Proces ewaluacji i efekty polityki spójności z perspektywy Komisji Europejskiej i Polski – Stanisław Bienias, Fundacja IDEA Rozwoju Tomasz Kot, Naczelnik.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie 10 lat w Unii. Polityczne aspekty członkostwa - jak Polska zmieniła Europę.
Advertisements

Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA Czerwiec 2015r.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Nazwa projektodawcy: Powiat Szczecinecki „Rozbudowa i modernizacja Centrum Rehabilitacji Chorych na Stwardnienie Rozsiane – nowa powierzchnia – nowe możliwości”
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
SSPW woj. Warmińsko-Mazurskiego Parametry infrastruktury: ponad 2273 km szkieletowej i dystrybucyjnej sieci światłowodowej oraz 226 węzłów.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa”
OCENA POTENCJAŁU GOSPODARCZEGO ORAZ PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU SEKTORA MSP Barbara Łopyta Główny Specjalista Agencja Rozwoju Mazowsza S.A.
2 UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Podsumowanie wdrażania Osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Nowa perspektywa finansowa Zarys RPO v.1 Toruń, lipiec 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
ZBADANIE POTENCJAŁU INNOWACYJNEGO SUBREGIONU RADOMSKIEGO Projekt realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 2.6 Regionalne.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca Regionalny Program Operacyjny.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Rzeszów, 16 luty 2012.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Badanie ewaluacyjne finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawko-Pomorskiego.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Nowa perspektywa finansowa Wstępny zarys RPO
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Małopolski Festiwal Innowacji
Zapis prezentacji:

Proces ewaluacji i efekty polityki spójności z perspektywy Komisji Europejskiej i Polski – Stanisław Bienias, Fundacja IDEA Rozwoju Tomasz Kot, Naczelnik Krajowej Jednostki Ewaluacji w Ministerstwie Rozwoju

Post scriptum do prezentacji Przyszłość i rola ewaluacji w nowym okresie programowania na konferencji „toruńskiej” w 2013 r. Ziściły się wszystkie przewidywania dotyczące zwiększenia roli ewaluacji w regulacjach unijnych, a system PL je zinternalizował, ale.. nie zostały zwiększone zasoby kadrowe – pomimo większych wyzwań liczba pracowników administracji rządowej i regionalnej zaangażowanych w proces ewaluacji systematycznie się zmniejsza

Możliwa redefinicja polityki spójności 1233 Założenie Torunia Ex post Plan ewaluacji UP Przygotowanie Systemu Wdrażania Rekomendacji Koordynacja i aktualizacje planu UP Ex ante Monitorowanie wdrażania rekomendacji Koordynacja i aktualizacje planów PO Ex post Koncepcja nowych rozporządzeń Negocjacje rozporządzeń tu jesteśmy Dyskusja nad tym co chcemy zmienić w ewaluacji Plany ewaluacji PO Plan ewaluacji Plany ewaluacji nowych PO On-going

Na jakim etapie jesteśmy – perspektywa KE  Zakończenie oceny planów ewaluacji  VII Europejska Konferencja Ewaluacyjna w Bułgarii  PRIORYTET Ewaluacja ex post perspektywy (bo jesteśmy mocno opóźnieni)!

Plany ewaluacji Programów Operacyjnych oraz Umowy Partnerstwa – wstępna analiza

 Przegląd planów ewaluacji objął plany dla EFRR, EFS i FS; łącznie 217 PO (do końca maja 2016)  Liczba ewaluacji zaplanowanych średnio na jeden PO – 11 (3 w okresie )  W tym średnio 5 ewaluacji wpływu na PO (mniej niż 1 w okresie ) + 2 mieszane (wpływu i procesowe/proceduralne)  Nierówny rozkład planowanych ewaluacji w PCZ – liderzy – Estonia, Litwa i Polska  Wyniki oceny planów – łącznie 217 przeszło proces oceny (do maja 2016) – najsłabsze oceny w obszarze – dostępność danych oraz metody i koncepcja badań Plany ewaluacji – perspektywa KE

