników (jako uciążliwe w ocenie badanych wskazano przepisy SANEPIDu, RDOŚ, ARiMR, związane z ochroną przeciwpożarową, ochroną danych osobowych) Niedostosowanie przepisów do realiów małych firm - Think Small First - w stanowieniu prawa należy myśleć o małych firmach, w których koszt dostosowań do nowych przepisów jest kilkakrotnie wyższy niż w dużych firmach Edukacja i wychowanie

Bariery instytucjonalne „Jak jest nieufność, to trudno cokolwiek zbudować… instytucje odpowiedzialne za politykę regionalną w ogóle ze sobą nie współpracują Sejmik Wojewódzki, Urząd Marszałkowski, przedstawiciel rządu, czyli Wojewoda, poszczególne gminy.” Instytucje nieformalne: Kapitał społeczny - za najważniejszą przyczynę wolniejszego rozwoju przedsiębiorczości wiejskiej wskazują brak kapitału społecznego (co objawia się brakiem powiązań kooperacyjnych: między przedsiębiorcami, przedsiębiorcy – władze gminne, gmina – powiat, powiat – województwo Relatywnie niskie zaufanie między instytucjami, mieszkańcami i władzami różnego szczebla

Struktura bezrobocia na wsi Źródło: opracowano na podstawie danych zawartych w Raporcie o stanie wsi. Polska wieś 2010, red. I. Nurzynska i J. Wilkin, FDPA, Warszawa 2010

Przedsiębiorczość na wsi i w mieście W Polsce funkcjonuje blisko 1,6 miliona gospodarstw rolnych Tylko co dziesiąte można uznać za konkurencyjne i będące w stanie zapewnić zadowalające dochody rodzinom rolniczym W 2008 na obszarach wiejskich zarejestrowanych było 928,5 tys. podmiotów gospodarczych, co stanowiło ponad 24% wszystkich podmiotów zarejestrowanych w Polsce

Przedsiębiorczość na wsi i w mieście Źródło: Opracowanie własne

Wykorzystanie funduszy UE Źródło: Opracowanie własne

Ilość firm, które uzyskały dotacje w ramach RPO Źródło: Opracowanie własne

Wielkość dofinansowania (zł) dla firm na OW w ramach poszczególnych RPO Źródło: opracowanie własne

Dotacje dla firm na OW Najwięcej firm z terenów wiejskich uzyskało dotacje na terenach województwa wielkopolskim, podkarpackim i opolskim - ponad 40 % beneficjentów–przedsiębiorców W ujęciu wartościowym największe wsparcie otrzymały przedsiębiorstwa z województwa wielkopolskiego, podkarpackiego, pomorskiego i opolskiego Poza województwem podkarpackim przedsiębiorcy z Polski Wschodniej radzą sobie słabiej z pozyskiwaniem środków unijnych.

Podsumowanie - rekomendacje Uproszczenie przepisów prawa i dostosowanie do skali działania oraz potrzeb małych przedsiębiorców (Think Small First) Stworzenie kompleksowego systemu wsparcia dla przedsiębiorczości na obszarach wiejskich Uruchomienie nowoczesnych i innowacyjnych rozwiązań instytucjonalnych - instytucjonalna platforma promocji i wsparcia przedsiębiorczości na terenach wiejskich (KSOW – Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich) Lepsze dostosowanie i ukierunkowanie (targeting) instrumentów wsparcia (przed, w trakcie i po uruchomieniu biznesu) Ułatwienie dostępu do kapitału na zakładanie i rozwój przedsiębiorczości na wsi Modyfikacja systemów nauczania – większy nacisk na aspekty praktyczne (learning by doing) Autentyczny udział partnerów społecznych i organizacji pozarządowych w procesie promowania i wspierania postaw i działań proprzedsiębiorczych

Dziękujemy