Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Cele badania Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Cele badania – dokonanie diagnozy funkcjonowania JST woj. Lubelskiego w zakresie: Podejmowania przez władze/administrację JST województwa lubelskiego działań wspierających rozwój na terenie JST („Polityka rozwoju”) (C1) Kreowania i stosowania przez władze/administrację JST województwa lubelskiego rozwiązań innowacyjnych („Kreowanie i stosowanie rozwiązań innowacyjnych”) (C2) Potencjału (kompetencji) władz/administracji JST województwa lubelskiego w zakresie uczestnictwa w procesach strategicznego zarządzania rozwojem i otwartości na kreowanie i stosowanie rozwiązań innowacyjnych („Stan kompetencji przedstawicieli władz/administracji JST”) (C3)
Metodologia badania Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Numer celu badania Zakres celuTechniki badawcze C1C1 „Polityka rozwoju” – diagnoza podejmowania przez władze/administrację JST województwa lubelskiego działań wspierających rozwój na terenie JST, Desk research C2C2 „Kreowanie i stosowanie rozwiązań innowacyjnych” - diagnoza kreowania i stosowania przez władze/administrację JST województwa lubelskiego rozwiązań innowacyjnych PAPI (223) C3C3 „Stan kompetencji przedstawicieli władz / administracji lokalnej / regionalnej” - diagnoza potencjału (kompetencji) władz/administracji JST województwa lubelskiego w zakresie uczestnictwa w procesach strategicznego zarządzania rozwojem i otwartości na kreowanie i stosowanie rozwiązań innowacyjnych IDI (92), Panel ekspertów
Wyniki badania Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie
Priorytety działań JST województwa lubelskiego Żródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badania IDI (n=72)
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Obszar „Polityka rozwoju” Wykorzystanie narzędzi strategicznych przez JST Zdecydowana większość podmiotów reprezentujących JST w województwie lubelskim posiada aktualną strategię rozwoju danego obszaru. Odsetek ten jest – jak wynika ze zrealizowanego badania PAPI – nieco niższy w przypadku gmin wiejskich (około 80%). Horyzont czasowy, do jakiego odnoszą się wspomniane dokumenty, najczęściej obejmuje okres do roku 2015, Często odnaleźć można jednak dokumenty, które swym zakresem sięgają poza wspomnianą datę (rok 2018 czy 2020).
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Obszar „Polityka rozwoju” Współpraca JST z innymi podmiotami Wysoki poziom zaangażowania JST województwa lubelskiego – bez względu na poziom na którym działają – w procesy tworzenia partnerstw czy inicjatyw lokalnych, w tym – udziału w organizacjach zrzeszających samorządy W przypadku współpracy międzynarodowej dominującą formą są umowy partnerskie z JST z krajów Europy Wschodniej - choć w przypadku gmin miejskich oraz miast posiadających prezydentów, często pojawiają się deklaracje współpracy z przedstawicielami zachodnich JST, W przypadku powyższych JST pojawiają się także – inne, formy współpracy, takie jak np. realizacja wspólnych projektów z partnerami zagranicznymi.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Obszar „Polityka rozwoju” Promowanie lokalnych zasobów Niewątpliwą silną stroną JST województwa lubelskiego, intensywnie wzmacnianą przez działania Władz Województwa i Urzędu Marszałkowskiego, jest promowanie lokalnego potencjału turystycznego i lokalnych produktów żywnościowych. Działania o tym charakterze występują w co drugiej badanej JST - w odniesieniu do promowania lokalnych walorów turystycznych, Nieco rzadziej (w co trzeciej badanej JST) – podejmowane są przez JST w odniesieniu do promowania sfery dorobku kulinarnego Zjawiska o tym charakterze dominują na terenach gmin wiejskich i miejsko - wiejskich.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Obszar „Kreowanie i stosowanie rozwiązań innowacyjnych” Żródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badania PAPI (n=223) Rodzaje działań prorozwojowych w JST województwa lubelskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Obszar „Kreowanie i stosowanie rozwiązań innowacyjnych” Żródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badania PAPI (n=214) Postrzeganie „zielonego wzrostu” przez JST województwa lubelskiego W (n=158)M-W (n=20)M (n=13)MP (n=5)Pow (n=18) „Chcielibyśmy wspierać inwestycje firm związanych z zielonym wzrostem, ale nie wiemy jak to zrobić” „Chcielibyśmy wspierać inwestycje firm związanych z zielonym wzrostem, i posiadamy wiedzę w tym zakresie” „Nie chcielibyśmy wspierać inwestycji firm związanych z zielonym wzrostem” Brak zdania na temat ew. wspierania zielonego wzrostu