BADANIA EWALUACYJNE W RAMACH PO W LATACH *pozostałe badania mają charakter mieszany ~ 600 badań realizowanych w ramach 870 etapów > 140 mln PLN na realizację badań = średnio 200 tys. PLN / badanie 55% to ewaluacje wpływu 24% to ewaluacje procesowe 58% on-going* 34% ex-post5% ex-ante 21% to ewaluacje mieszane

BADANIA WG OBSZARÓW TEMATYCZNYCH W RAMACH EWALUACJI PO

BADANIA WG FUNDUSZY I PI 1b 3c 3a i 10i 10iii

METODOLOGIA BADAŃ Analiza danych zastanych pojawia się w 94% badań Prawie w 50% badań zostaną wykorzystane wywiady Ankiety zostaną użyte w ~35% badań W 25% badań będziemy się inspirować studiami przypadku Po ~20% badań wykorzysta warsztaty, panele eksperckie i grupy fokusowe Metody kontrfaktyczne zostaną użyte w ok. 15% badań Dominuje podejście jakościowe - tam, gdzie konkretnych metod i technik nie wskazano

HARMONOGRAM EWALUACJI W RAMACH PO

ZASOBY KADROWE JE W LATACH VS. Docelowo 159 etatów 188 w w 2013 Średnia liczba badań na jednego pracownika JE

BADANIA EWALUACYJNE NA POZIOMIE UP PODSUMOWANIE *pozostałe (6,78%) badania mają charakter mieszany ~ 58 badań ewaluacyjnych (69 osobnych procesów badawczych) > 16,86 mln PLN na realizację badań = średnio 244 tys. PLN / badanie 81,6% to ewaluacje wpływu 10,17% to ewaluacje procesowe 16,95% on-going* 71,19% ex-post3,39% ex-ante 6,78% to ewaluacje mieszane

HARMONOGRAM EWALUACJI W RAMACH UP Liczba badań w podziale na lata (w szt.)

HARMONOGRAM EWALUACJI EWALUACJE UP vs PO Liczba badań w podziale na lata (w szt.)

BADANIA WG OBSZARÓW TEMATYCZNYCH UMOWA PARTNERSTWA Kategoria „inne” – 15,13%

Wyniki badań ewaluacyjnych ex post polityki spójności – perspektywa KE

EFRR+FS badanie ex post objęło 75% wszystkich wydatków; koncentrowało się na głównych obszarach wsparcia tj. przedsiębiorczość, transport, środowisko, B+R Wyzwania dla badania:  2014/2015 – za wcześnie – PO nie zakończone  Zbyt późno na uwzględnienie wniosków w nowej perspektywie,  Wielość celów - trudność w ocenie  Trudno wyróżnić efekty netto interwencji Wyniki badań ewaluacyjnych ex post polityki spójności – perspektywa KE

EFRR+FS – wyniki badania:  Wydatkowano 269,9 mld euro (88% w regionach konwergencji)  W EU 12 – 70% środków na infrastrukturę, 23% przedsiębiorstwa i innowacje, 7% inne  W EU 15 – 56% - przedsiębiorstwa i innowacje, 31% - infrastruktura, 13 % inne  Redukcja zróżnicowań międzyregionalnych (Theil index) - między krajami (ale wewnątrzkrajowe zróżnicowania rosną)  Pozytywny wpływ na wzrost gospodarczy– największy w Polsce (6% do 2023) i na Węgrzech (5% do 2023) Wyniki badań ewaluacyjnych ex post polityki spójności – perspektywa KE

EFRR+FS – lekcje na przyszłość – wyniki badań podobne do :  Niejasne cele –trudne do oceny – większe ukierunkowanie celów na rezultaty w okresie  Duże rozproszenie finansowania – obowiązkowa koncentracja tematyczna w okresie  Zbytnia koncentracja na absorpcji  Mało ewaluacji wpływu  Wymagający system realizacji – duże obciążenia administracyjne (zamówienia publiczne głównym źródłem opóźnień)  Szersze użycie instrumentów finansowych Wyniki badań ewaluacyjnych ex post polityki spójności – perspektywa KE

