Szanse dla biznesu Fundusze unijne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

Lublin, 5 lipca 2006 r..
Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Fundusze strukturalne w latach w Polsce Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
Grażyna Gęsicka Minister Rozwoju Regionalnego Partnerstwo jako forma aktywnej polityki rynku pracy Legnica, 28 lutego 2007 r. PARTNERSTWO JAKO JEDNA Z.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
System ewaluacji NPR i NSRO
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Plan komunikacji PO KL - założenia
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Narodowa Strategia Spójności
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 6 września Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata zaakceptowany przez Radę Ministrów w dniu 29 listopada 2006 r.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Europejska polityka spójności w Polsce w latach 2007 – 2013
FUNDUSZE UE Warszawa, 21 marca 2011 Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Studia.
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
1 Building Polands Infrastructure Grażyna Gęsicka Minister Rozwoju Regionalnego Economist Conferences Ninth Business Roundtable with the Government of.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Programowanie perspektywy finansowej
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego 1 Przedstawienie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata Karina Bedrunka.
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Wsparcie małej i średniej przedsiębiorczości w ramach WRPO założenia programowe Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Departament Wdrażania.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

Szanse dla biznesu Fundusze unijne 2007 - 2013 Strategiczne wyzwania rozwojowe dla Polski Szanse dla biznesu Fundusze unijne 2007 - 2013 dr Teresa Małecka Szef Gabinetu Ministra Rozwoju Regionalnego Wielkopolskie Spotkania Gospodarcze Konferencja: „Szanse dla biznesu” Piła, 31 maja 2007 r.

Strategia Rozwoju Kraju 2007 – 2015 Szanse i wyzwania dla Polski i regionów Strategia Rozwoju Kraju 2007-2015 (SRK) - podstawowy dokument strategiczny określający cele i priorytety polityki rozwoju w latach 2007 - 2015 Cel główny SRK Podniesienie poziomu i jakości życia mieszkańców Polski: poszczególnych obywateli i rodzin Priorytety 1. Wzrost konkurencyjności i innowacyjności gospodarki 2. Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej 3. Wzrost zatrudnienia i podniesienie jego jakości 4. Budowa zintegrowanej wspólnoty społecznej i jej bezpieczeństwa 5. Rozwój obszarów wiejskich 6. Rozwój regionalny i podniesienie spójności terytorialnej

Fundusze Unii Europejskiej i środki krajowe Współfinansowanie krajowe Finansowanie rozwoju Polski 2007 - 2015 Fundusze Unii Europejskiej i środki krajowe mld euro Fundusze UE Budżet UE Współfinansowanie krajowe RAZEM EFRR, EFS, FS 67,3 Środki publiczne 11,9 85,6 Środki prywatne 6,4 EFR - ROW 13,2 x 3,9 17,1 EF Rybacki 0,7 0,1 0,8 Tzw. polityki lizbońskie (7 Program ramowy, wspieranie konkurencyjności, TENs, program edukacyjny i in.) oraz dot. bezpieczeństwa i obywatelstwa UE 4,3* 85,5 108 Ceny z 2004 r. Dodatkowo na realizację SRK przeznaczone będą również środki z mechanizmu finansowego EOG i Norweskiego mechanizmu Finansowego (250 mln euro w latach 2004 – 2009)

Narodowa Strategia Spójności 2007 - 2013 Cele i programy operacyjne 85, 6 mld euro (środki UE + wkład krajowy) na cele określone w Narodowej Strategii Spójności (NSRO)

