2 Produkcja przemysłowa w UE27 w 2012 r. (2010 = 100), dane Eurostat.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dyrektor Departamentu Innowacji i Przemysłu
Advertisements

Rola inteligentnych specjalizacji (IS) w kształtowaniu konkurencyjności regionów Joanna Oberbek spotkanie PGKK, Gdańsk 21 października.
Łukasz Małecki Ministerstwo Rozwoju Wsparcie projektów technologicznych firm w latach
Projekt STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO NA LATA Aktualizacja na lata Departament Strategii i Planowania Przestrzennego.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Oferta Banku Gospodarstwa Krajowego dla MŚP realizujących przedsięwzięcia o charakterze innowacyjnym.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Rozwój informatyzacji Rozwój informatyzacji - cele i wyzwania Agnieszka Konkel Konferencja: bezpieczeństwo teleinformatyczne państwa,
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
STRATEGIA BADAŃ I INNOWACJI NA RZECZ INTELIGENTNEJ SPECJALIZACJI RIS 3 Justyna Lasak Departament Rozwoju Regionalnego Wydział Gospodarki
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
2013 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości – Narzędzia wsparcia prowadzenia działalności międzynarodowej Kaliningrad, 24 czerwca 2013 r. Aleksandra.
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Obszary inteligentnych specjalizacji Wielkopolski a UEP / SC UEP.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego na lata Oś I Konkurencyjna i innowacyjna gospodarka Mielec r. Bartosz Jadam.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Kryteria wyboru projektów w ramach osi IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
ŁÓDŹ – strategia rozwoju Aleksandra Suszczewicz, Z – ca Dyrektora, Biuro Rozwoju Przedsiębiorczości i Obsługi Inwestora Urząd Miasta Łodzi 19 kwietnia.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Środa z Funduszami dla.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Artur Szymon Michalski – Zastępca Prezesa Zarządu NFOŚiGW Warszawa Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Aktualna oferta finansowa.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Lokalne Podstawy Światowej Strategii Innowacji Tadeusz Baczko Lubuska Rada Innowacji Czerwińsk, 26 września 2012 r.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Informacja na temat procedury wyboru projektów indywidualnych umieszczonych w Indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Wsparcie nauki i biznesu w POIR Łukasz Jasek. POIR – ogólne informacje I oś POIR – przegląd i alokacja IV oś POIR – przegląd i alokacja Instrumenty I.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Propozycje wyzwań i celów strategicznych opracowanych w ramach sekcji Nauka i Gospodarka.
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Nowa perspektywa finansowa Wstępny zarys RPO
Krajowe i regionalne specjalizacje – perspektywy rozwojowe
FUNDUSZ POŻYCZKOWY NA BADANIA I WDROŻENIA
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
„Popytowy System Innowacji – rozwój MŚP w Regionie Świętokrzyskim poprzez profesjonalne usługi doradcze” Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego.
Zapis prezentacji:

2 Produkcja przemysłowa w UE27 w 2012 r. (2010 = 100), dane Eurostat

3 Usytuowanie wartości dodanej w łańcuchu wartości Badania i Rozwój Projektowanie Logistyka: Zakupy Usługi Marketing Logistyka: Dystrybucja Produkcja Przedprodukcyjne niematerialne Produkcja działania materialne Poprodukcyjne niematerialne Działania dodające wartość Ekonomiczna wartość dodana Źródło: OECD

4 Usytuowanie wartości dodanej w łańcuchu wartości Działania dodające wartość Produkcja Logistyka: Zakupy Projektowanie Badania i Rozwój Logistyka: Dystrybucja Marketing Usługi Przedprodukcyjne niematerialne Produkcja działania materialne Poprodukcyjne niematerialne Korzyści społeczno-gospodarcze

5 Polityka przemysłowa – nowe podejście Wzrost oparty na innowacyjnej produkcji i inwestycjach w zasoby oparte na wiedzy Spójna, hybrydowa polityka przemysłowa łącząca podejście horyzontalne i proaktywne podejście sektorowe