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Obszar „Kreowanie i stosowanie rozwiązań innowacyjnych” Żródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badania PAPI (n=210) Postrzeganie „biogospodarki” przez JST województwa lubelskiego W (n=155)M-W (n=19)M (n=13)MP (n=5)Pow (n=18) „Chcielibyśmy wspierać inwestycje firm związane z biogospodarką, ale nie wiemy jak to zrobić” „Chcielibyśmy wspierać inwestycje firm związane z zbiogospodarką, i posiadamy wiedzę w tym zakresie” „Nie chcielibyśmy wspierać inwestycji firm związanych z biogospodarką” Brak zdania na temat ew. wspierania rozwoju biogospodarki
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Obszar „Stan kompetencji przedstawicieli władz/administracji JST” K1. Uwzględnianie innowacyjności jako czynnika rozwoju, K2. Wykorzystywanie strategii jako narzędzia zarządzania rozwojem JST, K3. Stymulowanie powiązań pomiędzy środowiskami z terenu JST, K4. Zarządzanie zasobami ludzkimi na potrzeby rozwoju JST, K5. Kreowanie „miękkich” rozwiązań wspierających rozwój/innowacyjność firm z terenu JST, K6. Kreowanie podmiotów wspierających rozwój/innowacyjność firm z terenu JST, K7. Współpraca z innymi podmiotami na rzecz rozwoju, w tym rozwoju innowacyjnego firm z terenu JST. Analizie poddano siedem kompetencji, zidentyfikowanych jako ważne dla realizacji skutecznych procesów zarządzania rozwojem JST
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Obszar „Stan kompetencji przedstawicieli władz/administracji JST” W ramach każdej z kompetencji rozpatrywane były (poprzez badania IDI) określone zagadnienia związane z : Wiedzą, Umiejętnościami, Podstawami … posiadanymi/reprezentowanymi w poszczególnych JST
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Obszar „Stan kompetencji przedstawicieli władz/administracji JST” Przykładowo, dla kompetencji „ K1. Uwzględnianie innowacyjności jako czynnika rozwoju”, pod uwagę wzięto: W odniesieniu do zakresu „Wiedzy” – 6 elementów W odniesieniu do zakresu „Umiejętności” – 5 elementów W odniesieniu do zakresu „Postaw” – 1 element
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie K1. Uwzględnianie innowacyjności jako czynnika rozwoju
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie K2. Wykorzystywanie strategii jako narzędzia zarządzania rozwojem JST
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie K2. Wykorzystywanie strategii jako narzędzia zarządzania rozwojem JST
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie K3. Stymulowanie powiązań pomiędzy środowiskami z terenu JST
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie K4. Zarządzanie zasobami ludzkimi na potrzeby rozwoju JST
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie K5. Kreowanie „miękkich” rozwiązań wspierających rozwój firm z terenu JST
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie K6. Kreowanie podmiotów wspierających rozwój/innowacyjność firm z terenu JST
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie K7. Współpraca z innymi podmiotami na rzecz rozwoju/rozwoju innowacyjnego firm z terenu JST
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Rekomendacje Rekomendacje dla Samorządu Województwa/Urzędu Marszałkowskiego przygotowanie i upowszechnienie materiałów prezentujących dobre praktyki w zakresie wspierania przedsiębiorczości lokalnej przez władze/administrację JST, wdrożenie programów konkursowych promujących współpracę pomiędzy gminami z jednego/danego powiatu lub z różnych powiatów, ukierunkowaną na rozwój gospodarczy na ich terenie, wdrożenie regionalnego/lokalnego systemu „certyfikacji usług instytucji otoczenia biznesu dla przedsiębiorstw” ukierunkowanego na podniesienie jakości oferowanych usług, realizacja ewaluacji dotyczących działań podejmowanych przez JST w zakresie wspierania rozwoju przedsiębiorczości i innowacyjności oraz poziomu ich kompetencji w tym zakresie.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Rekomendacje Rekomendacje dla „lokalnych” JST tworzenie na poziomie JST ciał doradczych/opiniotwórczych dla decydentów dla władz/administracji JST, organizacja na poziomie danych JST inicjatyw zorientowanych na kreowanie talentów, organizacja/udział przedstawicieli władz/administracji JST w spotkaniach z innowacyjnymi przedsiębiorcami, opracowanie standardów obsługi inwestorów zainteresowanych podjęciem współpracy z danym JST, doraźne lub stałe zatrudnienie/nawiązanie współpracy, przez władze JST, z doradcą (osoba z poza gminy) w zakresie stymulowania rozwoju gospodarczego danego JST.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Dziękuję za uwagę