1 1 System zarządzania i wdrażania projektów. Prezentacja przygotowana przez Zespół ds. Kontroli EFS Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie LucjanKozioł

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi Monitorowanie ZPORR - Sprawozdawczość grudzień 2004 Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki.
Advertisements

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
PLAN DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH NA 2008 ROK w województwie pomorskim PLAN DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH NA 2008 ROK w województwie pomorskim Gdańsk, 27 maja 2008 r.
PODKOMITET MONITORUJĄCY Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Pomorskiego (PKM PO KL WP) PODKOMITET MONITORUJĄCY Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Internetowy System Ewidencji Kart Projektów (ISEKP)
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Konferencja prasowa 14 lutego 2007
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
System ewaluacji NPR i NSRO
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MRR Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Monitorowanie ZPORR.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Podkomitet Monitorujący Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Skład i rola Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Zarządzanie Zintegrowanym Programem Operacyjnym Rozwoju Regionalnego
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
ABC Funduszy Strukturalnych dla Nauki, Poznań, 17 lutego 2004r. Podstawowe pojęcia i źródła informacji o funduszach strukturalnych Ewa Kocińska - RPK Poznań
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 1 Działanie 2.1 i 2.2 PO IG System wdrażania działań: 1.Podmioty systemu wdrażania; 2.Dokumenty; 3. Ocena projektu;
1 Europejski Fundusz Społeczny w Działaniach realizowanych przez Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Europejski Fundusz Społeczny w Działaniach realizowanych.
System wdrażania i Zarządzania Funduszy Strukturalnych
Podkomitet Monitorujący Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego 10.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego 1 MINISTERSTWO GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ ZINTEGROWANY PROGRAM OPERACYJNY ROZWOJU REGIONALNEGO.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
Beata Rudzka Departament Instytucji Płatniczej Ministerstwo Finansów
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL zasady i system wdrażania Departament Zarządzania EFS MGPiPS.
Stan przygotowań w zakresie wdrażania Narodowego Planu Rozwoju/ Podstaw Wsparcia Wspólnoty na lata Ministerstwo Gospodarki i Pracy Warszawa,
Regionalny Program Operacyjny
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Monitorowanie ZPORR.
(Narodowej Strategii Spójności)
Zarządzanie projektami EFS Projekty, które przeszły wszystkie trzy etapy wyboru przedstawiane są komisji regionalnej do akceptacji Po otrzymaniu akceptacji.
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Aktualizacja Strategii Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego Mariusz Frankowski Dyrektor Mazowieckiej Jednostki.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
System wdrażania RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89)
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 89/91, Olsztyn Tel. (89) , Fax (89) Urząd Marszałkowski.
ZINTEGROWANY PROGRAM OPERACYJNY ROZWOJU REGIONALNEGO stan realizacji w woj. podlaskim Białystok, 13 stycznia 2005 r.
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
Zarządzanie projektem EFS
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w 2017 roku
Zapis prezentacji:

1 1 System zarządzania i wdrażania projektów. Prezentacja przygotowana przez Zespół ds. Kontroli EFS Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie LucjanKozioł ®

2 2 Plan prezentacji Struktury zarządzania i wdrażania EFS w Polsce Komitet Monitorujący Jednostka monitorująco - kontrolna Komitet Sterujący dla SPO RZL i ZPORR Instytucja Płatnicza Instytucja Zarządzająca Instytucje Pośredniczące Instytucje Wdrażające Beneficjent

3 3 Struktura zarządzania Komitet Monitorujący KOMISJA EUROPEJSKA Instytucje pośredniczące Instytucja ZarządzającaInstytucja Płatnicza Beneficjent Instytucja Wdrażająca

4 4 Komitet Monitorujący: powoływany jest przez Instytucję Zarządzającą w celu zapewnienia właściwego monitorowania, ewaluacji oraz efektywnego wdrażania programu operacyjnego. Zadaniem Komitetu jest zapobieganie jednostronnym ocenom, m.in. poprzez czuwanie nad stosowaniem wypracowanych kryteriów i sposobu oceny programu. Działa w oparciu o zasadę partnerstwa

