I Konferencja Szkoleniowa Warszawa, 1 kwietnia 2009

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
Advertisements

Projekt: „Dostosowanie do obowiązujących uregulowań prawnych budynku gminnego w Kraśniczynie, w którym funkcjonuje Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej”
Kierunki rozwoju Health Net
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Konferencja ZPHF 10 kwietnia 2008 Andrzej Stachnik
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Warszawa, 19 lutego 2007 r. Agnieszka Suska-Buława
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Narodowa Strategia Spójności
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Krzysztof Nyczaj Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Cele szczegółowe dla Grupy Roboczej ds. Monitorowania do Pomorskiego Programu Profilaktyki i Leczenia Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego i Chorób Nowotworowych.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
KIERUNKOWE ZMIANY LEGISLACYJNE W OCHRONIE ZDROWIA
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Uniwersytet Medyczny im
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Departament Pielęgniarek i Położnych
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Inicjatywy Europejskie z obszaru e-Zdrowia w kontekście projektu P1
KONFERENCJA NAUKOWA INTEROPERACYJNOSC I EFEKTYWNOSC PROJEKTÓW e-ZDROWIE z udziałem przedstawicieli projektów regionalnych e-Zdrowie Projekt P1- stan.
mgr Marta Mularczyk Kierownik projektu
Wsparcie dla rozwoju technologii
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Definicja Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia – system zdrowotny to wszystkie organizacje, zakłady i instytucje, których zadaniem są działania.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
1 Rola usługodawców i usługobiorców w obiegu informacji w obrębie systemu P1 Piotr Walesiak, Paulina Albin Infovide-Matrix S.A. Doradca w projekcie budowy.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Telemedycyna na przykładzie modelu zabrzańskiego Anna Goławska Departament Infrastruktury i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia.
Informatyzacja sektora ochrony zdrowia
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

I Konferencja Szkoleniowa Warszawa, 1 kwietnia 2009 Strategia e-Zdrowie dr n. med. Andrzej Gabryel

e-Zdrowie Definicja Komisji Europejskiej (2003) zastosowanie nowoczesnych technologii teleinformatycznych dla zaspakajania potrzeb obywateli, pacjentów, specjalistów w zakresie ochrony zdrowia, dostawców usług zdrowotnych oraz polityków

Czynniki kształtujace e-Zdrowie Wzrost populacji 65+ 2050 ok. 30% populacji Wzrost populacji 80+ 2050 ok. 12% populacji Spadek populacji czynnej zawodowo do 2050 o 18% Wzrost zatrudnienia w opiece zdrowotnej Wzrost PKB zaangażowanego w opiekę zdrowotną Wzrost wydatków na opiekę zdrowotną (w UE o 5% rocznie) Dobre zdrowie (w tym dłuższe lata życia w zdrowiu) obok podwyższenia poziomu wykształcenia jest kluczem do wzrostu ekonomicznego kraju i podnoszenia jakości życia osobniczego i społecznego

Miejsce opieki zdrowotnej Opieka zdrowotna: - obecnie kwalifikowana jako ośrodek kosztów - powinna być kwalifikowana jako sektor gospodarki w USA kwalifikowana jako gałąź przemysłu e-Zdrowie: strategia sektorowa realizowana poprzez programy operacyjne

Obszary e-Zdrowie 1. teleinformatyczna infrastruktura dla: - specjalistycznej służby zdrowia - lekarzy pierwszego kontakt 2. identyfikacja i rozpowszechnienie najlepszych praktyk w zakresie e-Zdrowia 3. określenie kryteriów porównawczych (benchmarking) najlepszych praktyk 4. określenie jakościowych kryteriów dla witryn internetowych ochrony zdrowia 5. tworzenie sieci podmiotów odpowiedzialnych za ocenę technologii e-Zdrowia 6. wymiana danych drogą elektroniczną

Priorytety e-Zdrowie poprawa dostępności do usług medycznych – możliwie każdym miejscu i przez całą dobę zapewnienie wysokiej jakości usług medycznych zapewnienie świadczenia usług medycznych w warunkach domowych dla przewlekle chorych bezpieczeństwo danych pacjenta pozyskiwanych w trakcie kontaktu pacjenta z systemem opieki zdrowotnej

Zdrowie w Polsce Strategia Rozwoju Ochrony Zdrowia na lata 2007-2013 (dokument przyjęty przez RM 21.06.2005) poprawa zdrowia społeczeństwa polskiego jako czynnika rozwoju społeczno – gospodarczego kraju: zwiększenie bezpieczeństwa zdrowotnego społeczeństwa poprawa efektywności funkcjonowania systemu ochrony zdrowia dostosowanie opieki zdrowotnej do dynamiki długookresowych trendów demograficznych poprawa stanu zdrowia społeczeństwa polskiego w stopniu zmniejszającym dystans istniejący pomiędzy Polską i średnim poziomem stanu zdrowia w Unii Europejskiej

Dokumenty strategii e-Zdrowie Directive 95/46/CE on the protection of individuals with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data i2010 European Information Society 2010 COM (2005) 229 final Establishing a second programme of Community action in the field of health (2008-2013) Decision No 1350/2007/EC October 2007 On cross-border interoperability of electronic health record systems Commision Recommendation July 2008 “Strategia e-Zdrowie Polska na lata 2004-2006”

Dokumenty strategii e-Zdrowie c.d. eEurope 2002: Quality Criteria for Health related Websites, eEurope2002 - Final report (2003) eHealth – making healthcare better for European citizens: An action plan for a European e-Health Area (2004) European eHealth Conference 2004. Executive Summary of the Conference: eHealth: what future are we heading towards?, 2005. Rising the challenges of eHealth across Europe’s regions (2006)

