© Michel Roggo / WWF-Canon Doświadczenia WWF Polska w realizacji projektów ochrony przyrody finansowanych ze środków UE Dorota Zawadzka-Stępniak Monika.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2 Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców Wyniki działalności Grupy ds. Przedsiębiorców Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Advertisements

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Dofinansowanie projektów z zakresu edukacji ekologicznej ze środków krajowych NFOŚiGW Polkowice r.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Projekt systemowy „Człowiek najlepsza inwestycja – jako rozwój zasobów ludzkich w drodze kształcenia, szkolenia i pracy” Projekt współfinansowany.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
Środowiskowe Osie Priorytetowe Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Aleksandra Malarz Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Środowiska Ministerstwo.
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Grupa Wymiany Doświadczeń Zarządzanie kulturą Miasto Kutno Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt.
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA.
NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ Udział Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w dofinansowywaniu działań edukacyjnych.
Blok tematyczny 1c Wyzwania na nową perspektywę - projekty środowiskowe a aspekty gospodarcze (model projektu) IV Międzynarodowa Konferencja „Dbając o.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Lipki – Oława – modernizacja obwałowań, gm. Oława i Jelcz – Laskowice
Realizacja Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata Podsumowanie roku UMWD Wrocław, 9 listopada 2010 r.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Nowy Targ 16 czerwca 2008.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Przyjazna Kłodnica.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
ZADANIE: „Opracowanie projektów planów ochrony obszarów Natura 2000 w rejonie Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego” Wykonawcą jest Instytut Morski w Gdańsku.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Małe projekty Szkolenie dla beneficjentów 28 marca 2014 r. Omówienie dokumentów.
mgr Marta Mularczyk Kierownik projektu
„Poprawa czystości wód Morza Bałtyckiego poprzez rozbudowę systemów gospodarki wodnej – I etap (RAINNET I)” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Finansowanie obszarów chronionych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Piotr Machański Departament Koordynacji Strategii i Polityk Rozwoju.
PROJEKTY NA RZECZ RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ ZE ŚRODKÓW PO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO października 2015 r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Zasady dofinansowania projektów w ramach osi priorytetowej 2 Zachowanie i racjonalne użytkowanie środowiska ze szczególnym uwzględnieniem działania 2.6.
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Zapis prezentacji:

© Michel Roggo / WWF-Canon Doświadczenia WWF Polska w realizacji projektów ochrony przyrody finansowanych ze środków UE Dorota Zawadzka-Stępniak Monika Łaskawska-Wolszczak Natalia Kryt 11 lipca 2013, Serock

WWF – jedna z największych na świecie organizacji działających na rzecz ochrony środowiska naturalnego Działalność od 52 lat w ponad 150 krajach na świecie W Polsce od ponad 10 lat jako pozarządowa organizacja typu non-profit działająca na rzecz: Ochrony rzek Ochrony lasów Ochrony zagrożonych gatunków m.in. wilków, rysi, niedźwiedzi oraz żyjących w Morzu Bałtyckim fok i morświnów Ochrony klimatu

Misja WWF Powstrzymanie dalszej degradacji środowiska naturalnego Ziemi i kształtowanie przyszłości, w której ludzie będą żyli w harmonii z przyrodą, poprzez: utrzymanie biologicznej i genetycznej różnorodności świata roślin i zwierząt oraz ich naturalnych środowisk życia zapewnienie długotrwałego i bezpiecznego dla środowiska wykorzystania odnawialnych zasobów naturalnych wspieranie procesów zapobiegających zanieczyszczaniu środowiska, jego bezwzględnej eksploatacji oraz marnotrawieniu energii i zasobów Ziemi

Projekty realizowane z funduszy europejskich w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko Projekt „Wsparcie restytucji i ochrony ssaków bałtyckich w Polsce” Projekt: „Ochrona siedlisk ssaków i ptaków morskich” Projekt: „SOS dla świata – kampania promująca proekologiczne zachowania wśród Polaków” Projekt :„Przywrócenie drożności korytarza ekologicznego doliny rzeki Biała Tarnowska” Projekt: „Aktywna ochrona populacji nizinnej rysia w Polsce” Projekt: „Ochrona niedźwiedzia brunatnego Ursus arctos w polskiej części Karpat” Ogólna wartość ww. projektów - 38 mln zł

Projekt „Wsparcie restytucji i ochrony ssaków bałtyckich w Polsce” w skrócie „Ssaki bałtyckie” źródło finansowania: 85% - Unia Europejska ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu "Infrastruktura i Środowisko" 15% - wkład własny (zapewnia Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego) wartość projektu ogółem: ,00 zł okres realizacji: od do Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko

