Plan Gospodarki Niskoemisyjnej Godów, 2015 Prezentacja w ramach przygotowania Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Godów, realizowanego w ramach konkursu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dofinansowanie zadań związanych z efektywnością energetyczną z uwzględnieniem OŹE ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Advertisements

Tauron-dystrybucja.pl Rozwój elektroenergetyki na Śląsku Opolskim.
1 Zaopatrzenie w gaz ziemny podmiotów funkcjonujących w północnej części gminy Pełczyce Prezentacja projektu 24 marca 2010.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zainwestujmy razem w środowisko Systemy wsparcia efektywności energetycznej w Polsce Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Przygotowanie projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Interreg V-A Polska-Słowacja
Nabór 6.3.B w ramach RPO WD oraz 1.3 w ramach POIiŚ Kąty Wrocławskie r. Kontakt: tel
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
„Aktywni zawodowo” program promocji zatrudnienia osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi w Gdyni.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa”
2 UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Podsumowanie wdrażania Osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY.
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zadania jednostek sektora publicznego wynikające z ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej Edward Słoma, Z-ca Dyrektora Departamentu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania VII posiedzenie KM RPO WKP
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ DLA MIASTA KALISZA.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Kryteria wyboru projektów w ramach osi IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Kryteria wyboru projektów dla operacji wspieranych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Zarządzanie systemami dystrybucji
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Artur Szymon Michalski – Zastępca Prezesa Zarządu NFOŚiGW Warszawa Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Aktualna oferta finansowa.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Badanie ewaluacyjne finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawko-Pomorskiego.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za 2013 rok.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
2 1 Podsumowanie wdrażania Osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WARMIA I MAZURY NA LATA
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
ŻYWIEC 1-szy marca 2017 WDRAŻANIE PROGRAMU INWESTYCYJNEGO:
Joanna Tobolewicz Pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Energetyki
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Dofinansowanie UE [PLN]
Harmonogram prac nad przyszłą perspektywą Toruń, listopad 2012 r.
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Możliwości finansowania działań służących poprawie jakości powietrza w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020 Zielona Góra, 18 maja 2018 r.
PLANOWANIE ENERGETYCZNE W GMINACH na przykładzie województwa pomorskiego
Ograniczanie zużycia energii w Gminie - rola Energetyków Gminnych
Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkalnictwa oraz przedsiębiorców w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE CEL.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Zapis prezentacji:

Plan Gospodarki Niskoemisyjnej Godów, 2015 Prezentacja w ramach przygotowania Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Godów, realizowanego w ramach konkursu nr 2/POIiŚ/9.3/2013 "Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej - plany gospodarki niskoemisyjnej"

 Główne cele Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Godów  Założenia przygotowania planu  Podstawowe wymagania wobec planu  Zalecana struktura planu  Wskaźniki monitorowania  Zakres kwalifikowany dofinansowywany z POIiŚ Założenia Planu Gospodarki Niskoemisyjnej 2

Cele i założenia planu 3  Cele planu  Realizacja założeń Pakietu Klimatyczno- Energetycznego 2020  Poprawa jakości powietrza  Założenia planu  - Wskazanie obszarów  - Wskazanie podmiotów  - Wskazanie działań  Spójności z innymi planami

 Podstawowe wymagania, czyli co w planie musi być zapisane  Wskazanie zadań inwestycyjnych  -budynki/instalacje  -transport  -gospodarka odpadami  -produkcja energii  Wskazanie zadań nieinwestycyjnych Podstawowe wymagania 4

 Podstawowe wymagania, czyli co w planie musi być zapisane  Mierniki osiągnięcia celów  Plan wdrażania i monitorowania  Źródła finansowania  Odniesienie się do Strategicznej OOŚ  Uchwała Rady Gminy Co w planie musi być zapisane 5

Strukturaplanu Struktura planu  Struktura planu  1.Streszczenie  2.Cele strategiczne (identyfikacja obszarów problemowych, aspekty organizacyjne, zasoby ludzkie, finansowanie)  3.Wyniki bazowej inwentaryzacji emisji CO 2  4.Działania i zadania zaplanowane na okres objęty planem 6