Szanse i wyzwania dla Polski i regionów Polityka spójności w Polsce 2007 - 2015 Wielkość środków polityki spójności - ponad 67 mld Euro, razem z wkładem krajowym 85,6 mld Euro Polska największym beneficjentem w UE - ok. 20% całości środków polityki spójności Ponad 60% środków polityki spójności w Polsce na realizację Strategii Lizbońskiej Tworzenie warunków dla inwestycji – infrastruktura techniczna i społeczna - ponad 40% środków (PO IiŚ) Wzmocnienie potencjału konkurencyjności i innowacjyjnośći Polski i regionów – 11% środków (PO IG) oraz średnio 25% środków RPO na wsparcie rozwoju przedsiębiorczości Poprawa jakości kapitału ludzkiego – 13% środków (PO KL) Wspieranie rozwoju endogenicznego regionów w oparciu o zdecentralizowany system wdrażania funduszy unijnych – 16 regionalnych programów operacyjnych Samorządy terytorialne - główne ośrodki decyzyjne programowania i realizacji strategii rozwoju regionalnego Sprawny system realizacji – ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Priorytety Alokacja ogółem - 9, 7 mld EUR, tym 8,3 mld EUR z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Wsparcie dla przedsiębiorstw - kierunki Wsparcie przedsięwzięć o wysokim stopniu innowacyjności Wsparcie projektów wysoko innowacyjnych o dużej wartości Wsparcie projektów B+R realizowanych na rzecz przedsiębiorstw Wsparcie wdrożeń nowych technologii Dwuetapowe wsparcie inicjowania działalności innowacyjnej Wsparcie budowania powiązań pomiędzy przedsiębiorstwami Wsparcie doradcze - internacjonalizacja działalności przedsiębiorstw Wsparcie ochrony patentowej przedsiębiorstw Wsparcie rozwoju usług elektronicznych świadczonych pomiędzy przedsiębiorstwami oraz na zewnątrz

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Beneficjenci

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Priorytety Alokacja ogółem – 36,4 mld EUR, w tym 21,5 mld EUR z Funduszu Spójności

Wsparcie dla przedsiębiorstw - kierunki Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Wsparcie dla przedsiębiorstw - kierunki Duże przedsiębiorstwa: Systemy zarządzania środowiskowego Racjonalizacja gospodarki zasobami i odpadami Wsparcie dla przedsiębiorstw w zakresie wdrażania najlepszych dostępnych technik (BAT) Wsparcie dla przedsiębiorstw w zakresie gospodarki wodno - ściekowej Wsparcie dla przedsiębiorstw w zakresie ochrony powietrza Wsparcie dla przedsiębiorstw w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów poużytkowych lub niebezpiecznych Przedsiębiorstwa: Zwiększenie efektywności energetycznej - modernizacja sieci elektroenergetycznych i cieplnych Zwiększenie wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych, w tym biopaliw Rozwój systemów przesyłowych energii elektrycznej, gazu ziemnego i ropy naftowej oraz budowa i przebudowa magazynów gazu ziemnego

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Beneficjenci Jednostki samorządu terytorialnego i ich związki GDDKiA, PKP PLK S.A. Jednostki administracji rządowej Państwowe szkoły wyższe Kościoły i związki wyznaniowe Przedsiębiorstwa Organizacje pozarządowe Instytucje naukowe Instytucje kultury Niepubliczne oraz publiczne zakłady opieki zdrowotnej.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytey Alokacja ogółem - 11,4 mld EUR, w tym 9,7 mld EUR z Europejskiego Funduszu Społecznego Komponent krajowy - 39% (4,5 mld EUR) - działania horyzontalne 1. Zatrudnienie i integracja społeczna 2. Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw 3. Wysoka jakość systemu oświaty 4. Szkolnictwo wyższe i nauka 5. Dobre rządzenie 6. Profilaktyka, promocja i poprawa stanu zdrowia ludności w wieku produkcyjnym Komponent regionalny - 61% (7 mld EUR) 7. Rynek pracy otwarty dla wszystkich oraz promocja integracji społecznej 8. Regionalne kadry gospodarki 9. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach 10. Partnerstwo na rzecz rozwoju obszarów wiejskich 11. Pomoc techniczna

Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytety Cele Środki finansowe dla przedsiębiorstw i pracowników przedsiębiorstw - 1,5 mld EUR (EFS) Środki finansowe na wsparcie przedsiębiorczości i samo zatrudnienia - 882 mln EUR ( EFS) Ogółem dla przedsiębiorstw, pracowników i przedsiębiorczości - 25% alokacji POKL Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej Cele

Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wsparcie dla przedsiębiorstw - kierunki Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki • Wsparcie dla systemu adaptacyjności kadr Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie Transfer wiedzy Promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia

Program Operacyjny Kapitał Ludzki Beneficjenci Instytucje rynku pracy Instytucje szkoleniowe Jednostki administracji rządowej i samorządowej Jednostki administracji centralnej Przedsiębiorcy Instytucje otoczenia biznesu Organizacje pozarządowe Instytucje systemu oświaty i szkolnictwa wyższego Inne podmioty

Regionalne Programy Operacyjne Alokacja środków wg priorytetów (w %)

Polityka spójności w Polsce Zasady DOBREGO RZĄDZENIA Warunkiem wykorzystania przyznanych Polsce funduszy unijnych i związanej z nimi szansy wsparcia przemian gospodarczych i społecznych do 2015 roku jest zapewnienie skutecznego i efektywnego systemu realizacji europejskiej polityki spójności w Polsce, w tym zwłaszcza: Umocnienie systemu instytucjonalno-regulacyjnego Utworzenie odpowiednich struktur instytucjonalnych i organizacyjnych tak na szczeblu centralnym, jak i regionalnym, a także lokalnym Przygotowanie kadr, zwłaszcza pracowników administracji publicznej do zarządzania i wdrażania programów operacyjnych Wykorzystanie nowoczesnych metod zarządzania i realizacji programów i projektów (w tym informatyki) Stworzenie społeczeństwa obywatelskiego i dynamicznych wspólnot samorządowych na poziomie regionów i lokalnym Oznacza to stosowanie się do zasad DOBRERGO RZĄDZENIA

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Zasady DOBREGO RZĄDZENIA Unia Europejska stworzyła w ramach polityki spójności odpowiednie mechanizmy dla finansowego wsparcia zdolności administracyjnych w krajach członkowskich tak, by możliwe było stosowanie zasad DOBREGO RZĄDZENIA W realizacji polityki spójności Ministerstwo Rozwoju Regionalnego dąży do stosowania zasad DOBREGO RZĄDZENIA Służy temu: Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z 6 grudnia 2006 r. Przygotowywane przez MRR regulacje i procedury dotyczące systemu wdrażania programów operacyjnych Nadzór i kontrola nad tworzeniem odpowiednich struktur organizacyjnych Przewidziane w programach operacyjnych środki na finansowanie projektów służących realizacji celu pierwszego Narodowej Strategii Spójności – poprawie jakości funkcjonowania instytucji publicznych oraz rozbudowie mechanizmów partnerstwa

Realizacja Programów Operacyjnych 2007 - 2013 Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z 6 grudnia 2006 r. określa Podmioty zaangażowane i ich obowiązki Rodzaje projektów Wybór projektów w trybie konkursu Rozdz. 5 Art. 28 Art. 28 ust. 3, art. 29-31 indywidualne systemowe z konkursu powyżej 25 mln EUR sposób przeprowadzania konkursów powołanie ekspertów do oceny projektów tryb odwoławczy nadzór wojewody instytucja zarządzająca instytucja pośrednicząca instytucja wdrażająca Art. 35 Zadania MRR Art. 36 Komitet Monitorujący

Realizacja Programów Operacyjnych 2007 - 2013 Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z 6 grudnia 2006 r. zapewnia Przepływ informacji między poszczególnymi podmiotami Łatwy dostęp do informacji Jawność i przejrzystość wszelkich procesów Jasne kryteria procedury Włączenie w proces przygotowań i wdrażania ekspertów, różnych instytucji rządowych pozarządowych, a także organizacji społecznych