EFS – badanie ex post objęło 117 PO (68% finansowania EFS w krajach celu konwergencja). Ograniczenia badania: dostęp do danych i ich porównywalność, brak wspólnych definicji wspólnych wskaźników rezultatu, mało ewaluacji dotyczących wpływu Wyniki:  główne obszary wsparcia to Kapitał Ludzki (45% EFS) i dostęp do zatrudnienia (34% wsparcia),  91.7 mld euro wydane do końca 2014 roku (79,3%),  48 mln uczestników działań do 2014 roku,  30,5 mln pozytywnych rezultatów,  9 mln osób weszło na rynek pracy,  8,6 mln osób uzyskało kwalifikacje,  12,8 mln innych pozytywnych rezultatów,  0,3 mln samozatrudnionych. Wyniki badań ewaluacyjnych ex post polityki spójności – perspektywa KE

EFS – wyniki badań:  EFS mocno dostosowany do UE i krajowych priorytetów i wyzwań ( w tym Country Specific Recommendations),  EFS elastyczny – reakcja na kryzys,  Wdrażanie przebiegało właściwie pod względem absorpcji,  EFS dosięgnął większość grup docelowych (tj. młodzi, nieaktywni zawodowo, z niskimi kwalifikacjami),  Zrównoważony udział kobiet (większość programów stosowała zasadę równości kobiet i mężczyzn. Wyniki badań ewaluacyjnych ex post polityki spójności – perspektywa KE

EFS – wyniki badań:  EFS był generalnie skuteczny (większość celów (targets) osiągnięta),  Słabe dowody dotyczące trwałości rezultatów,  Średni koszt na uczestnika to 900 euro,  Wartość dodana EFS – zapewnia dodatkowe środki dla wsparcia polityk krajowych oraz umożliwia rozszerzenie wsparcia na nowe grupy i bardziej dostosowane do potrzeb usługi,  Wpływ EFS widoczny na poziomie mikro/ trudniej uchwytny na poziomie makro (efekty makroekonomiczne). Wyniki badań ewaluacyjnych ex post polityki spójności – perspektywa KE

EFS – lekcja na przyszłość:  Kontynuacja dostosowania EFS do unijnych i krajowych priorytetów,  Zachowanie elastyczności funduszu,  Na etapie programowania jasne definiowanie celów i rezultatów, programowanie w oparciu o dowody,  Zapewnienie wsparcia dla grup znajdujących się w gorszej sytuacji (disadvantaged groups),  Standaryzacja wskaźników,  Zwiększenie znaczenia ewaluacji wpływu. Wyniki badań ewaluacyjnych ex post polityki spójności – perspektywa KE

Wybrane efekty Polityki Spójności w świetle ewaluacji PL

Ewaluacja korzyści UE15 z realizacji PS w V4 Ostateczne wyniki badania dostępne w lipcu 2016 → do wykorzystania m.in. w ramach przeglądu WRF → lipiec/ sierpień 2016 strategia komunikacji wyników badania we współpracy z MSZ i partnerami z V4 Jedno z największych przedsięwzięć ewaluacyjnych w UE:  badanie realizowane jednocześnie w 4 krajach Grupy Wyszehradzkiej koordynowane przez POL → duże wyzwanie organizacyjne (i polityczne…)  część mikroekonomiczna badania w oparciu o ok. 27 tys. wypełnionych ankiet z POL, CZE, HUN i SLK (ankiety rozesłane do ok. 120 tys. respondentów/beneficjentów wsparcia PS)