Efekty ekologiczne wsparcie restytucji i ochrony fok i morświnów w Polsce, w ramach wypełniania zobowiązań Konwencji Helsińskiej i Bońskiej (18 fok wypuszczonych, ok obserwacji) ochrona ww. ssaków bałtyckich przed zagrożeniami antropogenicznymi (rybołówstwo, turystyka, inwestycje) stworzenie programów ochrony foki szarej i morświna wzmocnienie populacji fok osobnikami urodzonymi i rehabilitowanymi w ośrodku Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego

Efekty społeczno-ekonomiczne wzrost świadomości społecznej nt. występowania i konieczności ochrony ssaków bałtyckich wzrost aktywności społecznej poprzez czynny udział w projekcie 42 wolontariuszy i kilkudziesięciu sympatyków - mieszkańców całego wybrzeża stała współpraca z instytucjami, urzędami i organizacjami na wybrzeżu: Urzędy Morskie, Straż Graniczna, Parki Narodowe i Krajobrazowe, GDOŚ, policja, straż miejska, urzędy miast i gmin, wojsko i inne 2 miejsca pracy w ramach projektu (etaty), 1 etat UG ok. 100 zleceń dla ekspertów i podwykonawców (np. administracja bazy danych, wideo obserwacja etc.)

Efekt domina projektu „Ssaki bałtyckie” Programy ochrony dla morświna i foki szarej Projekt „Siedliska morskie", będący w dużej mierze kontynuacją, uzupełnieniem i w najważniejszych aspektach rozszerzeniem poprzedniego projektu

Projekt „Ochrona siedlisk ssaków i ptaków morskich” w skrócie „Siedliska morskie” źródło finansowania: 85% - Unia Europejska ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu "Infrastruktura i Środowisko" 10% - Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 5% - wkład własny (WWF i Uniwersytet Gdański - partner projektu) wartość projektu: ,00 zł okres realizacji: od do Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko Dofinansowano ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Planowane efekty ekologiczne ochrona ssaków bałtyckich oraz nadmorskich lęgów ptaków przed czynnikami antropogenicznymi zalecenie odpowiednich środków zarządzania w rejonie ujścia Wisły i Mierzei Wiślanej, wzmocnienie populacji fok osobnikami urodzonymi i rehabilitowanymi przez Stację Morską IO UG w Helu

Planowane efekty społeczno-ekonomiczne wzrost świadomości społecznej nt. występowania i konieczności ochrony ssaków i ptaków morskich oraz ich siedlisk wzrost aktywności społecznej poprzez czynny udział w projekcie 200 wolontariuszy - mieszkańców całego wybrzeża stała współpraca z instytucjami, urzędami i organizacjami na wybrzeżu: Grupa Badawcza Ptaków Wodnych KULING, Urzędy Morskie, Straż Graniczna, Parki Narodowe i Krajobrazowe, GDOŚie, policja, straż miejska, urzędy miast i gmin, wojsko i inne 2 miejsca pracy w ramach projektu (etaty), administracja bazy danych, strażnik terenowy w ujściu Wisły partnerstwo z Uniwersytetem Gdańskim (Stacja Morska w Helu)

Projekt „Ochrona niedźwiedzia brunatnego Ursus arctos w polskiej części Karpat” źródło finansowania: 85% - Unia Europejska ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu "Infrastruktura i Środowisko" 14% - Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 1% - wkład własny (WWF) wartość projektu: ,00 zł okres realizacji: od do Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko

Zadania zaplanowane w projekcie Rewitalizacja 3000 drzew owocowych Wyznaczenie 10 stref ochrony gawr Stworzenie bazy obserwacji niedźwiedzi Obserwacja 6 niedźwiedzi przy użyciu obroży telemetrycznych Rozstawienie 50 śmietników zabezpieczonych przed dostępem niedźwiedzi Dystrybucja 50 ogrodzeń elektrycznych wśród właścicieli pasiek

Planowane efekty ekologiczne Poprawa bazy pokarmowej niedźwiedzi na terenie Bieszczadów i Beskidu Niskiego Objęcie ochroną strefową 10 gawr Stworzenie narzędzia/ systemu wymiany informacji dot. występowania niedźwiedzi między jednostkami LP, NGO a jednostkami administracji publicznej (RDOŚ, GDOŚ) Przygotowanie zaleceń ochronnych wynikających z analizy wykorzystania przestrzeni i siedliska przez niedźwiedzie Zmniejszenie prawdopodobieństwa konfliktu człowiek - niedźwiedź

Planowane efekty społeczno-ekonomiczne wzrost akceptacji społecznej dla ochrony niedźwiedzia wśród mieszkańców Bieszczadów, Beskidu Niskiego i Beskidu Żywieckiego wzrost aktywności społecznej poprzez czynny udział w projekcie 30 współpracowników terenowych zmniejszenie prawdopodobieństwa potencjalnie niebezpiecznej interakcji niedźwiedzia z turystami oraz ludnością lokalną wzrost wiedzy na temat ekologii niedźwiedzia Stefan Jakimiuk

