Psychologiczne i edukacyjne aspekty funkcjonowania chorych na padaczkę.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Advertisements

Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w warunkach MOW Zadania dyrektora, organizacja pracy zespołów, opracowywania IPET Wydział Specjalnych Potrzeb.
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie doświadczeń OWIiWR oraz NPWWR Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Podstawy prawne współpracy PPP ze szkołami. Podstawa prawna działania Poradni ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach jako projekt badawczy zamawiany Problemy opieki nad osobami niesamodzielnymi w świetle.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Opiekun osób starszych
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 6 ul. Rzgowska 25 PPP 6 Łódź.
Objawy wskazujące na występowanie dysleksji Obniżona sprawność ruchowa. Obniżona sprawność manualna. Zaburzenia koordynacji wzrokowo–ruchowej. Trudności.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Czynniki występujące w środowisku pracy.. Cele lekcji Po zajęciach każdy uczeń: - Nazywa i wymienia czynniki występujące w środowisku pracy, - Wymienia.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Kucharz zajmuje się przyrządzaniem różnego rodzaju potraw, dań, itd. Od kilkunastu lat sztuka kulinarna przeżywa swoisty renesans. Często to nie sam lokal,
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Przemoc w szkole Przemysław Urbański Mikołaj Wesołowski Dawid Zawadzki.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Sześciolatek idzie do szkoły
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Sześciolatek idzie do szkoły
Szkoła Promująca Zdrowie
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zapis prezentacji:

Psychologiczne i edukacyjne aspekty funkcjonowania chorych na padaczkę

Padaczka jest chorobą, która jest efektem zaburzenia prawidłowej czynności mózgu. Tak jak w przypadku wielu innych chorób, może ona przyjąć postać łagodną bądź złośliwą. Padaczkę można leczyć i w bardzo wielu wypadkach okazuje się ona zupełnie uleczalna.

Jednakże w przypadku częstych napadów padaczkowych w przebiegu padaczki lekoopornej mamy do czynienia ze złożonymi jej następstwami.

Niedobory rozwoju poznawczego – o charakterze wybiórczym bądź globalnym (upośledzenie umysłowe) oraz trudności szkolne występują częściej w grupie dzieci i młodzieży z padaczką niż osób zdrowych.

Deficyty te uwarunkowane są wieloczynnikowo i tylko w części związane są z farmakoterapią. Wśród czynników wpływających na opisywane funkcje znajdują się także: uszkodzenie mózgu, wczesny początek napadów, częstość napadów i ich morfologia oraz rozwój, urazowość i czynniki psychospołeczne a także neuropsychologiczna terapia.

Watro podkreślić, iż wybiórcze deficyty poznawcze mogą występować także przy prawidłowym (mieszczącym się w granicach normy) ilorazie inteligencji. Trimble, Reynolds (1988) odnotowuje, iż 5-50% dzieci z padaczką może mieć problemy w uczeniu się.

Trudności szkolne również są często przedstawiane przez badaczy – najczęściej objawiają się w trudnościach w czytaniu, arytmetyce, rozpoznawaniu słów, a ich oceny szkolne są niższe w stosunku do oczekiwanych zgodnie z poziomem inteligencji (Trimble, Reynolds, 1988; Kaczyńska-Haładyj, 1996; Charkiewicz-Kalinowska, Halicka, Sobaniec, 1996).

Lezak (1995) podaje, iż w populacji osób z padaczką częściej występuje zaburzenie osobowości i psychotyczne. Częstość tego typu zaburzeń określa się w granicach 29-50% (Trimble 1990).

Spreen i wsp. (1995) stwierdzili, iż zaburzenia osobowości najczęściej ujawniają się w okresie dojrzewania. Wyróżnili oni kilka typowych cech, tj.: brak poczucia humoru, drażliwość, koncentrowanie się na detalach, sztywność funkcjonowania, hyposeksualność.

Może to przypominać opisywane przez Bilikiewicza (1998) objawy zespołu psychoorganicznego. Związki między zaburzeniami psychiatrycznymi a padaczką najbardziej widoczne są u osób z napadami częściowymi, zwłaszcza z ogniskami padaczkowymi w okolicy skroniowej a także z napadami uogólnionymi, ale z różnymi postaciami napadów i z częstym wystąpieniem choroby. Lezak (1995) podaje, iż zaburzenia osobowości występują na skutek uszkodzenia okolic podstawnych bieguna czołowego.

