Idea funkcjonowania Regionalnych Obserwatoriów Terytorialnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Zasady polityki regionalnej UE
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
Sposób prac nad Programem Operacyjnym dotyczącym Polski Wschodniej na lata Warszawa 9 stycznia 2013 r.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
System ewaluacji NPR i NSRO
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Plan komunikacji PO KL - założenia
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Badanie nt.: Wpływ interwencji z funduszy strukturalnych UE na zatrudnienie BDG-V MCH/2006 Zalecenia wynikające z badania.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
OBSERWATORIUM TERYTORIALNE
Regionalna Grupa Sterująca Ewaluacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 24 kwietnia 2009 r. Olsztyn Organizacja Posiedzenia współfinansowana z Unii Europejskiej.
IV REGIONALNA KONFERENCJA EWALUACYJNA Rzeszów, listopada 2011 Jacek Woźniak Pełnomocnik Zarządu Województwa Małopolskiego ds. Planowania Strategicznego.
System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Narodowa Strategia Spójności
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Konsultacje Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
EFS w nowym okresie programowania
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Spotkanie inauguracyjne Łódź 27 czerwca 2013 r. cele - kierunki działań - współpraca.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Regionalny Program Operacyjny
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Inteligentna specjalizacja jako warunek ex-ante dla programów operacyjnych w latach Marcin Łata Departament Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo.
Konferencja sieciująca pn.: „Tworzenie systemu instytucjonalnego, wspierającego efektywne prowadzenie polityki regionalnej” Geneza i założenia funkcjonowania.
Ewaluacja – cele, formy, narzędzia Justyna Ratajczak Spotkanie konferencyjno-szkoleniowe dla członków Komitetów Monitorujących maja 2009.
Lubuskie Regionalne Obserwatorium Terytorialne Zielona Góra, 21 listopada 2013r. Magdalena Balak-Hryńkiewicz Departament Rozwoju Regionalnego i Współpracy.
Stan spełnienia i termin realizacji Czy realizacja nastąpi w terminie
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
Zapis prezentacji:

Idea funkcjonowania Regionalnych Obserwatoriów Terytorialnych Robert Dzierzgwa Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, listopad 2013 r.

Główne przesłanki budowy system monitorowania polityk publicznych w ujęciu terytorialnym Konieczność budowy systemu, którego zadaniem byłoby zbieranie, gromadzenie oraz analiza danych w celu generowania i dostarczania informacji o charakterze diagnostycznym i ewaluacyjnym służących do weryfikacji podjętej polityki rozwoju i jej modyfikacji. Nowe instytucje w systemie instytucjonalnym polityki regionalnej KSRR wprowadziła nowe instytucje w systemie realizacji polityki regionalnej pozwalające na umieszczenie realizowanych strategii i polityk w kontekście obiektywnych faktów, danych i ekonomiczno-społecznych teorii naukowych (evidence based policy). Należą do nich: Obserwatoria rozwoju terytorialnego: regionalne obserwatoria terytorialne (ROT) oraz krajowe obserwatorium terytorialne (KOT), Krajowe Forum Terytorialne (KFT), Regionalne Fora Terytorialne (RFT).

System strategicznego monitorowania Dwutorowy proces monitorowania KSRR: 1. Śledzenie ogólnych trendów zmian w rozwoju regionalnym, zachodzących w wyniku podjętych interwencji publicznych mających wpływ terytorialny, ale również pod wpływem innych - zewnętrznych czynników (inwestycje bezpośrednie), 2. Odniesienie do monitoringu sensu stricte, tj. systemu zbierania danych rzeczowych i finansowych od najniższego poziomu zarządzania polityką regionalną, by umożliwić śledzenie na bieżąco postępu w realizacji przedsięwzięć finansowanych ze środków polityki regionalnej służących osiąganiu celów KSRR. Taka konstrukcja systemu pozwoli pozyskać informacje na temat rozwoju regionalnego z danych statystycznych oraz danych na temat stopnia realizacji polityki regionalnej w oparciu o bieżące monitorowanie realizacji działań służących osiąganiu celów KSRR. 3

System strategicznego monitorowania Zasady organizacji monitoringu i ewaluacji powinny uwzględniać realizację celów polityki rozwoju w odniesieniu do przestrzeni i zawartych w KSRR, Proces ewaluacji zasadniczo powinien być przeprowadzony ok. 2016/2017 roku oraz po zakończeniu realizacji strategii, Cele KSRR osiągane będą poprzez koncentrację przedmiotową wsparcia na realizacji konkretnych przedsięwzięć/projektów finansowanych z udziałem środków UE oraz krajowych środków publicznych, W celu uzyskania zgodności systemów monitorowania opracowane zostaną standardy monitorowania realizacji KSRR oraz narzędzia zapewniające jednolitość systemu, System monitorowania kontraktu terytorialnego zapewnić ma wypełnianie zobowiązań płynących z kontraktu, Mierzeniu postępu realizacji kontraktów terytorialnych w ujęciu rzeczowym i finansowym służą wskaźniki rzeczowe i finansowe wyznaczone w kontrakcie dla poszczególnych przedsięwzięć priorytetowych. 4