6 Polityka przemysłowa – najważniejsze cele: Utrzymanie udziału przemysłu w wartości dodanej Polski na poziomie nie niższym niż obecne 25% przy jednoczesnej stopniowej zmianie jego struktury w kierunku sektorów o wyższej wartości dodanej Preferencje w udzielaniu wsparcia opierać się będą na Krajowej inteligentnej specjalizacji (KIS)

7 Propozycje działań na szczeblu krajowym Wprowadzenie zasady „one in, one (two) out” – jedna nowa regulacja może zostać wprowadzona pod warunkiem anulowania jednej istniejącej (lub nawet dwóch) Osiągnięcie do 2020 r. wydajności pracy na poziomie 60% średniej UE (obecnie ok. 40%) Utrzymanie poziomu zatrudnienia w sektorze przetwórstwa przemysłowego na obecnym poziomie (2,426 mln osób w 2012 r.)

wstęp 01 Program Rozwoju Przedsiębiorstw do 2020 r. Program wykonawczy do Strategii Innowacyjności i Efektywności Gospodarki Inspiracja dla nowego PO w obszarze innowacyjności Warunek ex ante dla uruchomienia środków z Nowej Perspektywy Finansowej na lata na: Cel tematyczny 1: Wspieranie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji Cel tematyczny 3: Podnoszenie konkurencyjności MŚP, sektora rolnego oraz sektora rybołówstwa i akwakultury

9 Diagnoza – główne wnioski system prawa gospodarczego, w tym podatkowego, nieadekwatny do potrzeb innowacyjnej i efektywnej gospodarki duże obciążenia administracyjne ograniczony dostęp firm, zwłaszcza MŚP, do finansowania działalności gospodarczej i innowacji słabe zainteresowanie przedsiębiorstw komercjalizacją prac B+R i współpracą z sektorem nauki – i vice versa niedopasowanie kwalifikacji kadr do potrzeb innowacyjnej i efektywnej gospodarki słabe powiązania kooperacyjne przedsiębiorstw niski ogólny poziom nakładów na B+R (0,90% PKB) niski udział wydatków przedsiębiorstw na B+R

10 Ocena aktualnie funkcjonujących instrumentów system preferuje dotacje niezależnie od ryzyka projektu koncentracja wsparcia na zakup maszyn i urządzeń do systemu częściej aplikują przedsiębiorstwa z sektora średnio wysokiej i wysokiej techniki, lecz wśród beneficjentów dominują przedsiębiorstwa z branż niskiej techniki wysoka intensywność wsparcia zakupu maszyn i urządzeń powoduje, że instrumenty rynkowe są mniej konkurencyjne szkolenia dla przedsiębiorców charakteryzują się zbyt dużą intensywnością wsparcia oraz w wielu przypadkach są zbyt ogólne występuje obiektywny problem z oceną innowacyjnych projektów dążenie do obiektywizmu i transparentności oraz duża liczba składanych wniosków projektowych powodują anonimizację aplikantów i często automatyczną ocenę projektów

wstęp 01 cały cykl innowacji + wszystkie etapy rozwoju firmy wsparcie bezpośrednie dla B+R, prototypu, linii demonstracyjnej, wdrażania B+R instrumenty zwrotne dla zakupu gotowych technologii szkolenia szyte na miarę nowe podejście do oceny projektów PRP jako narzędzie inteligentnej specjalizacji N Główne zasady nowego systemu

12 Priorytety i instrumenty Dostosowanie otoczenia regulacyjnego Zapewnienie nowej szansy dla przedsiębiorców i zmiana nastawienia do biznesowej porażki Propagowanie i wzmocnienie praw własności intelektualnej Zmiana podejścia do zamówień publicznych Wzmocnienie wykorzystania PPP „Przedsiębiorczy think-tank” – polityka oparta na dowodach