5 5 Podkomitet Monitorujący komponent regionalny ZPORR - ich funkcje powierzono wojewódzkim Komitetom Monitorującym Programy Rozwoju Regionalnego. Wojewoda przewodniczy i zapewnia obsługę prac Podkomitetu Monitorującego. Funkcję zastępcy pełni Marszałek Województwa. Podkomitet zbiera się raz na kwartał

6 6 Zadania Podkomitetu Monitorującego: Nadzorowanie postępów w osiąganiu założonych celów i rezultatów wdrażania komponentu regionalnego ZPORR na podstawie wskaźników monitorowania, określonych w ZPORR i UZPORR Monitorowanie i ocena działań w zakresie promocji i upowszechniania informacji o realizacji komponentu regionalnego ZPORR

7 7 Jednostka Monitorująco - Kontrolna Jest umiejscowiona w Departamencie Zarządzania EFS Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.

8 8 Zadania Jednostki Monitorująco – Kontrolnej: Gromadzenie danych, sprawdzanie i kontrola wydatków z EFS Monitorowanie i kontrola poprawności zakwalifikowanych wydatków do finansowania z EFS Współpraca przy planowaniu i przeprowadzaniu kontroli pogłębionej i wyrywkowej projektów realizowanych w ramach EFS

9 9 Instytucja Płatnicza - instytucja administracji publicznej wyznaczona przez państwo członkowskie, odpowiedzialna za obsługę finansową. Zobowiązana jest ona do ścisłej współpracy z Instytucją Zarządzającą w zakresie działań realizowanych w ramach danego programu operacyjnego. Rolę Instytucji Płatniczej w polskich strukturach administracyjnych pełni Departament Obsługi Funduszy Pomocowych w Ministerstwie Finansów.

10 Komitet Sterujący w SPO RZL Powoływany jest przez Instytucję Zarządzającą. Dla każdego z trzech Priorytetów SPO RZL powołano osobny Komitet Sterujący. Komitety Sterujące odpowiedzialne są za zatwierdzanie i ocenę realizacji Ramowych Planów Realizacji Działania Beneficjentów Końcowych, akceptowanie do realizacji projektów wyłanianych w trybie pozakonkursowym, w tym projektów pomocy technicznej

11 Komitet Sterujący w ZPORR Istnieje 16 Regionalnych Komitetów Sterujących. Regionalny Komitet Sterujący ds. rozwoju regionu (RKS) jest powoływany przez Zarząd Województwa. Marszałek województwa przewodniczy Komitetowi i zapewnia obsługę jego prac. Funkcję zastępcy pełni Wojewoda

12 Zadania Komitetu Sterującego ZPORR: Opiniuje i rekomenduje Zarządowi Województwa wnioski o dofinansowanie projektów, w tym Ramowy Plan Realizacji Działania, przygotowywany dla wybranych działań ZPORR Rekomenduje instytucjom wdrażającym zmiany w Ramowym Planie Realizacji Działania, niezbędne dla skuteczniejszej realizacji działań

13 Instytucja Zarządzająca - instytucja administracji publicznej, wyznaczona przez państwo członkowskie odpowiedzialna za zarządzanie danym programem operacyjnym, pod nadzorem i kontrolą właściwego Komitetu Monitorującego

14 Instytucja Zarządająca: W SPO RZL: Departament Zarządzania EFS w MGPiPS W ZPORR: Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego w MGPiPS

15 Instytucja Pośrednicząca - jednostka administracji publicznej, do której Instytucja Zarządzająca deleguje część swoich zadań. Na tej podstawie Instytucja Pośrednicząca wypełnia pewne funkcje związane z zarządzaniem programem operacyjnym i w ten sposób współpracuje pomiędzy poziomem beneficjenta końcowego a Instytucją Zarządzającą

