Wyzwania stojące przed ewaluacją w perspektywie finansowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Zasady polityki regionalnej UE
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Znaczenie podręcznika
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
Ewaluacja – wprowadzenie
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Informacji i Promocji Warszawa, 28 czerwca 2007 r. Wytyczne w zakresie informacji i promocji.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
System ewaluacji NPR i NSRO
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Plan komunikacji PO KL - założenia
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Badanie nt.: Wpływ interwencji z funduszy strukturalnych UE na zatrudnienie BDG-V MCH/2006 Zalecenia wynikające z badania.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Ministerstwo Gospodarki Działania MG na rzecz popularyzacji koncepcji nowego podejścia do zamówień publicznych Krzysztof Gulda Dyrektor Departamentu Rozwoju.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Ewaluacja regionalnej polityki rozwoju
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Narodowa Strategia Spójności
Projekt bliźniaczy Wzmacnianie wdrażania Strategii Antykorupcyjnej Brendan ONeill Ministerstwo Finansów & Kadr Irlandia Północna Wielka Brytania.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Postęp prac w zakresie ewaluacji ex-ante Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Departament Zarządzania Funduszami i.
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Ekonomia Społeczna w perspektywie Małopolski
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
I. Spotkanie Zespołu Sterującego Ewaluacją PS Tomasz Kot, Kielce.
Krajowa Jednostka Ewaluacji
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Równościowe zarządzanie projektem
Dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata czerwca 2018 r.
Zapis prezentacji:

Wyzwania stojące przed ewaluacją w perspektywie finansowej 2014-20 Tomasz Kot Krajowa Jednostka Ewaluacji Departament Koordynacji Strategii i Polityk Rozwoju, MIR VI Podkarpacka Konferencja Ewaluacyjna Rzeszów, 8 maja 2014

Plan Skrócona diagnoza systemu ewaluacji PS w PL – w jakim punkcie się znajdujemy? Kierunki rozwoju i wyzwania dla ewaluacji w okresie 2014-20 – dokąd zmierzamy?

Ewaluacja w Polsce – o czym należy pamiętać Rozwinięty system ewaluacji PS w Polsce nie wykształcił się w wyniku naturalnego procesu rozwoju kultury politycznej ale został wprowadzony jako wymóg formalny związany z wdrażaniem funduszy UE Etap przygotowawczy 2004-2005 (mało badań (20), niski potencjał JE (7), brak rynku) Etap przejściowy 2006-07 (duży wzrost liczby ewaluacji i JE, pierwszy duży proces – ex ante perspektywy 07-13) Od 2007-08 r. – osiągnięcie funkcjonalności systemu (duża liczba badań i JE, problemy ich jakości i wykorzystania wyników), duży rynek 2014-20 – stagnacja czy ekspansja ewaluacji na inne polityki publiczne?

Rozwiązania organizacyjno-prawne System ewaluacji PS w Polsce – skrócona diagnoza Rozwiązania organizacyjno-prawne Zasoby finansowe i kadrowe Budowa kultury ewaluacyjnej Planowanie i organizacja badań Realizacja i jakość badań Wykorzystanie wyników

Słabe strony systemu ewaluacji PS w Polsce Ryzyko związane z niewystarczającym poziomem integracji procesu ewaluacji z procesem planowania i realizacji polityk publicznych w Polsce: wciąż niewystarczająca świadomość korzyści ze stosowania koncepcji evidence based policy w administracji → zbyt małe zaangażowanie podmiotów odpowiedzialnych za programowanie i wdrażanie w procesy analityczno-ewaluacyjne → niedopasowanie wyników badań ewaluacyjnych do potrzeb informacyjnych administracji → „autonomizacja” systemu ewaluacji względem procesu wdrażania (wymogi formalne jako główne uzasadnienie funkcjonowania systemu) Duże obciążenie administracji zadaniami biurokratycznymi → koncentracja na problemach bieżących i brak perspektywy długoterminowej → ewaluacja często traktowana instrumentalnie lub jako narzędzie rozwiązywania bieżących problemów („ostatnia deska ratunku”)

Słabe strony systemu ewaluacji PS w Polsce Zachowawcza interpretacja zasad i procedur prawa zamówień wpływająca pośrednio na jakość otrzymanych produktów duża rola ceny w kryteriach wyboru wykonawców – zbyt mała rola kryteriów jakościowych, w tym w szczególności związanych z metodologią, nieróżnicujący charakter kryteriów (coraz rzadsze zjawisko) procedury PZP niedostosowane do sposobów określania parametrów zadania w przypadku działań badawczo - analitycznych lęk przed stosowaniem dostępnych instrumentów prawnych (kar)

Słabe strony systemu ewaluacji PS w Polsce Zróżnicowany poziom jakości merytorycznej produktów ewaluacji (raportów, wniosków i rekomendacji) ilość vs jakość, obecność na rynku wykonawców dostarczających niskiego poziomu badań, niski udział jednostek naukowych

Źródło: Baza badań ewaluacyjnych, stan na 24.04.2014 *Prognoza na rok 2014 na podstawie planów ewaluacji

Niska aktywność jednostek akademickich na rynku badań ewaluacyjnych Źródło: Baza badań ewaluacyjnych wg stanu na dzień 24.04.2014 r.