Ewaluacja korzyści UE15 z realizacji PS w V4

Przykładowe pozytywne efekty zewnętrzne: Wsparcie przedsiębiorstw:  Nowe technologie produkcji, pozwalające spółkom z V4 nawiązać współpracę (jako dostawcy) z czołowymi producentami z UE-15 (przykłady w raporcie końcowym) np. wsparcie Continental Automotive Czech Republic s.r.o. (grupa projektów) → wzrost majątku czeskiej spółki-córki niemieckiego koncernu Continental, dostęp do relatywnie niżej opłacanych kadr naukowych i eksperckich Transport:  Zwiększenie możliwości portu należącego do sieci TEN-T korytarza Bałtyk- Adriatyk → stworzenie warunków rozwoju oferty operatorów logistycznych i armatorów z UE-15, korzystających z Portu Gdynia

Ewaluacja korzyści UE15 z realizacji PS w V4 Przykładowe pozytywne efekty zewnętrzne: Dydaktyka i B+R:  Stworzenie centrum doskonalenia dla budownictwa drogowego (Słowacja) → włączenie centrum do sieci najlepszych jednostek badawczo-rozwojowych w europejskim obszarze badawczym oraz stworzenie możliwości wykorzystania zasobów na rzecz firm (w tym: prace B+-R na rzecz firmy z Finlandii) Ochrona środowiska i energetyka:  Projekt: ograniczenie emisji zanieczyszczeń w Elektrowni Dolna Odra → ograniczenie emisji zanieczyszczeń i poprawa jakości powietrza w krajach UE- 15, w szczególności we wschodnich landach Niemiec

Po 2006 r. okresie Polska Wschodnia rozwijała się nieznacznie wolniej niż Polska ogółem (PKB per capita w relacji całego kraju spadło o około 3 punkty procentowe). W tym samym czasie makroregion odrobił jednak około 1/5 dystansu rozwojowego w stosunku do całej Unii Europejskiej. Wartość PKB per capita w 2014 r. na poziomie 48% średniej unijnej oznacza realizację celu SRPW z 2008 r. przewidzianego na 2020 r. Tempo zmian nie było równomierne w poszczególnych województwach. Relatywnie mniejsza była dynamika województw warmińsko-mazurskiego oraz świętokrzyskiego, które w okresie przedakcesyjnym wyróżniały się względnie wyższym poziomem rozwoju. Wyższy wzrost odnotowano z kolei w województwach podkarpackim, podlaskim i lubelskim. Około 50% zmiany w latach PKB per capita w latach r. można przypisać programom finansowanym z polityki spójności, a więc około dwukrotnie więcej niż w całej Polsce. Oznacza to, że w okresie analizy interwencja finansowana ze środków europejskich miała kluczowe znacznie dla realizacji celów rozwojowych makroregionu. Za około 52% łącznego oddziaływania makroekonomicznego NSS w makroregionie odpowiadają działania związane z rozbudową infrastruktury podstawowej, 26% - ze wsparciem przedsiębiorstw a pozostałe 22% - z rozwojem zasobów ludzkich. Wpływ funduszy europejskich perspektywy finansowej na rozwój społeczno-gospodarczy Polski Wschodniej (1)