Doświadczenia z wdrażania projektów (1) - pozytywne Środki w ramach V osi POIS Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych – jedyne źródło tak dużych środków na realizację projektów ochrony bioróżnorodności V priorytet = 0,3% PO IiŚ wkład UE = 89,8 mln euro Możliwość osiągnięcia mierzalnych efektów ekologicznych oraz społeczno-ekonomicznych

Na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie – brak konieczności szczegółowego zdefiniowania wszystkich zadań Możliwość uwzględnienia w budżecie 100% pensji koordynatora/kierownika projektu oraz administratora projektu Możliwość finansowania z projektu prawnika od PZP i innych kwestii prawnych Możliwość przesuwania środków między zadaniami w ramach faz projektu tj. przygotowawczej, realizacji, komunikacji i zarządzania Doświadczenia z wdrażania projektów (2) - pozytywne

Bardzo zaangażowana i pomocna kadra koordynatorów w CKPŚ, konieczność częstszego ich zaangażowania w wydarzenia i kontrole na miejscu Bardzo szybka reakcja na prośby dotyczące zmian w projekcie Szczegółowa analiza poniesionych kosztów Dni otwarte Szkolenia np. na temat rozliczania projektów Wypracowanie dobrych praktyk do zastosowania w innych projektach Doświadczenia z wdrażania projektów (3) - pozytywne

Bardzo długi czas procedury oceny wniosków przez Instytucję Wdrażającą Bardzo duża biurokracja i konieczność wielokrotnego przedstawiania tych samych informacji w różnych formatach, wersje papierowe dokumentów Konieczność zastosowania PZP, nawet jeśli nie ma takiego obowiązku Częste zmiany wytycznych i formatów dot. realizacji i rozliczania projektów Długość okresu trwania projektu ochrony przyrody – standard 4 lata Doświadczenia z wdrażania projektów (4) - negatywne

Finansowanie: Bardzo długa procedura otrzymywania środków i ich rozliczania – konieczność kredytowania projektu ze środków własnych WWF Problemy w wydawaniu zaliczki Koszty na zarządzanie projektem (propozycja – ryczałt) Koszty związane z przygotowaniem projektu, w tym wniosku oraz obsługa projektu – koszty kwalifikowane Informacje dodatkowe (przykłady): Niekwalifikowalność kosztów ubezpieczeń Przez rok - niekwalifikowalność kosztów paliwa Doświadczenia z wdrażania projektów (5) - negatywne

Kadry Wysoka rotacja koordynatorów projektów ze strony CKPŚ oraz bardzo duże obciążenie merytoryczne koordynatorów. Wskazane odpowiednie przygotowanie merytoryczne i finansowe koordynatorów Brak konsekwencji w zgłaszaniu uwag (np. do rozliczenia) i akceptacji dokumentacji Bardzo szczegółowa kontrola projektów (techniczna a nie merytoryczna). Konieczny udział koordynatorów projektów w ważnych wydarzeniach projektu i kontrolach terenowych Doświadczenia z wdrażania projektów (6) - negatywne

Inne Generator Wniosków o Płatność – wdrożony dopiero w 2011 r., Wskazane aby inne narzędzia były gotowe i wdrożone od początku trwania programu do zastosowania niezależnie od posiadanego oprogramowania Szkolenia – konieczne ich prowadzenie przez osoby bezpośrednio zaangażowane w koordynację projektów Doświadczenia z wdrażania projektów (7) - negatywne

Konieczne wykorzystanie przez Instytucje Wdrażające dobrych praktyk wypracowanych przez CKPŚ i beneficjentów Konieczne przedstawienie na stronach internetowych IW wszelkich dobrych praktyk do zastosowania przez nowych beneficjentów oraz na bieżąco informowanie beneficjentów o zmianach np. w wytycznych Preferowane zastosowanie wypracowanego modelu w projekcie, z uwzględnieniem finansowania koordynatora merytorycznego i administratora projektu po stronie beneficjenta Konieczne liczne szkolenia dla beneficjentów na etapie wnioskowania oraz w trakcie realizacji projektu Wnioski na przyszłość (1)

Preferowane skrócenie okresu oceny wniosków o dofinansowanie oraz rozliczania projektów oraz zastosowanie ryczałtu na zarządzenie projektem Ograniczanie liczby dokumentów i załączników do przedstawiania w wersji papierowej Zastosowanie elastycznych procedur wdrażania Uwzględnienie specyfiki projektów ochrony przyrody przy przygotowaniu wytycznych i innych dokumentów Wnioski na przyszłość (2)

Dziękujemy za uwagę Dorota Zawadzka-Stępniak, Koordynator Pionu Polityki Środowiskowej Monika Łaskawska-Wolszczak Kierownik projektu „Siedliska morskie” Natalia Kryt Kierownik projektu „Duże drapieżniki w Polsce” © 2010, WWF. All photographs used in this presentation are copyright protected and courtesy of the WWF-Canon Global Photo Network and the respective photographers.