Trudno jednakże uśredniony profil osobowości uzyskany metodami analitycznymi odnieść do konkretnej osoby. Zestaw cech stanowi uśrednioną na podstawie szeregu badań charakterystykę gdzie abstrahuje się od działających indywidualnie czynników środowiskowych oraz możliwych wydarzeń krytycznych, które mogą wpływać na kształtowanie się trwałych cech osobowości. W przeglądzie psychotycznych zaburzeń związanych z padaczką psychozy określa się jako rzadkie, najczęściej jednak ujawniają się między 7 a 14 rokiem życia (Ignatowiczowa 1992).

Spreen i wsp. (1995) wskazali czynniki predysponujące do występowania zaburzeń psychotycznych: długi czas trwania choroby bez okresów wolnych od napadów, psychotyczne epizody, wpływ czynników psychospołecznych, zaburzenia intelektu, uboga percepcja, leki przeciwpadaczkowe.

Podstawowym celem optymalizacji funkcjonowania chorego jest właściwe leczenie – tak, aby możliwie jak najlepiej kontrolować napady (wiek ich ujawnienia stanowi istotny czynnik zakłócający poziom inteligencji) (Mojs, 2001), zminimalizować objawy niepożądane, ale też stworzyć dostosowane do możliwości dziecka warunki edukacji. Warto przypomnieć, iż lęk o samodzielność dziecka stanowi jedno z podstawowych źródeł lęków rodziców (Mojs, 1999).

W zależności od rodzaju i przebiegu choroby niezmiernie ważny wydaje się wybór odpowiedniego rodzaju szkoły i dodatkowej opieki psychologiczno – pedagogicznej. Często jednak możliwości jakie daje w tym zakresie obowiązująca ustawa oświatowa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz.U. Nr 228, poz. 1490) nie są powszechnie znane.

Jeśli dziecko chore na padaczkę jest normalnie rozwinięte pod względem umysłowym, należy zapewnić mu możliwość uczęszczania do normalnej szkoły i kształcenia się na takich samych warunkach.

Warto jednak pamiętać o tym, że z jednej strony praca umysłowa może zmniejszać tendencję do występowania napadów, jednak z drugiej strony nadmierne obciążenia i stresy psychiczne np. wymaganie bardzo dobrych ocen i zmuszanie do wielogodzinnego odrabiania zadań domowych kosztem regularnego snu może zwiększać prawdopodobieństwo wystąpienia napadów u niektórych dzieci.

W wielu przypadkach jednak normalny tryb nauczania w szkole masowej stanowi dla dziecka zbyt duże obciążenie i wymaga specjalnej opieki i doboru odpowiednich metod nauczania. Wówczas istnieje możliwość wnioskowania o przyznaniu dziecku: zajęć dydaktyczno–wychowawczych, zajęć specjalistycznych w formie zajęć korekcyjno- kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych o charakterze terapeutycznym.

Zajęcia dydaktyczno–wyrównawcze mogą być organizowane dla uczniów mających problemy w opanowaniu podstaw programowych z poszczególnych przedmiotów. Prowadzone są przez nauczyciela danego przedmiotu i powinny odbywać się w grupach liczących od 4 do 8 uczniów.

Specjalistyczne zajęcia korekcyjno– kompensacyjne przewidziane są dla uczniów u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się (np. jak często występujące u dzieci z padaczką specyficzne deficyty w zakresie funkcji poznawczych) które utrudniają lub uniemożliwiają zaliczenie podstaw programowych. Zajęcia te powinny być prowadzone przez nauczyciela posiadającego przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej w grupie od 2 do 5 osób.

Zajęcia logopedyczne tworzy się z myślą o uczniach z zaburzeniami w zakresie mowy (ze względu na konsekwencje w postaci utrudnionej komunikacji trudności w nauce). Prowadzone mogą być w grupach liczących od 2 do 4 uczniów przez osobę przeszkoloną w zakresie logopedii.