Na poziomie lokalnym pozytywna zmiana społeczno-gospodarcza jest silniejsza w tych jednostkach, w których w przeliczeniu na mieszkańca dofinansowanie ze środków europejskich było większe. Odnotowano m.in. pozytywny wpływ całej interwencji na dynamikę wynagrodzeń oraz dynamikę wpływów z PIT. Jednocześnie nie zidentyfikowano wpływu interwencji na wskaźniki opisujące sytuację na lokalnych rynkach pracy (tj. stopę bezrobocia oraz udział pracujących w populacji). Wpływ funduszy europejskich perspektywy finansowej na rozwój społeczno-gospodarczy Polski Wschodniej (2) Wpływ na poszczególne gałęzie gospodarki: innowacyjność i konkurencyjność - pozytywne efekty na poziomie mikroekonomicznym - brak przełożenia na odwrócenie większości negatywnych tendencji dotyczących konkurencyjności/ innowacyjności, przy dużym wkładzie w zmianę niektórych wskaźników (B+R) - decydujące znaczenie interwencji w tym obszarze dla pozytywnego oddziaływania całego wsparcia ze środków europejskich (polityka spójności i PROW) rynek pracy i kapitał ludzki - pozytywne efekty na poziomie beneficjentów, choć ciągle niewiele wiemy o efektach netto - poprawa kluczowych wskaźników sytuacji na rynku pracy, jednak tempo zmian wolniejsze niż w całym kraju; - silny makroekonomiczny wpływ całości interwencji - brak oddziaływania zróżnicowania skali interwencji na poziomie lokalnym dostępność i infrastruktura techniczna - poprawa dostępności w ruchu drogowym (choć względna poprawa wskaźników mniejsza niż w innych województwach), co w szczególności dotyczyło stolic województw, a w mniejszym stopniu terenów peryferyjnych - mniejsza skala i oddziaływanie inwestycji kolejowych - pozytywne zmiany w obszarze transportu publicznego, częściowo powiązane z projektami finansowanymi ze środków UE jakość życia i ochrona środowiska - koncentracja interwencji w obszarach funkcjonalnych stolic województw (w szczególności Rzeszów i Lublin), które dzięki środkom UE rozwinęły swoje funkcje metropolitalne - fundusze UE zmniejszyły lukę cywilizacyjną (np. infrastruktura sanitarna) oraz zwiększyły dostępność niektórych usług publicznych (np. przedszkola) - badania wskazują na ograniczone efekty rozwojowe rozbudowy infrastruktury społecznej

Prognoza tempa rozwoju w poszczególnych regionach Polski Wschodniej: w najbliższych latach można spodziewać się zmian względnych pozycji poszczególnych województw makroregionu. W 2013 r. wszystkie 5 regionów znajdowało się na bardzo zbliżonym poziomie rozwoju. Utrzymanie tych tendencji będzie oznaczało, że pomiędzy 2015 i 2018 r rokiem województwa świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie stracą swoją dominującą pozycję, co więcej staną się najsłabiej rozwiniętymi częściami Polski Wschodniej. W tym samym okresie na czoło wysuną się województwa podkarpackie i lubelskie, które jako jedyne w makroregionie będą rozwijać się w tempie zbliżonym do Polski ogółem. Do 2020 r. pięć województw Polski Wschodniej utrzyma pięć ostatnich pozycji w rankingu polskich regionów. Dalsze podtrzymanie tendencji będzie jednak oznaczać, że po 2020 r. znacznie zbliżą się one do województw kujawsko-pomorskiego, zachodniopomorskiego oraz opolskiego, w których dynamika wzrostu jest niższa niż w Polsce Wschodniej.

Wpływ Programów EWT na życie lokalnych społeczności przejawia się w czterech wymiarach: upadek dotychczas utrzymywanych stereotypów, tj. lepsze zrozumienie funkcjonowania sąsiedniego państwa lub regionu, ale także wzrost samowiedzy dzięki możliwości porównania. zmiana w przestrzeni fizycznej i dostępności do usług związana z budową lub odnową infrastruktury transgranicznej i przygranicznej. zmiana w zakresie potencjału instytucjonalnego - instytucje realizujące projekty i biorące w nich udział w trwały sposób zmieniają swój potencjał, przybierając nieraz charakter międzynarodowy, rozwijając i rozszerzając swoją działalność. zmiana w zakresie aktywności - sama realizacja projektów wzbudza niejednokrotnie uśpioną od dawna aktywność mieszkańców (np. kulturalną, sportową itp.). Projekty EWT wpływają na umiędzynarodowienie polskich organizacji, w szczególności samorządów terytorialnych. Wysoki poziom aktywności samorządów we współpracy terytorialnej jest wpisany w założenia EWT. W partnerstwa tworzone na szczeblu lokalnym przez samorząd zaangażowane są szkoły, domy kultury, służby ratownicze i bezpieczeństwa (straż pożarna, policja), inne instytucje kultury, urzędy pracy (na szczeblu powiatowym), organizacje turystyczne oraz organizacje pozarządowe. Za pomocą środków EWT organizacje włączają się w działalności, których prawdopodobnie by nie podjęli gdyby tych środków nie było. Wpływ Polityki Spójności na rozwój przygranicznej i ponadnarodowej współpracy terytorialnej polskich regionów w perspektywie