13 Finansowanie innowacyjności Granty tylko na przedsięwzięcia obarczone wysokim ryzykiem Zastosowanie inżynierii finansowej do wsparcia mniej ryzykownych projektów Wprowadzenie ulgi podatkowej Dalsze wzmacnianie rynku VC oraz działalności aniołów biznesu Pomoc w inkubacji innowacyjnych firm – nie tylko infrastrukturalna i finansowa ale i mentoringowa Priorytety i instrumenty

14 Priorytety i instrumenty Współpraca Wzmocnienie i profesjonalizacja Instytucji Otoczenia Biznesu Rozwój klastrów Wzmocnienie więzi biznes-nauka

15 Krajowa inteligentna specjalizacja

16 Krajowa inteligentna specjalizacja Efektem opracowania Krajowej inteligentnej specjalizacji będzie wskazanie obszarów specjalizacji wraz z mechanizmem weryfikacji i aktualizacji tego wyboru w trakcie realizacji. koncentracja na priorytetowych obszarach B+R+I, w których państwo lub region dysponują przewagą konkurencyjną lub posiadają potencjał rozwojowy transformacja społeczno- gospodarcza kraju lub regionu poprawa stopnia wdrożenia innowacyjnych rozwiązań w przedsiębiorstwach bardziej efektywne stymulowanie nakładów prywatnych na B+R

17 Kluczowe dokumenty w procesie identyfikacji Strategia Innowacyjności i Efektywności Gospodarki (SIiEG) dokument strategiczny Ministerstwa Gospodarki w zakresie rozwoju przedsiębiorczości i innowacyjności polskiej gospodarki Program Rozwoju Przedsiębiorstw (PRP) dokument wykonawczy do SIiEG Krajowa inteligentna specjalizacja Punktem wyjścia do określania krajowych inteligentnych specjalizacji w Polsce są dwa kluczowe dokumenty w obszarze prac naukowo-badawczych i innowacyjności: 1.Foresight technologiczny przemysłu – InSight2030, opracowany na zlecenie Ministerstwa Gospodarki 2.Krajowy Program Badań, opracowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

18 ETAP 1 – Analiza krzyżowa InSight2030 z KPB ETAP 2 – Analizy ilościowe ETAP 3 – Analizy jakościowe funkcja weryfikacyjna – analizy prowadzone równolegle ETAP 4 – Analiza krzyżowa obszarów cross-sektorowych z wynikami analiz ilościowych i jakościowych ETAP 5 Analiza SWOT oraz spotkania z partnerami społeczno-gospodarczymi Określenie krajowych inteligentnych specjalizacji Proces identyfikacji specjalizacji

19 Krajowe inteligentne specjalizacje ZDROWE SPOŁECZEŃSTWO 1.Technologie inżynierii medycznej, w tym biotechnologie medyczne 2.Diagnostyka i terapia chorób cywilizacyjnych oraz w medycynie spersonalizowanej 3.Wytwarzanie produktów leczniczych BIOGOSPODARKA ROLNO-SPOŻYWCZA, LEŚNO-DRZEWNA I ŚRODOWISKOWA 4.Innowacyjne technologie, procesy i produkty sektora rolno- spożywczego i leśno-drzewnego 5.Zdrowa żywność (o wysokiej jakości i ekologiczności produkcji) 6.Biotechnologiczne procesy i produkty chemii specjalistycznej oraz inżynierii środowiska ZRÓWNOWAŻONA ENERGETYKA 7.Wysokosprawne, niskoemisyjne i zintegrowane układy wytwarzania, magazynowania, przesyłu i dystrybucji energii 8.Inteligentne i energooszczędne budownictwo 9.Rozwiązania transportowe przyjazne środowisku

