Kongres Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006 r.1 Plan Informatyzacji Państwa Dr inż. Grzegorz Bliźniuk Podsekretarz Stanu Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji
Kongres Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006 r.2 Plan Informatyzacji Państwa wynika z : Ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz powiązany jest z : Narodowym Planem rozwoju na lata Krajowym Programem Reform na lata Strategią informatyzacji Rzeczypospolitej Polskiej – ePolska na lata
Kongres Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006 r.3 Organ nadzorujący Plan Informatyzacji Państwa: –Rada Ministrów Organ koordynujący: –Minister właściwy ds. Informatyzacji Wykonawcy projektów: –Ministrowie poszczególnych resortów
Kongres Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006 r.4 Strategiczne cele informatyzacji: 1.Racjonalizacja wydatków publicznych administracji w dziedzinie informatyzacji –Integracja i usprawnienie działalności administracji publicznej –Zapobieganie zbędnej redundancji działań administracji publicznej
Kongres Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006 r.5 2.Tworzenie państwa nowoczesnego i przyjaznego dla obywateli: –Wprowadzenie i upowszechnienie usług administracji publicznej w formie elektronicznej w celu ułatwienia obywatelom publicznym (zarówno osobom fizycznym, jak i firmom) prowadzenie spraw w urzędach. –Podniesienie zaufania środowisk biznesowych i ogółu społeczeństwa do elektronicznych form informowania i prowadzenia spraw, przede wszystkim poprzez konsekwentne ustalanie i wdrażanie polityki bezpieczeństwa teleinformatycznego administracji publicznej. –Usprawnienie dostępu do informacji sektora publicznego –Stymulowanie rozwoju nowych technologii w Polsce (m.in. poprzez wspieranie badań i innowacyjności), w celu wzmocnienia rynkowej pozycji Polski
Kongres Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006 r.6 Działania służące osiągnięciu strategicznych celów informatyzacji: I. Priorytet: Racjonalizacja wydatków publicznych w dziedzinie informatyzacji Cel 1: Integracja i usprawnienie administracji publicznej Działania: 1.Analiza aktów prawnych pod kątem barier prawnych w świadczeniu usług administracji publicznej w formie elektronicznej i usprawnienia procesu informatyzacji samej administracji publicznej; 2.Opracowanie strategii wprowadzania zmian prawnych z uwzględnieniem harmonogramu wdrażania sektorowych i ponadsektorowych projektów informatycznych służących wykonaniu Planu; 3.Lepsze wykorzystanie infrastruktury technicznej, sieci, zasobów, systemów operacyjnych, oprogramowania, zasobów ludzkich, w celu usprawnienia zarządzania i obsługi obywatela i przedsiębiorcy; 4.Wprowadzenie systemów ponadresortowych, umożliwiających m.in. obieg dokumentów, prowadzenie centralnego repozytorium dokumentów (elektroniczne archiwa) i rejestrów państwowych.
Kongres Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006 r.7 Cel 2: Zapobieganie redundancji działań administracji publicznej Działania: 1. B ieżące oraz strategiczne koordynowanie systemów teleinformatycznych; 2.Obniżenie kosztów informatyzacji poprzez eliminację dublujących się systemów i zasobów; 3.Kształtowanie świadomości w zakresie wykorzystania oraz konieczności implementacji otwartych standardów w administracji publicznej, 4. Scentralizowane zamówienia publiczne w administracji rządowej; 5.Stworzenie bardziej przejrzystego rynku zamówień publicznych dla wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości oraz lokalizacji poprzez rozwój elektronicznych systemów zamówień publicznych oraz popularyzację aukcji elektronicznej; 6.Otwarta budowa systemów (możliwość sukcesywnego rozszerzania systemów).
Kongres Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006 r.8 II Priorytet: Tworzenie nowoczesnego i przyjaznego dla obywateli państwa Cel 1: Wprowadzenie i upowszechnienie usług administracji publicznej w formie elektronicznej w celu ułatwienia obywatelom publicznym (zarówno osobom fizycznym, jak i firmom) prowadzenie spraw w urzędach Działania: 1.U możliwienie wszystkim zainteresowanym uzyskanie spersonalizowanego identyfikatora elektronicznego; 2.Utworzenie mechanizmów pozwalających na indywidualny dostęp do własnych danych oraz spraw prowadzonych w urzędach administracji publicznej (m.in. w ramach projektu ePUAP); 3.Zbudowanie systemu usług elektronicznych umożliwiających prowadzenie najważniejszych spraw biznesowych, jak np. rozliczenia podatkowe, cła, opłaty administracyjne, obrót towarowy i jego rozliczanie, komunikacja elektroniczna z urzędami.