Udział ludności korzystającej z sieci wodociągowej wzrósł z poziomu 87,3% do poziomu 91,6% ogółu mieszkańców, czyli o 4,3 punkty procentowe, w tym wkład NSRO odpowiada wartości 0,7 punktu procentowego. Liczba ludności korzystającej z sieci kanalizacyjnej wzrosła o 3,1 mln osób, a udział ludności podłączonej do sieci kanalizacyjnej wzrósł z poziomu 61,5% do poziomu 68,7% (wkład NSRO – ok. 70% przyrostu ogólnej liczby osób podłączonych do sieci kanalizacyjnej, co odpowiada zmianie na poziomie 6 pkt. procentowych). Gospodarka wodno- ściekowa Instalacje wybudowane lub zmodernizowane w ramach NSRO mogą zagospodarować około 50% wszystkich odpadów komunalnych zbieranych w ciągu roku. Oddziaływaniem ww. instalacji zostało objętych 1115 gmin, a więc 46% wszystkich gmin w Polsce. Dofinansowane instalacje obejmując zasięgiem swojego oddziaływania 17,7 mln mieszkańców, tj. 46% populacji kraju. Gospodarka odpadami Środki NSRO umożliwiły rekultywację składowisk odpadów odpowiadających liczbowo ponad 85% obiektów wyłączonych z użytkowania. Oczyszczono także większość gruntów powojskowych i popoligonowych, na których występowały niewypały i niewybuchy oraz zabezpieczono ok. 5% linii wybrzeża. Rekultywacja terenów zdegradowanych i ochrona powierzchni ziemi Wpływ polityki spójności na środowisko naturalne

Dzięki inwestycjom w infrastrukturę przeciwpowodzio wą oraz wielozadaniowe zbiorniki retencyjne w ramach NSRO , ochroną przeciwpowodzio wą objęto około 4% mieszkańców kraju. Poziom retencji wód zwiększył się o co najmniej 58,3 mln m 3, w większości za sprawą przyjaznych środowisku działań dotyczących małej retencji. Dzięki rozwojowi systemów kanalizacji deszczowej przed podtopieniami lub powodzią zabezpieczono tereny o powierzchni około 3,6 tys. ha. Zapobieganie zagrożeniom naturalnym, adaptacja do zmian klimatu i monitoring środowiska Szacunkowa redukcja emisji CO2 w wyniku realizacji przedsięwzięć w ramach NSRO stanowi 1,1 – 1,2% rocznej emisji gazów cieplarnianych w Polsce w okresie Ochrona powietrza oraz redukcja emisji gazów cieplarnianych Środki transportu zakupione w ramach NSRO stanowią prawie 1/5 środków transportu obsługujących komunikację publiczną w roku Z kolei liczba miejsc w pojazdach zakupionych lub zmodernizowanych w ramach NSRO stanowi około 1/4 wszystkich miejsc w pojazdach komunikacji miejskiej użytkowanych w roku Czysty transport miejski Zmniejszeniu uległ poziom emisji zanieczyszczeń do powietrza, ograniczona została ilość nieoczyszczonych ścieków przemysłowych odprowadzanych do wody i gleby, oraz poziom zużycia wody. Środki dostępne w ramach NSRO miały niewątpliwie wkład w powyższe korzystne zmiany, w szczególności w obszarze ochrony powietrza, jednak nie były kluczowym impulsem działań prośrodowiskowych podejmowanych przez przedsiębiorstwa Ochrona środowiska w przedsiębiorstwach

Efekty społeczne identyfikowane przez przedstawicieli gmin, w których realizowano projekty środowiskowe Wpływ polityki spójności na środowisko naturalne

E FEKTY GOSPODARCZE IDENTYFIKOWANE PRZEZ PRZEDSTAWICIELI GMIN, W KTÓRYCH REALIZOWANO PROJEKTY ŚRODOWISKOWE

Dziękuję za uwagę Tomasz Kot