Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa, 20-06-2016.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

ZMIANY W SZKOLNICTWIE PODNADGIMNAZJALNYM. GIMNAZJUM – 3 lata nauki Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych 3 lata LO 3 lata Technikum 4 lata Egzaminy potwierdzające.
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Egzaminy organizowane na Litwie test kompetencji test kompetencji (po ukończeniu 10 klasy, w drugiej klasie gimnazjum, wiek powyżej 16 lat) (po ukończeniu.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Liczba placówek, uczniów i oddziałów 2014/2015 cz.1 Rok szkolny 2014/2015 Rok szkolny 2013/2014 stan na Typ placówkiLiczba uczniów Liczba oddziałów.
1 Zajęcia I Młodzież na rynku pracy Regionalne i lokalne rynki pracy, rok akad. 2013/2014.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Reorganizacja oświaty w gminie Inowrocław. Gmina Inowrocław, jak wszystkie inne gminy w kraju, w wyniku przeprowadzonej reformy oświaty, przejęła obowiązek.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
Badanie potrzeb nauczycieli Monika Czajkowska Marcin Karpiński Warszawa, 30 września 2015 r.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część II.
WOJ. ŚWIĘTOKRZYSKIE ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU MATURALNEGO 2015 Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi 9 marca 2016 r., Kielce.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Kuratorium Oświaty w Lublinie Wnioski dotyczące przyznawania nauczycielom nagród i odznaczeń 1 Lublin, r.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Czy będzie więcej przedszkoli? Placówki publiczne i niepubliczne w Gdańsku kwiecień 2010.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha Katowice tel.: +4832/ , , fax.: +4832/ , BENCHMARKING – NARZĘDZIE.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
ZBADANIE POTENCJAŁU INNOWACYJNEGO SUBREGIONU RADOMSKIEGO Projekt realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 2.6 Regionalne.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Uczniowie Liczba uczniów w woj. lubelskim % Uczniowie rozwiązujący zadania w arkuszu standardowym bez dysleksji rozwojowej ,8% z dysleksją.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Edukacja dorosłych w zakresie kompetencji cyfrowych.
Jak projektować doświadczenia w klasie, żeby nauka była zabawą, a materiał wymagany w podstawie programowej był realizowany w formie gry?
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Projekt Śląskie. Inwestujemy w talenty – II edycja realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Urząd.
Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach - szkolenia realizowane w ramach projektu MEN.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
WPŁYW EUROPEJSKIEGO RYNKU PRACY NA KSZTAŁCENIE ZAWODOWE
REFORMA EDUKACJI
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,

Polska jest krajem edukacyjnego sukcesu Wskaźniki dobrostanu: Polska na tle krajów OECD Źródło: OECD Better Life Index

Co wyróżnia polski system edukacji? Poprawa poziomu wykształcenia ludności Niewielki odsetek młodzieży przerywa naukę i nie kończy szkoły średniej Zmniejszenie odsetka 15. latków mających bardzo niski poziom umiejętności czytania, umiejętności matematycznych czy rozumowania w naukach przyrodniczych (badania PISA) Słabe wyniki w matematyce w szkole podstawowej, słabe umiejętności w zakresie języków obcych młodzi ludzie później i z większymi trudnościami wchodzą na rynek pracy niż w innych krajach i rzadziej łączą naukę z pracą, spora część absolwentów nie pracuje i nie szuka pracy po zakończeniu nauki dorośli bardzo rzadko uczestniczą w szkoleniach i innych formach aktywności edukacyjnych

Edukacja przedszkolna Dotąd akcent na rozwój ilościowy – liczba nowych miejsc przedszkolnych czy zwiększanie wskaźników uprzedszkolnienia to priorytety wydatkowania funduszy unijnych. W Polsce do przedszkoli wciąż rzadziej uczęszczają te dzieci, które mogłyby na tym najbardziej skorzystać. Rozmawiajmy o jakości edukacji przedszkolnej Jakie umiejętności ma rozwijać przedszkole? Jak radzić sobie ze zróżnicowaniem rozwoju dzieci? Jak diagnozujemy deficyty rozwojowe i jak pracujemy z dziećmi z deficytami? Jak współpracujemy z rodzicami? Jak oceniamy jakość pracy przedszkoli?

Szkoła podstawowa i gimnazjum Pod względem wyników osiąganych przez uczniów, polskie szkoły niewiele się różnią. Wyjątkiem są gimnazja w dużych miastach. W debacie publicznej dominuje perspektywa dużych miast Tymczasem struktura sieci szkolnych bardzo się różni: Na wsi coraz częściej szkoła podstawowa działa w zespole z gimnazjum: wiele dzieci przez 9 lat chodzi razem do tej samej szkoły. W dużych miastach już po szkole podstawowej spora część dzieci wybiera szkoły poza rejonem: dzieci dzielą się na te, które chodzą do „lepszych” i „gorszych” gimnazjów.

Szkoły ponadgimnazjalne W ostatnich latach niż demograficzny znacząco pogorszył sytuację szkół ponadgimnazjalnych, co przełożyło się na zatrudnienie nauczycieli. Szkoły zawodowe są niedoinwestowane. Większość powiatów nie ma środków i zasobów do prowadzenia polityki rozwoju segmentu zawodowego szkolnictwa. Kluczowe jest szukanie sposobów angażowania pracodawców w kształcenie zawodowe, w tym także finansowe. Pomimo upowszechnienia liceów nierówności edukacyjne utrzymują się na podobnym poziomie. Wybór szkoły zależy od wykształcenia rodziców: dzieci rodziców z wyższym wykształceniem wybierają licea ogólnokształcące, dzieci rodziców z niskim poziomem wykształcenia zasadnicze szkoły zawodowe.

Polityka edukacyjna i mechanizmy biurokratyczne Rozporządzenia są w praktyce jedynym instrumentem wpływania przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na funkcjonowanie oświaty: często przecenianym i mało skutecznym. Zmiany w ewaluacji szkół i nadzorze pedagogicznym, wbrew założeniom, nie zmniejszyły obciążeń biurokratycznych Wiele mechanizmów biurokratycznych jest tworzonych oddolnie, przez szkoły i nauczycieli – jako mechanizm obronny przeciwko wymaganiom rodziców i kuratoriów.

Klimat szkoły i filozofia nauczania Nauczyciele zbytnio koncentrują się na realizacji wymagań szczegółowych podstawy programowej i nie zwracają uwagi na wymagania ogólne (rozumowanie, interpretacja, argumentacja) Bierna rola uczniów – nie rozwijamy odpowiedzialności uczniów za własne uczenie i nie indywidualizujemy nauczania Ograniczanie samodzielnego rozumowania uczniów, np. nie akceptowanie rozwiązań nietypowych na matematyce, słabe rozwijanie umiejętności interpretacji na lekcjach języka polskiego.

Nauczyciel: urzędnik czy profesjonalista? Problem prestiżu zawodu nauczyciela Słaba aktywność środowisk nauczycielskich w definiowaniu środowiskowych standardów zawodowych i etycznych. Formuła awansu zawodowego wyczerpała się. 60% nauczycieli to nauczyciele dyplomowani. Doskonalenie zawodowe nauczycieli jest mało efektywne: często podporządkowane potrzebom awansu i nie przekładające się na jakość nauczania. Nie istnieje system zapewniania jakości szkoleń.