Słabe strony systemu ewaluacji PS w Polsce Niewystarczające wykorzystanie wyników badań (ale stan faktyczny lepszy niż panująca w środowisku opinia) Przykłady: Ocena korzyści krajów UE…, timing+jakość+odpowiedź na zapotrzebowanie = sukces; ewaluacja ex ante 14-20

Źródło: Baza rekomendacji Krajowej Jednostki Ewaluacji Stan na marzec 2014

Mocne strony systemu ewaluacji PS w Polsce Znaczne zasoby systemu ewaluacji: rozbudowany system Jednostek Ewaluacyjnych na poziomie krajowym i regionalnym koordynowany przez Krajową Jednostkę Ewaluacji generalnie wysoki poziom merytoryczny pracowników Jednostek Ewaluacyjnych wysoki poziom kultury ewaluacyjnej „wewnątrz” systemu ewaluacji (świadomość korzyści z realizacji zasady evidence based policy) znaczny poziom „usieciowienia” współpracy w ramach systemu ewaluacji (współpraca formalna/zinstytucjonalizowana jak i nieformalna) Wystarczające nakłady finansowe na działania ewaluacyjne zaawansowane instrumenty techniczne: ogólnodostępna baza badań ewaluacyjnych, baza SWR

Zasoby kadrowe systemu ewaluacji PS w Polsce Liczba członków zespołu Jednostki ewaluacyjne przy instytucjach centralnych 63 Regionalne jednostki ewaluacyjne 103 Jednostki ewaluacyjne przy Instytucjach Zarządzających 80 Jednostki ewaluacyjne przy Instytucjach Pośredniczących I 78 Jednostki koordynujące (KJE, IK InfoPromo) 8 RAZEM: 166

Mocne strony systemu ewaluacji w Polsce Zdecentralizowany system ewaluacji pozwalający na dostosowanie procesu ewaluacji do specyficznych potrzeb sektorowych czy regionalnych Systematyczny i zauważalny wzrost poziomu jakości metodologii badań ewaluacyjnych – w wybranych przykładach podejście metodologiczne stanowi innowacje w skali europejskiej (np. ewaluacja dot. korzyści płatników netto z realizacji polityki spójności) Aktywność naukowo- badawcza w dziedzinie ewaluacji i metodologii badań wiodących ośrodków akademickich (UJ, UW) Duża aktywność w zakresie budowy potencjału ewaluacyjnego (szkolenia, studia podyplomowe, konferencje itp.) Coraz bardziej sprzyjające uwarunkowania formalno-prawne (UoZPPR, PZP)

Zdecentralizowany system ewaluacji PS Instytucje realizujące badania ewaluacyjne wg liczby badań

Kierunki rozwoju ewaluacji w Polsce – kontekst prawny Rozporządzenia UE - zwiększenie roli ewaluacji oraz wymagań formalnych w procesie realizacji polityki spójności w okresie 2014-2020 w tym m.in.: bardziej szczegółowe uregulowanie kwestii ewaluacji w rozp. UE, obowiązek realizacji ewaluacji bieżących (w tym: przeprowadzenia przynajmniej jednej ewaluacji w okresie programowania dla każdego priorytetu) obowiązek planowania procesu ewaluacji w celu ściślejszego powiązania z procesem wdrażania PO, konieczność stosowania zaawansowanych metod badawczych w celu podniesienia wiarygodności ewaluacji, konieczność zapewnienia transparentności procesu ewaluacji (publikacja wyników badań + przekazanie każdego badania do KE) większy nacisk na wykorzystywanie wyników ewaluacji w procesie wdrażania programów operacyjnych (monitorowane przez KE, zwiększona rola KM).