Obserwatoria rozwoju terytorialnego główne podmioty systemu monitorowania i wspierania zarządzania polityką rozwoju o wyraźnym wpływie terytorialnym zbierają dane z różnych źródeł i przygotowują najważniejsze informacje o zmianach społeczno-gospodarczych zachodzących w regionach, przygotowują informacje wykorzystywane do podejmowania decyzji o strategicznych, a także bieżących kierunkach rozwoju kraju i regionów przez władze na poziomie krajowym oraz regionalnym. Obserwatoria tworzą system współpracy i przepływu informacji między najważniejszymi podmiotami publicznymi biorącymi udział w planowaniu i realizacji polityki rozwoju w celu monitorowania i oceny całości interwencji publicznej mającej wpływ terytorialny.

Cele wprowadzenia systemu instytucjonalnego KOT ROT KFT RFT poprawa jakości planowania strategicznego i działalności operacyjnej, stworzenie elastycznego systemu pozyskiwania i agregowania danych, wypracowanie standardów i ich wymiana pomiędzy rządem i samorządem, upowszechnienie wiedzy na temat rozwoju regionalnego , stworzenie systemu szybkiego i sprawnego przepływu informacji pomiędzy podmiotami odpowiedzialnymi za prowadzenie polityki rozwoju, wzrost zainteresowania strategicznym myśleniem o rozwoju na poziomie krajowym regionalnym i subregionalnym, inicjowanie debat na temat strategicznych kierunków rozwoju regionalnego.

Cele ROT Główne cele istnienia Regionalnych Obserwatoriów Terytorialnych wspomaganie procesów decyzyjnych w zarządzaniu rozwojem województwa na bazie informacji o zjawiskach społeczno-gospodarczych, zawiązanie sieci partnerstwa samorządu województwa z instytucjami zaangażowanymi w rozwój regionu, komplementarne i skoordynowane działanie usprawniające przepływ danych w ramach partnerstwa, rozpowszechnianie standardów metodologicznych, skoordynowanie prowadzonych w regionie badań na uzyskanie wniosków i rekomendacji do wykorzystania na potrzeby prowadzonej polityki regionalnej/rozwoju.

REGIONALNE OBSERWATORIA TERYTORIALNE (ROT) Główne zadania ROT prowadzenie badań, ewaluacji i analiz strategicznych na potrzeby planowania strategicznego działalności operacyjnej i prognozowania zmian społeczno-gospodarczych, wspieranie budowy odpowiedniego systemu monitorowania procesów rozwojowych i efektów prowadzonej polityki rozwoju w ujęciu terytorialnym, monitorowanie i ocena postępów w realizacji priorytetów rozwojowych określonych na poziomie regionalnym, m.in. w strategiach rozwoju województw, KSRR oraz Kontrakcie terytorialnym, zapewnienie dostępu do informacji związanych z rozwojem dla wszystkich zainteresowanych (obywatele, instytucje publiczne, pozarządowe itd.), zasilanie wiedzą wytworzoną i zebraną w ROT instytucje zajmujące się inicjowaniem dyskusji strategicznej tj. RFT i KFT, współpraca ze wszystkimi instytucjami systemu monitorowania polityki regionalnej w regionie; określanie potrzeb dot. wskaźników statystycznych umożliwiających badanie oddziaływania interwencji publicznej, w tym zalecenia do programu badań statystycznych GUS koordynowanie harmonogramu przygotowywanych analiz, dostarczania danych statystycznych, z różnych baz danych, tworzenie scenariuszy umożliwiających wybór najlepszej ścieżki rozwoju, dostarczanie informacji dotyczących postępu realizacji polityki regionalnej warunkujących przyznawanie dalszych środków na finansowanie działań rozwojowych, określanie potrzeb dot. wskaźników statystycznych umożliwiających badanie oddziaływania interwencji publicznej, w tym zalecenia do programu badań statystycznych GUS.