Monitoring  Monitoring  1. Poziom redukcji CO 2 (rok 1990, bądź inny możliwy do inwentaryzacji)  2. Redukcja zużycia energii finalnej  3. Zużycie energii z OZE  4. Metodologia -Wspólne Centrum Badawcze (KE) we współpracy z DG Envi Biurem Porozumienia Burmistrzów - Poradnik 7

Zakres Planu Gospodarki Niskoemisyjnej  Zakres kwalifikowany - Obligatoryjny  Opracowanie bądź aktualizacja planu  Baza danych dot. gospodarki energią w sektorach i obiektach oraz inwentaryzacja emisji gazów cieplarnianych i CO 2  Szkolenia dla pracowników gmin  Informacje i promocja Planu  Zakres kwalifikowany - Fakultatywny  Opracowanie danych dla potrzeb aktualizacji planów zaopatrzenia w ciepło, en. elektryczną i gaz  Opracowanie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko 8

Cel Planu  Cel: wsparcie realizacji pakietu klimatyczno-energetycznego 2020 oraz poprawa jakości powietrza  Plan gospodarki niskoemisyjnej ma m.in. przyczynić się do osiągnięcia celów określonych w pakiecie klimatyczno-energetycznym do roku 2020, tj.:  redukcji emisji gazów cieplarnianych,  zwiększenia udziału energii pochodzącej z źródeł odnawialnych,  redukcji zużycia energii finalnej, co ma zostać zrealizowane poprzez podniesienie efektywności energetycznej,  a także do poprawy jakości powietrza na obszarach, na których odnotowano przekroczenia jakości poziomów dopuszczalnych stężeń w powietrzu i realizowane są programy (naprawcze) ochrony powietrza (POP) oraz plany działań krótkoterminowych (PDK).  Działania zawarte w planach muszą być spójne z tworzonymi POP i PDK oraz w efekcie doprowadzić do redukcji emisji zanieczyszczeń do powietrza (w tym: pyłów, dwutlenku siarki oraz tlenków azotu). Z uwagi na brak możliwości zaplanowania przez gminy konkretnych działań i budżetów na okres 7 lat, samorządy mogą przedstawić w planach zakres działań operacyjnych obejmujący 3-4 lata.  Przedstawione działania muszą być spójne z Wieloletnimi Planami Inwestycyjnymi WPI. 9

ZałożeniaPlanu Założenia Planu  Źródło finansowania planów-Fundusz Spójności 85% wydatków kwalifikowanych  Beneficjenci – Jednostki Samorządu Terytorialnego – Związki Gmin  Zakres działań – szczebel gminy/gmin,  objęcie całości obszaru geograficznego gminy/gmin,  skoncentrowanie się na działaniach niskoemisyjnych i efektywnie wykorzystujących zasoby, w tym na poprawie efektywności energetycznej, wykorzystaniu OZE, czyli wszystkich działań mających na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza w tym pyłów, dwutlenku siarki, tlenków azotu oraz emisji dwutlenku węgla, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów, na których odnotowano przekroczenia jakości poziomów dopuszczalnych stężeń w powietrzu,  Współuczestnictwo podmiotów będących producentami i/lub odbiorcami energii (z wyjątkiem instalacji objętych systemem EU ETS) ze szczególnym uwzględnieniem działań w sektorze publicznym,  Objęcie planem obszarów, w których władze lokalne mają wpływ na zużycie energii w perspektywie długoterminowej (w tym planowanie przestrzenne),  Podjęcie działań mających na celu wspieranie produktów i usług efektywnych energetycznie (np. zamówienia publiczne),  Podjęcie działań mających wpływ na zmiany postaw konsumpcyjnych użytkowników energii (współpraca z mieszkańcami i zainteresowanymi stronami, działania edukacyjne),  Spójność z nowotworzonymi bądź aktualizowanymi planami zaopatrzenia w ciepło, chłód i energię elektryczną bądź paliwa gazowe (lub założeniami do tych planów) i programami ochrony powietrza. 10

Podstawowe wymagania wobec planu  Podstawowe wymagania wobec planu  Przyjęcie do realizacji planu poprzez uchwałę Rady Gminy (wpisanie do WPI),  Wskazanie mierników osiągnięcia celów,  Określenie źródeł finansowania,  Plan wdrażania, monitorowania i weryfikacji (procedury),  Spójność z innymi planami/programami (miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, założenia/plan zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe, program ochrony środowiska),  Zgodność z przepisami prawa w zakresie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. 11