20 Krajowe inteligentne specjalizacje SUROWCE NATURALNE I GOSPODARKA ODPADAMI 10.Nowoczesne technologie pozyskiwania, przetwórstwa i wykorzystania surowców naturalnych oraz wytwarzanie ich substytutów 11.Minimalizacja wytwarzania odpadów, w tym niezdatnych do przetworzenia oraz wykorzystanie materiałowe i energetyczne odpadów (recykling i inne metody odzysku) 12.Innowacyjne technologie przetwarzania i odzyskiwania wody oraz zmniejszające jej zużycie INNOWACYJNE TECHNOLOGIE I PROCESY PRZEMYSŁOWE (W UJĘCIU HORYZONTALNYM) 13.Wielofunkcyjne materiały i kompozyty o zaawansowanych właściwościach, w tym nanoprocesy i nanoprodukty 14.Sensory (w tym biosensory) i inteligentne sieci sensorowe 15.Inteligentne sieci i technologie geoinformacyjne 16.Elektronika oparta na polimerach przewodzących 17.Automatyzacja i robotyka procesów technologicznych 18.Optoelektroniczne systemy i materiały

21 Współpraca z regionami spotkania inicjowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju z przedstawicielami Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Banku Światowego, Komisji Europejskiej, a także 16 Urzędów Marszałkowskich mechanizm monitorowania i aktualizacji krajowych inteligentnych specjalizacji będzie uwzględniał systemy monitorowania wypracowane na szczeblu regionalnym – efekt synergii Aby zapewnić właściwy rozwój poszczególnych regionów, a także całej gospodarki krajowej, konieczna jest wymiana doświadczeń na poziomie krajowym i regionalnym, a także przeprowadzanie wspólnego procesu monitorowania i aktualizacji

22 Monitorowanie i aktualizacja/1 System monitorowania i aktualizacji - wielopłaszczyznowy i uwzględniający następujące mechanizmy: 1.Platforma informatyczna - system monitorowania rezultatów wdrażania krajowych inteligentnych specjalizacji oraz prowadzenie ilościowych analiz danych społeczno-gospodarczych (w oparciu o aktualizowane wyniki foresightu technologicznego przemysłu, projektów realizowanych w ramach klastrów oraz PO IG , PO IR , dane statystyczne GUS, INSIGOS i inne) 2. Obserwatorium Gospodarcze – w skład Obserwatorium będą wchodzić przedstawiciele biznesu (w celu zapewnienia odpowiedniego głosu przedsiębiorców - jakościowa analiza dostępnego i tworzącego się potencjału B+R+I w Polsce m.in. identyfikacja barier, zagrożeń, a także szans oraz nisz rynkowych, trendów rozwojowych, obserwacja pozytywnie zakończonych wdrożeń wyników prac B+R, obecnego poziomu innowacyjności i zmian w strukturze gospodarki, dostosowania narzędzi wsparcia publicznego do potrzeb biznesu)

23 3. Komitet Sterujący - organ o charakterze koordynującym oraz monitorującym nt. stanu realizacji poszczególnych celów strategicznych poprzez rozwój danej specjalizacji; tworzony przez przedstawicieli resortów bezpośrednio zaangażowanych w prace nad Krajową inteligentną specjalizacją (MG, MIiR, MNiSW) 4. Grupa Konsultacyjna - organ o charakterze opiniodawczo-doradczym, złożony z przedstawicieli organów administracji państwowej, zaangażowanych we wdrażanie inteligentnych specjalizacji; celem Grupy będzie zapewnienie synergii podejmowanych działań na szczeblu administracji rządowej (w tym realizowanych Programów Operacyjnych) w obszarach określonych jako inteligentne specjalizacje 5. Grupy Robocze ds. krajowych inteligentnych specjalizacji – organy robocze złożone z przedstawicieli świata nauki, biznesu oraz administracji, powołane w obszarach krajowych inteligentnych specjalizacji; odpowiedzialne za realizację konkretnych celów wskazanych przez Komitet Sterujący oraz wydawanie rekomendacji dla Komitetu Sterującego, umożliwiających tworzenie warunków dla rozwoju inteligentnych specjalizacji Monitorowanie i aktualizacja/2

24 Departament Innowacji i Przemysłu Ministerstwo Gospodarki Zbigniew Kamieński