Cele KOT wspomaganie procesów decyzyjnych w zarządzaniu rozwojem kraju, dostarczanie rekomendacji w zakresie modyfikacji polityk publicznych o ukierunkowaniu terytorialnym, ukierunkowanie przygotowywanych analiz ilościowych i jakościowych o rozwoju do wykorzystania w monitorowaniu i ocenie celów rozwojowych kraju w ujęciu terytorialnym, koordynacja pracy ROT przez moderowanie i wypracowywanie standardów zbudowanie instytucjonalnych powiązań między MRR a samorządami wojewódzkimi, odpowiedzialnymi za zorganizowanie funkcjonowania ROT oraz GUS i innymi instytucjami,

KRAJOWE OBSERWATORIUM TERYTORIALNE (KOT) Główne zadania KOT prowadzenie badań, ewaluacji i analiz strategicznych na potrzeby planowania strategicznego, działalności operacyjnej i prognozowania zmian społeczno-gospodarczych, budowa systemu strategicznego i bieżącego monitoringu procesów rozwojowych zachodzących w kraju i efektów prowadzonej polityki rozwoju w ujęciu terytorialnym, tworzenie standardów dotyczących pozyskiwania, gromadzenia, przetwarzania danych na potrzeby raportów oceniających zjawiska rozwojowe w ujęciu terytorialnym i prowadzoną politykę, dostarczanie informacji dotyczących postępu realizacji polityki regionalnej warunkujących przyznawanie dalszych środków na finansowanie działań rozwojowych, zapewnienie warunków dla budowy ROT we wszystkich regionach oraz zintegrowana współpraca KOT-ROT, przedkładanie Ministrowi Rozwoju Regionalnego oraz Komitetowi Koordynacyjnemu do spraw Polityki Rozwoju wniosków, opinii i rekomendacji służących programowaniu oraz poprawie efektywności i skuteczności realizacji polityki rozwoju, w szczególności w odniesieniu do regionów, monitorowanie i analizowanie zjawisk w kontekście realizacji założonych w KSRR i kontraktach terytorialnych kierunków rozwojowych, zasilanie KFT rezultatami prac osiągniętymi przez KOT i ROT, prowadzenie działań promocyjnych.

Organizacja pracy KOT Zespół złożony z ekspertów : odpowiedzialny za badania i analizy strategiczne, zaangażowany w podejmowanie decyzji o strategicznych kierunkach rozwojowych kraju dzięki zapewnieniu reprezentacji w Radzie Programowej funkcjonującej w ramach KFT, zaangażowany w ewaluację i reprezentowany w zespołach sterujących ewaluacją, zorganizowany w ramach DKS, MRR, zapewniający stałą współpracę z instytucjami zewnętrznymi (GUS, ROT, izby gospodarcze, uniwersytety, OBR itp.). Organizacja pracy wynika z Zarządzenia nr 9, Ministra Rozwoju Regionalnego, w sprawie powołania Krajowego Obserwatorium Terytorialnego w skład wchodzą wydelegowani przedstawiciele ROTów oraz resortów, organizacji skupiających samorządy np. ZMP, na posiedzenie mogą być dopraszani w zależności od tematu spotkania eksperci zewnętrzni w tym KE, OECD, zasady pracy oraz przedmiot spotkań określają przyjmowane wspólnie z ROTami plany pracy KOT na dany rok kalendarzowy.

Schemat Systemu Obserwatoriów Rozwoju Terytorialnego KFT ROT OBR RFT GUS UM MRR Resorty KOT Poziom krajowy Poziom regionalny Legenda: KFT – Krajowe Forum Terytorialne KOT – Krajowe Obserwatorium ROT – Regionalne Obserwatorium RFT – Regionalne Forum Terytorialne OBR – Ośrodek Badań Regionalnych MRR – Ministerstwo Rozwoju Regionalnego UM – Urząd Marszałkowski GUS – Główny Urząd Statystyczny

Opracowania analityczne KOT na 2014 r. Planowane tematy opracowań analitycznych KOT na 2014 rok: Przegląd Regionalny Polski 2013 (kontynuacja wspólnie z ROT-ami) – III/IV kwartał Ocena realizacji polityki spójności od wstąpienia Polski do UE – II/III kwartał Wkład regionalnych Programów Operacyjnych 2007-2013 w realizację celów SRW ( wykonawca zewnętrzny – ROT –y proszone o współpracę) – II kwartał Raport o rozwoju społeczno-gospodarczym Polski i województw w latach 2010-2013 wynikający z uzppr ( zakończenie pracy w 2014 r. ) – IV kwartał (Źródło: projekt Plan pracy KOT z dn. 7.10.2013) 13 13

Dziękuję za uwagę Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ul. Wspólna 2/4 www.mrr.gov.pl www.funduszeeuropejskie.gov.pl