Obszary działania Planu  Kompleksowość planu, tj.: wskazanie zadań inwestycyjnych, w następujących obszarach, m.in.:  zużycie energii w budynkach/instalacjach (budynki i urządzenia komunalne, budynki i urządzenia usługowe niekomunalne, budynki mieszkalne, oświetlenie uliczne; zakłady przemysłowe poza EU ETS – fakultatywnie), dystrybucja ciepła,  zużycie energii w transporcie (transport publiczny, tabor gminny, transport prywatny i komercyjny, transport szynowy), w tym poprzez wdrażanie systemów organizacji ruchu,  gospodarka odpadami – w zakresie emisji nie związanej ze zużyciem energii (CH4 ze składowisk) – fakultatywnie,  produkcja energii – zakłady/instalacje do produkcji energii elektrycznej, ciepła i chłodu, z wyłączeniem instalacji objętej EU ETS.  wskazanie zadań nieinwestycyjnych, takich jak planowanie miejskie, zamówienia publiczne, strategia komunikacyjna, promowanie gospodarki niskoemisyjnej, etc. 12

Struktura Planu  Struktura Planu  1 Streszczenie  2. Ogólna strategia Cele strategiczne i szczegółowe, cele i zobowiązania Stan obecny Identyfikacja obszarów problemowych Aspekty organizacyjne i finansowe (struktury organizacyjne, zasoby ludzkie, zaangażowane strony, budżet, źródła finansowania inwestycji, środki finansowe na monitoring i ocenę)  3. Wyniki bazowej inwentaryzacji emisji dwutlenku węgla  4. Działania/zadania i środki zaplanowane na cały okres objęty planem Krótko/średnioterminowe działania/zadania (podmioty odpowiedzialne za realizację, harmonogram, koszty, wskaźniki) 13

Wskaźnikimonitorowania Wskaźniki monitorowania  Wskaźniki monitorowania  Poziom redukcji emisji CO2 w stosunku do lat poprzednich (1990 bądź innego możliwego do inwentaryzacji),  Poziom redukcji zużycia energii finalnej w stosunku do przyjętego roku bazowego,  Udział zużytej energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych,  Proponowane monitorowanie wskaźników w oparciu o metodologię opracowaną przez Wspólne Centrum Badawcze (JRC) Komisji Europejskiej we współpracy z Dyrekcją Generalną ds. Energii (DGENER) i Biurem Porozumienia Burmistrzów, zawartą w poradniku „Jak opracować plan działań na rzecz zrównoważonej energii (SEAP)”,  W celu wyznaczenia poziomu redukcji zużycia energii, uzyskanej poprzez podniesienie efektywności energetycznej zaleca się korzystanie z danych zawartych w audytach energetycznych. 14

Zakres kwalifikowany dofinansowania  Zakres kwalifikowany dofinansowania z POIiŚ  Obligatoryjny  opracowanie, bądź aktualizacja planu gospodarki niskoemisyjnej dla gminy (poprzez zlecenie jego wykonania firmie zewnętrznej bądź, w miarę możliwości, przez wykonanie przez pracowników gminy, rozliczając koszty osobowe),  Stworzenie w gminie bazy danych zawierającej wyselekcjonowane i usystematyzowane informacje pozwalające na ocenę gospodarki energią w mieście/gminie oraz w jego/jej poszczególnych sektorach i obiektach, oraz inwentaryzację emisji gazów cieplarnianych oraz CO 2  Szkolenia dla pracowników gmin na temat problematyki związanej z tworzeniem planów gospodarki niskoemisyjnej, planowania energetycznego i zarządzania energią  Działania informacyjno promocyjne związane z planami 15

Zakres kwalifikowany dofinansowania  Zakres kwalifikowany dofinansowania z POIiŚ  Fakultatywny  Opracowanie elementów wykorzystywanych w opracowywanych bądź aktualizowanych planach zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i gaz (bądź ich założeń),  Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.  Okres kwalifikacji: r– r. Opracowano na podstawie materiałów szkoleniowych NFOŚiGW. 16

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ STANISŁAW KONDRATIUK tel Prelekcja w ramach przygotowania Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Godów