„Strategia e-Zdrowie Polska na lata 2004-2006” Główne kierunki „Strategia e-Zdrowie Polska na lata 2004-2006” Rozwój technik informacyjnych Stworzenie warunków do rozwoju e-zdrowia

„Strategia e-Zdrowie Polska na lata 2009-2015” powstała w oparciu o: „Strategię Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w Polsce do roku 2013” „Strategię Informatyzacji Rzeczpospolitej Polskiej – e-Polska” (główny cel strategii: podniesienie poziomu i jakości życia mieszkańców Polski: poszczególnych obywateli i rodzin)

Główne cele Ułatwienie dostępu obywateli do informacji z zakresu ochrony zdrowia Poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia w zakresie elektronicznego obiegu dokumentacji Unowocześnienie systemu informacji medycznej w celu analizy zapotrzebowania na realizowane świadczenia zdrowotne Praktyczna realizacja budowy rozwiązań IT w ochronie zdrowia zgodnych z wytycznymi Komisji Europejskiej umożliwiającej włączenie Polski w obszar „interoperacyjnego” elektronicznego zapisu medycznego (EHR – Electronic Health Record)

Minister Zdrowia W ramach strategii e-Zdrowie: wspiera działania nadzoruje działania tworzy podstawy prawne

Regulacje prawne Projekt ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia zakłada: Stworzenie stabilnego systemu informacji w ochronie zdrowia Uporządkowanie systemu zbierania, przetwarzania i wykorzystywania informacji w ochronie zdrowia Poprawa funkcjonowania opieki zdrowotnej w Polsce poprzez zachowanie spójności ładu informacyjnego w ochronie zdrowia Optymalizacja nakładów finansowych ponoszonych na informatyzację sektora ochrony zdrowia i rozwój społeczeństwa informacyjnego

Szczegółowy program działań Program „Internet w każdej placówce ochrony zdrowia” Zastosowanie jednolitych standardów rozwiązań informatycznych w podmiotach ochrony zdrowia Przygotowanie infrastruktury technicznej dla zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych wynikających z członkostwa Polski w UE Przygotowanie interoperacyjnych transgranicznych usług e-zdrowia

System Informacji Medycznej ma pełnić rolę nowoczesnego, kompleksowego systemu rejestrowania wszystkich procesów zachodzących w systemie ochrony zdrowia, zapewniającego wielokierunkowe i wielopoziomowe zarządzanie danymi

Stan obecny brak strategicznego modelu infrastruktury informacyjnej, autonomizacja systemów i zasobów informacyjnych sektora ochrony zdrowia, nowe technologie, stare procedury, jeszcze starsza metodologia, dezintegracja i braku interoperacyjności projektów, dominacja gestorów nad użytkownikami

Bazy danych Centralny Rejestr Lekarzy, Rejestr Indywidualnych Praktyk Lekarskich i Grupowych Praktyk Lekarskich, Centralny Rejestr Pielęgniarek i Położnych, Rejestr indywidualnych praktyk pielęgniarek i położnych, indywidualnych specjalistycznych praktyk pielęgniarek i położnych oraz grupowych praktyk pielęgniarek i położnych, Rejestr Diagnostów Laboratoryjnych, Rejestr Zakładów Opieki Zdrowotnej Rejestr Jednostek Ratownictwa Medycznego

Bazy danych c.d. Rejestr Aptek Ogólnodostępnych, Aptek Szpitalnych i Punktów Aptecznych Rejestr Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej Wykaz Refundowanych Produktów Leczniczych i Wyrobów Medycznych Rejestr Jednostek Współpracujących z Systemami Ratownictwa Medycznego Centralny Rejestr Sprzeciwów na pobranie komórek tkanek i narządów ze zwłok ludzkich Centalny Rejestr Świadczeniodawców Centralna Baza Umów

Bazy danych c.d. Centralne Zasoby Słownikowe Centralny Wykaz Ubezpieczonych Centralny Rejestr Płatników Rejestr Farmaceutów Rejestr Zasobów Medycznych Rejestr Systemów Kodowania i Klasyfikacji Statystyki Medycznej

Koordynacja wdrożeń Cel główny: integracja istniejących i tworzonych baz danych oraz możliwość wykorzystania ich przez wielu użytkowników

,,Globalizacja” dostępu do informacji Elektroniczna Platforma udostępniona organom publicznym, przedsiębiorcom, obywatelom Usługi on-line (np. rejestracja, dane chorobowe) Ewidencja kosztów świadczeń Elektroniczna analiza danych Monitorowanie czas oczekiwania na świadczenia zdrowotne Informacje zdrowotne, poradniki

Telemedycyna Świadczenie usług medycznych na odległość przygotowanie wytycznych przygotowanie standardów technologicznych związanych z świadczeniem tych usług promowanie najlepszych rozwiązań

Edukacja zdrowotna Wykorzystanie platformy cyfrowej do: szkolenia kadry medycznej szkolenie dzieci i młodzieży profilaktyki zdrowotnej

Bezpieczeństwo danych polskie systemy informatyczne muszą spełniać normy europejskie m.in.. EN 14484 „Międzynarodowy przekaz medycznych danych osobowych objętych dyrektywą UE dotyczącą ochrony danych. Polityka wysokiego poziomu bezpieczeństwa”

Finansowanie e-Zdrowie Źródła finansowania projektów informatycznych w ochronie zdrowia: środki wspólnotowe Ministerstwo Zdrowia uczelnie i instytuty naukowo-badawcze organizacje pozarządowe firmy medyczne środki publiczne

Program Informatyzacji Ochrony Zdrowia Cel główny: stworzenie stabilnego systemu informacji w ochronie zdrowia

Dziękuję za uwagę Andrzej Gabryel