Zajęcia socjoterapeutyczne lub inne o charakterze terapeutycznym organizowane są dla uczniów wykazujących kłopoty w zakresie funkcjonowania społecznego (np. kłopoty w relacjach rówieśniczych będących skutkiem choroby i trudności szkolnych). Powinny być przeprowadzane w grupach 3 do 10-cio osobowych przez osoby mające odpowiednie przeszkolenie w tym zakresie.

Ustawa daje również możliwości prowadzenia zajęć specjalistycznych w indywidualnym kontakcie, jeśli zostanie to uzasadnione w szczególny sposób. Warto również wiedzieć, że prawo do wnioskowania o uruchomienie na terenie szkoły powyższych zajęć mają poradnie psychologiczno-pedagogiczne, pedagog i psycholog szkolny, nauczyciel, a także rodzic i uczeń.

Mając na uwadze dostosowanie programu i metod nauczania do potrzeb i możliwości dziecka chorego na padaczkę można zastanowić się także nad umieszczeniem go w klasie wyrównawczej lub terapeutycznej.

Założeniem klasy wyrównawczej jest intensywna pomoc edukacyjna i wychowawcza dla uczniów posiadających rozległe braki w opanowywaniu wiadomości. Klasa terapeutyczna organizowana jest dla uczniów wymagających dostosowania procesu nauczania do ich specyficznych potrzeb edukacyjnych z nastawieniem na długotrwałą pomoc specjalistyczną. Liczba uczniów w ww. klasach powinna wynosić od 10 do 15 osób (w uzasadnionych przypadkach może być mniejsza).

Realizowane w nich programy zgodne są z obowiązującymi w danym typie szkoły z tą różnicą, że nacisk położony jest na dostosowanie metod i form ich realizacji do indywidualnych potrzeb uczniów. Objęcie ucznia nauką w klasie terapeutycznej wymaga odpowiedniej opinii wydawanej przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.

Ustawa określa, że zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze, specjalistyczne, jak również udział w klasach wyrównawczych i terapeutycznych przewidziany jest do czasu zniesienia opóźnień w opanowywaniu materiału programowego lub złagodzeniu czy wyeliminowaniu zaburzeń stanowiących podstawę do wnioskowania o specyficznych trudnościach w uczeniu się.

W przypadku współwystępowania padaczki z bardziej globalnymi uszkodzeniami mózgu, prowadzącymi do różnych opóźnień lub zahamowań rozwoju intelektualnego dziecka należy rozważyć posłanie go do szkoły specjalnej lub wnioskowanie o przyznanie indywidualnego programu nauczania.

Kształcenie specjalne może być realizowane w różnej formie: w szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym albo specjalnym ośrodku szkolno- wychowawczym. Ważnym zagadnieniem w kwestii kształcenia specjalnego jest fakt (często nieznany rodzicom), że orzeczenie o potrzebie nauczania specjalnego może być wydane na okres: roku szkolnego, etapu edukacyjnego, okresu kształcenia w danej szkole lub na czas nieokreślony. Nie musi więc być decyzją ostateczną i nieodwracalną, ale podjętą na okres największych trudności w uczeniu się.

Indywidualny program nauczania przyznawany jest dzieciom i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. Orzeczenie o przyznaniu kształcenia specjalnego lub indywidualnego programu nauczania wydawany jest przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, ale na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów dziecka.

Podsumowując wyżej rozważane problemy edukacyjne warto pamiętać także o dwóch psychologicznych aspektach decyzji dotyczącej wyboru odpowiednich form kształcenia. Z jednej strony rozpoznanie padaczki u dziecka może wzbudzać u rodziców postawy nadopiekuńcze (nadmierną ochronę, wyręczanie w obowiązkach itp.) odbierając w ten sposób normalne możliwości rozwoju, często zapominając, że dziecko chore na przewlekłą chorobę musi być przygotowane na pokonywanie większych trudności niż jego zdrowi rówieśnicy. Z drugiej strony ignorowanie lub zaprzeczanie trudnościom i nieposzukiwanie odpowiedniej pomocy (np. w zakresie metod kształcenia) może narażać dziecko na przeżywanie dodatkowo obciążających niepowodzeń.