16 Instytucjami Pośredniczącymi są: W SPO RZL: Wydział Departamentu Zarządzania EFS w MGPiPS Wydział Departamentu Strategii Edukacyjnej i Funduszy Strukturalnych w MENiS W ZPORR: Urzędy wojewódzkie

17 Instytucja Wdrażająca - jednostka finansów publicznych odpowiedzialna za zlecanie projektodawcy realizacji projektu. Wojewódzki Urząd Pracy pełni rolę Beneficjenta Końcowego w Działaniach 1.2 i 1.3 Priorytetu 1 w SPO RZL oraz w Działaniach 2.1, 2.3 i 2.4 Priorytyetu 2 ZPORR

18 Zadania Instytucji Wdrażającej: wybór projektów przeznaczonych do realizacji w ramach SPO RZL przedkładanie wniosków o refundację (zestawień wydatków) do IZ SPO RZL za pośrednictwem IP oraz potwierdzanie kwalifikowalności wydatków zgodnie z zapisami umowy finansowej wykrywanie nieprawidłowości i zgłaszanie ich na bieżąco do IP oraz odzyskiwanie nienależnych płatności od projektodawców

19 Zadania Instytucji Wdrażającej(c.d.): kontrolę wykorzystania środków oraz prowadzenie kontroli na miejscu (wizytacje) zapewnienie informowania społeczeństwa o współfinansowaniu przez UE realizowanych projektów w ramach powierzonych do realizacji działań (udostępnianie formularzy wniosków, znaków informacyjnych i tablic pamiątkowych); Ogłasza i prowadzi konkursy na realizację projektów (na stronach internetowych i w prasie)

20 Zadania Instytucji Wdrażającej (c.d.): Prowadzi punkt konsultacyjny dla potencjalnych projektodawców, w którym przyjmowane są wnioski, Dokonuje formalnej oceny składanych projektów, ich zgodności z procedurami, zapisami SPO RZL i UP oraz z zapisami odpowiednich umów finansowych na realizację projektów Ocenia, czy właściwie zostały przedstawione koszty kwalifikowalne w ramach projektu

21 Zadania Instytucji Wdrażajacej (c.d.): Zapewnia realizację projektów w zgodzie z zasadami wspólnotowymi i postanowieniami umów finansowych na realizacje projektów Na bieżąco współpracuje z projektodawcami Prowadzi stały monitoring realizacji projektów.

22 Zadania Instytucji Wdrażającej (c.d.): Weryfikuje dane zawarte w okresowych raportach składanych przez projektodawców z informacjami zawartymi we wniosku aplikacyjnym Zatwierdza okresowe i końcowe raporty składane przez projektodawców i PUP Dokonuje rocznej oceny realizacji działań w ramach SPO RZL oraz ich oddziaływania. Ankietuje losowo wybranych Beneficjentów Ostatecznych

23 Zadania Instytucji Wdrażajacej (c.d.): Prowadzi obsługę finansową projektów Sprawdza przedstawiane przez projektodawców wnioski płatnicze i dokumenty finansowe pod względem formalno-rachunkowym i pod kątem zgodności z zawartą umową w zakresie kwalifikowania wydatków Przedstawia zbiorcze wnioski o środki EFS (zestawienie wydatków) do IP na podstawie dokumentów przedkładanych przez projektodawców

24 Beneficjent – jednostka publiczna lub prywatna, składająca wniosek o środki do Beneficjenta Końcowego na realizację projektu współfinansowanego z Funduszu Strukturalnego

25 Beneficjentami mogą być: Organizacje pozarządowe Jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne (z wyjątkiem WUP i PUP w schematach b działania 1.2,1.3) Pracodawcy, partnerzy społeczni (organizacje pracodawców i związki zawodowe) Ochotnicze Hufce Pracy

26 Beneficjentami mogą być(c.d.): Instytucje poradnictwa zawodowego i psychologicznego Szkoły wyższe i uczelnie zawodowe Samorządy gospodarcze i zawodowe (izby gospodarcze, cechy rzemieślnicze) Biura pośrednictwa pracy

27 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ LucjanKozioł ®