Wdrażanie programów operacyjnych Instytucje Program operacyjny Instytucja zarządzająca Liczba instytucji pośredniczących Liczba instytucji pośredniczących II stopnia PO Infrastruktura i Środowisko MRR/Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych 6 instytucji pośredniczących 28 instytucji pośredniczących II (w tym 3 instytucje spoza sektora finansów publicznych) PO Innowacyjna Gospodarka MRR/Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw 3 instytucje pośredniczące 10 instytucji pośredniczących II stopnia (w tym 5 instytucji spoza sektora finansów publicznych) PO Kapitał ludzki MRR/Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym 21 instytucje pośredniczące 33 instytucje pośredniczących II stopnia (wszystkie należą do sektora finansów publicznych)

Wdrażanie programów operacyjnych Instytucje Program operacyjny Instytucja zarządzająca Liczba instytucji pośredniczących Liczba instytucji pośredniczących II stopnia PO Rozwój Polski Wschodniej MRR/Departament Koordynacji Programów Regionalnych 1 instytucja pośrednicząca - RPO Urzędy Marszałkowskie 13 instytucji ( w tym 9 spoza sektora finansów publicznych) RAZEM 21 44 71 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przygotuje do końca kwietnia br. dla Rady Ministrów raport nt. stanu przygotowania instytucji do pełnienia powierzonych im funkcji

Instytucja zarządzająca Rola MRR Instytucja zarządzająca Regulacje i procedury Rozporządzenia MRR, w tym m.in.: przyjęcie programów operacyjnych i ich uzupełnień, pomoc publiczna, kontrola realizacji projektów i programów, powoływanie ekspertów do oceny projektów Wytyczne Ministra - Wytyczne horyzontalne wspólne dla wszystkich programów operacyjnych, w tym m. in.: szczegółowy opis priorytetów, zasady wyboru projektów, płatności i rozliczenia, sprawozdawczość, system informatyczny, kontrola realizacji programów operacyjnych, kwalifikowalność kosztów Planowane zakończenie procesu konsultacji wytycznych horyzontalnych - czerwiec 2007 - Wytyczne dotyczące zarządzania poszczególnymi programami operacyjnymi Planowane zakończenie procesu konsultacji wytycznych - wrzesień 2007 Zalecenia dla Regionalnych Programów Operacyjnych

Zwiększenie potencjału administracyjnego Plan działań na rzecz zwiększenia potencjału administracyjnego jednostek zaangażowanych w realizację programów operacyjnych w Polsce w latach 2007-2013 (przyjęty przez RM dnia 17.04. 2007) Utworzenie odpowiednich struktur organizacyjnych dla realizacji programów operacyjnych - zapewnienie operacyjności jednostek: w krajowych programach operacyjnych - do końca maja 2007 w regionalnych programach operacyjnych - do końca czerwca 2007 Osiągnięcie odpowiedniego stanu zatrudnienia w administracji publicznej zaangażowanej w realizację programów operacyjnych Osiągnięcie odpowiedniego stopnia przygotowania struktur i pracowników administracji publicznej do wykonywania przewidzianych zadań: szkolenia, informatyzacja zarządzania, rozwój sieci współpracy z jednostkami naukowo- badawczymi, partnerami społeczno - gospodarczymi Wspomaganie procesu przygotowania projektów kluczowych

Wdrażanie programów operacyjnych Aktualne prace MRR Negocjacje z Komisją Europejską programów operacyjnych Przygotowywanie szczegółowych opisów osi priorytetowych Przygotowywanie systemu instytucjonalnego (pre-audyt) Demarkacja/komplementarność (obszary problemowe) Przygotowywanie schematów pomoc publicznej Opracowywanie Rozporządzeń i Wytycznych Ministra Przygotowanie nowelizacji ustawy o prowadzeniu polityki rozwoju

Dziękuję za uwagę Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Ul. Wspólna 2/4 www.mrr.gov.pl www.funduszestrukturalne.gov.pl