Kongres Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006 r.9 Cel 2: Podniesienie zaufania środowisk biznesowych i ogółu społeczeństwa do elektronicznych form informowania i prowadzenia spraw, przede wszystkim poprzez konsekwentne ustalanie i wrażanie polityki bezpieczeństwa teleinformatycznego administracji publicznej. Działania: 1. Zapewnienie właściwego poziomu bezpieczeństwa systemów informatycznych, niezbędnego dla budowy zaufania wśród użytkowników; 2. Zwalczanie niechcianej poczty elektronicznej (spam); 3.Upowszechnienie bezpiecznej formy elektronicznej identyfikacji, która zwiększy wygodę korzystania z e-usług, z uwzględnieniem regulacji w obszarze ochrony danych osobowych; 4. Rozwój standardów w dziedzinie identyfikacji przedsiębiorców oraz eFaktur.
Kongres Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006 r.10 Cel 3: Usprawnienie dostępu do informacji sektora publicznego Działania: 1. Zdefiniowanie precyzyjnego zakresu podmiotowego i przedmiotowego dla informacji publicznej prezentowanej w BIP; 2. Zbudowanie systemu eDostępnych stron WWW wedle precyzyjnych specyfikacji opisujących: - formaty danych, metadanych i paradanych, - stosowane protokoły komunikacyjne, - zawartość merytoryczną wedle zakresu przedmiotowego, organizację (strukturę) takiej treści, - aspekt funkcjonalności oraz warstwy prezentacyjnej. 3.Popularyzacja systemu BIP wśród poszukujących informacji i publikujących treści z domeny publicznej (materiały informacyjne, szkolenia, seminaria).
Kongres Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006 r.11 Cel 4: Stymulowanie rozwoju nowych technologii w Polsce (m.in. poprzez wspieranie badań i innowacyjności), w celu wzmocnienia rynkowej pozycji Polski Działania: 1. Z większenie uczestnictwa w wieloletnich unijnych programach wspierających rozwój społeczeństwa informacyjnego, takich jak eTEN, IDAbc, eContentPlus, Safer Internet Plus, które będą w latach kontynuowane w Programie Ramowym na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (CIP); 2. Wspieranie rozwoju nowoczesnych technologii, szczególnie w ramach Krajowego Programu Ramowego oraz 6 i 7 Programu Ramowego Badań i Rozwoju; 3. Aktywne działania na rzecz zmniejszenia barier stojących na drodze od uzyskania wyników badań w dziedzinie technologii społeczeństwa informacyjnego do osiągnięcia z nich ekonomicznych korzyści; 4. Wykorzystanie technologii teleinformatycznych w celu poprawy współpracy pomiędzy ośrodkami badawczymi i innymi sektorami, a także promocja badań i rozwoju wśród przedsiębiorstw, a co za tym idzie zwiększenie innowacyjności i konkurencyjności biznesu; 5. Wspieranie badań w obszarze społeczeństwa informacyjnego, szczególnie w aspekcie społecznym i ekonomicznym.
Kongres Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006 r.12 PIP 2006 Przygotowanie dokumentu tylko na rok 2006 podyktowane jest horyzontem obowiązywania innych dokumentów strategicznych, w tym: - Strategii Informatyzacji Rzeczypospolitej Polskiej - ePolska na lata ; - Planu działań na rzecz rozwoju elektronicznej administracji - eGoverment na lata ; - okresem programowania funduszy strukturalnych na lata ; - zgodnie z sugestiami samorządowymi i partnerstwem lokalnym. Kolejna wersja PIP na lata będzie przedstawiony Radzie Ministrów w II połowie 2006 r.
Kongres Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006 r.13 Kluczowe Projekty rządowe w PIP 2006: - ePUAP –Elektroniczna platforma usług administracji publicznej; - STAP - Sieć Teleinformatyczna Administracji Publicznej; - eDeklaracje - Rozliczenia podatkowe dla podmiotów gospodarczych; - PESEL2 – Przebudowa rejestrów państwowych; - CEPIK – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.
Kongres Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006 r.14 Dziękuję za uwagę...