Kierunki rozwoju ewaluacji w Polsce – kontekst prawny Nowelizacja Ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju wprowadza istotne zmiany w obszarze ewaluacji polityki rozwoju w Polsce w tym w szczególności: wprowadzenie procedury koordynacji przez MIR procesu ewaluacji polityki rozwoju (art. 4a i 6b) m.in. poprzez przygotowywanie standardów i zaleceń w zakresie ewaluacji instytucjonalizacja procesu koordynacji ewaluacji polityki rozwoju poprzez wskazanie Krajowej Jednostki Ewaluacji jako podmiotu odpowiedzialnego za ww. zadanie (art. 6b)

Kierunki rozwoju ewaluacji w Polsce Nowy kontekst prawny oraz doświadczenia z realizacji polityki spójności powodują konieczność dostosowania systemu ewaluacji w Polsce Prace nad rozwojem systemu ewaluacji ukierunkowane są w szczególności na dwa podstawowe cele: Dalsze systematyczne podnoszenie jakości procesu ewaluacji (2) Zwiększenie użyteczności i zakresu wykorzystywania wyników badań ewaluacyjnych w procesie wdrażania polityki spójności i polityki rozwoju

Plany ewaluacji jako instrument koordynacji procesu ewaluacji: Wybrane kierunki rozwoju systemu ewaluacji w Polsce – większa koordynacja Wzmocnienie funkcji koordynacyjnych w ramach systemu ewaluacji w Polsce Plany ewaluacji jako instrument koordynacji procesu ewaluacji: proces ewaluacji realizowany na podstawie planów ewaluacji umożliwiający badania horyzontalne i tematyczne za pomocą ustandaryzowanej metodologii umożliwiającej agregację wyników i prowadzenie metaanaliz (w tym realizacja badań wg zakresów rekomendowanych przez KJE) integracja procesu planowania z procesem wdrażania programów operacyjnych (Plany ewaluacji wynikające z logiki interwencji programów)

Wybrane kierunki rozwoju systemu ewaluacji w Polsce – większa koordynacja ściślejszy monitoring procesu ewaluacji, w tym postępów w realizacji Planów ewaluacji oraz sposobów wykorzystywania wyników ewaluacji: JE zobowiązane będą do bieżącego sprawozdawania z realizacji procesu ewaluacji w ramach poszczególnych programów przedstawiane (w tym sprawozdania rocznego z procesu ewaluacji – sprawozdanie spójne z raportem rocznym) grupy tematyczne wg zadań oraz obszarów interwencji z udziałem partnerów standaryzacja zasad prowadzenia ewaluacji w ramach całej polityki rozwoju (zalecenie i standardy określane przez KJE)

Kierunki rozwoju systemu ewaluacji w Polsce Integracja systemu ewaluacji konieczność uwzględnienia zintegrowanego podejścia do polityki rozwoju potrzeba „uchwycenia” i koordynacji wszystkich działań ewaluacyjnych podejmowanych w systemie integracja systemu w wymiarze funduszowym (ERDF + ESF) – podejście horyzontalne/tematyczne do procesu ewaluacji

Kierunki rozwoju systemu ewaluacji w Polsce Konieczność wzmocnienia roli jednostek ewaluacyjnych w procesie wdrażania programów operacyjnych wyodrębnienie w ramach każdego z PO jednostek ewaluacyjnych mających w swoim zakresie kompetencji zadania ewaluacyjne redefinicja roli jednostek ewaluacyjnych w procesie wykorzystania wyników ewaluacji (brokerzy wiedzy) zwiększenie zasobów kadrowych w wymiarze ilościowym i jakościowym (zwiększanie kompetencji merytorycznych, szkolenia)

Kierunki rozwoju systemu ewaluacji w Polsce Standaryzacja wymagań metodologicznych ukierunkowanie na stosowanie rygorystycznych metod ewaluacyjnych dopasowanie metod ewaluacyjnych do poszczególnych obszarów interwencji oraz potrzeb informacyjnych (w tym na użytek Planów ewaluacji) przygotowanie przez KJE wytycznych/zaleceń metodologicznych przebudowa systemu zbierania danych na potrzeby ewaluacji (w tym w szczególności na potrzeby zaawansowanych metod badawczych)

Kierunki rozwoju ewaluacji w Polsce Ukierunkowanie procesu ewaluacyjnego na odbiorców wypracowanie dobrych praktyk w zakresie identyfikacji potrzeb informacyjnych lepsze dostosowanie produktów ewaluacyjnych do potrzeb informacyjnych odbiorców w szczególności decydentów (nowe standardy dot. raportów ewaluacyjnych i materiałów „towarzyszących” – prezentacje, syntezy, dokumenty typu policy implications itp.) zwiększenie użyteczności produktów ewaluacji – wykorzystanie wniosków i rekomendacji (m.in. zmiany w ZSWiR/SWR)

Dziękuję za uwagę www.ewaluacja.gov.pl