Informacja dotycząca usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego – wykorzystanie powstałych oszczędności I transzy promes oraz straty w infrastrukturze komunalnej w 2013 roku
REZERWA CELOWA BUDŻETU PAŃSTWA kwota otrzymanych promes ,00 zł kwota otrzymanych promes,,oszczędnościowych – ,00 zł liczba jednostek samorządu terytorialnego, które otrzymały promesy – 151 ilość zadań zgłoszonych w EWZP ilość realizowanych zadań z promes – 500 ilość podpisanych umów – 298 ilość zadań – 298 suma przekazanych środków – ,00 zł
ZMIANY W TREŚCI PRZYZNANYCH PROMES pomimo wielokrotnego zwracania się z prośbą do jednostek o dokonanie analizy zadań, które nie zostały objęte promesami a zostały zgłoszone do wykazu zadań priorytetowych pod kątem zgłoszonego a faktycznego charakteru robót: odbudowa czy remont ??? lub w zakresie pozostałych składowych nazwy zadania, niektóre jednostki nie dokonały takiej analizy, co w konsekwencji spowodowało konieczność wnioskowania Wojewody do Ministra AiC o dokonanie zmian w treści przyznanych,,promes oszczędnościowych.
Dokumenty (wniosek jednostki samorządu terytorialnego wraz z załącznikami) należy złożyć w nieprzekraczalnym terminie określonym w promesie do Wojewody Małopolskiego. Zgodnie z zapisami promesy nieprzekazanie dokumentów w ww. terminie oznacza rezygnacje jednostki z przyznanego wstępnie dofinansowania. Przez złożenie dokumentów należy rozumieć złożenie KOMPLETNEGO wniosku wraz ze wszystkimi wymaganymi załącznikami. WNIOSKI o dotacje na dofinansowanie zadania
REZERWA CELOWA BUDŻETU PAŃSTWA,,osuwiska kwota otrzymanych promes – ,00 zł liczba j.s.t., które otrzymały promesy – 28 ilość zadań z promes – 32 ilość podpisanych umów – 15 ilość zadań – 15 suma przekazanych środków – ,00 zł
OSUWISKA ilość opinii WZNRP Osłona Przeciwosuwiskowa – dla 29 zadań, dla 19 jednostek samorządu terytorialnego, w tym 15 gmin, 3 powiatów i Samorządu Województwa ilość opinii WZNRP Program priorytetowy NFOŚiGW - dla 3 zadania, dla: m. Kraków, Parafii Rzymsko-Katolickiej w Brzeźnicy (Powiat Bocheński)
Straty w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego
Komisja Wojewódzka do spraw weryfikacji strat określonych przez komisje powołane przez jednostki samorządu terytorialnego w infrastrukturze komunalnej tych jednostek dokonuje wyłącznie weryfikacji strat powstałych w wyniku zdarzeń noszących znamiona klęski żywiołowej.
STRATY W INFRASTRUKTURZE KOMUNALNEJ w 2013 roku [stan na 29 sierpnia 2013 r.] ilość jednostek, które zgłosiły straty wysokość strat zgłoszonych przez j.s.t. [zł] ilość jednostek, w których Komisja Wojewódzka dokonała weryfikacji strat wysokość strat zweryfikowana przez Komisje Wojewódzką [zł] Gminy , ,93 Powiaty , ,44 Samorząd Województwa ,0000, , ,37
STRATY W INFRASTRUKTURZE KOMUNALNEJ w 2013 roku [stan na 29 sierpnia 2013 r.] wysokość strat zgłoszonych przez j.s.t. [zł] wysokość strat zweryfikowana przez Komisje Wojewódzką [zł] % Gminy , ,93 15,29 Powiaty , ,44 12, , ,37 14,63
Wojewoda Małopolski wystąpił o ujęcie w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów zawierającym wykaz gmin, w których stosuje się szczególne zasady odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu w związku z art.2 ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz. U. Nr 84, poz. 906 oraz z 2010 r. Nr 149, poz. 996), 127 gmin z terenu województwa małopolskiego
Ujęcie gminy w rozporządzeniu pozwala na zastosowanie w stosunku do uszkodzonych lub zniszczonych obiektów budowlanych uproszczonych procedur postępowania przed właściwymi organami administracji architektoniczno-budowlanej, natomiast nie stanowi podstawy do zmiany procentowego (%) udziału kwoty dotacji w dofinansowywanym zadaniu. Art. 128 ust. 2. ustawy o finansach publicznych Kwota dotacji na dofinansowanie zadań własnych bieżących i inwestycyjnych nie może stanowić więcej niż 80 % kosztów realizacji zadania, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej.
ROZLICZENIE KOŃCOWE ZADANIA Procedura istotnych elementów rozliczenia końcowego zadania jednostka samorządu terytorialnego ma obowiązek dokonać rozliczenia końcowego zadania i dotacji w zakresie rzeczowym i finansowym w terminie podanym w umowie Terminy istotne w umowie dotacyjnej: termin zakończenia zadania termin wykorzystania dotacji (zapłaty wykonawcy) termin przesłania rozliczenia końcowego zadania
Jednostki samorządu terytorialnego powinny rozpocząć analizę potrzeb w celu przygotowania wykazu zadań priorytetowych na 2014 rok, w tym w szczególności pod względem: uzyskania,,pozwoleń na budowę posiadanego tytułu własności do obiektu dokonania obmiaru obiektu dokonania analizy rzeczowych zapisów protokołu Komisji Wojewódzkiej pod kątem kwalifikalności zakresu odbudowy/remontu do dofinansowania ze środków rezerwy celowej budżetu państwa przeanalizowania zakresu zadania do realizacji, co powinno znaleźć odzwierciedlenie w nazwie zadania w promesie uzgodnienia, jeżeli zachodzi taka konieczność, realizacji i współfinansowania zadania z administratorami cieków (RZGW, MZMiUW)
Informacje dla jednostek samorządu terytorialnego z zakresu usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej oraz osuwisk znajdują się na stronie internetowej Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie w zakładce Dla Samorządów/zasady postępowania po wystąpieniu szkód w infrastrukturze komunalnej
Dziękuję za uwagę Stanisław Siemek Dyrektor Wydziału Rolnictwa